13 Nisan 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 13 NİSAN 1949 Sahi Tel ai Rus zulmüne karş Safa Kılıçlıoğlu İdare: Nuruosmaniye No: 17 dresl: «YENİ SABAH» İSTANBUL Telefoni 20705 L inci Yıl, 3611 Amerikadaki 13 mülteci diplomat müşterek bir cephe kuruyor Nevyorkta hüyük bir toplantı yapılıyor Bovyet Dişişleri Komiseri Vişinsi İşte bir Örnek! ünkü baş yazımızn bu kadar çabuk, bu dere ee kat'i surette derhal tahak - kük edeceğini ve bize taze — bir Misal ve nümune vereceğini pek de tahmin — edemezdik ama, bu günkü gazeteler, İddiamızın ye- ni bir delilini bize getirdiler. H. Partili hükümetler, partiyi mü- dafaa eden veyahut parti veya hükümetin gizli emir ve emelle- rini kanunsuz yollardan da- ol- sa tatbik eden devlet memurla - rınâ karşı cezal harekete geçme: mek için şöyle garip bir yol tut- tardu. Bir valiyi, bir kaymaka- mı, bir jandarma kumandanını vatandaşlara karşı ne kadar kö- tü hareket ederlerse - etsinler, memurların tarafsızlığı kaidesi - ni no kadar ihlâ! ederlerse etsin- ler, Bakanların zahiren yolladık- ları vatandaşa eşit muamele e- mirlerine ne kadar aykırı hare - ket ederlerse etsinler bir türlü makamından söküp atmazlar. Sütlüce faciası gibi birçok va- haileden idari en ufak bir sorum- Tuluk çıkmaz. İş — mahkemelere İntikal eder. Fabrikanın mes'ul müdürü, ustabaşı tevkif olunur fakat İstanbul vilâyet ve bele- diyesinin irili ufaklı idare ve mürakabe âmirlerinden kimsenin kılına dokunulmaz. n günlerinde Halk lehine — tarafgirlikleri, müdahaleleri hattâ kaymakam- lara direktif veren gizli mektup- ları neşrolunmuş valilere bile hiç dokunuldu mu?. Alenen kendisi- ni Halk Partisinin valisi sayan ve bunu açıkca itiraf eden ve Halk Partisi, bu gidiş ve usul - lerle olmaz ya, kazara intihapta akalliyette kalırsa memurluk ha- yatına son vereceğini — söyleyen valiye ne oldu? Hiç.. Hâlâ vazife- sine bu zihniyetle devama ve t biatile Halk Partisi lehine bütün devlet nüfuzunu kullanmağa me- murdur. Ama kazara, Millet Partisi ve ya Demokrat Parti lehine böyle bir temayül gösterse, İçişleri Ba- N1 öyle bir valiye Tehine partizanlık ) öi anlık yapmanın — ne olduğunu — öyle yıldırım — hizile gösterir ki... Bütün valllere mü- €ssİF ibret olur. Gazetelerin — dün bize verdiği haber izah ettiğim zil d büriz ve beliğ bir misalidir. gadiç kaymakamı (23) Nisan Çocuk Bayramında kızını çocuk geçit resminde en başa almadığı İçin öğretmen? Hilmiye alenen hakaret ediyor. Tabii öğretmen Bakanlığına Maarif İçişleri Bakanlığına 'etler yapmıştır. Fakat Halk Partili bir kayma kam bir Milli Eğitim memuruna ve kızının hocasına hakaret etti- ve 'or ve malıkı bit gördü; ünden — kayma kamı iki gün hapse ve yüz - lira Manevi tazminat ödemeğe mah - kâm ediyor. Ama işin en parlak safhası bundan gonradır. Mahke- me tetkikatı sırasında bir de gö- Tüyor ki, bu kaymakam, adı Hil- £Dovamı Sa, 6 Bü. 5 de) muhalefet | Köylü Par Nevyork, 12 (R) — New York Herald Tribune gazetesi bugünkü sayısında 13 milletin mülteci siyaset adamlarının Sov- yet Rusyaya karşı bir cephe kur mak maksadile