5 Temmuz 1950 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1950 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

1 A . >a 'KARA RADYOSU 1950 L LA D. Parti grubu'i;i:ılarndî fi 1 nolde) 'unt Köprü. Bra Dişişleri Bakanı Tü cevap vererek harbin son vazi- yetini anlatmış, Trygvie Lee tara- fından yapabileceğimiz yardım hak kında gelen telgrafa verdiğimiz ce- yabın gezetelerde intişar — ettiğini, 'da Güvenlik Konseyinin her dev Teti olduğu gibi Türkiyeyi de Kore- deki sön vaziyetten haberdar etti #ini, Kore hâdisesinin henüz inki- f halinde bulunduğunu, bu hâdi genin yayılıp yayılmıyacağı ve no İnkişaf göstereceği hakkında henüiz kimsenin kat't bir hüküm veremi yeceğini izah etmiştir. Saraçoğlu mahallesindeki evlerde kimler ikamet ediyor? Bundan sonra Saraçoğlu mahalle at ve gaye ile ve ne geklide yardımlarla nşa edildiği hakkında milletvekili — Nâzım Ağacıkoğla'nün önergenl — konuşül- ap, Önerge enhibi evvelce 70 İira galf manştan aşağı manş alan memar Jara tahsle edileceği söylenen bu ma balledeki erlecin nüfarla memarla- ra da verildiğini, bunun doğra ola- muyacağını, hükümetin programında merken politikasnı hakkında bir şey söylemediğini, — hükümetin — eliratle bir mesken politikanı / harırlamasını 've gerek Saraçoğlu ve gerek Sağlık Bakanlığı apartmanlarında — oturan. darın dürümlarının — tetkik edilmesi ni İstemiştir. Söz alan Maliye Bakanı, ba mese- Je Üzerinde tetkiklere - başlandığını ve neticenin grapa - bildirileceğini söylemiştir. Refah Şehitleri Kirşehir milletvekili Amiral Re- fet Özdeş ve profesör Sâni Yavı Refah gehitleri hakkındaki ö- rgeleri de konuşulmuş, — takrir sahipleri bu şehitlerin ailelerinden bir tefsirle gehit maaşlarının kesil mesinin gehit allelerinin felâketi- 'ne sebep olduğunu, bu işin sürat- le düzeltilmesi için hükümetin he- men teşebbüse geçmesini istemiş- lerdir. Söz alan Milit Savunma Bakı ni Refik Şevket İnce, kendisin de milletvekili iken bu meseli mas etmiş olduğunu, arkadaşları- şnın bu vesile ile yeniden meseleyi hal için fırsat verdiklerini, bu hu- sustaki irşatları nazarı dikkate a- larak meseleye el koayoağını söy- lemiştir. Muhtar ve beleüiye seçimleri Mütenkiben — belediye, — vilâyet meclis ve muhtar seçimleri mev- 5/7/850 — Çarşamba İSTANBUL RADYOSU â2.37 Açılış ve programlar 18.00| Haberler 13.15 Öğle konseri (PI) | 45 Şarkıöve türküler 14.20 S “8t saat 14.30 Şarkı ve türküler lar (Pi) 15.00 Programlar ve ka . panış, 17.57 Açılış ve programlar 18.00 Dans müziği (Pl) 18.20 Serbest sa- at 18.30 Türküler geçidi 19.00 Ha- berler 19.15 İstanbul haberleri 19. 20 İstanbul konservatuarı Türk musikisi Jera heyeti konteri, «Ta- hir buselik faslır 20.00 Radyo sa. lon orkestrası konseri 20.80 Konser aalonlarından büyük isimler — (Pi) 21.00 Şarkı ve türküler 21.50 Ma- ruf - radyofonik temsil. Nakleden : | Ekrem Reşit Rey. Okuyanlar: Zih- | ni Rona, Vedat Karsokçu, — Aliye| Rona, Fikret Öncel 22.80 Dans mü aiği (Pl) 22.45 Haberler 23.00 Dans müsiği (Pi) 28.80 Programlar ve kapanış, tanbul radyosuna ek 18.45 Şarkı ve türküler. Okuyan: Muallâ Mükadder. Çalanlar: Emin Ongan, Erotiment Batanı Şükrü Tunar, 14.20 Türk kadın birliği adı na konuşma, 18.00 Ankara Gazi F- Gitim Enstitüsü müzik şubesi ko. romu konseri, İdare eden: Prof. E- dusrd Zuckmayer, 18.30 Türküler geçidi. a) Karadeniz türküleri, O- kayan ve çalanı Hasan Tunç. b)| Şen türküler kümesi, Tertipleyen Necati Başara. 21.00 Şarkı ve tür küler. Okuyan: Lditfi Güneri, Ça- lanlar: Hakkı Derman, Şerif İçli, İzzeddin Ökte, Açılış ve program 7.80 M. 8. ayarı 7.81 Müzik (Pl) 7.45 Ha berler 8.00 Film — melodileri (Pl) 8.25 Günün programı ve hava ra- poru 8.80 Hafif müzik (Pi) 9.00 Kapanış. 