8 Temmuz 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

8 Temmuz 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

- G £ VC Tel adresli «YENİ SABAH» CUMA 8 İdarer 'TEMMUZ i 1949 Sahibi: Safa Kılıçlıoğlu Nuruosmaniyo No: 17 STANBUL Telefonı 20701 12 inci Yıl, No. 3697 M. Partisi büyük kongre yapacak Mecliste 23 Milletvekiline sahip olan parti, sonbaharda yapılacak kongre için hazırlıklar yapıyor D. P. Istanbul teşkilâtı, Istanbul barosundan seçilen âzaya itiraz ediyor, seçim heyeti Ağustosta çalışmalarına başlıyacak Yalnız para ! Kuvvetile... öylentiler doğru ise Hall Partili bir milletvekili, Vanda, —önümüzdeki se- gimler hakkında demeçte bulu- nurken 1950 galiplerinin de be- hemehal Halk Partililer olaca- ğından emin bulunduğunu söyle- miş çünkü demiş, bu İş için, iki buçuk milyon lira sarfedilmesi kararlaşmıştır. Ayrıca iktidar da bizdedir, ordu da elimizdedir. Halk Partisinin seçimler için maddi büyük fedakârlıklar yap- mak imkânına malik olduğunda kimsenin şüphesi yoktur. Çün- kü bir buçak milyara yakın bir. bütçey! tatbik etmek mevkiinde bulunuyor. Muhaliflerin, hattâ bir takım birleşme ve kaynaşma lardan sonra da, böyle muazzam rakamları hayallerinden bile ge- çiremiyecekleri aşikârdır. Binaen aleyh mes'ele sırf bir para za- viyesinden İncelenecekse Halk Partisinin muhteşem ve emsalsiz zaferini şimdiden tebrik etmek i- cabeder, yalnız bu kadar mali ge niş kaynaklar, ilk defa - olarak, Halk Partisinin eline geçmiyor. Geçen seçimde de bu imkânlara malikti ona rağmen İstanbulda tün batı v bir hezimete uğradı. İstanbulda, İzmirde, Ankarada, şurada, bu- rada resmen kazanmış görünme- sine bakmıyan, hakikatte misli görülmemiş bir izmihlâle uğradı. Bi herkesçe, bilhassa — ilgililerce yakın olarak biliniyor. Hal böy- le olmasa idi 1946 temmuzundan sonra seçimler üzerinde konuş- ma örfi idare kanalile yasak lir mi idi? Mecliste seçim mazba- taları üzerinde feveranlar, hırçın lıklar gösterilir, şikâyetler toptan reddolunur muydu? Geçen örnek bize gösterdi ki olak gibi para akıtılsa da yalnız para İle zafer sağlanamıyor. On- dan başka bir takım hilelere baş vaurmak lâzımdır. Yâni Iktidarın verdiği nüfuz da kullanılmalıdır. Bu ikinci silâha, geçen intihapta ne kadar çok baş vurulduğunu, bütün memleket, şahsi müşa- hadelerile biliyor. Onun için Van h hatip yalnız iki buçuk milyona değil iktidara da güveniyor. Esa- sen bu cihet belli olduğu içindir ki bütün muhalefet, daha doğru- Bu yurt halkı emniyetli bir seçim kanunu İstiyor. Hükümet de bu fikri resmen ve umumi — olarak kabul eylemiş bulunuyor. Sami- mi olması, Halk Partisi bakımın dan çok zor olan bir düşünceyi nasıl tatbik etmek İstiyeceği ya- kında görülecektir. Bize öyle ge- llyor ki yalnız seçim emniyeti sağlansa, Halk Partisi, diledi kadar para sarfetsin, bu memle- kette kendi: rtkan bula- maz. Çünkü para ve maddi men- D. P. İstanbul İl Başka m Avukat Esat Çağa Dün Maliye Müsteşarının Dünkü toplantıda hazır bulunanlar. Gümüş birlira ve elli kuruşlukların taklidi Maliye Bakanlığı bunların nasıl Ayırt edilebileceğini açıklıyor sat verilen ufaklık parala gümüş (1) liralık ve - | mektedir: (Devamı Sa, 5 Bü. 6 da) Ağrı Dağı Şehrimizde bulunan — Ameri makale daha yazmıştır. Ayrıca, heyetin en genç âzası olan Dr. Wendall Ogg da gı Nuhun gemisi esrarını saklıyan C P ruşlukların taklitleri