birleşeceklerin! bildirmektedir. Siyasi şahsiyetler karşılıklı yardım esaslarına göre memleketlerinin komünist tazyi- kinden kurtulması yolunda çalı- şacaklardır. Gazeteler bu haberle ilgili ola- rak gelecek ay Nevyorkta bü- Yük bir toplantı yapılacağını bil dirmekte ve bu toplantıda esk Macar Başbakanı Ferenc Nagy'ın eski Leh Başbakanı Mikolaycikin Bulgar Köylü partisi eski baş- kanı Dr. Dimitrof'un, eski Ro- men Dışişleri Bakanı Gafenko- nun ve diğer milletlere ait mül- teci gahsiyetlerin konuşacakları- mı bildirmektedirler. Tıp sitesi inşaatı mes'elesi Rektörün garip beyanatı tandaşın hayatına mal olan bir £ Ormalite icabı şartname Türkiyede ilân edilmiş! İstanbul Üniversitesinin Cer rahpaşada yaptırılacağı «Tıp site si> inşaatının rektörlük tarafın- dan Türk mimar ve mühendisle- rine verilmek istenmemesi üzeri- ne mühendis ve mimarlarımızın rektörlüğü protesto ettiklerini e yazmıştık. (Devamı Sa. 5 Su. 6) evve Bakırköy cinayeti Salihin, Kâmilenin dostu tarafından öldü- rüldüğü iddia olunuyor Birkaç gün evvel Bakırköyde Sakızağacı, Asmalı yalı sokağın da 53 numaralı evde işlenen ve Salih Yavuz adında 29 da bir genc'n bıçaklanarak öldü (Devamı Sa: 5 Sü 4 de) | Toplantıda eski Macar ve Leh Başbakanlariyle eski Romanya Dışişleri Bakanı ve Bulgar tisi Başkanı konuşacaklar Haber verildiğine göre, bu mülteci siyaset adamları birlik halinde, Birleşmiş Milletler ana- yasasına sadık kâlarak ve At- lantik Paktı esaslarına göre yek vücut olarak çalışacaklarını açık lıyacaklardır. Hazırlanan karar tasarısında, «Taarruz ruhunu taşıyan komü- nizm dünyayı ikiye ayırmakta- dır.» denilmektedir. Aynı tasa- rıya göre bahsi geçen siyasi mül teciler aralarında hâsıl olacak (Devamı Sa. 5 Sü. 5 de) Karadenize ekspres seferleri yapılacak Vapurlarda cezalı bilet kesilmesi de kaldırılıyor D. Denizyolları Genel Müdürü Cemil Parman, dün bir ba toplantısı yapmıştır. Genel Mü - dür işçilerin sosyal durumlarile ilgilenecek bir büro kurulacağı - ni söyledikten sonra, bazı hat- larda çalışan gemilerde yolcular- dan cezalı bilet kesilmesi me lesine temasla, buna, gemilerin ölçü tüzüğüne göre tayin edilmiş| — Karadeniz hattına haftada 1 kapasitelerin darlığını sebep ola-| defa hayvan seferi yapan posta- rak göstermiş ve bahis konusu|lar da ihdas olunacağını 'sözleri- tüzüğün değiştirilmesi yoluna gi-İ ne ilâve etmiştir. T FRİ A. Şükrü Esmer Yeni Basın ve Yayın Müdürü dün dildiğini söylemiştir. Umum Müdür bundan sonra, adeniz hattında biri Hopa, diğeri de ara iskeleler arasındı olmak üzere ekspres seferleri das olunacağını işaretle halen 6 günde yapılmakta olan Hopa se- ferinin bu suretle 3 güne indiri, leceğini belirtmiştir. ızelecilerle görüştü A2met Şükrü Esmer - gazetecilerle görüşüyor Yeni Basın ve Yayın Genel Mü dürü Ahmet Şükrü Esmer, dün Gazeteciler Cemiyetinde bir ba- sın toplantısı yapmıştır. Genel Müdür, İstanbula 3 mak satla geldiğini söylemiş ve bu maksatlarını göyle izah etmiştir. 1 — Meslek arkad kabul ediyorum. 