12.28 Açılış ve program 12.30 Mt zik; Şarkılar. Okuyan: Sıdıka Çan | n akşam aldığı yeni bir telgraf- almışlar, yeni seçim kanununa gö re hazırlanan bu seçimlerde de ad- Nt teminatın kabulünü istemişler- dir. Bazı hatipler de halen meve cut Halk Partili belediye üyeleri- nin bu seçimleri mürakabe edeci İğini, bunun da mahzurlu olduğu Tesası Üzerinde durmuşlardır. Bu mevzu üzerindeki müzakere yaktin geciktiğinden- bitirileme - miş, yarın sabah aat 10 da topla mılarak müzakereye devam olun- ması kararlaştırılmıştır. Grup müzakerelerinden anlaşıl- çimleri, belediye ve 1l meclisi seçimleri ya pilacaktır. Meclis 14 Temmuzda tatil Büyük Millet Meclisi: cuma günü yaz tatili yapacağı an Taşılmaktadır. İcap ederse Meclis, gelecek hafta her gün toplanarak elde müstacel tasarıları müzakere edecektir. Paristen geldi İktisadi işbirliği Türkiye idarecisi Mr. Rusel Dorr, dün Paristen şeh. rimize dönmüştür. Mr. Dorr p vi söylemiştirr — Avrupa ödeme birliğinin ku- rulmanı için gerekli harırlıklar iler- lemektedir. Şimdi teknik hu kalınış Marahall plânının yeni yıl tah ti için Parlete — müzakereler, ya- pılmaya başlandı Neticeler on güne kadar belli olacaktır. Tütün meselesi Tütün satışı bakımından Tür- kiye en yüksek bir. İhracat rekoru kırmıştır. Rekabete rağmen satış faz ladır. Fiatlarınız Virginla tütünün- den $0 80 yüksektir. Böyle olduğı halde yine en yüksek ihracat nisbe- ti Türkiyededir.» Resmi ilân karardamesi (Baş tarafı 1 incide) me ve pazarlıklara ait ilânların Za- fer gazetesine verilmesine ait kara- rı değiştiren Bakanlar Kurulu ka- rarı, bugünkü resmi gazetede yayın danmıştır. Yeni karar göylediri 1 — Ankara merkezine - taallük resni ga kan gazete olarak Ankarada çıkan diğer gazetelerden biri, İstanbulda veya İzmirde Çıkan — gazetelerden biri, 2 — İstanbul iline taallük eden işlerde mahalli bir gazeteden baş- ka Ankarada çıkan gazetelerden bi- ri ve İzmirde çıkan — gazetelerden biri, 8 — Diğer illere taallük eden İş- gazetelerden başka lerde mahalli Ankarada çıkan ve İstanbulda gıkan iri, Bundan evvel 11.6.950 taril de verilen karar kaldırılmıştır. gazetelerden Amerikalı otelci (Baş tarafı 1 incide) çocuk olan Sokratis, bugün 54 ya- şında olgun bir adam... Ve adıda Sokratis değil George Taylorl. Nevw Yorkda otuz üç katlı, bin oda- h, içinde yedi yüz elli kişi çalışan '©n yedi milyon dolar değerinde bir otel olan St. Moritz'in sahibi!.. Milyoner otelci Taylor'u karşıla- maya gelen pek çok.. Fakat, bun. ların hiç biri onun ne akrabası ne de yakın dostudur.. — Sadece New York'ta Taylor'la tanışan, — onü, yakın alâkasına — karşılık — şükran onları oteline düvet eder ve hiç kimseye göstermediği misafirperver lik ve iltifatı. esirgemezmiş |. Otelinde kendisile görüşmek Tru manla veya başka bir devlet ada mile görüşmekten daha güç old halde Türk olduğunu söyle; hangi bir müşteri, müstahdem ta. rafından derhal Mr. Taylor'un yı nına götürülür.. Çünkü öyle emir almışlardır!., Bugün 100 milyon s#erveti olduğu — söylenen Taylor: «— On üç yaşımda adadan ayrıl- dını, diyor. İlk samanlar New York da bulaşıkcılık- yaptım. lahk yürü kulum dedi.. dolarlık bir George # Oslanlar! W Bilürçekiç, | bir. milyoner oldum. Halil Aksoy, Zühtü Bardakoğlu | rum Türkiyeyi, doğduğum memle- 13.00 Haberler 13,15 Müzik, (Pi)| keti ziyaret etmekti. Şimdi bu &ı 13.30 Öğle gazetesi 13.45 Müzik| tum tahakkuk ediyor...» (Pi) 14.00 Hava raporu, akşam| —<— İstanbulda bir otel yapmak Programı ve kapanış. İçin teşebbüse — gi ginizi Öğren- 17.58 Açılış ve program 18.00 M. | dik?..» 8. ayarı 18.00 Müzik: Şarkılar. O-| «— Evet... Böyle bir fikrim var. kuyanlar; Berrin Kurt, Mafharet | Fakat imkân bulnbilecek miyim ba Atalay, Behiye Tetiker. Çalanlar:| kalım.. Eğer imkân verirlorse el - Ruşen Kam, Cevdet Kozanoğlu, Ö | betto teşebhüse geçerim...> mer Altuğ. 18.30 Konuşma: Çiftçi. | —«-- Burada no kadar kalacaksı lerle başbaşa 18445 Müzik — (Pi)| mız?..> 19.00 M. S. ayarı ve haberler 19.| -«— Bir ay kadar kalacağım, An- 15 Geçmişte bugün — 19.20 Müzik (Pi) 19.45 Konuşma: Maliye Ba - kanlığı adına. 20.00 Müzik: Halk türküleri, Okuyan: Ali Can, lar: Barı Recep, O: Özde Ahmet Yamacı. 