yapılarak (Devamı Sa. 5 Sü, 4 do) ndaki Nuh'ug_gemisi tkan heyetinin başkanı Prof. Smith Yeni £ Mize bir yazı yazmıştır. Her iki makaleyi okuyucularımıza dakdim ediyoruz. Adrıdağı'nın uzaktan görünüsü... — (Yazışı 5 inci sayfada) Muamele vergisini tâdil edecek komisyon toplandı yapılan toplantıda tebellür Ankara, 7 (A.A.) — Maliye ,piyasaya sürülmekte olduğu an- Bakanlığı yaptığı bir tebliğde, | laşıldığını bildirmekte ve haki- 5015 sayılı kanunla darbına rul> | ki paralarla sahteleri arasında- ki farkları gu suretle tesbit et- Ankara: 7 (Husust) — Millet Partisinin büyük kongresi sonba- harda Ankarada toplanacaktır. Millet Partisinin gimdiki halde 23 vilâyette teşkilâtı vardır. Demokrat Partinin Mecliste 33 milletvekiline karşılık, Millet Par tisinin Meclisteki milletvekili mevcudu son iltihaklarla 23 e yükselmiştir. Müstakil Demokratlardan sade ce Muğla milletvekili Mithat Sa- karoğlu Millet Partisine girme- miştir. Sakaroğlu bundan sonra yasetle uğraşmıyacağını bildir- iştir . İçel milletvekili Haydar A: lanın da yakında Millet Partisine (Devamı Sa. 8 Sü. 4 de) Başkanlığında eden vaziyet Muamele vergisinde yapilacak tâ-. dilâtı tesbite memur edilen ilgililer le mütehassıslardan mürekkep ko-; misyon ilk toplantısını dün öğleden evvel Defterdarlıkta Maliye müste- garı Giyaseddinin başkanlığında yap, mıştır. Toplantıda, çalışma şekli et rafında konuşulmuş ve haftada Üç, defa toplantı yapılmasına karar ve. rilmiştir. Toplantıdan sonra Maliye müsteşarı Gıyaseddin Akdeniz Mu- amele vergisi mevzuunda - şunları söylemiştir: «— Bir çok şikâyetlere sebeb o- lan Muamele Vergisi mevzuu yeni baştan tetkik edilerek tâdil'edilecek tir, Bu ihzari çalışmalardan son. ra'tesbit edilecek esaslar hakkında Bakanlık noktal nazarını — bildire. cektir. Henüz benimsenmiş bir tez yoktur. 960 senesinde tatbik edile- cek Gelir Vergisi ile yeni bir vergi *İreformuna gidiyoruz, Bu vaziyette Muamele Vergisinde de bir reform yapılmasına zaruret vardır. (Devamı Sa. 5 Sü. 4 di Gençler, Otobüs Idaresini pro “testo mitingi yaptıkları gün bir hatip konuşurken, . Üniversite talebesi ve otobüsler S İçişleri Bakanı gençlik mümessillerine tenzilât için çalışacağını vâdetti Üniver teden bir heyet A Yeni Sabah HÜRRIYET VE HAKKIN YILMAZ MUDAFİİYİZ Akdeniz filosu gelecek hafta manevralara başlıyor Akdeniz manevrası üç hafta devam edecek Londra, 7 (Nafen) — İngil- terenin Akdeniz donanmasının gelecek hafta manevralar yapu- cağı açıklanmaktadır. Bu manevralara Amiral Sir Arthur'un emri altında bulunan Vanguard zırhlısı da iştirâk ede- cektir. Bu deniz manevralarının Doğu Akdenizde cereyan edeceği ve üç hafta devam edeceği ilâve edilmektedir. Batı filosunun manevrası Londra, 7 A.A. (Afp) — (Ba- tı filosu) manevralarında geniş ölçüde denizaltı hücumları tat- bikatı yapılmıştır. Fransız sula- rında yapılan denizaltı manevra- larından sonra bu akşam yeni bir safha başlıyacaktır. Bu saf- hada Cornouailles ve Devonshire sahilleri civarında kafilelere ta- arruzlarda bulunulacaktır. Amiral Mac Gregor bir kaç kere bir Helikopter'den filonun harekâtını takip etmiştir. Amiral Montgomery — bugün deniz hava kuvvetlerinin göster- dikleri teknik kabiliyete hayran- lığını ifade etmiş ve bu nevi de- niz harekâtının, milletlerin müş- tereken nasıl bir muvaffakiyet içinde calışabildiklerini gösterdi- ğini