2 — İnşası gecikmiş olan Rad yo istasyonunun vaziyetini yaki- nen görmek, Müteahhid ve tesi - satı kuracak girket işi söz — vı dikleri zaman teslim — ederlerse, tecrübelörden sonra derhal faali yete başlanacaktır. şlarımı gö rüp onlarla temas ederek işbirli-| 3 — İstanbul mıntaka müdürlü ği yapmak. ğünün çalışmalarını yakından gör Bu temasları, vazifemin layıki| mek ve teşkilâtın basın için da- le ifasında esaslı bir gart olarak (Devamı Sa, 5 Sü. 2 do) Ka ;“fı l İstanbul Kız Lisesi öğrencileri, (Yazısı 5 inel Sahifede, 19 MAYIS HAZIRLIKLARI dün, mektep bahçesinde 19 Maytws şenliklerine — hazırlanırken ) (Foto: Burhan — Yeni Sabah) HÜRRİYET VE HAKKIN YILMAZ MÜDAFİİYIZ (.H.P. Meclis Grupunda F. Kurtuluş'un takriri görüşüldü Vatan ve Aşk filmi, Merkez Film Komisyo- Ankara, 12 (Hususi) — C.H. P. meclis grupu bugün Faik Ah- met Barutçunun başkanlığında toplandı. Geçen içtimaa ait za- bit okunduktan sonra gündeme geçildi. Bugünkü oturumda Fah- ri Kurtuluşun (Vatan ve aşk) zahiri ismile maruf fakat adı (gizli vazife) olan romandan çe- kilen filmin İstanbulun küçük kenar sinemalarında gösterilip gösterilmediği ve bu filmin ko- Münizm propagandası — yaptığı hakkında Basın Yayın Genel Md. nün İçişleri Bakanlığına yazdığı tezkereden Bakanın haberdar o- (Devamı: Sa, 5 Sü. 3 de) DÜKKÂN VE MESKEN KİRALARI Başbakan yardımcısı, ev kiralarının serbest bırakılmasma muarız Ankaa, Ev ve dükkân kiralarını inceliyen geçi- ci komisyon Başbakan Yardımcı- sı Nihat Erimin iştirâkile dün öğleden evvel ve öğleden sonra- olmak üze Şefik Togay ve tekliflerini incelemiştir. Bu mü- nasebetle söz alan komisyon ü- yelerinden bazıları kiraların ta- mamen serbest bırakılması - fik: rine, bazıları da bunun doğru ol- mıyacağı, kiracı ile ev sahiple- ri arasında birçok ihtilâflara yol bira- 12 (Hususi) — Te iki defa toplanmıı İhsan — Yalçım açacağı, kiraların serbest kılması için mutlaka bir intikal devresi bırakılması lâzım olduğu fikrini ileri sürmüşlerdir. (Dovamı Sa. & Sü. 1 de) Beyrutta toplanmış olan - Birleş- miş Milletler İçtimat ve — İktisadi könseyi kadınlar komitesi toplan- tosına iştirak eden Mm. Amanda Labarka evvelki akşar gelmiş ve dün Panamerikan uç ile gehrimize Amerikaya hareket etmiştir leşmiş Milletler ta: çilen devletin 15 leri iştirâk ettiler fından Üy devletin deleg Komitenin raportörlüğünü csl Mihri Pektaş ifa komite topla: a her hareketiyle bütün kazanmıştır. larını ilgilendiren beş mühim me arıl Bu meseleler şunlardır; ÇDovamı Sa, 5 Sü. a da) Karara ele alinmış v nuncada tedkik ediliyor E Dean Acheson'la Türkiye Dışişleri Bakanı Necmeddin Sadak — bugün Dişişleri Bakanlığında — yaptıkları 90 dakikalık bir görüşme sırasın da Türk — Amerikan münasebet- lerini gözden geçirmişlerdir. Vilâyet Et Komitesi, dün — saat 11 de Vali ve Belediye başkanı Dr. Lütfü Kırdar'ın başkanlığında top lanmıştır. Vali Kırdar toplantı so. nunda gazetecilere, nisan ayı ba - şından bugüne kadar et fiatları - nin daimi bir yükseliş kaydettiği. ni, bügün bir kilo koyun - etinin Mm, Labarka kendisiyle görüşen bir. muharririmize gu izahatı ver «— Senede Uç defa toplanan ka dınlar komitesinin son — toplantısı Beyrutta yapıldı. Komitemize Bir- toplantısında dünya kadın 0 kuruşa çıktığını; ofis bayile - “Dün şehrimizden geçen Şili'li kadın delege Kadının iktisadi haklarına dair gazetemize izahatta bulundu WMd. Amanda Labarka Vaşington 12 (AP) — — Birle. * şik — Amerika Dişişleri “Bakanı Cam Gözlük Deposuj Her nevi fenni gözlük çerçeve ve gözlükçülüğ ait bütün malzeme I SARAGOSSI lbey Han No..29 İSTANBUL Acheson. 