20.15 Radyo gazete Si 20.30 Serbest saat 20.35 T Türk müziği, İdare eden: Me mil, Çalanlar: Vecihe Nada axıp Tanju, Ömer Altuğ, Müzik (Pi) #az ekerleri. Çalanlar san, Refik Fersan, —Halil Aksoy 2245 M. B. ayarı ve haberler 23.00 Frogrum ve kapanış. Klâsik Fahire Fer> kura ve İzmire de gideceğim. Fa - kal her şeyden evvel Marmara ada sına giderek orada geçirdiğim ço - cuklak günlerimi yeniden yaşaya . Mr. Taylor'un eşi Madam Taylor da: — On sekiz yıl evvel evlendik Zuu Üzerinde bir çok hatipler söz dığına göre 1 ağustasta muhtar se | Eylülün ilk pazarında da | Russel Door dün 'eden işlerde mahalli gazete olarak | 'te, devlet merkezinde çı- | gazetelerden biri | borçlarını ödemeye gelen kimseler!. | Çünkü — vatanını unutmayan ve| Türkleri — seven - bu adam ne zaman — Now - York'da — bir| Türk görse hemen gözleri yaşarır, | diyor.. Kocam daima Türkiyeden bahsederdi. Şimdi bu memleketin | bil güzelliklerini uzaktan görü - | yorum.» İr, Taylor Ankara — vapurunun itkelesinden inorken — etrafındakilı <— Ben şimdi Türkiyedeyim.» di. yordü... Af kanun tasarısının esasları Ankara, 4 (Telefonla) — Büşük Millet Meclisine sevkedilmiş bulu- nan ümümt af tasarısının — Moclis Adnlet Komisyonunda müzakeresi- ne yarın başlanacaktır. Gerekçesinde; vatandaşların hu- zur ve sükün içerisinde yaşayabil- melerini temin etmek gayesiyle iç- timal bir tedbir olarak vasıflandı- rılan ve son beş - yıldaki derin kök- lü geniş tesirli hâdiselerden bilhha- aa 14 Mayıs aeçimlerinin zarurf kıl. dığı işaret olunan af tasarısı 10 randdeliktir. Tasarı — maddelerinin hükümlerine göre; 15/£/95N tarihinden önce İşlenen ançlar hakkında takibat yapılma - yacak, hükmedilmiş cezalar İnfaz olunmayacaktır. Ancak; zimmet, İrtiklâp, Thtilâa ve rüşvet suçları ile Türk Ceza Ka- nunun 126, 126, 127, 129, 130, 181, 192, 139 üncü maddeleri 136, 187, 183, 140, 141, 142 ve 148 üncü mad delerinde yazılı suçlar ve irza geç- mek ve irza tasaddi ve fahuşa teş- vik eürümleri, adam öldürmek cil- rümleri, Ceza Kanununun 10 uncu bahında yazılı elirümler Askerf Ce- sa Kananunun 55, 56 ve 148 inci maddelerinde yazılı suçlarln - Ceza Kanununa atf suretiyle cezalandı- rilan fiiller bundan müstesna tu - tulmustur. Tasarıda Gölüm cezası 80 yıl ağır hapla, müebbet ağır hapis — ceması da 24 yıl ağır hapse indirilmektedir. Valiler arasında tayinler (Baştarafı 1 Incide) bügünkü resmi gazete ile yayınlan- mıştır. Buna göre İçişleri Bakanlı- &ı Özlük İşleri Genel Müdürü Yah- .a Eryetkin Afyon, Tekirdağ valisi Raif Tekin Çanakkale, Muş valisi Suphi Aktan Tokat, Merkez valisi Burhaneddin Kocaeli, İzmir vali mu avini Nihat Şenman Erzurum, Ko- eaeli valisi Şekip Yurdakul Muş, Antalya valisi İsmail Hakkıa Baykal Urfa,Yozğat valisi İhsan Sabri Çağ layangil, Antalya, Elâzığ valisi Hik met Kümbetlioğlu Hatay, Ağrı va lisi Turğut Başkaya — Gümüşhane, Kara valisi Rıfat Bingöl - Mardin, Mardin valisi Feyzi Tugay Kara, Zonguldak valisi Danış Yurdakul Merkez, Çanakkale valisi Raşit De mirtaş Çorum, Merkezde müfettiş Esat Onat Amasya, İçişleri Bakan- hği Tetkik — Kurulu — Müşaviri Muharrem Elâzığ, Ankara Belediye Başkanı yardımcısı Taki — Gürkök Siyas, Emekli Kürmay Tuğbay E- min Akıncı Edirne, İçişleri Bakan- lığı Özlük İşleri Genol Müdürlüğü Şube Müdürü Ekrem Avşaroğlu Erzincan, Mülkiye müfettişi Ekrem Kuşakçıoğlu Ağrı, Mülkiye müfet- tişi Emin Ergüven Van, Mülkiye müfettişi Mümtaz Doyman Çöruh, Mülkiye müfettişi ” - Sadettin. Ertür Niğde, Mülkiye müfettişi Fahrettin İnal Bingöl, Emniyet baş müfettiş- lerinden Safaeddin Karanakçı Zon- guldak, Emniyet Genel Müdürlü- Zünden Hayri Özlü — Yorğat, İller İdaresi Genel Müdür müavini Kâ- zım Arat Kayseri valiliğine tâyin edilmişlerdir. Bulgristanda (Baştarafı 1 Inolde) buradaki müşahitleri geniş ölçüde meşgul etmektedir. Bu müşahitler ezcümle şu kanaa- tı belirtmişlerdir: «Kore'de muvaf- fakiyet kazanmaları komünistleri a bölgelerde de buna benzer maceralara atılmağa cesaretlendire cektir. Mağlübiyet