23 Aralık 1942 Tarihli Yenigün (Antakya) Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1942 tarihli Yenigün (Antakya) Gazetesi Sayfa 2

MA m ği Sayfa—7—- (UL USJTAN ! Topyekün Miili fe dakârlıklar harbi Gazeteci oarkadaşları mızdan bazıları Almanya'yı dolaşıp geldiler, bir kısmı da İngiltere ve Amerika'ya seyahat ettiler. Ru arkadaş- ların yazılarını ookuduğu- muz zaman belli başlı bir- kaç hükme varıyoruz. Bi- ri, ber tarafta (her türlü milli faaliyetlerin, sadece harp menfaatleri hesabına kayıtsız şartsız derlet mü- dahalesi ve kontrölü altın- da bulunmasıdır. Ikincisi, bütün hörp masraflarının en ağır fedakârlıklar paha: sına da olsa, (milletlere ödetilmekte olmasıdır. Ü- çüncüsü, mali yükün, şah- si kazanç, gelir ve servet nisbetinde artmasıdır. Dör- düncüsü ve bizce en ehe: mmiyetlisi, harbin Zarüri olduğuna ve bu harpten yenilmeksizin çıkmak bir ö'üm kalım dâvası o'duğu- na inanan milletlerin, bu larihte misli o görülmiyen fedakârlığa, istiyetek, 8e- verek ve hiç bir kaçamak aramaksızın katlanmasıdır. Ikinci dünya harbi cephe- de çok ileri bir teknik, eep- he gerisinde çok ileri bir terbiye harbi olmuştur. Yılda beş bin lira da, yüz bin lirada, bir mil- yon lira da kazansanız ve ya ki olsa, (ancak bir iki bin liralık aşağı, bir iki bin irahk Oo yukarı bir geçim farkı içinde çel kanıyorsunuz Vaşington'da gazeteci arkadaşlar (o eski bir Büyük Elçinin, ki şim- di hariciyede müşavirdir, evine çeğrimışlar. cük bir ev, aşağı bir oda, bir mutbabh, ye- mek odaları mutbuhuın bir köşesinden ibaret, üst kat- ta da bir iki ” mizle bu evden büyüğünü tutabiliriz, Fakat gittikçe artan vergilerin o gelecek sene bize ne birakacağını bilmiyoruz. Oaun için son- radan nasıl olsa yapacağı- mızı şitndiden. yeptık!“In: giltere'de şato sahibi buh- çe kapısını kendi açmışlır; arkadaşlara çayını eyin hanımı dağıtmıştır ve de- aniştirki; “—Size çay vere- ceğimiz için, ÜÇ şeker tayınımızı,biriktirdik! misallar alabildiği- «ne çoğaltılabilir. Almanyı du ise bu,missllerin tarihi bu harpten çok öncesine ii Her tarafta karaborsa ünlük . kıw bundan şikâyete gel vardır: nasıl ki her mem- lekette hırsızlık, yankesi- cilik vardır. * Karaborsa alış verişi, bu türlü ahlâk- lara mahsustur. OOrtaçığ- dan kalma şatosu ( içinde yaşıyan İngiliz ailesi, beş gazeircisine verecek , şekeri karaborsa'dan ala: il bilirdi: fakat bir ahlâk su- çu işlemiş olmaktan utan- | mamak Şartiyle! Bizim Tür- kiye'mizin orta balli evle- ' rindeki bazı kolaylıkları, harbeden memleketlerdeki zenginler artık öziyemez * olmuşlardır. İ Bizim bugünkü şartla | rımız, elimizdeki bütün ko laylıkları birakmak, fedakârlığı © kadar götürmek /yumunu hisset İ tirmekten uzaktır. Harpte değiliz, o Öyle bir harpte Anadolu halkı, aynı feda- kârlık payını overmekten çekinmemiştir, onu da bi- liyoruz. o Fakat çok ağır milli müdafaa mösrafları ile, çetin buhran ekonomi- si gereklerine ( karşı, sırf harpte olmamak özrü ile, hakikatte ise bu özrü Sa decs kendileri iedelerek, yan çizmekte birbirleri ile yarışanlar vardır. Vurgün- cular, kazançlarını saklı yanlar, karaborssyı kuran- lar ve kullananlar, vergi kaçıranlar, Hükümetin her kayıtlama tedbirmi