14 Eylül 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

14 Eylül 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

Sahibi: Safa Kılıçlıoğlu İdarer Nurüosmaniye Not 17 TU İSTANBUL Telefoni 20TG5—A5108 dreslr «YENİ BABAH» 12 inci Yıl, Yeni Sabah HÜRRİYET VE HAKKIN YILMAZ MÜDAFIIYIİZ 3783 Dört Dışişleri Bakanı Vaşingtonda toplanıyor ingiliz ve Amerikan Dışişleri Bakanları dünya vaziyetini birlikte gözden geçiriyorlar Vaşingtonda mühim si yasi görüşmelerde bulunan Be vin ve Acheson İmar Bankasının Yardımı illetlerafası İmâr — ve Kalkınma — Bankasına mensap bir heyet mem leketimize gelmiş ve incelemele- Fine başlamış bulunuyor. Heyet başkanının — sözlerinden anlaşılı- yor ki yapılacak . tetkikler - üç, nokta hakkındadır: 1 — Seyhan'nehrinde bir bent yapmak. 2 — Toprak Ofis için bina etmek. 3 — Limanları ıslah eylemek. Bu üç mes'ele de Türkiyemiz için hayati ehemmiyeti halzdir. Yurdumuzun limansızlıktan çek- tiği ıztırap ve uğradığı kayıplar rakamlarla ifade olunamıyacak kadar ağırdır. Ereğli kömür hav zası, İnebolu, Samsun ve Trabzo nun halleri —sırf Karadeniz sa- hili göz önünde bulundurulacak olursa— ıztırap ve elem kayna- ğidır. Kömür İstihsalimiz yılda lüç milyon tona yaklaşmıştır. Bu- nu daha da arttırmak kabil hat- t zaruridir. Çıkacak kömür, dı- garıya — sevkedilebilmek - şartile, €n geniş döviz kaynağıdır. Amma | ocaklardan sadece bol kömür çı- karmakla iş bitmez. Bu kömürü silolar lâzundır. Halbuki Karadeniz kı- yılarında yükleme ve boşaltma | lgi, bütün kış devresinde, imkân- sız gibidir. Ancak muhafazalı I- manlar yapılır ve yükleme ve bo- paltma ameliyeleri fenni bir hale sokulabilirse kömür havzasında- ki faaliyetlerden hayırlı sonuçlar almak kabil olabilir. Trabzon ve Samsun limanla: hakkında da ayni mütalea yürütülebilir. — | Halk Partisi çeyrek asırlık i- daresi zamanında - hükümetleri- nin enerjilerini dili bozmak ve ta- | rihi mağsuş hale sokarak zil leri bulandırmağa hasr ve tahsis edeceğine verimli sahalar üze- rinde temerküz ettirseydi me- selâ gu dakikada kömür havzası Işi çoktan çözülmüş olur ve bu harp yıllarında memlekete oluk- la altın ve döviz akardı. ayın Başbakan Doğu seyahatleı le- k! nutuklarında: Türkiye harbe girse idi bugün mahvolmuş bu- lunurduk, diye, bir tarihçi ağzı- na pek uymıyan bir fadede bu. lunmuş idi. Hiç bir zaman ciddi bir tarih, vâükıaların akışı başka İstikamette olka İdi ne - olurdu, diye zihin yormağa lüzum gör- mez. Çünkü bu esas kabul edile- cek olursa bütün insanlık ta: ni fantezili şekilde anlatmak kabil olurdu. Meselâ Almanlar son harbi kazansalardı netice na- sıl olurdu? Geçen büyük harpte Osmanlı imparatorluğu galip gel seydi cihanın gidişi ne di? Napolyon Bonap: Mtalyaya olurdu? Mısır kraliçesi Kicoj Fa suratsız ve çirkin bir olsa idi acaba Roma imparatoru kendisine meclüp olur mu idi, ol- Mazsa