halinde ise, kay bettikleri prestiji yeniden kazan - mak için ve bir nevi şaşırtma hare- keti mahiyetinde, başka bir yerde diğer bir karışıklık çıkarmağa kal- kışmaları da melhuzdur. Bu, Ma - kidonyanın Yugoslavya, Yunanis - tan ve Bulgaristana nit kısımlarını rmeğe matuf bir Bulgar te- şebbüsü şeklinde tecelli edebilir. Müşahitlerin - belirttiğine göre Varna ve Burgaz llmanlarına her gün Sovyet harp malzemesi bo- şaltılmakta, sivil giyinmiş bir çok |Rus subay ve asker grupları mun- tazaman Romanyadan Bilgarista- nın Vidin gehrine geçmekte ve o- radan Köstendil, Haskovo ve Pat- riç gehirlerine gitmektedirler. Bu merkezlerin hepsi Makidonya hu- dudü yakınlarındadır. Ayrıca aslen Bulgar olan Sovyet generali Arsen Grekof, Bulgaris- tan kurmay başkanlığına -tâyin - Jedilmiştir. Bulgar makamları, hal ka, seferberlik halinde kullanıl - mak Üzere hüviyet kartları tağıt- makta olup bütün nakil vasıtala- rının kaydına girişilmiştir. Rus Başkonsolosu gilti, peyk diplomatları da gidiyorlar (Baş tarafı 1 incide) aaat 13 de Odesa'ya müteveccihen Nogin vapuru ile Bovyet Rusyanın İstanbul başkon.- solosu Arkadi Grasmuk, karısı An- na, Tass Ajansı muhabirinin eşi Valantina Mirakow ile sefaret me- murlarından Nina Makerkina Rus- yaya gitmişlerdir. Hasta olduğu ba banesile Rusyaya götürülen Sovyet başkonsolosu gazetecilerle temi hareket etmiştir. n kaçınmış ve Sovyet / kolonisi ile peyk memleketler sefaretleri men: supları tarafından uğurlanmıştır. Diğer taraftan peyk diplomatlar şehrimizden peyderpey ayrıln tadır. Polonya başkonsolosu gitmiş tir. /Bu seyahatlerin gu — günlerde vuku bulması mânidar telâkki edil- mektedir. bileceklerine dair tahminler yürüten | YENİ .. Si Güney Kore'liler (Baş tarafı 1 İnolde) Kuvvet ve malzeme itibarile Üs ileri hareketine devam edecekleri anlaşılmaktadır. ÜkE gün, Amerikanın, Korede «Doğru |dan doğruya tecavüz hareketlerin beyanatında, Amerikanın, güney ruya müdahale etmiş olduğu» Kromyko beyanatını, Amerikan Belediye Meclisi seçimleri (Baş tarafı 1 inclde) nacaktır. Bu kararlar kesin ve ni- haldir. Bu seçimler, milletvekili seçimleri kanunundaki esaslar da- hilinde yapılacaktır. Muhtar — seçimleri " hakkındaki kanun tasarısına göre köy muh- tarları ve ihtiyar heyetleri dört senede bir şubat ayının ilk pazı rına rastlıyan pazar günü yapıla- caktır. Bu geçimler de ayni şekil- de milletvekili seçim kanunu hü- kümlerine tâbidirler. Yalnız muh- tar seçimlerine yapılacak itiraz- lar, il seçim kurulu tarafından ni- hat ve kesin karara bağlanacak- tır, Bugünkü Meclisin gündemi Ankara: 4 (Telefonla) — Mec- lisin yarınki gündeminde bazı mil letvekillerinin seçim *tutanakları- nin tasdiki ile belediye, vilâyet u- mumf meclis ve muhtar seçimleri nin değiştirilmesi hakkındaki ka- nun tasarıları bulunmaktadır. Ya- rınki gündemde bulunan — Bingöl milletvekilleri Feridun Fikri Dü- şünsel ve Mustafa Nurt Okçuoğ- nun seçim tutanakları Üzerindeki görüşmelerin bir hayli münakaşa- h geçeceği tahmin olunmaktadır. Zira, bu tutanaklar Üzerinde D. P. Meclis Grupunda münakaşalar yapılmış, ve Meclis umumt heye- tinde müzakere edilmeleri karar- laştırılmıştı. C. H. P. Dıvanına seçilenler —- Ankara, 4 (Hususi) — CHP, ku: rultayının s#on gününde yapılan di 'van #eçiminin ilk turunu kazananlu: rı dün gece bildirmiştim. İlk turda len Avni Doğan, Cemal Reşit E- yüboğla, Cavit Oral, - Nihat Erim, Cemil Sait Barlas, Server Somuncu- oklu. ve Reşat Şemsettin Sirerden başka ikinci turda Şefik Soyer 218, Nazif Çağatay 203, Vedat Dicleli 198 Yavuz Abadan 193, Zihni Betil 191, İsmail Rüştü Aksal 170, Kemali Be- yazıt 064, Sahir. Kurutluoğlu — 161, Ali Rıza Türel 150, Şemsettin Gü- naltay 4, Dr. Kemal Satır 4, Ce lâl Sait Siren 135, Halil Sezal Er- kut 120, Sadi Irmak 112, Sait Odyak Ni, Şevket Adalan 107, Ali Taşka- saplı 103, Kemal Aşkar 99, Cevat Dursunoğlu 93, Fuat Börekçi 92, Re- şat Türel 92, Ferit Melen 91, Hasan Şükrü Adal 91 oy *alarak