23 Ağustos 1950 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

23 Ağustos 1950 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

F C S CN CŞB YERE 08 1950 Günler geçerken Harfendaz ve küfürbaz Yazan : Refik Halid Karay dmak ve küfür ederek konuşmak İstanbulun ereli dertlerinden- Sör Bölin ” Azadanmsln Di yulik Kürürteslik. bilnçosu bizim. bir Şidük Hüfür yokünumüzün yarısını bulmaz. Söz aima e - biraz da kar Sa ulfından, Yakat çoku, herkesin birbirini " tanımasından. dolayı Saisrda 'ai mcsabeelndedir. n acıklısı udür ki, küflür, tehrimizde el gaa Gaimesini genislettikçe zenişletiyor; di tabakadan 'ortaya, hatta Karkadan Yazı Keba lfaz ve dabirlerle okur yazar renç zümreye de el bazen garlealyorı.dablati saniye hükmünü ahyor; ayıp / sayılmaktan Y Tasusf otomobil sahibi olup da aramıza karışmayanlara bir cihetten anta Glriram Sekaklarda ve umuml nakii vasıtalarında küfürbazları Talnlra masın kalışlarına! Tramvayların. birincl. mevklinde ku: Ka gncldekinden fazla incindikini itiraf edelim. Küfür tendi we küfürbaz üretmesiyle meşhur olan İstanbulu, bildiğim devirlerin hiç Binde zea yulardaki kadar kaba konuşur görmemistim. Vaktiyle öyle Bunndanlara Tkilnanbeyi" derdik; slmdi ayrı sınıfi ve bu sinıfın hunus! İi yektur; Kasaca hepimiz “bay” olup çıktık. Baniyel Müdürlüklünün. kadınlara MAf atanları yakalayın cemalan. İi iristiği “mücadele her devredekinden daha lüzumlu Idi; z İatanbulun bu iğrenç an'ancal de kütür gibi çocuklukumdakt ölçüde, Bakı de ayndesiyla arksuştı; dayamılma bale zeimleti.'O' döreceda Xi Bir mülldetüir çoluk çocükla 'sokaka çıktığım vakit, kendimi kaçeöç Zamanında geceleyin Direklerarası gezintisinde alle ve komsu kızlarını Aazllrmeğe imemur, eli sopal zenci Setarct bacıya Bensetiyordum; göz Kelük ae 1 sağa sola Taşınla bakmadan yürüyemiyordum. Ayıp vey.. Fakat yalnız kadınların maruz kaldıkları bu ayıp şey, hepimizin Arına dakunan ve umümü . terbiyeyi bozan — kifürbazlıkla - mücadeleyi İinel Dlâna bıraktırmamalıdır. Baki tabirle “alâ melelnnas elfazı galize., ölfelinlere karşıı kanunlarımız. müsaltse harfendaslık taldbine me: Mur eklpler ayni Zamanda faaliyete geçebilirler. Söz atımak kadınn a: hatına, âr ve hicap hinlerine tecavürdür: yolda ve kalabalık - arasında Bağıra' çıfıım o mürdar kelineler kullanarak ve'ne baba, ma gna? ne'übn, Karlmanı'ne söv, e meseb kutlu hiç bir eet bırakmıyarak sövenler İle aadece kadının dekil, bütün şehir halkının, bütün memleketin zara- saç işlemektedirler. T gz ye erkek çocuklarımızın sokağa - çıkarıldılar ma, henliz kelime saptına başladıkdarı küçük yastan İtibaren arabalarında veya ana kur Sağında 'e gibi sözler öğrendiklerini tabildir ki, sıralamağa, tekrarla Saafa lüzün 'Yek. En fenamı şüdür ki, küfürbaz masum çocuğfa ilk dersi Te fanalara Bürmetsizliği tcikin eder; ana hakkında reva görülmiyen Gdeplelik kalmaz. Küfürbaz, bir milletin terbiye dayanağı olan aileyi Kötülemek, kirletmek, itibarını hiçe indirmek, saçunu İşliyen bir ahlâk ietidir. *U Kadına söz atanın cürmünü küçültmiyorum; fakat onun takibe u- rayıp otsalandırıldığı bir ülkede mukadacata sövenlere ve büyük kü- gük, kadın erkek, hepimizi utancımızdan yerin dibine sokanlara karşı İKi Içi bir “arada temin mümkün iken- oli kolu bağlı durmamızı da Gibette mantığa uygun bulmuyorum. Söz atmak şehvetlen, Küfür sâçurma hiddetten ileri gelen bir he yecenimi