farihin seyri ne olurdu? Bütün bu — türlü muhake Hbavanda su dövmek - kabilinden oyunlardır. Vâkınlar olduğu gibi bolmuştur ve öyle olması icap et- tiği için böyle olmuştur. — 1 Partisi de, zimamdarları da ka liyet ve dirayetlerine göre mem- leketi İdare ederek yurttaki ve elleri altındaki hazinelerden Iıy-ı (Devamı Ba. 6 Bü. & de) Vaşington, 13 A.A. — Vaşington basınında haberlere (Reuter) çıkan kılırsa, Rusyanın ö- nümüzdeki hafta toplanacak o- lan birleşmiş milletler genel ku- rulu oturumu sırasında 4 dişiş- leri bakanlarının gayri resmi bir (Devamı Sa, 5 Sü. 3 de) Yol inşaatı için sarfedilen gayret Baymdırlık Bakanı, dün gazetecilere yol progtamı hakkında izahat - verdi İçişleri ve Bayındırlık Bakanları dün gazetecilere izahat verirken Şehrimizde tetkiklerde bulunan Ba yındırlık Bakanı Şevket Adalan dün gemilere yüklemek ve nakletmek #*7eteciler cemiyetinde yapılan ba sın toplantısında gazı etecilere gu: rı söylemiştir — İstanbul Adalet Sarayı proje Vaşington: 18 (AP. ve A.A.) — Milletlerarası İmar Bankası, bugün İşillk toplantısının açılışı münasebe tile yayınladığı dördüncü yıllık faa- liyet programında, Yakın ve Orta- doğu, Asya, Pasifik bölgesi ve Afri- ka memleketlerine bazı sağlam ser- maye plasmanları yapmayı - gözü- 'nünde tuttuğunu açıklamıştır. Raporda, sözü geçen bölgelerdeki memleketler hakkında şunlar kayde- dilmiştir : Türkiyo — 'Türkiyede iktisadi kal kınma imkânları büyük bir ilgi u- yandıracak mahiyettedir. Rapor, Türkiyeyo gitmiş olan ban (Devamı Sa. 5 Sü. 3 de) N Başbakan Ankaraya dönüyor Günaltay, Niğde de ve Kayseride birer nütuk - iradetti Ankara, 13 (Hüsusi) — Baş,| bakan Şemsettin Günaltay'ın ya- rın, yurt seyahatinden Ankara- yya dönmösi beklenmektedir. Niğde, 13 (Hususi) — Başba- kan bugün Halkevinde söylediği nutkunda ezcümle demiştir ki: — Aziz hemşerilerim, İktisadi kalkınma, içtimaf kal- kınma ile ahenkli olmak İâzım- dır. Bunu temin edemezsek mem- leket, isal etmek İstediğimiz he- (Devamı Sa. 5 Sü. 6 da) Inönü Dışişlm Bakanını kabul etti İstanbul: 18 (A.A.) — Cumhur- başkanı İsmet İnönü, bugün Hey- beliadadaki köşklerinde Avrupadan dönen Dişişleri Bakanı Necmettin Sadak'ı kabul buyurarak öğle ye- mükbakâlına “37 yüksek 'mimar ve İ CDovamı Sa. 5 Sü. 6 da) meğine alıkoymuşlardır. İçişleri Bakanının beyanatı Emin Erişirgil, dün, İstanbulun asayışının düzeldiğini, vaziyetten memnun olduğunu söy Şehrimizde — bulu Bayı Vilâyette, de meşgul olmuşlar, tililerle bir kon den B Saat 18 de Gazeteci! ne gelen iki Baka lık Bakanları, dün nan — İçişleri a yapmışlar T Cemiy, basın mensup. up ve larına, Bakanlıklarını ilgilendiren sabah | işler hakkında izahatta bulunmuş- a da C.HEP, bu arada par- lardır, İçişleri Bakanının boyanatı <— Bildiğiniz. gibi Ankaradan ti-| Elâzığ yolu e Bingölün deprem / KPovamı Sa, 5 Sü. 1 de) Lübnanlı