söylemiştir. Türkiye ve Müslümanlık Pakistan Meclis Başkanının Türkiyede gördüklerine dair dikkate değer beyanatı Karaşi, 7 (A.P.) — Pâkistan teşrif meclisi başkanı Tamizud- din Han, verdiği bir beyanatta, Türkiyede, İslâmiyete kargı ge- niş bir ilgiye dönüldüğünü söy- lemiştir. Tamizuddin şunları ilâve et- mektedir: «Türkiye kuvvetli bir devlettir ve bu memlekette yaşıyan insan- lar, Türklükleriyle olduğu kadar, Müslümanlıklariyle de iftihar et- mektedirler. Türkler dünyanın bugünkü durumundaki rollerini müdrik bulunmakta ve kendi İş- (Devamı Sa. 8 Sü. 8 do) Belediy Filmciler Şirketinin İstanbul Sinemacılar ve Filmciler Cemiyetinin geçenlerde yayınladığı tebliğ, Belediye çevrelerinde haki- kati fahrif edici mahiyette karşı. lanmıştır. Bu tebliğde, Belediye ver gisinin yüksek oluşundan da gikâ. yet edilmekte idi, Bu hususta Bele: diyede, malümatına müracaat etti. ğimiz yetkili bir şahsiyet, bize şun- ları söylemiştir: Pendik öğrenci Gazeteciler dün Pendik Kı ğı ülk okul öğrencileri kam daki resimde, ilk okul öğrenc ya giderek, otobüslerde — tenzilâtlı farifenin tatbiki hakkında ilgililer. le temaslara başlamışı gleri E n talı bu ka. rarın aksaklığını izah p r. İçişleri - Bakanı, bütün taleb de bile ancak staj, pratik ve sömestri telâfisi g beplerle mektebe devam ' mecburl. olanlara tenzilâtlı — tari: İtatbikine veya meccanen ahat hakkının tanınmasına — çalışacağını E.T.T, DEKİ TOPLANTI E.T.T, Genel Müdürü - 1. Kemal Baybora bugün bir basın toplantı. S1 Yapacaktır. Baybora, bu toplan tıda, Avrupada yaptığı tetkik seya hati hakkında gazetecilere — izahat verecektir, hışan öğrenciler, bir arada görü Sayısı : 10 Kuruş Batı Birliği manevralarında harb gemilerinin görünüşü — Devletler paralarını dü Devlet Tiyatrosu Opera bölü mü sanatkârları şehrimizde Açık hava tiyatrosunda Karmen'i tem sil etmektedirler. Yukardaki resim, eserden bir sahneyi göstermektedir.. Üstad Refi' Cevad Ulunay'ın esere dair tenkit makalesini bugün 4 üncü sayfamız- da okuyunuz. (Ğ — Tege Kuvvet Şuruhu GENEL ZAFİYETTE, NEKAHAT HAL- LERİNDE, DERMANSIZLIK VE SİNİR ZAFİYETLERİNDE KULLANILAN BİR KUVVET ŞURUBUDUR. Foto: (A.P,)* ünya mali buhranını nleme gayretleri Marshall plânına dahil bazı şürecekmi! Vaşington: 7 (A.A.) «Usisı—s Başkan Trumanın beynelmilel maliye müşavirleri, hüviyetlerinf açıklamadıkları bazı Marshall plânı memleketlerinin, ekonomi« lerini Marshall plânının hitam bulduğu tarih olan 1952 ye kadar daha müstakar bir hale getirmek için, paralarını ayarlamaları yoe lunda tavsiyede bulunmuşlardır. Bu senenin 31 mart tarihinde hitam bulan altı aylık devreye (Devamı iNÖNÜ AMASYADA Nihat Erim'in Eskişehirde Eskişehir: 7 (A.A.) — Devlet Bakanı ve Başbakan yardımcısı Nihat Erim ile Milli Eğitim Ba- kanı Tahsin Bânguoğlu, ;berabor lerinde Eskişehir valisi “ olduğu halde otomobille Ankaradan Siv rihisara gelmişlerdir. e, sinemacıların Sivrihisarda bir müddet din- lendikten sonra saat 14 de çifte- ler Köy Enstitüsüne gelen Ba- kanlar, öğle yemeğini burada ye mişler ve incelemelerde bulun - muşlardır. Enstitünün çalışma (Devamı Sa. 5 Sü. 1 de) şikâyetini haksız buluyor yayınladığı beyannamedeki hayali rakamlara Belediyeden yetkili bir zat mâkul ve susturucu bir cevap veriyor «— Sinemacıların Belediye re minden şikâyetlerini haksız bulmak tayız, Bunu halk ödemnektedir. Eğer biz, belediye vergi nisbetini indir- seydik, bilet ücretlerinde bir deği. giklik “olmıyacaktı, - Çünkü — onlar bilet fiatlarının sabit kalmasını la. tiyorlar, Sinemacılar, vergi indirme sine muvazi olarak Bilet ücretlerin. do tenzilât yaparlarsa, biz bu hu- sta her türlü görüşmeye hazırız. 