20 Temmuz 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

20 TEMMUZ 1949 ——— — — OSPPKrika, <—— ——— Türkiye ve Atlantik Paktı AA Yzntik paktına Türkiyemi zin alınmamış olması, yu dumuzda bir hayli şikâyetl: mucip olmuş ve Dışişleri Bakanı Sadak'ın Avrupa ve Amerika se- yahatinden de müsbet bir sonuç alınmayınca Necmettin'in mu: ffakiyetsizliği - matbuatımızda his mevzuu olmuş idi. Bilindi- ği gibi, birkaç gündür, Amerik. ayanı Atlantik paktını konuşu- yor, Bu paktın kabulü, öyle tere yağından kıl çeker gibi, olamığ: miyor. Demokrat —memle- ketlerin âdetleridir ki en mühim harici meseleler bile, uzun uza- dıya tartaşma mevzuu olur. A- yandan bir kısmı, Amerikanı Avrupa kavgalarına ve ihtilâfla- rına karışmasına pek taraftar değillerdir. İki büyük dünya har- bi tecrübesine rağmen infiratçı k ruhu tamamiyle ölmüş deği! dir. Hele Avrupanın gösterdiği karışık manzara ve Almanya hakkında bir anlasmaya varama- mazlık, infiratçıları takviye e'- miştir de.. Mister Truman, bır sralık, askeri yardım tahsisatı- nı Atlantik paktının kabulünden evvel meclisten geçirmek isi miş idiyse de askeri yardımın bu pakt ile ilgili ve ona bağlı ol- duğu ileri sürülerek bu teşebbüs desteklenmemiş idi Paktın müzakeresi, sürüp gi- derken, dünkü oturumda iki 4- yan üyesi Türkiyenin pak'- ni- çin alınmamış olduğunu sormuş- lardır. Çünkü Türkiye komüniz- min en ateşli târizlerine hedef- tir ve Türkiyeden Boğazlar ve- sair topraklar istenilmiştir. Mu- kadder bir suale cevap olarak n- yan üyesi demiştir ki; Türkiye- de hükümet şeklinin ve idare taz zının tam demokratik olmaması böyle bir yardıma engel sayıldı ise şurasını kabul etmek insaf olur ki pakta alınan Portekizden Türkiyenin daha demokratik bir gelişme yolunda bulunduğuna şüphe var mıdır? Ayanın - belirtmek istediğine göre Atlantik paktı sirf tedafli bir anlaşma değil, icabında taar- ruzi bir mahiyet taşıyan bir mu- kaveledir. O takdirde Türkiye ssünden mahrum kalmak doğ- ru olur mu? Bu tenkitlere rağmen bu iki ayan üyesinin de paktın lehin2 vey verecekleri anlaş'lmıştır. âzım Orbay,; Suriye ordu- sunu incelemek için Mare- şal Hüsnü Zaim'in hükümetimiz- talebi üzerine Şam'a gitmiş- tir. Generalin hedefi daha ziya- de incelemelerde — bulunmaktır. Yoksa Suriye ile askeri bir an- laşma yapmak değil.. Esasen böyle anlaşmalar hariciyeler a- rasında yapılır. Buna rağmen Suriyenin Türkiyeye askeri ba- kımdan teveccühü Bağdad — ve Umman'da kuşku uyandırmıştır. Haşimi ailesine mensup hüküm- darlar elinde bulunan bu iki memleket de Suriyeye pek dost gö.ünmüyorlar. Kral Abdullatı, büyük Suriye peşindedir, yâni Suriyeyi Ürdün krallığına ilha- ka taraftardır. Halbuki Mareşal Hüsnü de Ürdün krallığını idare si havzasına sokmağa taraftar dır. Bağdad ise Hüsnü'nün seçı- leceği gün ordusunu Suriye hu- duduna yığarak bir baskı yap- mak istemiş idi amma, Mareşal de Mısır ve Hicazın yardımını sağladığından bu tehdit - tesir'i olmamıştı. Türkiyenin Şam'a as- keri bakımdan da olsa teveccüh etmesi asabiyet uyandırabilir. Maamafih Ankara, bütün komşı memleketlerle iyi münasebetler tesisi taraftarıdır. Nitekim Kral Abdullah olsun, naib Abdulillâh olsun, Ankaraya gelmişler ve çok iyi