19 Nisan 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

19 Nisan 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

10 NİSAN 1949 Buyuîhîlillef Meclisinde *— Baştarafı 1 incide — Bulunmuştur, Bu açıklamalarında Bakanı ilk olarak, Zi Yüreğir'in sormuş olduğu sual leri ele alarak 481 numaralı ka - nunun bugüne kadar geçirdiği sat haları anlatmış, kanunun iki mak. aadi istihdaf ettiğini bunun birisi 'nin hanedanın dışarı diğerinin isi millete Jadesi/ olduğunu ve kanımdaki 8 inci maddenin pa- olan emvale vazi « bulunduğunu, çıkarılması, mallarının söylemişi hanedan dişahlara ait yet edilmesini âmir açıklıyarak, bu emvalin umumi - yetle Sultan Aziz ve Sultan Ab - dülhamid 2 ye ait olduklarını ve tapuda Kayıtlı olan bu kanun maddesi malların gereğince — millete, intikal etmiş olduğunu bildirmiştir. AHMET REMZİ YÜREGİR KÜRSÜDE Maliye Bakanının açıklamasın dan sonra kürsüye gelen C.H.P. Seyhan Milletvekili Ahmet Rem zi Yüregir, Bakana verdiği iza- yı teşekkür etti. Bun dan sonra, Sultan Hamide ait olan emlâkin, Bakanın da izah ettikleri gibi, 10 bin küsur par- çadan mürekkep ve bir mrlyar 600 milyon lira tutarında olduğu nu, açıklıyan hatip, 431 sayılı ka nünün 8 inci maddesinin, Vahdet tini değil, yalnız Sultan Hamidi kasdettiğini ve bir tâkım irade- lerle gasbedilen emvalin yine mil Tetin malı olarak millete iadesini emrettiğini söylemiş ve bu mad- 936 da verilen bir tefsir talebinin 946 ya kadar 'yâni on sene niçin bekletild!ğ sormuştur. Bu mesele ile ilgili o- larak Tapu Umum Müdürlüğünde bir takım teşebi ğını, Tapu Genel Müdürlüğünün de buna kargı mücadele ettiği açıklıyan Ahmet Remzi Yürogir bir.milyar 600 milyon HHralık em val üzerindeki bu mese sürü kelime oyunları nünakaşa- sı şekline girdiğini ve bu husus. ta. Kavanin mecmuasında tahrifat yapılarak gaşırtmak yoluna gidildiği Fi sürmüş ve on sene dosy hattan - dole denin tefsiri İ islerin yapıldı- ahkemeler! bekliyen tefsirin, niçin takip edil Mediğini, bunun seb: Guğthe Bakandan Seyhan Milletvekili bundan son- ra, dâvanın hem milli hazine dâ- Vası ve hem de bir İi mu 'dâvası olduğunu bu inkılâp kanunu yürütülmediği takdirde inkilâp sehitli arımın müuazzap ola terek Inkılâp neslinin bu tizerinde hassasiyetle 'nu ve neticeyi bekled miş,. bu. husust takrir vermiştir OSMAN NURİ KÖNİ'NİN SÖZLERİ Ahmet Remzi Yüregirden son- ra kürsüye gelen Osman Nuri Kö| ni, 431 gayılı kanunun 8 inci mad dekini izah etmekle söze başlamiş, ve mezkür maddenin yalnız Sul- tan Vahdettine raci olduğunu, ö- len. padişahların maddeye dahil olamıyacağını, he- yetl vekile kararlarının bir padi- şahı kasdettiğini, tan Vahdettin olduğunu söyle- binin 'ne ol- sormuştur. inin ruh n belir- durduğu- âni bildir aşkanliğa bir mallarının bunun da Sul- Hatip bundan sonra, Remzi , Yüregirin, bazı sözleri ile adliyeye ve adliyecilere karşı yer- Biz ithamlar ileri sürmüş olması- na karşı teessürlerini ifade rek sözlerini bitirmiştir. Seyhan milletvekili Ahmet Rem | zi Yüregir söz ala adliyecilere dil uzatmadığını, sayılı kanunun ikinci maddesinin, mutlak sürette, banedanın ölü- sünün dirisinin emvalinin millete bırakılacı la müruru zamana tâbi olamı cağını anlattığını söylemiş ve kanunun söylenildiği gibi den intikam alınmak için: milli hakkı korumak için olduğunu belirtmiştir. Osman Nuri Köni, kanunun bir kül olduğunu ve bütün maddele- rinin bir arada okunması lâzım- | geldiğini söylemiş ve mali, kanının önergesindeki birinci, kinci