Haüseldir. YAKIR samanla 'bik bunları bir herecAli sabsull '0 Maktan ziyade ülfet Ve Juyat gekline sokmuşuz. Filvaki yeni kadın kt Yafel ve tayirları söz afmayı, bazı hââlsöler ise kütür savurmayı ' bir K c Kağkdöxebillrin ' (e aei terbayanln; flarbiyel yüken - cone aet grenlamcel 10np 'eğbe. Russell Dorr'un beyanatı Marshall Yardımı Türkiye İcra Komitesi Başkanı Russell Dorr, Türkiyeye yapılan yardımla Egede başarılacak işleri anlattı İzmir, 22 (A. A.) — Marshall Plânı Türkiye İcra Komitesi Başkanı Rus- sel Dorr bugün saat 16.30 da İzmir En- ternasyonal Fuarındaki Marshall Plâ- ni Paviyonunda verilen; Ekonomi ve Ticaret Bakanı Zühtü Hilmi Velibese- nin de hazır bulunduğu bir kokteyi partide Türkiye iktisadiyatı ve mil- letleraramı iktisadi işbirliğinde İzmir Enternasyonal Fuarının önemli — rolü hakkında bir konuşma yaparak şun- ları söylemiştir. “Ben ve arkadaşlarım bugün sizle- ri Marshall Plânı Paviyonunda selâm- lamakla büyük memnuniyet hissedi- yoruz. Burada, Amerikan yardımı sa- yesinde Türkiye ve Marshall Plânına dahil olan diğer memleketlerin neler başarmaya uğraştıklarını Izah etmeye çalıştık. Marshall Plânınâ dahil olan bizler İzmir Fuarının bir cüzü olmaktan bil- hassa memnuniyet duymaktayız. Sulh uğrunda çalışıldığı zaman dün- ya üzerindeki Insanların yapmış ol- dukları güzel geyleri bizlere sunmak suretiyle İzmir Fuarı dünya ticaretini tesise çalışmaktadır. Bu hareketiyle hepimizin hayranlığını kazandığına e- min olabilirsiniz. Marshall Plânı da bu gibi malların teatisine engel teşkil eden mali manlaları kaldırmak sure- tiyle aynı gayeye hizmet etmeye lışmaktadır. Kıymetli davetlilerimiz a- rasında bulunan tüccar ve iş adamla- rının İkinci Dünya Harbinden evvelki zamanlarda olduğu gibi bugün de Mar- shall Plâmı sayesinde Avrupa memle- ketleri parasiyle bir kere daha serbest bir alış veriş imkânının teessüsünden memnun olduklarına eminim. Avrupa Tediye Birliği sayesinde Türkiye şim- di Marshall Plânına dahil olan mem leketlerden herhangi birine istediğini satabildiği gibi on seneden beridir ilk defa olmak üzere de temin ettiği ya- bancı dövizle istediği herhangi — bir memleketten mal satın alabilecektir. Bir kere daha bu mıntakada ticaret serbestlemiş ve geçen on sene zarfın- daki dar kanaldan dışarıya çıkmıştır. Yukarıdaki resimde, Kıral / Faruk'u Deanville'de Ağa Han'ın eşi " Begzum diğer davetlilerle birlikte yemek yerken görüyorsunuz Deauville, 22 (AP) — İki Mısırlının Manche'i yüzerek geçme müsabaka- ında bugün kazandıkları — başarı Desuville'de istirahat etmekte — olan Mısiır Kıralı Faruk'u memnuün etmiş- tir. Hususi Kâtibinden öğrenildiğine göre, Kıral Faruk yüzücüleri telgraf- la tebrik etmiştir. Kendilerini şahsan tebrik etmek üzere yüzücüleri Denu- '€ davet etmesi muhtemeldir. Kıral öğleden sonra civardaki Trou- ville'de yapılan bir güzellik müsaba- kasını seyretmiştir. Müsabakada — Ü- çüncü gelen mayolu Fransız güzeli Faruk'un oturmakta olduğu locanın ö- nünden geçerken Kıral tebessüm et Mis ve kıza masasının üzerindeki hbir vazoda duran kırmızı karanfillerden birini vermiştir. Sıhhat Bakanlığında tavsiye ile iş yok üstün uçarkaleler Tokyo, 18 (Hususl muhabirimiz Au- el E. Talbert bildiriyor) — Haber a. lındığına göre, Amerikan hava - kuv vetleri, Rusyanın, denizaltı — üslerini Pasifik'e doğru yaymak İiçin hazırla- dıkı plâmı fillen darbelemeye başla mıştir. Amerikan