'eter ki, bilet Ücretleri tamiş - ol. sun.> Yüksek kazançlar sağlamağa alış mış sinemacıların, bu teklife yana. şacaklarını hiç sanmıyoruz, Fakat Şehir Meclisi, nasıl zam - yapmağı biliyorsa, Belediyenin bu noxcal na. zarı Üzerinde srarla durmalı ve ar« tık halk lehine kararlar almasını da öğrenmelidir. ilkokul TAKVİMDEN BİR YAPRAK: ehirler — Insanlar — gibidir. Bazen yi yaşama şartları- Ho gölişirler, güzelloşirler, toki mül ederler. Bazan da - ba- kımsızlıktan - zayıflarlar, has ta- diklı Ve ciliz kalırlar. — Bir şohirde Belişme İstidadı görülünce onu kuv vetlendirmeli, bu yayılmaya yardım etmeli, Mesell — Anadolu — banliyö sü böyle bir büyüme devresindedir. Pek sıklaşan Göztepeden sonra kır dar, yamaçlar gittikçe villalar köşk lorlo süsleniyor. Hattâ öyle geniş arazi var Kİ buraları düno kadar bomboş İken birdenbire mantar gibi çıkan evlerle adota başlı başına bir. köy teşkli edecek hale geliyor. Başka yerlerde böyle teşebbüsler teşvik görür. — İnsanların bu asra Böre olan yaşama ihtiyaçları der- hal temin edilieş nakii - vasıtaları tanzim olunur velhasıl orası İkama ti kolay bir halo getirilir. Okulları kampı ile Kızılayın açtır rıma ziyaret etmişlerdir. Yukarı- leri kampının temsil kolunda ça- ül mektedir. “Roto: Burhan — Yeni Sabah) C.H.P.de dün geceki konuşması ; Sivasta bir demeç veren ? Cumhurbaşkanı, su bas- kınına uğrıyan — yerleri görmek istediğini söyledi Sivas, 7 A.A. (Özel muhabiri- mizden) — Orta Anadolu'da Bir inceleme gezisine çıkan Cumhur- başkanı İnönü bugün saat 14,30 da Sivas'ı şereflendirmişlerdir. İnönü garda Vali, Belediye Başkanı, şehrimizde — bulunan milletvekilleri ve vilâyet sivil ve askeri erkânı ile siyasi par« tiler başkanları tarafından kar- şılanmışlardır. Garın ön ve arka meydanını dolduran binlerce Sivaslı, Cum« hurbaşkanını sevgi - tezahürleri- le selâmlamışlardır. ' (Devamı Sa, 5 Sü. 1 de) Bir kamyon devrildi,6 ölü, 3 yaralı var İzmit, 7 (Teletonla) — Şoför İsa mail Türanın idaresindeki Hendek 8 plâka numaralı kamyon dün ak. şam Hendek ile Gerede arasındaki Aktaş mevkiinde devrilmiş. yoleü. lardan altı kişi ölmüş, ç kişi de a4 fır sürette yaralanmıştır. Şoför ya kalanarak tahiikata başlanmıştır, ganaaAAAAAARAMAMNMAMARAMAMAAAMAU İ'mara vurulan köstek ULUNAY sef— böyle deş Bizde Ise —mat Bildir. İşte küçücük bir misal: Pendiklo Tuzla arasında İstane Bul vilâyetini İzmitten ayıran bir. dere vardır. ÇKaynarca) diye anı dan buraları fablatın müsahhar e Tlle her kivrimi bir dantel gibi iş- denen sahilin en güzel noktalarıdır. Bazı tablat Aşıkları buralarda eve ler yapmışlar.. Hattâ derenin yar nında sindi teşebbüs sahibi bir zat bir fabrika bile kurmuş. Binalar bir, İki, boş derken on İkiyo kadar çıkmışı.. Gittikçe de çıkmakta, Bu köşklerde yalnız yazın deği yaz kış oturanlar da var. — Hopsl toplanmışlar, Devlet Demiryolları idaresine müracaat ederek her gün İçmelere, Tuzlaya ve Gebzeye giden trenlerin bu evlerin yığın teşkil ey dodiği noktada durmalarını rica et mişler. Hattâ ufak bir İstasyon b gin idareye bodava bir yer de gö