ve üçüncü suallere vermediğini bildirmiştir. , adliye ve| gını ve bu kanunun as- Bakanı, evvelâ Ahmı Tegire cevap vereceğini söylemiş ve 936 daki yörum talebinin ta- kip edilmemiş olmasının olarak, yorum Remzi Yü hakkın- hunu tâziz daki mahkeme kararının hazine-) nin aleyhinde olduğunu ve bunun üzerinde hükümetçe tahrik edil-. miş bulunduğunu ve böylece mec- lisin malı haline gelmiş bulundu- ğunu açıklamış ve meclisin malı olduğu için bundan sonra hükü- mete bir sual tevcihinin yersiz o- lacağını belirtmiştir. Bundan sonra Osman Nuri Ki ni'nin sözlerini cevaplandıran Ba- kan, önergedeki bazı suallere c vap vermediği hakkındaki iddia- lar hususunda, bu suallerin vazıh ve açık olmadıklarını, ancak bu maddelerde önerge sahibinin kas- dettiği bir mâna varsa bu bakım- dan kendisini tenvir etmeleri lâ- zım geldiğini bildirmiş ve önerge- de ismi geçen 8 inci maddeyi hü- kümetin anlayışı ve noktai naza- rı olarak ifade ettiğini açıklamış- tır. Maliye Bakanının izahatından sonra, Dışişleri Komisyonu sözcü- sü C.H.P. Gazientep milletvekili Abdurrahman Melek, bundan ev- velki önergelere olan alâkası do- layısiyle, pasaport kanununun 4 üncü maddesinin 7 nci Bendinin değiştirilmesine ve bu kanuna ba- zı maddeler eklenmesine dair kı nun tasarıları ile Seyhan millet- vekili Ahmet Remzi Yüregir'in, hilâfetin ilgasına ve hanedanı O: maninin Türkiye cumhuriyeti me maliki haricine çıkarılmasına da- ir olan 431 sayılı kanuna ek ka- 'nun teklifi ve İçişleri, Adalet ve Dışişleri komisyonları raporları- nın ivedelikle görüşülmesini İs- temiş ve bu talep kabul edilerek görüşmeler yapılmıştır. ÖĞLEDEN SONRAKİ OTURUM Öğleden sonraki oturumda ilk olarak söz alan Ahmet Oğuz: — Bir bakıma hukuk esasla- rından, bir bakıma mepfaat esas- larından üzerinde — durulmasıdır. Ben, kanun kabul edildiği zaman| Türkiye iktisadi bakımdan bir şey kaybeder mi; kazanır mı? sualini sormak istiyorum. Bugün Türk sınırları içinde olduğu kadar, dı- şındaki emvali hassadan hisse al- mak istiyenler meycuttur. bunlara mallarını almak hakkını tanımasak Türkiye milli ekonomi si büyük zararlara girecektir.» HÜKÜMET NE DİYECEĞİMİZİ ANLAMAK İSTEMİŞTİR Nihat Erim — Muhtelif hatipler, hüküme- tin bu hususta ne diyeceğini an- lamak istediler. Tasarı hükümet tarafından görülmemiştir. Fakat Maliye Bakanı, Adalet Komisyo- nunda bu maddenin görüşüldi nü görünce tasarı üzerinde dur- muştur, Hükümet, bu tasarıya iş- tirâk etmektedir. Bazı arkadaş- lar, Lozan muahedesi hakkında birçok şeyler söylediler. Ben, baş- ka bir sahadan biraz meşgul ol- duğum için hukuku düvel bakı- mından meseleyi teşrih etmeğe çalışacağın. Bugün Türkiyede bir şahsın mallarını almak hakkı- 'nı tanırız. O şahis başka memle- ketlerdeki malları hakkında ta- leplerde bulunsa o devlet ya ka bul eder, ya etmez. Bu mesele onun âmme intizamına taallük e- der, Saltanatı yıkmış, dışarı at- miş bir memleket — mevzuubahis olmasa şahsın haklarını tanıma- liyız. Fakat bunu yapmamak, memleketin bekası için lâzım- dir, diyen Sahir Kurutluoğlu'nun bahsettiği emlâkin yekünu - bir milyarın üstünde — tutmaktadır Şimdi bunları bilmem kimin ye nine veyahut onlardan yok paha- sına devralmış ol: a mi vere- ceğiz.» (Hayır, vermiyeceğiz ses- leri.) Sorulan bir suale karşı da Nİ- hat Erim, bu kanuna göre mem- lekete döneceklerin kaç fakat ister öyliyeceğini, birin- ci maddeye göre memlekete gire | ceklerin kan hısımı olmadıklarını, ikinci maddedeki kan hısımı