hava- dan koklar koklamaz dük- kânları yağma edenler, hü- kumet ne tavsiye ederse, bunun, aksini yapınak fiçin bir heberverme gibi telâkki edenler, bütün bunler, bir ahlâk suçu yapmış olduk- larını bile kabul o ötmek fedakârlığında ( bulunmu- yorler. o Bu kimseler vic- danlarına değil, keselerine dokunan şeye bakıyorlar. Geçenlerde (o matbaamıza gelen o bir köylü,“ - Kana beş yüz lira biçmişler, sa- dim savma, Hükumet gizli zewgine veri koyacak mı, onu anlamağa geldim!“di- rdu. Gizli zsngin! Bunu bir köylüden duydum. Bu bir kaçakçı, vergi kaçakçı- sı, para kaçakçısı, bu bir yabancı, o dolandırıcı, bu ancak zabitelik bir mablük değilmidir? İki defter, sah- te defter, içiçe şirketler, birbirine düğümlü muvaza- alar, bütün bunlar, Devleti çalmak iletinin, bazı niu- hitlerdek: eski öklü YENİGÜN Orta Donda Rus ilerleyişi devam ediyor Londra 23 A.A. — Moskovadan Royter bildirildiğine göre, Ortadon çevresindeki Rus muv fakiyeti buradaki Alman ordularının tayin etmiştir Moskovadan verilen Alman ordulerini kuvaladıklarını bildirme leri Roma 22 A. tır. Sava larını bombalamış, edilmiştir. Suriyede Şam, Tarablus ve Berut . şehirleri mesafeli uçaklarımız tarafından bombalanmıştır. Berut limanlarında yanğınlar çıka- rılmış; Şam bava meydam tabrip edilmiştir . Tarablus ve haberler, Ros balıya doğru şiddetle tedir. Diger taraftan Voronej ve rostof demir yolu üze - rinde iki istiknmetten ileri harezat devam ediyor. Şam, Beyrut ve Trablus şehir bombardıman edildi A. — Tunusta hava faaliyeti artmış ve bomba uçaklarımız Bon ve dok ve depolara isabetler ajansına af mükadderatını kuvvetlerinin ve arasız Filpin liman kayd uzun Memur ekmek karnele.i Degiştirilerek yeni karneler verilecek Memurlara verilmekte olan ucuz ekmek karuele ri önümüzdeki aybaşından ibaren değiştirilecektir. Bunun için iki aylık yeni karneler Relediye tarafın- dan hazırlanmaktadır. Yeni k»rneler 1- 2-3 4- 5 ve6 ekmeklik muhtelif tiplerde hazırlanmıştır. Bunlar ibtiyacı göre ay- aşındanı önce memurlara dağıtılacaktır. Memurlara Şeker veriliyor “Memurlara şeker dağıt. | itibaren mı işi dünden başlamıştır. Nüfus başina 500 gram şeker verilmektedir. Veri len bu mikdar bir aylıktır mama mea se mamakamn ame Neşriyat Müdürü elim Çelenk C.H.P. Matbaası Antükya sinden ibaret değil midir? Mümkün olsa bir santim vergi vermeksizin, hazneyi & piyasayı soymak: nasıl ticaret sistemi bu? Böyie- lerini yalnız bu harp için- deki milli müdafaa devri için gereken ; fedakârlığı ödemeğe alıştırmak değil, bundan sonra da hiç biri- nin kesesinde Devletin bir sanlim hakkını obırakmü- mak için usullerimizi, mü- dabale ve kontrollerimizi elbette kuvvetlendireceğiz. İş ahlâkını, hususi bir ab- “lâk olmaktan çıkaracağız. geleneğin sürünüp iten FALIH RIFKI ATAY Yazı makinesine ihtiyacı olan Royyal markalı büyük tip bir yazı makinesi sat- hıktır, Ibtiyacı olanlar matbe- amıza müracaat etmelidir Doktor Operatör Sedat 4.rman i— > Z cadesi Teski A merkez karakolu, bi lid her gün ee sonra hsstaların (— kabul | eder. LOSYON VE a alınmışlır. çeğe kargı aşılanınız! Çiçek hastalığına karşı ilgililere” diyede, trahum dispanserinde $' * Vatandaşların bu tedöirlere uyarak