yüzme yıldızı geldi Lübnan'ı valandaşımız olmak yüzücü Türkiye'de kalmak ve istıyor Lübnanlı yüzü cüler Istanbulda, » (Yazısı 5 inci sayfadadır) ledi Bir köy halkı birbirlerine girdiler Neticede bir kişi öldü, üç kişi yaralandı Sivas, 13 (Hususi) — Yıldız line bağlı Çakmak köyünde feci bir hâdise cereyan etmiğ; birbir- lerine giren bütün.köy halkı üâde ta muharebe eder gibi döğüş- müşler, bu esnada ölenler ve ya- (Devamı Sa, 5 Bü. 1 de) |'Galatada dün igeceki infilâk ——— Dün gece, ada giddetli infilâk olmuş, civardaki K, heyecan ve merakla sokaklara fırlamıştır, İnfilâk yüzünden ci daki bazı binaların camları a kırılmıştır. Galatada yeni yol- cu salonu karşısında bulunan boş ir barakada vukua gelen infi- lâkin sebebi araştırılmaktadıc, Vaka yer başlıyan — yangın, genişlemeden itfaiye tarafından öndürülmüştür. Zabıta, derhal vaka yerine yetişmiştir. Tahki- kata devam olunmaktadır, Sayısı : 10 Kuruş M. Arası Bankasının yıllık konferansı açıldı — 2 nci sahifemizde — Tarihe uymıyan iddialar & 1 * Amerika ve İngiliz Maliye Nazırları Snyder ve Cripps bir toplantıdan çıkarlarken Mr.Door'dan sonra Barlas taj; Marşal Yardımımnı izah etti Devlet Bakanı, bütçemizin Pariste tetkik edildiğini israf görülmediğini, tasarruf istemenin balçık medeniyetine dönmeği istemek olduğunu söyledi İzmir: 18 (A.A.) — Şehrimizde bulunan Devlet Bakanı Cemil Sait Barlas bugün Ticaret ve Sanayi O- dasında Oda mensuplarının ricası Ü- zerine günün Marahall yardımile e- lâkalı meseleleri üzerinde büyük bir alâka ile dinlenen bir konuşma yap- mıştir. Bakan, demiştir ki: — Mister Russel Dorr'un beyar tı üzerinde bazı cihotlerin aydınl 5 Bü. 2 de) Araba vapuru seferleri kâfi değil Akşamları - Kabataş is- kelesi geçilmez bir. hal alıyor ve vasıtalar saat- lerce bekliyor Araba vapuru - seferlerinin normal ve ihtiyaca yetecek der cede olmamasından vesaitin kar- gıdan karşıya geçirilmesi işi çok müşkül olmaktadır. Bu yüzden bilhassa dönüşlerinde yolcular uzun müddet sıra bek- ÇOovamı 8a. 5 sü. 1de) İ C Hukuktalebesinin dünkü toplantısı Gençler, imtihanların öne alınması kararını protesto ve bir beyanname neşrettiler Gençlerden bir kısmı dün kü toplantıdan çıkarken... Üniversitede imtihan günleri- nin öne alınması dolayısiyle Hu- CBovamı Sa. 5 Sü. 5 de) Sındırgılı Şerifin yeni bır galebesı Balıkesirin kurtuluş yıldönümün de güreşler de simde, Kırkpınar Türkiye başpeh livamı Sındırgılı işerif, beyli Hayati'yi ye nerken görülmektedir... yapılmıştır. Re- Yazan: Raif OGAN M. Arası Imar Bankası, birçok Batı Avrupa devletlerinin paralarınıdüşürmeleriniistiyor Bankanın Türkiyenin kalkınmasını sağlamak için elinden gelen gayreti sarfedeceği bildiriliyor. Seyhan Barajı için 60, İstanbul limanı için 50, silolar için 30 milyon lira istedik Tito'nun ) $. Rusya'ya g yenı hücumu i memleket arasında| ınguk harb