ola- rak memlekete — gireceklerin ise dış münasebetlerimiz bakımından ehemmiyetli olduğunu, diplomat- larla evlenen böyle kimselerin hiç olmazsh memleketimizden”ge- lip geçmesine müsaade edilmesi- e)nin uygun görüldüğünü söyledi. Bundan sonra birinci maddenin müzakeresine geçildi. Osman Nu- duğunu bilmediğini, lerse öğrenip ri, birinci maddeyi tenkid etti. Yu suf Kemal girşek, (birinci maddeye edil fıkranın Geçen pazar günü, Ankarada, me rhum profesör Kenan Önerin Tus için Mevlüdu Nebevi okunmuştur. Mevlüd, merhumu sevenlerin büyük rdğbetine maz har olmuştur. Yukarıdaki resim do Movlüttan #onra camlden çık g hallı kütlesin görüyorsunus, (Foto: Yenk Sabahı « Ankara) Biz| — yurd dışında bir ehemmiyeti var- dır.) dedi ve Lozan muahedesiri- den bahsederek — 60 inci madde mevcut — oldukça hazinel hassa mallarını başka devletlerden Is- tememize imkân vardır, dedi ve tasarının anâyasa komlsyonuna gitmesini istedi. Nihat Erim tekrar kürsüye ge- lerek dedi ki: — Mesele mühim, mühim oldu- kadar da çetindir. Eğer dâva Türk milleti için olmasaydı değer- l bir hukukçu olan — Tengirşeke kargı bu tezi müdafaaya — kalk- mazdım, Hazinei hassa malları- nın bu kanunla ne alâkası var an- hyamadım. Bu kanun dışarıdan geleceklerin Türkiyeden mal iste- memeleri için vâzedilmişti. Lozafi muahedesinin 60 ıncı — maddesi hâlâ meriyettedir ve Lozan mua- hedesinin tanıdığı haklar takip edilecektir. 60 ıncı madde hazi- nei hassayı devletin âmme mülkü olarak saymıştır. Bu kanunla hiç bir ilgisi yoktur. Bu kanun çı tıktan sonra da eskisi gibi devam edecektir. Hariçteki malları şahısların al- ması da, dediğim gibi, o memle- ketin âmme intizamı ile alâkalı- dır. Bugün bizdeki malları ele ge- çiren Sami Günzberg'dir. ve bu bir Sami Günzberg — meselesidir. Iraktaki, şuradaki, buradaki mal- ları da alacak diye başka yola gidemem, dedi. Nihat Erim, Hulki Karagülle, komisyon adına izahlarda bulun- du. Bundan sonra yeterlik öner- gesl okundu. Ahmet Tahtakılıç, önerge aleyhinde konuştu. Öner- ge oya kondu ve kabul edildi. Da- ha sonra maddenin kaldırılması veya tâdili hakkındaki önergeler okundu, kabul edilmedi. Madde açık oya kondu ve ka- bul edildi. Bundan sonra diğer maddeler de okundu ve kabul edildi. Neticede pasaport kanununun 4 Üncü maddesinin ve vatandaş- hk kanununun değiştirilmesi hak- kındaki kanun tasarısı kabul e- dildi. BERLİN STADINDA Rus bölgesindeki polis, 30 bin kişiye karşı ateş açtı Berlin: 18 (ALA) — (Reuter) —| Alman Dena ağansının bildirdiği ne göre Söyyet Bölgesindekt AL < aan polisi Berlin stadındaki bisik let yarışlarını Seyretmekte — olan 30 bin “kişi arasındaki nümayişçi- lerin Üzerine atep açmıştır. Bunun üzerine husule gelen kar gaşalıklar 3 saat deyam etmiş ve bu arada seyircilerin bir. kıamı dövülmüş, kişeler yıkılmış ve ya Tığ orgar'zatörleri de yuhalanmı; tır, Tevfik Ali Çınar'ın evinde yangın çıktı Zingal Kereste fabrikası eski müdürü Tevfik Ali Çınarın, Me- cidiyeköyünde Büyükdere cadde- sinde 32 sayılı iki katfı ahşap e- vinde, dün elektrik kontağından bir yangın çıkmıştır. Bir kısım bağdadiler yandıktan sonra yeti- gen itfaiye yangını söndürmüş- tür. Dün geceki yangın Dün gece yarısında Galatada Bankalar caddesi Domuz soka - ğında 28/2 sayılı evin Üçüncü katında yangın çıkmıştır. Bacanın tutuşmasından geldiği tahmin olunan yangın, Be yoğlu itfaiyesinin gayretile, sl - rayetine imkân bırakmadan sön dürülmüştü, Y:NI Mulıalefet ve Mantık (Başmakaleden