karşılanmışlardır. Suri sakit idare, Hatay hakkında mü- nasız bir takım arzular besl mekte olduğundan dolayı Anka ra ile çok sıkı münasebetler ku kagalardan ği Balıkesirde bi devrildi, iki kamyon feci şekilde öldü hkesir: 19 (Telefonla) — Pazar gecesi saat bir sularında Osmanlar köyü civarında iki kişi nin ölümile neticelenen bir oto- mobil kazası olmuştur. Şehrimize yaş sebze getirmekte olan şoför Şerafettinin idaresindeki Burha- niye 99 plâka sayılı kamyon Sütlühan mevkiinde devrilmiş, Sebzelerin üstünde bulunan ş0- för muavini Mustafa ile, 11 yaş larında Ali kafaları ezilerek öl- müştür. Şoför mücize kabilinden kurtulmuş, yakalanarak hakkın- da tahkikata başlanmıştır. Karamürsel sahillerinde bulunan boş motör Yalova: 19 (Telefonla) — Kı ramürselin Çavuş çiftliği köyü sahillerinde içinde kimse bulunmı jyan bir tonluk sahipsiz bir motör bulunmuştur. — Tuğla kırmızısı renginde ve Ferit ismini taşıyan bu meçhul motörün hangi lima- na kayıtlı olduğu anlaşılamamış- tır. Stalin, İngiliz Bi yük Elçisini kabul etti Moskova: 19 (AP.) — Mosko- va radyosu tarafından bildirildi- ğine göre, Stalin, İngiliz büyük elçisi Sir David Kelly'yi kabul etmiş ve bu kabulde Vişinski de hazır bulunmuştur. Adalet Bakanlığında tekaüde sevkedilecekler Ankara: 19 (Hususi) — Ada- let Bakanlığında da tekaüde sev kedilecek memurların listeleri ha zırlanmağa başlanmıştır. Anla- şıldığına göre, Adalet Bakanlığın da tekaüde sevkedilecek memur ların miktarı diğer Bakanlıklara nazaran daha fazladır. düşünceler ve iddialar arkasında koşmaz göründüğünden Türkiye ile münasebetlerini düzeltebilir. Yakınşark konferansı Y *kınşark'daki bütün İngi- liz temsilciler Londrada toplanmaktadır. Yakınşark'ın mâ nasını çok geniş almak lâzım- dır. Çünkü Kıbrıstaki İngiliz mü messili İran, Efgan ve Habeşis- tandaki İngiliz temsilcileri da- vet olunmuştur. Tabiatiyle Irak, Ürdün, Mısır, Lübnan, İsrail nezdindeki İngiliz memurları da çağırılmıştır. Ürdün başbaka- nı, İrak kral naibi, Ürdün kralı, Bingazinin yeni emiri Sait İdris Elsünüsi hep İngiltere bükümet merkezindedirler. Yarım asırdır bu kadar geniş bir müzakere m:zc lisi toplanmış değildi. İngilterz, bütün İslâm ve Yakınşark poli- tikasını etraflıca gözden geçire cektir. Bir hafta evvel de Fran- sa hariciyesinin salâhiyetli - bir memuru Londrada İngiltere hü- kümetiyle Yakınşark hakkında görüşmüş idi. İngiltere ile Fran- sa, Yakınşarkta, artık eskisi gi- bi bir nevi gizli rekabet halinde bulunmıyacaklardır. Snyder Ankarada aris, Condra, Brüksel, Os- l1o, Bern, Roma'da temas- larda bulunduktan sonra Amert- ka Maliye Bakanı Mister Sn;der Ankaraya gelmiştir. Bugün Ka hireye gidecek olan Amerika B kanı, Türkiyenin iktisadi ve mali durumu hakkında incelemeler va pacaktır, Her vardığı memlekt tin para durumiyle ve yeni ayar- lamalarla alâkalanan Bakanır., Türk parasının durumunu da göz den geçireceği tahmin olunmak- tadır. ramamış idi. Mareşal Hüsnü boş el DİPLOMAT HAZRETİ ÖMER ” Yazan: KADIRCAN KAFLI Fetihler devam ediyordu: A- sım bin Amr komutasındaki bır ordu, Horasandan daha büyük bir ülke olan Sicistan'a girdi, daima zaferler kazandı. Hüküm darların ve prenslerin zülümi rinden bıkmış - olan halk, hep