hava kuvvetlerinin 13 a: kustos öğleden sonra resmen bildirdik. lerine göre, B-29 tipindeki üstün uçar. kaleler, Kuzey Korenin, kuzeydoku kıyılarında ve Mançurya hududundan ancak 27 kilometre güneydeki Rashin (Najnidong) limanmma karşı — büyük ölçüde bir taarruz yapmışlardır. Ha- Bakanlık, “dün: “bir tamim | Y*am cok "Bulutlu- olmam dolüyısiyle radarim tsatruz sden Üstün Hçerkile beğkiderök bi hususu ler, hedefler üzerinden üç dalğa ha linde geçmisler. ve 500 topdan fazla açıkladı bömbe' aimiylarbi? Ankara, 22 (AA.) — Sağlık ve Som- | gerekse de'dlker Kore gehir ve İlman yal Yardım Bakanlığından — bildiril larına bağlı mühim bir demiryolu ter- miştir: minlisu olması itibariyle, ” Bovyetler fik defa Bakanlığımız — teşkilâtına | Birliği için istikbalde Hayati ehemmi intisap etmek üzere memuriyet almak | yeti haiz olabilecek bir deniz Jimanı veya öteden beri bu teşkilâta mensup | dır. Rusyanın, Uzakşarkla irtibatını olup da başka bir yere nakillerini is- | temin eden en mühim hat, Sibirya de- temek için Bakanlığımıza müracaat & | Miryolu, Mançurya demiryolu sebeke Genlerin bir Goku İltima ve tavaiye | *iyle, Rashin'de irtibat temin etmek. ç tedir mektupları ile gelmektedirler. Japon donanma: Bu yolda hareket edenlerin ehliyet ARSSMA' LENDSİ Va tamir üssü haline getirmişti. - İkinci ye haklarından emin olmadıkları ve| Cihan Harbinin sonundan' beri, kızıl himaye ile arzularına nall olabilecek- | gonanmanın. hem burasını, hem de leri fikrinde oldukları kanaati hasıl | daha günerdeki Bakkie TEFalm) ( olmaktadır. Bakanlığımız her geyden evvel ehliyete ve istihkaka ehemmiyet vererek herkesin meşrü hakkını ta- nımakta ve haksızlıktan son derece içtinap etmektedir. manını, Küzey Kore komünist idare zinin muvafakatı İle denizaltı üssü ©. larak kullanmakta olduğu malümdur. Sovyet Rusyanın Rashin ve Seishin limanlariyle bu sıkı alâkası, Uzakşark- takf en'mühim Rus deniz Üüssü ve Si. birya demiryolu terminüsu olan Vla divostok İlmanının, senenin bir. kaç ayında buz tutmasından İleri gelmek Bundan böyle alâkadarların iltimas veya tavsiye mektupları ile müracaat etmemeleri ehemmiyetle tavsiye ve rica olunur. tedir. Rusyanın, güneydoğu Kamçat Bükan, İstanbula kadar Petropavlavak, Doğu Sibiryada melyar Omur nehri üzerinde Nikolayevak gi Ankara, 22 (AA.) — Saklık ve Sos- | bi, Pasifikteki bütün üsleri de aynı yal Yardım Bakanı Nihat Reşat Bel- | mahzurla — malül — bulunmaktadırlar. ger bu akşamki ekspresle İstanbula | Yalmız, çok rutubetli olan - Koman: hareket etmiştir. n İ dorakle adalarındaki ufak bir üs, bura Korede Amerikan hava kuvvetlerinin faaliyeti Rashin üzerine yapılan hücumlara de iştirak ettiler hararetinin hiçbir. zaman memesi yüzünden, sıfıra düş buzla kapanmaz. Rusya, İkinci Cihan Harbinden son- ra, Milliyetçi Çin Hükümetini tazyik ederek, Mançuryanın Dalren ve Port Arthur Jimanlarını kızıl donanma em- rine vermeye icbar etti. Halbuki, her iki liman, çok sığ olan Sarı Denizin en dibinde bulundukları İçin, denizal- ti Üssü olarak kullanılmaya elverisli değildirler. Amerika, Güney Japonya: daki üslerine dayanarak, Sarı Denizi hem havadan, hem de denizden kon. trol edebilir. Rashin Üzerine yapılan hücum, res. men, bütün mühim Kuzey Kore mer- kezlerinden cepheye sSevkedilen maize me akınını durdurmak için Amerikan hava kuvvetlerince hazırlanan ve u: mMümf plânın tatbikatından — ibarettir. Güney