devam) Amerikaya kanun harici kaçıranları hlikümet bulsun, orta- ya atsın diye muttasıl bağıranlar vardır. Bunların seslerine iki se- nedir hiç bir müsbet cevap veril- memiştir ve verilmemektedir. İk- tidarın her yaptığını fena - gör- mek bu mudur? Yâni para kaçı- ranları, lddla doğru ise, muhale- fet hoş mu görmelidir? Muhalefet, hele bizde, çok ip- tidai ve basit şeyler istiyor: Se- çim emniyeti, matbuat hürriyeti ve sulistimal erbabının mevkileri- no bakılmaksızın tecziyesi... Bun ları da Ulus çok görüyorsa diye- cek Tâf kalmıyor. YENİ SABAH Kış geri geldi Nisan ayının sonu yaklaştığı halde havalar bir türlü düzelme- miştir. Kışı andıran soğuklar he- 'nüz devam etmektedir. Yurdun muhtelif bölgelerinden gelen h berlere göre birçok yerlere kar yağmaktadır. Aldığımız haberlerden anlağıl- dığına göre; dün gece Ankaraya kar yağmıştır. Kızılcahamam - Gerede yolunda yirmi santim kar vardır. Çankırıda da evvelki gün başlıyan yağmur sabaha karşı ka ra çevirmiş, Ilgaz yolu bir müddet kapanmış İse de sonradan açılmış tır. Amasya, Çorum, Konya, Bolu ve Karadeniz Ereğlisinde de kar yağmış, bazı yerlerde karın ka- hınlığı elli santimi bulmuştur. Bo- lu dağında kar fazla olduğundan İstanbul postası Boluya çok geç olarak gelebilmiştir. Yeni bir Rus ric'atı — Baştarafı 1 incide — sına cevaben Sovyet Doğu Al- manyasına Rhur mıntakası — kö- mür, çelik, demir ve diğer maden- lerin sevkiyatına Bon vererek Ba- tı devletleri tarafından — yapılan karşılıklı ablukadan beri inkıtaa uğramıştır. Amerikan makamları, Rus ke- siminden başlıyan bu harekete A- merikan cevabının Berlin abluka- S1 tamamiyle kaldırılmadığı tak- dirde hiç bir ticaretin yapılmıya- cağı şeklindedir, demektedirler. Londra, 18 (Nafen) — Star gazetesi tarafından verilen — bir| habere göre, İngiltere, Fransa ve Birleşik Amerika hükümetleri <Almanyas meselesi hakkında gayet mühim bir karar vermiş- lerdir. Gazetenin ilâve — ettiğine göre, müttefikler Almanya mese- lesi üzerinde Batı ile Doğu ara- sında müzakereler yapıldığı tak- dirde Berlin ablukasına hiç bir ehemmiyet vermemeyi ve — böyle bir ablukanın mevcudiyetinden ha berdar değilmiş gibl hareket et- meyi karar altına aldılar. Böyle- likle Sovyet hükümeti Berlin ab- lukasını pazarlık vesilesi - olarak ortaya atamıyacaktır. 0 Izmit Demokratları — Baş tarafı 1 incide — İki aya yakın bir zamandanbe- ri aradaki ihtilâfı hal için şehri- mizde bulunan D.P. müfettişle- rinden Hüsnü Yamanın yeni bir kongreye lüzum göstermesi, bu ihtilâfı körüklemiştir. Bu vazi- yet üzerine bugün D.P. genel baş kanı Celâl Bayara 180 imzalı bir telgraf çekilerek genel kurulca verilen kararların tatbiki; aksi halde bütün Demokratların İstifa edecekleri bildirilmiştir. D.P. genel başkanının ne gibi bir karar vereceği merak ve alâ- ka ile beklenmektedi. Denizcilere ilân fAskeri Posta 14530 Komutanlığından : 4 No. li Admiraltı Marmara denizi haritasında Demir Kha para SABAN Bir müddet evvel Vefa stadın- da oynanan Defterdar - Elektrik futbol maçında, oyunu idare eden hakem Fikretin dayakla ölümüne sebep olmaktan sanık Adnan Or- honun yangılanmasına, dün 2 nci ağırceza mahkemesinde devam o- Tunmüuştur. Dünkü duruşmada, Beden Ter- biyesi Bölge müdürü VAhi Oktay Saha komiseri Salm Turgut ve bazı oyuncularla Fikretin ilk te- davisini yapan doktor şahit ola- rak dinlenmişlerdir. Mahkeme, bazı hususun tetki- Kİ için talik edilmiştir. TOPKAPI - DEFTERDAR MA- ÇINDA ÇIKAN MÜESSİF KAV- GA