yorlardı ,Müslü - manlık Hindistan ve Kandehar hudutlarına kadar erişti. Kan dehar'a Türkler hâkimdiler va Sicistan halkı ile ötedenberi harpler yapıyorlardı. Halk müs lüman olmakla Türklere Arapların himayeledini de sağ lamış bulunuyorlardı Hindistanın batı bölgesi —- lan Sind ülkesile Kerman ara sındaki yerlere Mekran denili- yordu. “Hazreti Ömer — oranıu fethedilmesini Abdulah bin A- teban'a emretti. Abdullah oru- ya birbiri ardından üç tümen gönderdi. Arap kuvvetleri - ön Ce ayrı ayrı, sonra hepsi bir - leşezek ilerlediler. Mekran hal kından bazıları müslüman oldu larsa da çoğu silâhlandı, Y 'yer Araplarla savaşa başladı lar. Aynı zamanda Sind hüküm darı Retbil'den imdat istediler, Oraya giden elçiler hüküm - dara dediler ki: — Araplar ucu bucağı olma yan bir çölden gelmişlerdir. | ran Imparatorluğunu - baştan başa istilâ ettiler; hiç bir yer- de yenilmediler. Bizim ülkemi- zi alırlarsa ülkeniz geleceklerdir. O zaman felük te uğrayacaksınız. Şimdi Mek- ran halkı dayanıyorsa da — bu hal sonuna kadar devam ede - mez, Sind ve Mekran halkı bir- leşirse Arapları sürüp atmak mümkündür. Fakat Mekran bir defa elden gittiği takdirde Ha distani da alırlar, - Bizim şe- hirlerimizin prensleri arasına tur. Bizi onlardan anız, artık sizi - hü olarak tanırız! tbil bu teklifi beğendi, za ten çoktanberi batı hudutları ı genişletmeyi pek — istiyordu Derhal hazırlıklara başladı, bü ük bir ordu topladı. Askerle - rin çoğu zırhlı; filler va dı. Vaktile İranı istilâ eden bü yük İskender d. ordusu bu büyük ordunun önündeki til lerden çekinerek Daha Tazla ilerlemiş, bu saye- de tündislan istilâdan kurtul - Hergünkü M E. Bkaıiİığının yeni kararları ilkokul öğretmenlerinin enlerinin okul öğret Ankara: 19 (Hususi) — Mil- t Eğitim Bakanlığı öğretmenler- den verimli bir şekilde istifade e- dilmesi için bazı kararlar almış- tır. Alınan bu kararlara göre, ta lebesi otuzdan az olan dershane- | İler birleştirilecek, bu gibi der hanelere ayrıca bir öğretmen tah sis edilmiyecektir. Yedek öğret- men, başöğretmen, başöğretmen yardımcısı, — ihtisas — öğretmeni, pansiyonlu okullarda idareci öğ: retmenlerle, kadrosu bir okulda gösterilerek Milli Eğitim daire lerinde öğretmen çalıştırma usu- lü kaldırılacaktır. Bu arada il i- dareleri tarafından muhtelif be- hanelerle - kapatılmış - ilkokullar açılacak, eğer kadro müsait ol- mazsa vekil öğretmenler çalıştı. rılacaktır. Balıkesirden Hacca gidecekler Balıkesir: 19 - (Telefonla) Şehrimiz ve mülhakatından bugü jne kadar Hacca gitmek Üzere 55 vatandaşın paşaport muamelesi- ne başlanmıştır. Ayrıca bugünlerde ayni mak- satla ilgili makamlara bir çok va tandaşların da müracaatta bulu- nacağı öğrenilmiştir. Geçen yı Heca gidenlerin miktarı kırk ki- şi idi. Bolvadin orta okulu bir mezun verdi Bulvadin (Hususi) — Dört se ne evvel faaliyete geçen kazamız ortaokulu bu sene haziran devre si imtihanlarında ancak bir tale- be mezun verebilmiştir. Bu neti- ce kasabamız halkı üzerinde de- rin bir tesir bırakmıştır. ——— Türk gençliğine uçma aşkını aşilamak ve öğretim, sağlık, tu- rizm ve yolcu uçaklarımızı kendi memleketimizde yapabilmek için Türk Hava Kurumunun attığı başarılı adım, vatandaşlarımızın sürekli - yardımlarından kuvvet almak — ihtiyacındadır. — (Fitre) günlerinde bu ihtiyaca cevap ve- rebiliriz. LERK Hava Kurumumuzun pek muzün hayrına masruf buluna metleri herkesçe malümdur, Oıma muhtaç vatandaşlarımızın muh nun Korunmaya aç pek gefkatli himayesi de takd naenaleyh, aldığı teberrüatı eldi kurum ile aralarında paylaşan vazifedir, Bu hususu sayın ah ları müsait olan dindaşlarımızı Tefrika No. muştu. Müslümanlar bü; ordusunun yaklaştığını halkından pek çoğunun da orduya katıldığını öğrenince 142 ük bir Hind Mekran ri çekildiler; memleketin me kezinden uzakta durdular; ayni zamanda Kerman'a imdat gön: derilmesi için haber saldılar Abdullah bin Ateban onların harpten çekinmelerini beğenm; di; hemen bir ulak gönderip şu - Mekran'dan uzakta dur mayınız; savaşınız. Böyle dur - makla birşey kazanılmaz, kay bedilir. Çünkü sizin durduğu - nuz zamanlarda düşman dur - maz; askerini çoğaltır. Onların çoğalmalarına vakıt — bırakma mak Jâzımdır. — İlerleyiniz, ben de imdadınıza yetişirim Bunun üzerine Arap kuyvet- leri ağır ağır ve gayet ihtiyat- olarak istilâ hareketine bağ- ladılar; Sind hükümdarına ü mit bağlayan ve karşı durün gehirlerle — kasabaları fethett ler Abdullah bin Ateban, emrinde ki bütün müslümanları topladı kendi yerine bir vekil bırakarak duğu da şükran ile görülmektedir. bir nice ile yardımda bulunmak bizim için vatan fıtısın şehrimize ait miktarı ilân olunur, istihdam tarzı ve orla terfi'leri tesbit edildi Ortaokul öğretmenlerinin terfii Kadro dışı terfi ettirilen orta- okul öğretmenlerinin kadroya a lınması da bir ihtilâf mevzuu i- di. Milli Eğitim Bakanlığı tara- fından alınan bir kararla kadro dişi ti ettirilen öğretmenler kadro içine lar dahilinde alınacaktır a) Aldıkları maaşta en kıdem: lisinden başlıyarak sıraya kon- ması, b) Aldıkları mauşta kıdemleri ayni olduğu takdirde, bu öğret- menlerden orta öğretimdeki kıde mi fazla olanların tercih edilmesi. c) Orta öğretimdeki kıdemleri ayni olduğu takdirde ise meslek- teki kıdemi en fazla bulunanın göz önüne alınması. Bu esaslar dahilinde 715 orta öğretim öğretmeni kadro içine alınmaktadır. Batı Almanya ticaret filosu ihya ediliyor Londra: 19 (AP.) — Batı dev letleri uzmanları, Batı Almanya- nın barış devrinde bulundurabi- leceği tiaret donanmasının vüs"- at ve şeklini tesbit için çalışmaya başlamışlardır. Keyfiyet bugün İngiltere Dışişleri Bakanlığı tara fından açıklanmıştır. Bu işe 6 Amerikan, 6 Fransız ve 10 İngiliz uzman memur edil- miştir. Bu uzmanlar Batı Alman yanın ticaret gemiciliği bakımın- dan ihtiyaçlarını tesbit edip 3 dev let yüksek komiserlerine rapor- la bildireceklerdir. Bu raporun 8 aya kadar bitirilmesi bekle- nilmektedir. Geçen Nisanda — Vaşingtonda varılan bir andlaşma gereğince, Almanya azami 7.000 tonilâtoluk icaret gemileri inşa edebilecek- ir. Bu gemilerin gelecekte harp gayeleri için tâdil edilmemeleri sağlanacaktır. Yeni seçim tasarısının tetkikine Ağustosta başlanıyor Ankara: 19 (Hususi) — Baş- bakan Şemseddin Günaltayın se- çim kanununu tetkik edecek ku- rul üyelerine yazdığı bir tezkere- de, bu tetkiklere ağustos başın- da başlanacağı yazılmaktadır. Toplantının günü kurul üyeleri- ne bildirilecektir. İstanbulda