C. H. P. divanına seçilmişlerdi. Divan yedek üyeleri Mazhar. Basa, Dr. Ragip - Tüzün, Nejat Sarlıcalı, Ali Rıza Arı Bedri Bilginer, Şükrü Süer, Şefik Tugay, Kemal Zeki Gençosman, Hulüsl Ço- Aulu, Hilmi — Öztarhan, Tclan Tav Tacettin Yaltırak, Dr. Hikmet Fi rat, Hüseyin Cehit Yalçın, Bekir Karacaşehir de divan yedek Üyelik- seçilmişlerdir. urultayın Türk basınına selâm ve saygısı Gazeteciler Cemiyeti Başkanlığına İstanbul CEHLP. sekizinci - kurultayının dığı bir kararla Türk basınına ka- raltayımızın sevgi ve — selâmlarının ulaştırılması karar altına — alınmış tır. Arzeder, saygılar sunarım, C. H. P. kurultay baş İlhami Sancar C. H. P. genel idare kurulu üyeleri Ankara, 4 (Telefonla) Halk Partlal Divanı bugün snat 16 da genelbaşkan — İnönünün — riyasetinde toplandı. Genel İdare kurülu seçimi yapıldı. Genel idare kurüluna — seçi- lenleri bildiriyorum 1 Zihni Betil, Cemal Reşit Eyüboğ- Dr. Kemalf Beyanıt, Cavit Oral, At Melen, İsmall Rüştü Aksal, Va h y dat Dieleli, € Sezal Erkut, Dr. Kemal Satır. Yedek subaylar (Baştarafı 1 Inolde) Millet Meclisine müracaat edecek- tir, Diğer taraftan — önümüzdeki kış devresine Yedek Subay Okuluna öğrenci alınmayacak ve 1951 sene- sinden itibaren Yedek Subay Oku- Tu senede bir devre olarak faaliyot. te bulunacaktır. İTİZAR Yazımızın çokluğündan (Ö- lüm Pırlantası ve Yamyam- lar) adli. tefrikalarımızı ko- yamadık. Okuyucularımızdan özlür. dileriz. 1 Salt Barlan Halil | SBABA H çembere giriyor suliyetinin Amerikan hükümetine ait olduğunu tekrarla bitirmiştir. Akdenizde tedbirler alındı Nevyork: 4 (Nafen) — Bir ta- raftan — Pasifikteki — donanmasını süratle takviye etmekte olan Bir leşik Amerikanın dün Akdenizde- Ki donanmasını da süratle takvi- yeye karar verdiği ve bu kararın tatbikine — geçildiği — bildirilmek- tedir. Muhabirlerin bildirdiklerine gö- re, Vaşingtona Balkanlarda ve Or tadoğu hudutlarında Ruslarin ha- zırlıklar yaptığı hakkında rapor- Jar gelmeni üzerine alınan bu ted- birler — ehemmiyetle — kargılan- mıştır. Bununla beraber Vaşing- ton tebliği, alınan kararda fevka- 1âde bir gey olmadığını zikretmek- tedir. Rusya harbe girecek mi? Frankfurt: & (ALA. <Afp> — Amerikanın Almanya yüksek ko- miseri Mo Cloy, Alman D. P. A. afansı muhabirine verdiği demeç- te gunları söylemiştir: Sovyet Rusyanın yakın bir ge- lecekte harbe girmek istediğini sanmıyorum. Rua propagandasının teyidi hilâfına Sovyet İdarecileri Birleşik — Amerika — devletlerinin harp istemediğini, Sovyet Rusya- ya taarruz etmiyeceklerini pek 1- yi bilirler, fakat taarruza uğrar- sak şiddetle mukabele edeceğimizi de bilirler. Mc. Cloy, bundan sonra Batı Al manya hudutlarına vAkI olacak bir. taarruz, otomatik gekilde Batı devletlerine yapılmış bir taarruz teşkil edeceğinden federal cumhu riyetin Acil bir güvenlik teminatı na ihtiyacı olmadığı fikrini izhar etmiştir. Ömer İnönü'nün tevkifini istediler (Baş tarafı 1 incide) zaffor Kayalıbayın, ölümü üzerinde bütün emarelerin e İnönü tarı fında toplandığını belirterek tahki katın selâmetle ve herhangi bir te- sirden uzak olarak devam etmesini temin için, ceza muhakemeleri arulü kanununa göre Ömer İnönünün tev- kifini talep etmekte ve dinlenilmesi lâzım gelen bazı gahitlerin İsimleri- ni vermektedirler. Bu gahitleri isimleri gizli tatal- makla beraber bunların sayısının 15 civarında olduğu — ve 10 tanesinin şahidi bulunduğu belirtilmek- tedir İstanbuldaki tahkikat Müzaffer. Kayalıbayın ölümü h- disesi etrafında yapılmakta olan tah- kikat ilerlemektedir. İstanbulda bulumup ifadeleri alın- a01ş olan ıuıl? görgü )we - bilgi tanıklarının yeniden tesbit —olunan şehadetlerin evvelki Wfadelerile kar- gılaştırılmakta, gahitirin S sene ev vel hâdiseyi müteakip verdikleri ifadelerle bu günkü ifadeleri arasın daki mütabakat ve — mübayenetlere işaret edilmektedir. Ancak bu türlü tetkikat sonundadır ki yeni tahki: katın neticeri ve mahiyeti hakkında bir karara varılabilecektir. - Bu tet kikat bu