ADLİYEDE Evvelki gün Şeref stadında bi Almanyadaki Amerikan Ordusunun manevrası (Baştarafı 1 inoide) laşıp yaplaşmadığını anlamak 1- gin doğu ufuklarını radar Alet- lerl vasıtasile kontrol etmektedir ler. Amerikanın kontrolü altında bulunan limanlardan itibaren A- merikanın işgal ordusunun laşe- Bini temin edip edemiyeceğini an lamak için kamyon kafileleri Bre merhaven'den hareket sahasına doğru İlerlemektedir. Bu tecrübe ye sebep Amerikan Genelkurmay subaylarının bir harp halinde ve diğer Avrupa devletlerinde komü nistler ihtilâl çıkardıkları takdir de hiç olmazsa hayati bir mahi- yeti halz bulunan birkaç gün zar fında iaşo işlerinin duracağı ka- naatinda olmalarıdır. MANEVRADAN MAKSAT Nüremberg, 18 (AP.) — Al- manyada bulunan 70.000 Ameri- kalı asker bugün, <Mütecaviz top raklardan> gelecek hayali bir ta arruzu defetmek üzere mevzilere girmiştir. Çekoslovakya — istikametinden gelecek olan hayali taarruz İçin harekât tarihi olarak yarın tes- bit edilmiş bulunmaktadır, Bu 'nisah ayi askeri manevra- larına hazırlık olmak üzere Çe- koslovak sınırına müvazi — olan müdafaa hattına- giden uzun tank kolları ve askerf birlikler Müşahede edilmektedir. Nisan ayı askeri manevraları- 'nın başlıca hedefleri şunlardır: 1 — Almanyadaki Amerikan kıtalarının arazi talimi yapması, 2— Bu manevralar Amerikan askert kuvvetlerinin — Atlantik Paktını desteklediğini Avrupaya hatırlatmış olacaktır. ESAS MÜDAFAA KALESİ: KUZEY AFRİKA Chitago, 18 (AP,) — Ohicago Tribune gazetesinin bildirdiğine göre Rus taarruzu karşısında ilk savunma hattı Ysel, Ren ve Fo yanacak fakat e- sas müdafaa kalesini şimali Afri- ka teşkil edecektir. zete şöyle demektedir: Batı devletleri Dışişleri Ba- kanları ile Birleşik Amerika ma kamları arasında Atlantik paktı- nın imzalanmasr akabinde lan gizli görüşmelerde yukarıda ki karara varılmıştır.» Chicago, 18 (A.A.) — (afp): Evvelce bazı gazetelerin yazdık- ları gibi bugün de Chicago Tri- bune gazetesi, Atlantik paktının Vaşingtonda toplanan Dışişleri Bakanları tarafından imzasından sonra gizli olarak hazırlanan plânlar hakkında elde edilen ma- lümattan bahsetmektedir. Gaze- teye göre Dişişleri Bakanları ku nehirlerine « yapı- ne (Gun Factory) denilen mevkide, her — haftanın salı günleri ze- Z valden, gurub vaktine kadar kıyı dan denize doğru (kıble cihetine) — | 2 Afrikayı başlıca müdafaa ka ordu silâhldrinıin deneme atığları yapılacaktır, lesi ve İberik adasını da kıtanın Tehlikeli saha. T — 28 Derece 54,5 Dakika - A — 40 Dere- | Sâvunma Üssü olarak kabule ka- ce 58 Dakika 45 Saniye 4 mevkil ile 'T — 28 Derece 54,5 Da. 1 Tar vermişler, fakat kıtaların İ- kika &. A — 40 Derece 43 Dakika 45 Saniye — mevkileri a. | aşesini kolaylaştırmak Üzere yol rasındaki hattın genişliğine biser Mil doğu ve batısındaki ve u | ve demiryolu inşası ve İspanyol zunluğuna 15 Millik — mıntaka içindir. liman tesisleri için Birleşik A- Atığlara T — 28 Derece 58 Dakika 4 A — 40 Derece 58 Da. | morikanın para yardımında bü- kika 45 Saniye 4 mevkine arsıulusal tehlike (B) işardtinin to. | Junması kaydını koymuşlardır. a cöllmesile Başlanacak ve 3 işaret atıg nihayetine kadar toka | DÜNYANIN BN BÜYÜK UÇAK caktır, GEMİSİ Denemeleri yapılacak silâhların, fazla yan inhirafı ve sekme | — Nevport (Virginla) 18 (AP.)