Korenin İstilâsında kullanılan kızilordu tank ve petrollerinin, daha harpten önce, Rashin üzerinden sevke, dildiği zannedilmektedir. Bu gün Van. san ve Şefjih arasındaki mıntıka üze rinde yapılan keşif uçuşlarından 400 kilometre boyundaki bu. sahil geridi üzerinde tek İkmal treninin demiryolu vasıtasının işlemediği — nn laşılmıştır. FransaKoreye 800 kişilik bir kuvvet gönderiyor Rambouillet 22 (AP) — Fransız Ka binesi bugün Birleşmiş Milletler saf- larında çarpışmak üzere Koreye bir Fransız kara kuüvveti gönderilmesini kararlaştırmı, Fransız birliği muh! jmel olarak 800 kiğilik ve ekserisi gönüllü özel bir pl- 'ade taburundan ibaret olacaktır. Bu karara Cumhurretsliğinin - Ramboul let'deki yazlık şatosunda yapılan tam esekküllü bir: Kabine afılmıştır. toplantısında TANBUL Bu, “Türkiyeye daha çok mal girmesi, yabancı memleketlere daha çok mal satılması ve her tarafta daha çok re- fah demektir. Biz, Marshall Plânı mensupları hâ- len daha serbestçe teati — edilebilen #ulh zamanının meyvaları olan malla- rın istihsalini arttırmaya yardım et- mek için Türkiyede bulunuyoruz. Buğ- day, pamuk, demir, kömür, krom, çe- lik, çimento İstihsalâtını — arttırmak hususunda sarfettiğimiz gayretleri ve aynı zamanda da yolların inşası, ge- milerin satın alınması, demiryollarının tasfiyesi ve yeni fabrikaların kurul- ması hususunda sarfedilen — mesaiyi Türk halkına anlatmak için Türk ba- sını çok büyük bir âlicenaplık göster- miştir. Bu faaliyet paviyondaki pano- larda da izah edilmektedir. Bu mümbit Ege mıntakasında yap- makta olduğumuz işlerden bir kaç ta- nesini saymak isterim 1 — Çiftçileriniz için ziraf makine- ler temin etmekteyiz. Bir seneden biraz fazla bir zaman içinde 1400 par- ça zirai teçhizat dağıtılmış olduktan Başka her gün yenileri de gelmektedir. 2 — Ege mıntakasındaki ev ve fab- rikalara daha fazla ve daha ucuz kö- mür temin etmek için büyük bir önem taşıyan Soma, Değirmisaz ve Tunçbi- lek kömür ocaklarını geliştiriyoruz. Komünistlerle mücadele Bazı komünistlerin memleketimizden kaçmaya teşebbüs ettikleri anlaşılıyor Ankara 22 (Hususi muhabiri- miz. bildiriyor) — Komünistlere karşı açılan ciddi mücadelenin siddetlendirilmesi — üzerine, va- tandaş kütleleri arasındaki bir- liği ve beraberlizi bozmaya ça hışan bu kötü maksatlı kimse- ler büyük bir telâşa — düşmüş- lerdir. Alâkalı mercilere gelen malü- mata göre, bunlardan bir kısmı daha şimdiden — memleketimiz- den kaçmaya teşebbüs ettikleri, diğer bir kısmının da faaliyet- lerini gözden daha uzak şehir, kasaba ve köylerde lera etmek üzere harekete geçtikleri sezil- mektedir. Mamı İlgili makamlar bu hareketleri önlemek için gerek- H tedbirleri almış bulunmakta- dırlar, Ş BİRİSKÂN KOMİSYONU KURULUYOR Komisyon, Bulgaristan ve Yunanistandan gelecek muhacirlerle de meşgul olacak Ankara, 22 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Başbakanlık — merkezi bir iskân komlsyonu kurmayı karar- laştırmıştır. Bakanlıklara gönderilen bir tamimde, bu komisyonda Bakan- lıkları temsil edecek salâhiyetli bir kimsenin tayini istenmiştir. — Gayesi muhacirlere ait Iki plân hazırlamak olan komisyon ça başlşyacaktır malarına yakında Bu plânlardan birincisi — Bulgaris tan ve Yunanistandan gelecek ırkdaş larımızın yurdumuza ne şekilde ah nabileceklerinin, geldikten sonra da iskân şekillerinin ne olacağının tayi: nidir. Diğeri de dahili iskân mesele siyle