defa Ankarada istinabe vu- retiyle alınmış olan / ifadelerin de önemli olacağı muhakkak sayılmak- tadır. Şimdilik hâdisenin yeniden bakeme edilmesi hususunda alınmış bir karar yoktur. mü: Türkiye - İsrail t'careli (Baş tarafı 1 incide) ticaret anlaşması bugün saat 11 de Dışişleri Bakanlığında imzalan mıştır. Bu münasebetle İsrail el- çisi Eli - Ahur - Satson bugün sa- at 14 de İsrall elçiliğinde bir ba- sın toplantısı yapmış ve gu İzaha- ti vermiştir: «Türkiye ile İsrall devleti ara- sında bugün imzalanan ilk ticaret anlaşması, iki memleketin samimi münasebetleri alanında yeni bir çağ açmış bulunmaktadır. Bu ticaret anlaşması muayyen kontenjanı olmiyan bir kliring'an laşmasıdır. Her iki memleket — birbirlerine en ziyade müsaadeye mazhar mil- let muamelesini uygulamayı ka- bul etmişlerdir. Diğer taraftan bu ticaret anldş masına bağlı ödeme anlaşmasında da 8420 bin dolarlık bir borçlanma haddi nazarı itibaro alınmıştır. 1044 den 1049 senesine kadar (1949 dahil) — İsrall " Türkiyeden takriben 220 milyon Türk lirası kiymetinde mal ithal etmiştir. Bu suretle Türkiyenin müşteri- leri arasında ehemmiyetli bir mev Ki işgal etmektedir. İsratl Türkiyeden aşağıdaki mad delari ithal edebilir: Yiyecek maddeler, balık, hubu- bat, baklagiller, canlı hayvan, kı ru meyva, yağlı tohumlar, yem- lik, küspe, tütün, kereste, muhte- J£ ham maddeler ve Türkiyenin istihsalâtını inkişaf ettirmeğe ça- hıştığı madenler. Buna mukabil, otuz kadar mad- de gurupları arasında, İsrailin ih- racat listesinde aşağıdaki madde- ler mevcuttur: Kımyevt maddeler, eczayı tıbbi- ye (penisilin ve streptomisin dahil olmak tzere), boyalar, alâtı tıbbi ye, madent eşya, muhtelif alât ve edevat, elektrik malezmesi, mut- |fak takımları, kumaş ve iplik, gi yecek eşya, pencere camı ve cam eşya, dakik Aletler, sinat elmaa, Jâstik eşya, otomobil JAstiği, rad- yo, frijider, otomobil, otobüs, kam- Değişmez Şef (Başmakaleden devamı) iyi niyetlere Fransız halkı bir türlü İnanmadı. İkinci Abdülha- mit meşrutiyetin ilânında göğsü 'ne İttihat ve Terakki rozeti ta- karak cuma - selâmlığına çıktı. Fakat bu hal onun (31) Mart vakalarında parmağı olduğu 1d- diasile tahttan indirilmesine mâ- ni olamadı. Bu misalleri çok da- ha uzatmak kabildir. Yenl genel sekreterliğe geti- rilen Kasım Gülek ilk demecin- de, bu defa kurultayda yapılan seçimlerin en demokratik oldu- Kunu ifade etmiş ve Halk Parti- N delegelerin parti ve hükümet- ten on para yardım görmeden kendi masraflarını bizzat kesele rinden-ödediklerini meth ve e- na eylemiştir. Bu kadar basit bir hâdiseyi dünyada emsali mıyan bir hal gibi tasavvur et mek doğrusu Kasım Gülek gibi genç ve aydın, düny> görmüş bir zata hiç yakışmıyor. Dünyanın hangi memleketinde delegelere yol parası ve elbiselik kumaş verilerek, parti - toplantılarına dâvet olunur? Yeni genel sekre- ter bu kadar tabli bir hâdiseyi gözünde büyütmekle, doğrusu partisi mensupları lehine konuş muş sayılmaz. O anlaşılan men- faat görmedikçe partisi âzası nın kımıldamıyacaklarına İnanı- yormuş da böyle yapmadıkları- 'nı görünce adeta sevincinden coş muş gibl bir dil kullanmıştır. Tıpkı - Saracoğlu Şükrü ye- ni Başbakan olduğu vakit Mec- listeki ilk nutkunda kendisinin © yüksek mevkie gelmesine hay ran hattâ hayret eder bir dil kullanması gibi bir ruh hall... Bütün bu tezahürlere rağmen ye ni sekreterin değişmez şefin mağlüp partiye demokratik bir çeki ve düzen verebilmeleri to- menniye değer. YENİ SABAH TAKVİMDEN BİR YAPRAK Tehdid mektubları, küfürnâmeler ULUNAY (Baştarafı 1 nolde) tahmin eylemişler, onun mahzur larını da - derpiş eylemişlerdir. Tehdide, küfüre pabuç” bırakmı- yacaklarına şüphe yoktur. 