Sadakai Fıtrın Miktarı Alâ — Orta Aşa, Buğdaydan 66 ve a7 Arpadan 88 85 18 Üzümden 350 295 63 Hurmadan 730 1v0 60 ehemmiyetli olan varlığı, yurdu- n pek şerefli, pek lüzumlü hiz Kızılay kurumunun bir kısım yar. n kmdatlarına nasıl koşup dür. Çocuk Esir; kurumu. vatan yavruları hakkındaki dirlere şayan bulunmaktadır. Bi. | le ettiği nakdi muavenetin bu iki Hava Kurimumtza her vesile içtimal, meşkür alimize ve bilhassa mali durum- bir hemmiyetle arz ile sadakal (10629) son hızla Mekran'a doğru iler- ledi. Her gün oradaki komutan- dan gelen haberciler müslüman ların son durumlarını bildiriyor ve Abdullah yeni emirler veri- yordu. Çok geçmeden Abdullah bin Ateban Arap tümenlerine yetiş ti; saflar düzerek teftiş etti; askerlerin sihhatlerini, silâhla rını gözden geçirdi; tümen ve bölük komutanlarile tanıştı, ba- zılarını değiştirdi; sonra bir söy lev verdi - Ey Müslümanlar, kâfirler Üzerine bunca zaferler kazan - dınız; Allahın resulünün verdi- Bi haberlerin çoğu hakikat ol - du. Kalblerimizdi ça nusret bizimdir; e n evvelkilerin halle iman olduk - ki haliniz den ve siz, rinden ayrılmayınız, Allah uğ - runda savaşanlara cennet kapı ları açıktır. Dünya malına ta- mah etmeyip Ulu Tanrı'nın a- dını yükseltiniz. Düşman çokluk tur ve çokluk olması da Alla hin nimetidir; kâfirlere hüsran müslümanlara zaferler var - dır. Saflarınızı sık tutunuz, bir birine destek olunuz. Sizin ayak astığınız ve göz koyduğunuz yerler sizin olacaktır. Savaşır ken <«Allah!» diye haykırınız; bu kelime kâfirlerin yürekleri « ne korku, Müslümanların kalb- lerine cesaret verir, Düşmana arkanızı — vermekten BSakınınız, çünkü ©o tarafınızda zırh yok - tur, ama göğüslerinizde bir zırh vardır ki, adı ciman» dır; o zır SABAH SABAH! Ekin ektim ot bitti... Yüksek tahsil gençliğinin Doğuyu fikren kalkındır- mak kararı ve bunun tatbi- ki iki gün evvel bir kelime —evet, bir tek kelimecik— yüzünden geri kaldı. Doğu- ya gidecek gençlere Üni- versiteli - sıfatiyle ten: yapılıyormuş. Halbuki içle- rinde yüksek ticarette ve diğer vüksek mekteplerde okuyanlar da varmış. Vel hasıl, Doğuya gidecek ve araları fikren kalkındırma- ga uğraşacak gençler, tren- den indirilme — hâdisesiyle karşılaşıyorlar. Bunu haber alınca, hiç şaşmadık ve kabahati daha ziyade iyi niyetli gençleri- mizde bulduk. Onlar he- sabı birdenbire geniş tut- muşlardı. En iyisi, fikrom kalkındırma işine İstanbu Tun en uzak semtinden baş- lıyarak, taraya taraya Do duya gitmektir. V| — Cünkü, her semtte, en iyi niyetleri bir kelime yüzün- den torpilleyebilecek anla- msta, demiryolları gibi ida- reler sürüsüne bereket! * * N YALOVANIN KURTULUŞU Yalova: 19 (Telefonla) — Ya- lovanın 28 inci kurtuluş yıldönü mü bugün civar köylerden gelen kalabalık bir halk kitlesinin işti- râkile Cumhuriyet alanında kut- lanmıştır. Törende söz alan ha- İtipler kurtuluş mücadelesinde şe İhit düşenleri minnetle anmışlar- dır. Bilhassa köylülerin milli kıya- fetle yaptıkları resmigeçit çok alkışlanmıştır. Törene saat 16 da son verilmiştir. Adana pamuk tarım satış kooperatifinde bir ihtilâs iddiası Adana (Hususi) — <25073> lirayı müştereken zimmetlerine geçirmekten sonık olarak şehri miz ağır ceza mahkemesine