6 Ağustos 1942 Tarihli Yenigün (Antakya) Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1942 tarihli Yenigün (Antakya) Gazetesi Sayfa 2

Sayfa— 7—- ii, 40 güne kadar İngiltere sava- şı kaybetmek tehlikesi kar- şısındadır Newyork 5 A.A. Nevyork Post gazetesinin Moskova mulıabiri diyor ki: “Savaşı kazanmak iç'n birleşmiş devletlerin elle sonlar. Avrupada Rusya- yı daima ayakta ve kuv. vetli bir müttefik olarak bulmazlarsa Almanya ile Japonyayı yenemezler. Bu nun içindir ki Rusların im- dadını koşmakta © acele edilmezse muazzam Rus ordusunun yardımı kaybe- dilmiş olucaktır. Derhal müdafaa edecek durumda değillerse Almanya (o ve Japonyaya karşı savaşın önümüzdeki 40 gün için- de a yüzde 90 muhteme'd ingilteredeki Amerikan as- - kerleri Suç işlerlerse Ame- rikan omahkeme- lerinde muhakeme edilecekler Londra SA Krips Avanı Kamaranda demeçie bulunarak başve- kil adına Atlinin beyanatta bulunacağını söy lemiş ve bunun üzerine Ka mara gizli bir celse akdey lemiştir. Kısa gizli toplantıdan sonra aç; k ir celse (a ilmiş ve bu celsede yeni bir kanun proj-si kabul (— edilmişlir. Kanuna göre, İngilterede bulunan Amerikalı asker ler bir suç işledikleri tak- dirde Amerikan (omahke- melerinde muhakeme edi leceklerdir. Bu münnsebet le söz alan dahiliye nazırı kanunu müdalaa (o etmiş ve halin savaşta Fransadaki İngiliz askerle- riiçin tatbik edilen usulün ayni olduğunu söylemiştir. Neşriyat Müdürü Selim enk LP Kind Autakye GÜNDÜZDE 2 film birden Şeytani Şua ve Ateş saçan tabancalar YENİGÜN aa Antakya Iskende- run arasında Başı 1 incide kadrosu için yine o azemi 60-70bin liralık bir sermaye kâfi gelir Ooveartarda .. Belediyelerimiz için bu iş bir külfet ve masraf kapısı bulunduğuna göre hatta eliemmiytli bir kazanç vesilesi bile olabi lir. Bununla beraber şura- sını da kaydedelim ki bu fikrimizi bir hal çaresi ola ra* ileri sürerken, serbesi taşıt ticaretine yol kapan masını teklif etmiş olmak” " ortadan kalkmssına hayır gibi bir düşünceye “de ka- pılmış değiliz. Serbest ta- şıt'ar da varsınlar bu şehirler arasında yine se ferlerini yapsınlar . Yeter- ki bu belediye taşıtları a- rasında yolcuyu ezmek, yol- cuyu yolmak imtiyazından mahrum kalsınlar,menedil miş bulunsunlar, Antakya — İskenderun şehirlerinin bu elbirliğine bugünden ziyade, yarın da- ha çok ve büyük lüzum vardır Belediyelerimizin yüksek idare makamlar» mıziniedkilç ve teşvikine mazhar olebilirse, bu fikri- mizin tahakkucu umumi bir ihtiyacın ve | sıkıntının lı biryesile olacağına şüp- emiz yoktur. Şükrü Balcı $. Saracoğlu Başı birine'de kadarYurdu müdafaa için dögüşmektir. Bunun için ordumuzu daima kuvvetli ve daima ayakta tutmak bizim için en yüksek bir gayeâir.,, Buvdan sonra dış po- litikaya geçen (Saracoğlu Lozanda başlayan fasl ve müsbet siyasetin bir çok imtihanlardan sonra bugün kü müsbet duruma geldi- ğini anlatmış ve sözlerine şöyle devam etmiştir: “—bBitaraflık polilika- mız, kimseyi endişeye dü şürmeyece berrak ve samimidir. Türkiye-İo- giltere ittifaki bu. realite- nin bir ifadesidir. Türkiye ile Almanya arasında kar- şılıklı dostluk esasını. di- yanaı alışma yine bu s- Siyaselin samimi bir o teza bürüdür, Savaşan kümele- rin her ikisile bu dürüst politikamıza devamı edece- N "7 Başvekilimiz o bundan sonra iç politikaya g:çmiş ve bugün en başta gelen meselenin iaşe (meselesi olduğunu, umumi iktisat kaijelerine göre, ihtiyacının hepsini istihsal milletlerin