'Tehdit mektubu alan milletve- kili, Mecliste çok nüzik mes'ele- lere temas ediyor. Bilhassa mi- nareyi değli camileri bile aşırın ona göre kılıf hazırlıyan gürü- hun — menfaatlerine dokunuyor. Eh... Kolay mı? — Hamintücüler 'ne yapmış yapmışlar lüpe kon- muşlar... Şimdi bu pek kolayük- la yapılan servetlerin — hesabini vermek isterler mi? Zira, ne hik metse bu milletin hakkı - balık kılçığına benziyor. Yutanı gör- düm; fakat hazmedeni göreme- dim. Ya kendisinin, ya çoluk ço- cuğunun gırtlağında takılıp ka- hyor, Geçen gün trende bir tanıdık «Efendim, diyordu, bir adam ser- vet yapmış. Kanunen tetkik edi- lir. Eğer kanuna aykırı bir hare- keti olmazsa ne diye onun yaptı- ğ servete el ve dil uzatmalı Orası öyle... Fakat usta hırsız, çalmak için ve çaldığı malın Ü: tüne yatmak Için acemlce hare- ket eder mi? Elbette ona göre de tedbir alır. Marifet karda ge- zip izini belli etmemektir. Kanv- 'nen bir tutamak yeri olmaması cürmün — vukubulmaması demek değildir ki... Yalnız cezadan kur tulmaktır. Bir vakitler polis müdüriyeti bir polls mecmuası neşrederdi ve her nüshada hırsızların, yankesi- eilerin, resimleri bulunurdu. Bun ları seyrederken bazen İçlerinde ©n beş sabikası olan İsimler ve resimler görür ve sabıka adedI- nin çokluğunu hırsızin ehemmi- yetine verirdik. Bir gün eski bir zabıtâ memuru: — Böyle çok sabıkalılara ku- lak asmayınız... Usta hırsızın an cak bir sabıkası olur, yahut biç olmaz. Demişti. Ustalar Frenklerin dediği gibi «â Vabri de la lol> yâni «Kendile- rini kanunun pençesine kaptır- miyaraka İşliyenlerdir. - Bazen, bana da küfürname aldığından bahseden arkadaşa olduğu gibi —iltifatlar gelir. - Bir defa da sütunumda, not halinde dahi bah seylememişimdir; çünkü değmez. Karanlığa kubur sıkmakta mâna var mı? Malüm a.. Meşhur meseldiri BAYFA 6 Kartal Beledîğesinde;n Kartal Doğan sokağında yapıla cak Tretuar, kanalizasyon v kap- lama İşi on beş gün müddetle açık ekslltmeye çıkarılmıştır. Keşif be deli 19503 lira 54 kuruş olup geçici teminatı 2925 İlradır. İhalesi 24/7/950 Pazartesi günü sant 15 de Kartal Belediyesinde dera edilecektir. İhaleye gireceklerin fen adamı olması veya böyle bir kimse ile İşin sonana kadar işbirliği Odası belgesi ibrax ederek İhaleden alması lâzımdır. Şartnameler tatiller alınabilir. (8855) yapması ve 1950 yılına ait Ticaret evvel Belediyeden ehliyet belgesi dışında Belediye Fen - büromundan Karayolları Genel Müdürlüğü 1. nci Bölge Müdürlüğünden Muhammen Cinsi Miktarı Flatı — Tutarı Fasit marka hesap makinesi 20 Adet 900 — 18,000 1 — Cins ve miktarı yukarıda yazılı ihtiyag kapalı zarf aanlü ile satın alınacaktır. 2 — Eksiltme 11/Temmuz/950 tarihine rastlayan Sali günü saat 15.00 de İstanbul, Bostancı - Küçükyalı Yollar 1. ci Bölge Müdürlüğü binasındaki eksiltme komisyonunda yapılacaktır. 3 — Bu işin geçici teminatı (1.350) liradır. 4 — Bu işe nit fenni şartname ve diğer belgeler Yollar Birinci Bölge Müdürlüğünden temin edilir. 6 — İsteklilerin kanunun emir ve tarifatı dairesinde hasırlayacak- ları zarfları ihale aaatinden, bir aat evveline kadar makbus mukebi- linde adı geçen komisyona teslim etmeleri lâzımdır. 6 — Postada vaki gecikmeler kabul edilme (8150) İstanbul Asliye Yedinci Hukuk Yargıçlığından 950/356 Dâvalı: Hüseyin Kâzım Altın: İstanbul Fatih Hasanhalife mahal. lesi Vatanperver sokak No. 40 Zinnur tarafından aleyhinize açılmış olan boşanma dâvasından dolayı adresinizin meçhul bulunması sebe - biyle dâva arzuhuli ve dâvetiyenin 15 gün müddetle ilânen tebliğine karar verilmiş olduğundan duruşma günü olan 16/9/950 aaat 10,80 da ımahkemede hazır bulunmanız veya kanunf bir vekil göndermeniz aksi balde duruşmanın gıyabınızda ceryan edeceği tebliğ. makamına kalm olmak üzere ilân olunur. (8963) Açık Eksiltme İlânı İstanbul Bayındır! k Müdürlügünden 1 — Yeşilköy Hava alanında yapılacak çelik evler inşaatı açık eksiltmeye çıkarılmıştır. Keşif bedeli (23937) lira (92) kuruştur. Eksiltme 20.7.1950 tarihinde perşembe günü saat 16 da İstan- bul Bayındırlık Müdürlüğünde toplanacak komisyon tarafından ya- pılacaktır. 2 — Bu işe ait evrak şunlardır. Mukavele, eksiltme Bayındırlık işleri genel, husust ve fenni şart-nameleri, proje keşif hülâsasiyle buna müteferri diğer evrak dawresinde görülecektir. 