—- yapmaları ihtimalinden dolayı, atışların davamı müddetince ve | pünyanın en büyük uçak gemisl tehllke iaretinin tokam müddetince. bilcümle merakibin bu tehil.. | ıncak, 66,000 tonilâtoluk <Uni SO e e NDD ted States> gemisinin inşasına — 4076 — | bugün başlanılmı 186.000 dolara mal olacak bu dev uçak gemisinin inşası, Bir- legik Amerika Hava kuvvetlerile donanma arasında münakaşalara yol açmış olup, İnşaata başlanı- PAHANG Vap lıp başlanılmıyacağı gimdiye ka- dar bilinmemekte idi, Hava kuv Selânik - l’ırı' Acenta DEMETRIUS J. Hovagimyan Han — İsheııder!yv - Portsaid - Beyrut - Kıbrıs için limanımızdan 22 Nisan la hareket edecektir. ZERVOUDAKİS Galata Tel, 42199 vetleri, bu geminin ingasını, ken di faaliyet sahası dahilinde olan uzun monzllli atratejik bombar- dımanlara donanmanın bir mü- dahalesi telâkki etmektedir Tnşaat 1082 de Ikmal edil Futbol sahasından mdhkemeye çok oyuncuların yınlanııınılle Bona eren Topkapı - Defterdar Mmaçı, dün adliyeye intikal etmlş tir. Oyun sonunda Topkapı takımı oyuncularının çirkin hareketleri- ne maruz kaldıklarını tddia eden Defterdar klübünden Salm, Muh- Nla, Cemal, Sabahattin, Zeynel, Kâmil ve Falk adlarında 7 oyun- cu dün, Ortaköy polls karakolu- 'nun tanzim ettiği ” cürmümeşhut zaptile suçlistü mahkemesine dâ- vacı olarak gelmişler, fakat Ton kapı oyunculardan bu müleesif hâ diseye sebebiyet veren üç kişi kaçtıkları için savcılık, zaptın te kemmtil ettirilip gönderilmek f- zere evrakı polise havale etmiş: H İranın Moskova Büyük Elçisi değiştirildi — Baş tarafı 1 incide — ni Rusyaya bildirmiştir. Feshe- dilen bu üç madde Rusyaya bazı ahvalde Hazer denizinde balık a- vını ve İran gümrük tarifelerini kontrol etmek Üzere İrana kıta- lar göndermek yetkisini vermek- tedir. Aynı kaynaktan bildirildiğine göre, tebliğ büyük elçi Şadikhova, cuma günü Moskovaya giderken yapılmıştır. Sadikhov'a — İranın Birleşmiş Milletler nezdinde Rus baskısının sona ermesi için pro- testoda bulunacağı da ilâve edil- miştir. İran bundan başka, Bir- leşmiş Milletler kurulunda —üye bulunmasının kendisi -tarafından zorlanarak imzalanmış olan - bü- tün anlaşmaları otomatik bir su- rette ilga etmekte olduğunu bil- dirmiştir. İRANIN MOSKOVA ELÇİSİ DEĞİŞTİ Tahran, 18 (A.P.) — İranın Moskova elçisi Hamit Sayyah'ın bu ödevinden alındığı resmi kay- naklardan öğrenilmiştir. Yerine, şimdiki Yollar Bakanı Nadir A- rasteh tayin edilmiştir. (D W KK Athenagoras ve Türk Ortodoks kilisesi — Baş tarafı 1 incide Dün bu. hususta — malümatına müracaat eden bir. arkadaşımıza Papa Eftim şunları söylemiştir.: — Fener patrikhanesi ile otuz senedir aramızda bir İhtilâf oldu. gu malümdür. Milif — Mücadelenin zaferi neticesinde dileklerimizi ka bul süreti ile bir anlaşmaya var. mıiştik, Fakat üç dört ay sonra aramız tekrar açıldı. Bu güne ka- dar bizim kilisemiz onları, — onlar da bizi afaroz etmiş vaziyette « dir, Şimdi, Sayın — Athenagorasın patrikliğe seçilmesi Üzerine — be « dim patrik olmak iddiasında — bu- lunduğum — dedikodularına — muka bil Athenagorası cihan patriği o. larak tanıdık. Kendisinden iste - diğimiz tamamile kanunlara — uy- olarak teşekklil eden Müsta. kil Türk Ortodoks kilisesini — tanı- masıdır, Athenagorasın — hüsüsi — sürette gönderdiği adamla hali temasta - yız. Konuşmalar hakkında şimdi - lik bir şey söyliyemem. Fakat ne tice ne suretle tecelli ederse et - sin, bizim vaziyetimize tesiri ola. maz. Kilisemizin istiklâlinden hiç bir suretle fedakârlık yapamıya - cağımıza göre, icap eden müda - faayı pek tabil olarak yapmak, mecburiyetinde kalacağız,» Ihracat ve ithalât rejimi (Baştarafı 4 incide) 2 — Devlet