gittikçe şiddetleniyor Belgrad, 13 A.A, (Reuter) —« Mazeşal Tito dün Rusyayı, Yu- goslavyayı bir ziraat ve iptidaf madde memleketi halinde bıraze mak istemekle İtham etmiştir. , Madenci ve işçilerin bir. tope lantısında demeçte bulunan Titd, Rusyanın durumunu şöyle anlat; mıştır: «Ne diye makine imal ediyot ve sanayi maddeleri istihsal edi« forsunuz? Biz bunları size vee ririz siz de bize karşılık olarak maden ve iptidat maddelerinizi verirsiniz.> Tito, Rusyanın Yugoslavyayal kargı baksazlık yaptığım ve mem leketin durumu karşısında anlar yış göstermediğini kaydetmiş, (Devamı Sa, 5 Sü, 7 de) 100 binliralık dolandırıcılık dâvası Bir ticaret mevzuundan çıkan enteresan bir duruşma İkinci Asliye Ceza mahkemesin. de 100 bin Hralık ticari bir dolane dırıcılk dâvasına bakılmaktadır, İddla - edildiğine göre Must ÇDevamı Sa. 5 Sü. & dey Diyanet İşleri Reisi Hacca gidiyor Bu hac seferinin ıslâm dünyasında akısleri olacağı zannediliyor ara: 18 (Hususi) — Habet yıza göre Diyanet İşleri baş- kanı Ahmet Hamdi Akseki, bu yıl Hac farizasını edâ etmek maksadila Mekke ve Modinoyo gidecektir. Bat (Dovamı Sa. 5 Sü. 7 de) TAKVİMDEN BİR YAPRAK : belediyode — güzel bir usul vardı. Gazeteler- de bir mes'ele hakkında - dikkatl celbedecek bir fıkra, hâvadis İnti- şar ederse bir İki gün sonra be ye neşriyat müdürünün imz: bir Izahname gelir ve bunda «Neş- riyatınız derhal nazarı- dikkato a- Hındı... Şöyle yapıldı, böyle edildi, daha da şöyle yapılacak, böyle e- dilecek, hiç morak etmeyini> gibi Sadre şifa verecek bir şeyler Söy- denirdi. Bunların çoğu Nasreddin Hoca- '1nin ceviz ticareti gibi «Dostlar a- liş verişte görsün!> kabilinden co- vaplardı amma yino do gurürümü- zu okşardı:. «Yazdığımız fıkranın tesiri görülmüş. İşto belediye, şöy- do yapacağını, böyle edeceğini söye düyor> derdik. Amma bu covapla. rın çoğunun da — Çnakş-i- ber âb) kabilinden olduğunu noticeden an- dardık. Zira — Yenlcami / kemerinin yanındaki kunduracı — dükkânı İle karşısındaki süryan resimler» moş- skiden Mösyö Prost'un ( Veto) su ULUNAY heri hakkında yazdığım bir yazınını belediyece Iâyık olduğu ehemmiyet« do nazar-ı- dikkate alındığı ve bu. İşin hallinin ancak bir gün mos'elesi” olduğu sarahaten söylendiği ve bu mes'elo olalı aşağı yukarı altı yedi sene olduğu halde... Hâlâ -bekliyo. ruz. Bu misali ileri sürmekliğime se- bop, Fenerbahçe durak yerldir. Üg fıkrama movzu yaptığım bu mühim mes'eleyo belediyo — hâlâ bir cevap vermedi. Bu sefor (Ham hum şorolop) kas bilinden bir tavzih bile gönderilmis yor. Vaziyoti bir daha totkik haddes sinden geçirelim: Fenorbahçe tramvay hattı. Bole vünün önüne kadar gelir ve orası terminüs itibar edilerek erada du- rur. Halbuki yol Fenerbahçe plâlı» 'na kadar dovam eder. Plâja ve me- sireye gidecek olanlar kalan yolu Bolvüde tramvaydan inip yaya ka. (Dovamı Sa, 8 Bü. & de)