3 — Eksiltmeye iştirâk etmek için taliplerin 1795 lira 85 ku- ruşluk muvakkat teminat yatırdığına dair makbuz ibraz etmesi ve 1950 yılında Ticaret Odasında kaydı bulunduğuna dair - belgeyi hâ- mil olması, eksiltme gününden tatil günleri hariç (3) gün evvel vi- lâyet makamına müracaat ederek ehliyet vesikası alması ve yuka- rıda ikinci maddede yazılan evrakı görüp eksiltme şartaamesinde yazılı kayda göre kabul ettiğinedair imzalaması şarttır. (8489) İstanbul Jandarma Satınalma Kcmisyonu Başkanlığından 1 — Jandarma Birlikleri ihtiya cı için tahminen beher metresi 175 Kuruştan 200000 metrehâki renk er yazlık elbiselik kumapı kapalı zarf eksiltme uralü İle şatın — alına cal 2 — Muhammen bedeli 350.000 liradır. İlk teminat miktarı 17750 Tiradır. 3 — Eksiltme 21 Temmuz 1950 tarih Cuma günü aat 11 de Tak- im - Ayazpaşadaki kurulumuzda ya pılacaktır. | 4 — Şartnamesi her gün mesni #aatlerinde Ankarada J. Sa. AL Kom. Bik. lığında, İstanbulda ku rulumuzda ve İzmirde İl J. K. lığım da 17 lira 50 kuruş bedel mukabi linde vei 5 — İsteklilerin belli günü ek siltme santinden bir “saat — evveline kadar 2490 sayılı kanunun alâkadar maddelerine göre — hanırlıyacakları teklif mektaplarını makbuz karşılığı kurulamuza vermeleri ve bu eat 'ten sonra mektupların kabul edilmi yeceği. (8618) Açık eksiltme ilân İstanbul Bayınd rbhk Müdürlüğü 1 — İstanbul ceza evi onarımı açık eksiltmeye çıkarılmıştır. Keşif bedeli (3999) lira (64) kuruştur. Eksiltme 7/7/1950 tarihinde cuma günü saat 15 de İstanbul Bayındırlık Müdürlüğünde toplanacak komisyon tarafından yapıla- caktır. 2 — Bu işe ait evrak gunlardır: - Mukavele, eksiltme, Bayın: dirlik işleri genel, husüsl ve fennf şartnameleri, proje, keşif hülâ- ansile buna müteferri diğer evrak dairesinde görülecektir. 8 — Eksiltmeye İiştirâk etmek için taliplerin (300) Uralık muvakkat teminat yatırdığına dair makbuz ibraz etmesi ve (1050) yılında ticaret odasında kaydı bulunduğuna dair belgeyi hâmil ol- Ması, eksiltme gününden tatil günleri hariç (3) gün evvel vilâyet makamına müracaat ederek ehliyet vesikası alması ve yukarıda ikinci maddede yazılan evzakı görüp eksiltme şartnamesinde yazı- h kayda göre kabul ettiğine dair imzalaması şarttır. (8054) İstanbul Jandarma Satınalma Komisyonu Başkanlığından Jandar nden dikimevi ihtiyacı için beher kilosuna 686 kuruş mulam. men fiat takdir edilen 950 kilo sarı sabunlu kösele 24/7/950 Pasartesi Künü aat 15 te İstanbul Taksim Ayazpaşadaki kurulumuzda kapalı zarf usülü ile ihalesi yapılacaktır. İlk teminatı 488 lira 78 kuruştur. Şartnamesi her gün kurulumuzda görülebilir, isteklilerin belli gün ve anatten bir anat evveline kadar İlk teminat makbusu veya banka Mektubu ve diğer vesalki muhtevi teklif sarflarını“ kurulumusa ver- (8049) Havlayan kelp 1sırmaz! Banbal ST İyon, v. a. müracaatları. İşlere yeter ilk teminat makbuzu veya bı meleri, Kurumlar Arttırma ve Eksiltme Komisyonundan Muhammen bedeli lik tem, Eksiltme Lüzum gösteren mücssose Cinsl Mikdarı Lira Kr. — Lira, — Saati Bakırköy akliye hast. Cihaz - Alet — 44 kalem Topyekün: — 10880.81 Lâ 778 Li — 15.10 Ersincan devlet hast. İliç malzeme 50 kalem Topyekün: — 80417014 6041i — 15.20 Çocuk hastahanesi cerrahi klinigi 1 adek Çorrahi - Diyatermi. komple 9600.— Li. 188.Li — 15.80 Haydarpaşa nümune haat, İlâç 5 kalem Topyekfn : 12818.20 Li. 962 Li 15.40 Yukardaki ihtiyaçlar hizalarında gösterilen müesseselere ait olup ayrı ayrı gçik eksiltmeye kal |“.Ml"r- Eksiltmeler, 26 Temmuz 950 Çarşamba günü hizalarında yazılı anatlerde, Cağaloğlundaki Suğ- lhk ve 8, Y. Md. lüğü binasında toplanan aıhhi kurumlar satınalma komlsyonunca yapılacaktır. — İstekliler, bu işlere nit şartnameleri çalışma günlerinde komisyonemda görebilirler. Ş ıı.ıw.—daîvîh'n Hati Seneye nit ticaret odası vesikası ile 100 sayılı kanunda yazılı bolgeler ve hu yanka mektubu olduğu halde belli gün ve saatlerde komisyona (8949)