büdçesi tanzim e « dilmeli; gerek gizli ve gerekse a.. çık engiüsyona kat't olarak — son verilmelidir 3 — Devletin, husust idarelerin, belediyelerin ve iktisadi devlet te. şeküllerinin — kurmakta olan — te. sislerden faydalı ve müsmir*olma. yanların tehirt cihetine gidilmeli . dir. 4 — Umumi ithalâtta ve inşa - ta lüks'ten azami şekilde çınmalıdır 5 — Döviz kaybının önüne geç- mek için memleket dışı devlet maa ina ayrı- hadde rafları ile talebe tahsisat lan döviz mikdarı — asgari indirilmelidir 6 — Devlet başta olmak — üzere tetihlâk israfı — önleyecek — bir kampanya açılmalıdır. Bu esaslar, dan başka raporda takas siste - yapılan — ithalâtın — aagari ilmesi ve zarur! olma. veril » miyle hadde indi: dikça takas müsaadesinin memesi istenmektedir. Ticaret ve Ekonomi — Bakanlığı Bu üç harf , TURHOL TİCARET Telgraf | TRANSAERA « İSTANBUL F. Kurtuluş Cumhuri. yet - dâvası — Baş taralı i incide — Rıkların — sorgusuna — geçildi. İlk dinlenen Cumhuriyet Gazetesi Ya- Z İşleri Müdürü Cevat Fehmi, 906 doğumlu, iki çocuk babası oldu . ğunu ve Matbuat Kanununun 48 'nci maddesinden — dolayı, Kenan) Öner dâvasından bir mahkümiyeti 'nin bulunduğunu söyledi. Müteakiben Yargıç Bekir Kunt da gunları söylemiştir: <— İki buçuk ay önce, Hukuk. tan sımıf arkadaşım ve Cumhuri- yet Gazetesi müessislerinden Na - dir Nadinin eniştesi Avukat Niya| Zi Nun ile bittesadüf — konuşur - ken, o günlerde Dr. Fahri Kurtu- lüş ile Cumhuriyet Gazetesi ara - sında geçen hâdise dolayısile Rize milletveklli Dr. Fahri Kurtuluş'. Un gazeteye cevap gönderdiğini, fakat gazetenin bu cevabı neşret- miyeceğini söylemesi — Üzerine, da-. ha evvel Cevat Fehmi hakkında Kenan Öner tarafından mahkeme) mizde açılan dâvada sanıklar hak| kında mahkümiyet kararı / vermişi olmam dolayısile şayet Fahiri Kür| tulüşün Cevabini naşretmezler — ve| bü yüzden haklarında dâva açılır. gazete sahip ve — mes'üllerinin. mahküm- olacağını — hasbihal es - nasında hukukt bir mütalca ola - rak söylemiştim. Bu mütalcamın bu gün mahke memize intikal eden dâvadaki si nıkların müdafaalarına tesir — ede ceğini mülâhaza ettiğimden bu dâ vaya bakmanın doğru — olmıyaca» ği kanaatine vardım ve Usul Ka . nunun 29 ncu maddesi gereğince bu dâvaya bakmaktan çekiliyo - Yargıcın reddi hâkim talebi üze, rine dosya, gereken kanunt mua-| melenin icrası için Savcılığa veril miştir. Sadak'ın seyahatı Amerika — Baş taratı 1 incide — Kudret gazetesinde Hik- met Bayur: «İçerde ve dı- şarıda başarısızlık> başlık- h yazısında Dişişleri Baka- nınin ve dolayısile hüküme- tin muvaffak olamadığını, haricf politikada şimdiye ka dar muvaffak olduğumuz tar zındaki iddiaların bir efsa- ne olduğunu» yazmaktadır. Ulus gazetesinde Yavuz - Aba- dan imzalı çıkan bir makalede İ- se; aynı mevzua temas edilmek- te; gimdilik bunun münakaşası- nın mevsimsiz olduğu, bununla beraber Amerikanın bugün için Akdeniz paktı lehinde bir vazi- yet almamakla beraber böyle bir pakt aleyhinde bir durum da ta- kınmadığı kaydedilerek, Amerika nın Akdeniz bölgesinin stratejik vaziyetini takdir ettiğini, fakat Atlantik paktı tasdik edilirken se natoda oldukça çetin bir müca- delenin başgöstereceği tahmin e- dildiği cihetle, Avrupaya yapıla- cak askerf yardım hakkında kon- gre tarafından kesin bir karar verilinceye kadar Amerika hari- ciyecisinin Akdeniz paktı için sa rih bir vaziyet almağı uygun bul- madığı; İlâve edilmektedir. Dadı Aranıyor bir aile yanında beş ya: gında bir çocuğe