4 Nisanda Atlantik Pa ktını imzalarken (Ayaktakiler: Başkan Truman ve Barktey'dir) man, Atiantik Paktını Amerikan âyanının tasdikine arzetti Ackeson, bütün öneünli mesele'? lerin birlikte gözden — geçirildiğini İsöylemiş, fakat görüşülenleri tas İzih etmekten imtina etmiştir. Sa; dak, Nevyork'tan Vaşingtona dün |varmıştır, Sadak, bir Akdeniz pak t yapılmasına taraftar olup, Ac İneson'la görüşmesinde bundan da Vali et meselesini bir çırpıda halletti rin de ise koyümcetinin 260 küru- ga satıldığını söyledikten — Sonra, Ofisin ay sonuna kadar tanzim sa- tışına devam edeceğini — belirtmiş ve demiştir. ki - Gerektiği takdirde müdaha-| le satışları mayıs içinde de devam | ettirilecektir. Şimdiye — kadar Ofi' TAKVİMDEN BİR YAPRAK: mot no İşo yarar Kİ? yaydan çıkmışl.. Basit görünen gayet derin mâ - nalı bir söz vardır: «Allah Kimso- yi şaşırtmasını.» derler. Haki ton bu, müstecâb olması dalma te- 'N Büzol bir duadır. Z- saki imkân ra örtülm nası, haricinde olan böyle bir suçu İrti - kâp etmek ya şaşkınlık, yahut;da gör eğin bir zarüret denilen atoşten yakıcı tesirlle yapılan delico harekettir. Dış Bakanımız, bugün, Truman'la görüşecek Dünkü Sadak - Acheson mülâkatında bilhassa Akdeniz paktı meselesinin görüşüldüğü tahmin ediliyor Si “ikn tadir. Türkiye Dişişleri Bakam gd İngiltere, Fransa ve Bela çına — işleri Bakanlariyle — böyle bir pakt hakkında müzakere et « miştir. Sadak çarşamba günü Trumanı (Devamı Sa: & Sü: 2 de) ee Dr. Lötfü Kırdar koyun eti bulamıyan haika kuzu eti yemeyi tavsiye ediyor sin müdahale satışlarının aynı tem Ppoda devam etmesine karşı top a. tancı kasapların temin edebildik m leri koyun mikdarı —marttanberi hergün bir mikdar daha azaldığın dan piyasaya çıkarılan mikdar ih4 tiyacı karşılayamaz bir hale gele (O 5 Sü. 4 de) | İhtilâslar karşısında ULUNAY Emaneto hiyanet ecenii görmekten çok uzağız. Fe murların — karakterlerini mahrumiyetleri de ehemmiyetle dür şünmek Tâzimgeldiği — kar yiz. «Çok vermo arsız olur. Aç koy * ma hirsiz olür!» meselini unutma -« mak İcabeder. bir çerçeve içinde harikalar yaratmak demektir. Dün- yanın bugünkü yaşayış tarzını ese ki zamanların «bir lokma, bir hir- ka, bir kovuk» kanaati ile ölçmeğe imkân yoktur. O Tokma, hırka, ko- vuk bugün ayda dörtyüz liraya güç temin edilebiliyor. Momur no yapsın?. Geçenlerde Ççok namuslu bir baş kâtibin — bir kazaya kurban olduğunu. okudük.. Zavallı bir çoluğu İle beş çocuğu- Nu iztirar. içinde görmeğe taham- edememiş. Bir memur: «Bir bardak şerbet içemiyorum. Elimden bardağı düşü- rüp kırarsam cebimde kırılanı Ö- deyecok para yok!» demişti. Artık anlamalı, Mütahassısların «Cürm yok. Cürmde sebob var.> nazariye- deri insanı düşündürecek mahiyotter dir.