veril miş olan, Adana pamuk tarım sa tış kooperatifi müdürü Reşat Al tan, muhasip Sait Karataş ve me murlardan Sefer Akgün, Ahmet Türen, Mahmut Sökün, Ahmet Akkar, ve Nâzim Lo dün yapılan ilk duruşmalarını müteakip tev- kif olunmuşlardır. Bundan başka yine ayni gru- pun «12700» liralık ikinci ” bir timmet hâdisesi de bahis mev- Zuu olmuş ve bunur. için de ikin- ci bir tahkikatın açılmasına ka- rar verilmiştir. Teknik ünıversite talebe birliğinin dâveti İstanbul Teknik Üniversitesi Talebe Birliği Başkanlığından: İnşaat fakültesi sekizinci ve o- nuncu sömestr yol kolu talebeleri pratik çalışma yapmak maksadi- le Trabzon, Elâzığ, Diyarbakır ve Mersin yollar bölge müdürlük ne gönderilecekleri cihetle bir acele müracaatları rica olu- Nuh'un gemisi Ankara 19 (Hususi) — Nuhun gemisinin yerini bildiğinden Ma- liye Bakanlığını haberdar etmiş olan Turhallı Nadire Dökmetepe ile yapılmış bazı mülâkatların son zamanlarda bir kısım gazete lerde intişar etmesi üzerine Na- dire Dökmetepe gönderdiği bir mektupta şöyle demektedir: Hakikat şudur ki, Nuhun ge- misinin yerini bilen bir vatandaş olarak resmen hükümete müra- caat ettim. Şimdi verilecek ceva» Yukarıki resimde, <Radyo il nn müdürü Mr. George V, Denn mak maksadiyle yapacakları dü Tının iştirâk edeceği bu turnede Tet ve işçi teşekküllerinden mü cek ve 25 Temmuzda Ankarada ahval il Bir Polonya ticaret heyeti, An € gehir toplantıları» isimli meşhur Amerikan radyo programı. y ile eşi.. «Serbest müzakere» prensipini bütün dünyaya yıy- 'nya turu hakkında görüşürlerken görülüyor.. 30 diğer Amerik'- Ankara da dahildir. Amerikanın bir çok tanınmış endüstri, tina> messiller bulunan bu grup İstan bula 20 Temmuz tarihinde gelee yapılacak büyük «Town Meetin g> toplantısına iştirâk edecektir. Londra dok işçileri grevinin devam etmesi üderine İngilte re hükümeti Londrada fevkalüde ân etmişti. Bu karar üzerine grev yapan 5,000 kadar işçi, Victoria parkında toplanarağı miting yapmışlar ve isteklerinin yerine getirilmesini meydan vermemek için 2.000 asker vazifelendirilmiştir. istemişler dir. Her hangi bir karyaşalığa (Foto: A-P) karaya gelmiş ve hükümetle temasa Resimde: Heyet bir arada görülmektedir başlamıştır. . kında tarafımdan verilmiş gibi gösterilen malümat asılsızdır. | bi bekliyorum. Bazı gazetelerde geminin büyüklüğü ve yeri hak- hi delecek mızrak, kesecek ki - lıç, parçalayacak topuz olmadı- ğını şimdiye kadar gördünüz.» Allahtan başka tapacak yok - tur ve Muhammed onun resu - lüdür.) Bütün ordu tekbir getirdi ve dağ taş inledi. O akşam Sind hükümdarının bir günlük yolda bir ovaya gel- diği, Mekran — halkından clleri silâh tutan onbinlerle gönüllü - nün de ona katıldığı öğrenildi. Abdullah bin Ateban derhal hareket emrini verdi; düşmanın kendi üzerine gelmesini bekle - memekle islâm ordusunu çoştur Ertesi gün öğleye doğru ön- cüler Sind hükümdarının — bir saatlik mesafeye — yaklaştığını bildirdiler. Abdullah beraberine tecrübeli subaylardan ve komu: tanlardan bir kaçını alarak atı- ni ileri sürdü; bir tepeye çıktı- ği zaman, uzakta, geniş bir vâ- dide Sind ordusunu — gördü: Her birinin Üzerinde köşkler ve kiz on savaşçı — bulunan elli kadar fil ordunun