bakmak ve ev işlerine yardım etmek — üzere acele bir bayan aranmaktadır. Yabancı dil bilenler tercih edi- lir Müracaat: Ankara Cadde- bu raporu kısa zamanda tetkik e. 6cek ve netice tir, ların tatbikine başlanacaktır. alınan karar -| Oteli Kâtipliği inde Meserre veya umumi acenti KL:M Harfleri nmeyi ifade ediyor ? Dünyanın en eski Havayolları Şirketi olan HOLLANDA KRALİYETİ HAVAYOLLARI'nı temsil etmektedir. * En Modern 4 motörlü Uçaklar. ** Hava tazyiki ayarlı yolcu yerlerk * İstanbuldan 5 kıt'aya irtibat. * Muntazam ve süratli seferler. * Yolculuk esnasında yiyeçek ücrete dahildin Fazlatafsilâtiçin bütün seyahat acentelerine LİMİTED ŞİRKETİ İstiklâl caddesi, Atlas sineması pasajında No, 209-4 Teke 40764 kiyeye yapılan iktisadı yardim — Baş taratı 1 incide — Mr. Russel Dorr dün bir Pan Amerikan uçağile şehrimize dön- müş ve yarım saat sonra da Dev- let Havayollarının bir uçağile Ankaraya hareket etmiştir. Mr, Dorr Yeşilköy meydanında ken- disile görüşen bir muharririmize sunları söylemiştir: «— Amerikada Haufmamn ve Harriman ile konuşarak Türkiye nin vaziyetini ve ihtiyaçlarını an lattım. Ufak bazı teferruatcan maada bütün esas meseleler hal- ledilmiş bulunuyor. Önümüzdeki yıl için Marshall yardım plânına dahil 19 memlekete yapılacak mali yardım 30 hazirana kadar 0.E.E.C. (Avrupa İktısadi İşbir- liği İdaresi) tarafından tesbit e- dilecektir. Bu 19 devlet, ihtiyaç. ları olan miktarı 15 mayısa ka- dar O.E.E.O ye bildirmiş olacak- lardır, Her devlete vasati olarak 30 milyon dolarlık bir yardım va- pılacağını zannediyorum. Türkiyenin ihtiyacı 49.700:000 dolardır. Bu para İle ziraf kalkın- ma, yollar ve petrol istihsali iş- lerinin düzenlenmesi temin edi- lecektir. Bu aradı. bu miktarın 15-16 milyonu ziraf kalkınmaya hasredilecektir. Şimdiye kadar Türkiyeye 26 milyon dolarlık bir yardım yapıl- mıştır.» Bundan sonra Mr, Dorr, Tür- kiyedeki İktısadi İşbil sinin personelinin az geld.ğini bunun için Amerikadan, heyetin takviyesini istediğini söyledi ve yakında » kişinin daha, bu kad- Toya katılmasile yardım işinin daha geniş ve daha süratli yapı- labileceğini bildirdi. Tütün ihracatımız hakkında sorduğumuz suale Mr, Dorr, gv cevabı verdi: «— Memleketinizden ayrılma- dan evvel yaptığımız - programa göre tütünlerinizin ihracından 12 milyon dolarlık bir hasılât !e edilecekti. Bu ihracın yapılıp ya- pılmadığını henüz bilmiyorum. Fakat İngiltere, Almanya ve Da- nimarka ile sair Avrupa piyasa- ları tütünlerinize taliptirler.» Bundan sonra Mr. Dorr, üze- rinde bilhassa durmak istediği bir nokta olduğunu — söyliyerek demiştir ki: «— Amerikada canımı sıkan birşey oldu. Amerikalılar, Türkl yeyi ve Türkleri iyi tanımıyorlar Ve Türkiyenin Marshall plânında ki önemli yerini lâyıkile idrâk e- demiyorlar. Ben şahsan Amerika da bulunduğum müddetçe onlara hakikati anlatmaya — çalıştum. Şimdi Türkiyenin ehemmiyetini bilen bir Amerikan kütlesi mev- cuttur. Fakat bu kanaatin bütün Amerikalılarda yer etmesi — iâ- zm, Bu işte vazife biraz da size düşüyor. Şayet hükümetiniz ve matbuatınız Türkiyeyi Amerika- ya tanıtma hususunda bizimle 1Ş birliği yaparlarsa o zaman cok daha müsbet neticeler elde et- mek mümkün olur.» ae Otomobil yarışları Ka lira ile 600 lralık bir kupa; ciye 300, üçüncüye 260 lira ikca - miye verilecektir. Bu yacışa — ip emsali arabalarla arazi — vitesli o. tomobiller giremezler. Ayrıca her Üç yarış için müştek rek, çifte ikili ve Üçlü bahla tere tib olunmuştur.