alâkalıdır ve nüfusu kesif olan bölgelerden bir kısım — halkın diğer verimli mintakalara nakil ve İskân edilmesini sağlamak maksadiyle ha. zırlanacaktır. Ankara, 22 bildiriyor) İş ve (Hususi — muhabirimiz Çalışma Bakanlığının İsçi lubelerine gönder diği bir tamimde Bulgaristandan gel mesi muhtemel olan ırkdaşlarımızın yürt dahilindeki iş imkânlarına gör n edilmelerini ve bunlara temin ilebllecek işlerin şimdiden - tesbiti. ne başlanmasını bildirmiştir Rus mallarına karşı boykot Amerikan yükleme ve boşaltma ameleleri, Rus mallarına el sürmek istemiyorlar New.York, 22 A.A. (Reuter) Rur mallarına kargı Amerikalı liman işçileri arasında geçen hafta başlı. an böykot yabancı'uçakların indiğ hava alanlarında çalışan İşeilere de ayılıdığor. Mületleraan. Gant . İ çileri Birliği Michael Çulll Amerikan hava alanlarında çalışan ve Birliğe mensup bulunan İşçilere Rus malları. 'na el sürmemolerini tavsiye etniştir New-York, 22 A.A. (Afp) — New York limanı yükleme boşaltma a: lesi, İngiliz bandıralı " Çucen Eliza heth vapuru İle getirilmiş olan R kürklerini boşaltmak İstemediklerin. den kürkler İngiltereye inde edile M. Uyanık, Ankara "A. Eğitim Müdürlüğünden alındı Ankara Ajan A ube Müdür Binal ra Milli E Yerine ( a Dürder 3 — İzmirde Inşa edilecek olan bü- yük bir çimento fabrikasını finanse e- diyoruz. Bu fabrika işlemeye başladığı zaman çimento İzmirde daha ucuz ve daha mebzul olacaktir. 4 — Çamaltındaki tuzlada istihsali arttırmak ve maliyet fiyatını düşür- mek için palan ve teçhizat sağlıyoruz. 5 — Büyük Menderes vadisindeki sulama projesinin tamamlanması için bir taraftan teçhizat temin edildiği Kibi diğer taraftan da İleride yapıla- cak gelişmeleri gözönünde tutarak A- merikan mühendislerine tetkikat yap- tırmaktayız. 6 — İzmir yakınlarında pamuk to- humu ayıklama ve yağ çıkarma fab- rikasının kurulabilmesi için — finans- man temin ediyoruz. 7 — Ege mıntakasındaki — yolların geliştirilmesi için yol inşa makineleri ve mahalli finansman temin ediyoruz. Bu yollar, memleketin önemli diğer yollarına " bağlanacaktır. Bu suretle kara yolu nakliyatı daha ucuz, daha çabuk ve daha rahat bir hale gele- cektir. 8 — İzmir Ilmanında çalışmak üÜze- re gemilerin satın alınmasını sağlıyo- Diğer taraftan da bu büyük mınta- kanın hayat seviyesini yükseltecek ve istihsalâtı arttıracak olan değerli her hangi bir projenin tatbikını sağlamak üzere imkânlarımız dahilinde yardım etmeye hazırız. Ümit ederim ki, bu noktada bu İş- lerin başarılmasında başlıca âmil olan Amerikan vergi mükelleflerini — şük- ranla anarken Türk dostlarım — beni mazur göreceklerdir. Memnuniyet ve- rici olmakla beraber hayretle müşahe- de ettim ki, onlar esas meseleyi büyük bir sarahatle görebilmişlerdir. Bu ver- Eİ mükellefleri arasında milyonlarca Amerikan çiftçisi bulunmaktadır. Fa- kat bunlar “Türk çiftçilerine traktör almak için dolarlarımızı " vermeyiniz daha çok pamuk ve buğday yetiştire- rek bizim satış İmkânlarımızı güçleş- tirebilirler, diye — düsünmemişlerdir. Bilakis Türkiye çiftçilerine makineler satın alınması için milyonlarca dolar verdiler. Amerikan vergi mükellefleri arasında yüz binlerce imalâtçı bulun- maktadır. Fakat bu imalâtçılar: “Do- larlarımızı Türklere vermeyiniz, zira onlar çelik, mensucat ve kimyevi mad- deler üzerine fabrikalar kurmak niye- tindedirler. Eğer fabrika kurarlarsa bu malların Türkiyede satışı bizim