önündeydi; onların ardında ucu ufuklarda kaybolan piyade, süvari, zırhlı ve zırhsız askerler vardı. Hepi sinin ortasında altın, ipek, el - mas, inci ve yakut parıltıları sa gçan hükümdar ve hükümdarın maiyeti bulunuyordu. Abdullah bin Atel Bayısını yüz bin - tal onların nin ettt Şimdiye kadar bu hususta kimse | ye en ufak bir imâda dahi bulun- muş değilim.» ——— Sonra harbi bu düzlükte yap - maya karar verdi. Fakat ordu- | ya nasıl bir vaziyet vermeliydi? | Yanındakilerle görüştü, danıştı; | bulunduğu yeri en uygun — bul- du; çünkü vâdi burada daralı - yordu; sağda ve solda biraz i- lerledikten sonra birdenbire a- çılan tepeler vardı. Fırsat bu w lursa bu tepelerin ardından düş manın gerilerine doğru akın et-| mek te mümkündü. | Abdullah yanındakilerden İ- göndererek ordu- kendisinin bu W | nun üç koldan lunduğu tepeye ve diğer tepe lerin sırtlarına — yerleşmelerini emretti. Bir saat sonra Arap ordusu cepheyi kurmuştu. Bunu gören Sind hükümdarı da askerlerine | şimdi. ge Jur!» emrini verdi niş ovada atlılar guraya bura- ya koşuyorlar; hükümdarın € Mirlerini komutanlara ulaştırı yorlardı. Sind ordusu sağda v olda yer alıyor; geniş bir cep-| he üzerinde yerleşiyordu. Araplar onları 5 iyorlar; | on senedenberi birbiri ardından | yendikleri İran — ordularından farksız buluyorlardı; üstelik bu | ordu son bir İki sene içinde kar | gılaştıkları İran — ordularından gaha mühteşemdi; — demek ki, | pek çok ganimet ve esir alacak: lardı, (Arkası var) ? 9 ğ Ekonomik vaziyet ğ AARAARANARADA RARRANARARANI Sterlinle ithalât Ticaret Bakanlığı yeni ithal müsaadesi vereceğinden İstanbul Mıntaka Ticaret Müdürlüğünden sterlin sahasından yapılan ta- lepleri istemişti. Ticaret Müdürlüğü taleplerden en lüzumluları. nı ve memlekette yetişmiyen veya az yetişen cinslerini tesbit etx miştir, İthali istenilen mallarıa tutarı 15 milyon lirayı bulmak- 230 kalem tutmaktadır. Liste bir iki güne kadar Ticaret ha yollanacak, ithalât için döviz ve müsaade beklende ta ve Bakanlı cektir I Eser sergisi ç | Belediyenin sergi sarayında a« rı da iştirâk edecektir. Marşal yardımı Marshall yardım plânının Tür- kiye kısmi idarecisi Mr. Dorr'un yardımcı Mr. Wints Paristeki çu- acağı eser sergisine Denizyolla şmalarda bulunmak üzere dün| — Devlet Denizyolları idaresi bu hamalarda Dülünmlet etmiştic. | sergide 923 den 948 sonuna Mas K n dar bütün işletmelerin faaliyet- Kaşar ve beyaz peynir | (rini istatistik malumatlaria yey Hariçten bazı memleketler ku-| hir «decektir şar ve beyaz peynir talebinde bu- Tunmuşlardır. Yeni sene mahsu lü az olduğundan bu talep yeri ne getirilemiyecektir eg SEA ŞAĞT Ş n k | fiyatları Hububat pıyasası — | ,L ll Gi — — Nevggrk Amerikadan hububat yükle: |280:00 — Paris 1.U2.004 — Güfev eKte GKa karacaktır. Yu- 68 — Brüksel 6.38,87 — Prag 8,60 abal Z A Esham ve tahvilât gı rekolte: 7 1941 Demiryolu 1 Ayçıçeği rekoltesi t a9 Demiryolu 1 Bu seneki a: ği — YEKOİLGEİ 6 Kalkınma 1 vı_rııı') nin 150 bin ton olacağı tahmin| 6 Kalkınma 2 95:05 | edilmektedir. Bu miktarın yarıs 6 1918 istikrazı 1 bi istihlâk edileceğinden | 967 İkinci tertip M. Müd. dahilde ancak 75 bin tonu ihrac olunabi ilecektir. MÜd 7 Üçüncü tertip M Vd0 108 istikrazı