daima Yy: memleketlere muhtaç ,ka- lacağını, bu itibarla ihti- yacıoızı içeriden, (tedarik için her fırsattafi istifade ederek çalışacağını, günlük sıkıntıların İaşe fin toplanmış olduğunu, sava şın doğurduğu bu (hali azaltmak için her tedbiri almakta tereddüt etmiye ceğimi, alınan ve alınacak tedbirlerin günü (gününe z iğ millete anlatılacağını o ve yeni hükümetin deha ziya de iktisâdi kanunlara bel bağladığını, sou kararlar- dan sonra yiyecek ve ge: yevek fiatlarının hükümet çe eskiden tesbit (edilen fiatlara nisbetle biraz yük seleceğini, fakat karapazar- dan mutlâka çok aşağı o'a cağını söylemiş ve demiş- irki: < &ilâhen mMuw tazam memleketlerde bile, iaşe meselesi muazzam ve tehlikeli bir facia şeklini al mıştır. Üç yıl önce dünya savaşı yea 590 bin ton buğdy stokumuz var- dı.İki yılı bu eri geçirdik, Üçüncü — yıl İngiltereden 100 bin ton buğday alma- mzarağmen sıkıntılı geçti. Bu gün en az 25)bin ton buğdaya ihtiyacımız vardır. Bunun için istihsalı arttır. mak, isühlâki (o azaltma ve dışarıdan buğday getirt- mek gibi üç tedbir düşün dük ve bu üç tedbire hir- den baş vurduk. Amerika ya miracyatla buğday sa- tın almak istedik, Ameri- bize kendi O vasıtalariyle ve 45 gün içinde 15 bin ton buğday vermeyi, vası- taları bizlen olmak şartiy- le istediğimiz kadar o buğ- day vereceğin bildirdi.,, Bundan sonra son alı nan kararların müstahsili hemen fiatlarının serbest bırakıl- dığını anlatmış, yağ, zey- tin yağı, pamuk ve yapa- “ ye izah ederek meselesine geçmiş tir, Bağvekil lüzum görü Şeker fiatları Antakya Belediyesinden ker şirketinin toptan şeker satışlarında tü lardan sandık bedeli rak (80) ve (50) © kuruş alınmasını o kararlaşltırdı- ğı ancak alınacak sandık bedellerinin şekerin para kende satış fiatına al bir suretle Zam icrasını icap eltirmiyeceği ve eskisi gi- bi satışların devam edece- ği Vekâlet yüksek maks- wınn emirleri iktizasından olmakla ilân olunur. ctar ola” Dağıtılması için ha- zırlıklar yapıldı Vilâyetimiz emrine ve- rilen 62 adet kamyon ve otomobil lâstiğinin ihtiya cı olan şoförlere tevziine yakında başlanacaktır. Bu lâstiklerden 28 tanesi mer kezdeki şoförlere 34 tane- si de vilâyetin diğer kaza- larındaki şoförlere dağıtı- lacaktır İranda kabine buhranı sonaerdi . * Tahran 5 A.A — İranda Kabine buhranı sona er- miş ve eski devlet adamla rından Kavam (o Essultane başvekâleti kabul (ederek yeni kabineyi kurmuştur. “birler alınacağını, lürse yeni pamuklu doku: ma fabriuası kurulacağını, fiat artışının bilhassa me- mur Sınıfı üzerinde tesiri- ni gösterdiğini, memur ay lıklarına zam yapmanın şim dilik mümkün olmadığını fakat bazı ayni yardımlar yapılacağını ve ilk iş ola- rak memurlara bir çift ayakkahı ile birer kat elbi- lik Kumaş verilee-ğini, il- gli mensucaın Sıtışıma #erbesi birakılacağını, o şe- ker ve kömür gibi maddeler için vaziyete göre adil ted bu gün- kü sıkıntıların: geçici oldu- ğunu ve savaşla (o beraber S0a ereceğıni uzun uzadı ya izalı ettikten sonra SÜZ- lerine şöyle devam etmiş- ir. “Biz Türküz, Türkçüyüz ve daima Türkçü kalaca- ğız. Biz azalan ve azaltan Türkçü değil, çoğalan ve çoğaltan Türkçüyüz. Köy- lüyü topraksız, toprağı köylüsüz birakmıyacağız. Hep birden, bir tek yoldan ve bir tek hedefe doğru yürüyeceğiz. En büyük varlığımız inan birliği ve fedekârlığımızdır. Bu işler yazılırken, konuşulurken ve yapılırken daima Atatürk” ün içimizde yaşadığını bi- liyoruz. name | il di va gel,