i- çin çok güç olacak,, demediler. Bilâkis Türk fabrikalarının kurulması — için teçhizatı temin ettiler. Niçin? Çünkü bir çok Türklerin sa- rahaten görmüş olduğu şeyi onlar da anladılar. Hür dünya mensupları biz- ler için herhangi bir ticari rekabet ve- ya pazar bulma yarışından çok daha önemli olan müşterek bir gaye mev- cuttur. Bazı şeylerin paha biçilmiye- cek kadar kiymetli olduğunda hepi- miz mutabıkız. Hürriyetin kıymetini tâyin edebilecek hiçbir meblâğ mev- cut değildir. Yabancı boyunduruğu al- tında yaşıyan ve ıstırap çeken — bir milletin acısını dindirebilen bir meb- lâğ bulunduğunu tarih kaydetmemi tir. Atatürk Inkılâbı başladığı tarihten beridir siz Türkler daha iyi ve daha hür bir yaşayış şekli bulmak maksa- diyle dalma ileriye bakagelmişsinizdir. Birleşik Amerikada “Amerikan ideali, dediğimiz şeyi İlham eden İşte bu ay: ni ruhtur. Birleşmiş Milletlerin yanın- da Koredeki istilâ hareketlerine kar- sı durmak için Türkleri sevkeden ruh da işte budur. Türk Milletine ve hür- riyet seven diğer milletlere yardım et- mek için bir haftalık kazançlarının verilmesine Amerikan işçi ve iş adam- larını sevkedecek hissiyat da bundan başka bir şey değildir. Zira onlar da biliyorlar ki, hürriyet herşeyden kıy- metlidir. Marshali yardımının kullanı masını ilham edebilirse bütün Türki- yeye daha İyi bir yaşama sekli ilham edecek olan İşte yine bu ruhtur.,, Amerikan Savunma Bakanının demeci Kore harbi, 6 -8 ay içinde sona erecek Washington, 22 A.A. (ÂFP) — De- meçte bulunan Birleşik Amerika Sa- vunma Bakanı Johnson, Kuzey Kore- lleri yalnız 38 inci arz dairesine ka- dar geri sürmek hakkında — Başku- mandanlığın plânlarında herhangi bir dekişiklik yapılmadığı takdirde, Kore (avaşının 1951 senesine doğru sorla e- receğini bildirmiştir. Savunma Bakanı, bu - tahminlerini 25 temmuz günü Başkan Trumanın 10.500.000.000 dolarlık munzam kred ler istediği sırada Temsilciler Meclisi Bütçeler Tâli Komisyonunda açıkla- Gerek Johnson, gerekse Birleşik merika askeri şeflerinin bu Tâli Ko- misyonda yaptıkları demeçler ancak bugün açıklanmıştır. Bu Tâli Komis- yon üyelerinden birinin sorduğu suale cevap veren Savunma Bakanı ezcüm- le şöyle demiştir. Koredeki durumun altı İle sekiz ay arasında — halledilebileceği - ümidinde- Tâli Komisyonda söylenen demeçle- re göre, ore harbi ve bu yüzden alı- 'nan tedbirler Birleşik Amerikayı 17 tümenlik bir orduya, 69 grupluk bir hava filosuna ve muhtelif tipte çak gemisine sahip kılacaki 28 'u- Bu arada, yine mezkür Tâli Komls- yonda demeçte bulunan Deniz Hare kâtı man şunları söy Birleşik Amerika Uzakdoğuda daha fazla kuvvete malik bulunmuş olsa İ- di, 25 haziranda patlak veren komü: nist taarruzu başlayamıyacaktı. Diker taraftan orada daha kuvvet- 4 bir donanmamız bulunmuş olsa Idi, üstelik, üsleri Japonyada bulunan tü- TİN mevcutları tam bulunsa (di, laştığımız zorluklar herhalde' bu kadar büyük olmuyacaktı. Albert Temsilcilerden öylemiştir. 'O takdirde belki de Korede bir ta: arruzla kargılaşılmıyacaktı. Bundan sonra söz alan " Müşterek Genelkurmay Başkanı General Brad: onda günları söylemiştir. tecavüzünün Iyi düsünülmüş arlanmış olduğu şimdi anla- (ayelerine varmak için ko Münizm, elindeki silâhları kullanmaya Cumhuriyetçi Eügel / şunları ley Komis Kore ve iyi h Bundan dolayı Birleşik — Amerika keri ihtiyaçları hakkındaki tahmin: mizde değişiklikler yapmak — zo- unda kaldık. Tecavüzden artık bıktık © artık onun yolunu kesmeye karar Sayfa 3 Hind Başbakanı Nehru bir toplantıda Hindistan hakkında Amerikanın kanaati Kore savaşı dolayısiyle Nehru'nun yaptığı teklifi Amerikan matbuatı iyi karşılamadı Washington 22 (Hususl muhabirimiz G. H. Martin telsizle bildiriyor) — A- merikan Genel Kurmayının, General Mac Arthur komutasındaki Birleşmiş Milletler ordusunun Güney Koreyi ka- sım ayı sonuna kadar tekrar ele ge- çireceğini ümit ettiği, bugün artık ma- lüm olmuştur. Şimdi, bu kuvvetlerin 38 Inci arz dairesini kuzeye doğru te- cavüz ederek bütün Koreyi zaptetmek tasavvurunda olup olmadıkları mese- lesi zihinleri işgal etmektedir. Ameri- kada bir çok müşahitler, böyle bir ih- timal karşısında, kızıl ordunun derhal, “korumak,, gayesiyle Kuzey — Kore: işgal edeceğine muhakkak - nazari bakmaktadırlar. İşte Amerikan ve Sovyet birlikleri- nin temas tesis etmeleri muhtemel o- lan bu buhranlı safhada, Nehru için, yeni bir tavassut yapmak zamanı gel miş olacaktır. Hint devlet adamının son tavassut teklifi Amerikada şüphe ile karşılanmıştı. Bu şüphe, Nehruyu, istikbalde yine mütevassıt " vazifesini deruhte etmekten menedemiyecektir. Amerika Dışişleri B: Nehru Güvenlik Konseyi Güvenlik Konseyinde İngiliz dele- gesi mühim bir konuşma yapmıştır. Konuşmanın baş tarafını birinci say- famızda neşretmiştik. Mütebakı kıs- mını aşağıya veriyoruz. İngiliz deleçesi bundan sonra Mark- sist akidenin Sovyet politikası üze- rindeki garip tesirleri üzerinde dura- rak demiştir ki “Bu akidenin modası geçmiş battal bir takım prensiplerinin tatbik edil- mekte olduğunu görmek gerçekten hazindir. Meselâ 1939 da bizzat Sta:- line göre tecavüz eden Almanya ile İtalya değil, bilâkis bu devletlere te cavüz eden İngiltere ve Fransa idi. 1989 da “tecavüz” hakkında böyle bir telâkki besliyon bir devletin 1950 deki tecavüz telâkkisini hayretle karşı lamamak lâzımdır. Sovyet Rusya bu determinist görüş lerden vazgeçmedikçe sulh temin edi- lemez. Sovyet —Rusya bu kanaatlerinden vazgeçer mi, geçmez mi bilmeyiz. Ka: naatlerini isterse muhafaza edebilir. Fakat eğer Birleşmiş Milletler müte- sanit ve kuvvetli kalırsa bunları tat- bik etmek İmkânı ortadan kalkmış o- lur, Bu da kâfidir.” Jebb, Malik'e hitap — ederek şöyle devam etmiştir: “Bay Başkan, lütuf buyurmuş olduğunuz uzun izahattan ve tahilline giriştiğiniz siyasi nazari- yelerden bizlm anladığımız şudur ki sizin istediğiniz şey, bin dereden su getirerek gu mütecaviz Kuzey Kore İlleri tecavüze uğrayan — Güneylilerle birlikte müsavi şartlar dahilinde şu masanın başına oturtmaktan ibaret. tir.” Bunun üzerine Amerikan delegı Austin söz alarak — Sovyet Rusyayı Birleşmiş Milletler Konseyine komü- nistler tarafından dünyanın her ta. rafında işaa edilmekte olan bir takım tahrif ve yalanların karbonlu kâğıt kullanılarak teksir edilmiş kopyele- lerini şuradan ve buradan toplaya- rak gelip Konsey huzurunda okumak- Ja suçlandırmıştır. . , Venizelos'un demeci “Ne şekilde olursa olsun, memlekete bir hükümet temin etmeye karar verdim” Artvinde feci bir otobüs kazası Artvin, 22 (ALA.) — “Hopa 191 plâkalı bir yolcu otobüsü dün “Ka ranlıkmeşe” mevklinde içindeki yol cularla birlikte. derin bir uçuruma yuvarlanmıştır. Yolculardan ikisi öl- Müş, Üçü ağır surette yaralanmıştır. Savcılık hâdiseye el koymuştur. rafından yapılan tavasaut teklifinin, Yeni Delhi'deki Sovyet Büyükelçisi ta- rafından ilham edildiğini vehmetmiş- lerdi. Washington'a göre, herhangi bir tavassutun mantıkan imkânsız ol- duğu bir sırada İleri sürülen bu tek- Nf Kremlinin sulhçu propagandasına dahil bir manevreden ibarettir. Buna rağmen, Amerika, bugünkü milletlera- rası durümü, beyazlarla sarılar ar sında bir mücadele haline getirme- mek için, Nehruya gayet nazik bir ce- vap vermiştir. Bu derece nazik bir diplomasi lisanı, Nehruyu çok tutan Amerikan politika- sına karşı protestoda bulunmak için, heyet halinde Dışişleri " Bakanlığını Müracaat eden Amerikan gazetelerini hiç de memnun etmemiştir. Bakan Yardımcısı Dean Rusk tarafından ka- bul edilen heyet, Dışişleri Bakanı A- €heson'un, Pandit Nehruyu teskin et- meye çalıştığından sikâyet — etmiştir. Amerikan gazetecilerinin bu memnu- niyetsizliği, Nehruyu, sırf Başbakan kalmak için uğraşan, aşağı seviyeli bir politikacı olarak tavsif eden yazı- larından da in'ikâs etmektedir. Amerikan basınında çıkan bu yazı- lar, Hindistanın Washington Büyük- elçiliğini ifa eden Nehrunun kız kar- deşini, bir hayli üzmektedir. Maama- fih, bütün bunlara rağmen, Nehrunun itibarı, Amerikan Dışişleri Bakanlığı nezdinde bile, çok yüksektir ve Wa- shington, Koredeki mağlübiyetlerle çok sarsılmış olan Amerikan manevi- yatı, yeni zaferlerle takviye edildikten #sonra, Hint devlet adamının tavassut tekliflerinden memnuniyetle istifade e- decektir. Amerikan — Dişişleri — Bakanlığı, herhangi bir tavassut sırasında, Ko- rede umumi seçim yapılmasını teklif etmiyecektir. Çünkü böyle bir seçim- de, halk, hiç olmazsa muvakkaten, muzaffer tarafı tutmağa gayret ede- cekinden, seçimi Syngman Rhee veya halk nezdinde makbul diğer Güney Koreli devlet adamları kazanacaktır. İşte o zaman, süküna kavuşmuş - bir Koreyi Güvenlik. Konseyine getirmek doğru. olacaktır. Çan - Kay - Şek Çin milletinin — itimadını neden kaybetti Acheson'un fikri ve Amerikan Bütçe Komisyonunda konuşulanlar Washington, 22 (YİRS) — Kongre Azasından Cumhuriyetçi Albert Engel Meclis Bütçe Komisyonunda demiş- tir ki “Fazla ipek ve çok az mavi bez yüzünden Çan-Kay-Şek Çin milleti- nin itimadını kaybetmiştir. Bundan birkaç sene evvel kendisinin bir da- vetinde bulunmustum. Davet 9 dan 11 e kadar sürdü. Herkes ipekli 1çe- isinde İdi ve dünyada yenecek ne varsa burada —mevcuttu. Ertesi gün Mao Tse Tung'un davetinde bulun- dum. Bu adam metresi 1,5 dolar eden mavi — bezden bir elbise giyiyordu. Çinli Kuli'nin muhakkak ki, bu kıya- fet hoşuna gitmekte ve ruhuna yakin düşmektedir. Çinin halk tabakaları 'ne için dövüştüğünü bilmelidir. Bu te” min edilmedikçe Çin dâvası halledile- Bunun üzerine Dış Bakanı Acheson, Engel'e hak vererek senelerden beri Amerikan Hariciye Nezaretinin mü- temadiyen bu fikri telkin etmeye ça- hıştığını bildirmiş ve şu sözleri ilâve etmiştir: “Bir milli hükümet mutlaka halkın menfaatlerini — düşünmeli ve millete hizmet etmekte olduğunu Pat etmelidir. Eğer bunda muvaffak olursa halk o hükümeti tutar ve des- tekler. Eker bunu yapmazsa Çinde ol- duğu gibi halkın itimadı ortadan kal- kar ve o hükümetin üzerinde durdu- ku zemin ayaklarının altından kayıp gider." TAHSİL KUPONU 1 aralık 1950 de çekilecek büyük kuramıza İştirak için a sağıdaki kuponlardan — 90 tane getirerek bir kura oumarası - labileceksiniz. Tafsilâtanı her pazar (YENİ İSTANBUL) da nız. günkü arayır Yeni - İstanbul'un 'KUPONU