21 Aralık 1934 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1934 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

Kinunuevel 21 SÜTUNLAR — ARASINDA Yangın çıkaran itfaiyeci İntihap defterleri yarın asılıyor Nüfus miktarı bu ak- şam anlaşılacak letibap: ĞÜŞ hayati “tatikap büroları tarafından teksir edilmiş tetkiki devam et meferinin kundak koyarak yaktı- #i öğrenmişler. Nefore bu işi ni- rulunca *Yangın söne idmanı ve tecrübesi yap- “ak için eve ateş verdim,, cevabını buluşuna, dü- günüşüne doğrusu — diyecek yok. n urun müddet fradan hazırlanmış olan cedvelle de bazı zabit ve Jandarma isimi in de yanlışlıkla yazılmış olmaz Tektiş heyeti” cuma olmasına yağmen buğün de çal ficeyi tesbit edecektir. Ba itibarin İstaobul aüfusunun. geferinin ken icndettiği bu usul, aait meslek er- babının da aklına gelmese. Çünkü bemen her maslekde, her işde bir Meselü iştir kalam ve- akşam telgrafla Dahiliye vekâleti.. zaiTir -a ei dare Sabah Bütün mahallelere asılmış olacak- Cinayet mi? Samatyada bir adam odasında ölü bulundu “çenelerimiz , bize geverelik lârım,, diye sokakta meseli birisine bir tokat aşkederek; zorla dava çıka- Samntyada oturan Andoo lmnla- Görülüyor, ki Fransadaki itfa- | de bir Rum, yatıb kalkmakta ol iye neferi çok fena birjiş yapmış. | duğu od K bulun Fenalik yalnız durüb dürürken bi- | muştur. Ölüm şüpheli görüldüğü cihetle cesed merga kaldırılmış olub otop- Si yapıldıktan sanra, iacak ada değil- #al teşkil etmek tehlikesindedir. ve ilâç gişeleri bulunmuştur. Tahkikat —deram etmekledir. Andonun oğlu nezarat altına alın. mıştır. Plâk buhranı Dünyada zaten binbir çeşid bulran yar. Bu buhranlar herkesi şaşırtab dürüyor, şimdi de (şangın buhrası var) diye itfaiyeciler kundakçılık etmeğe, (hastalık buhranı var) di- 've doktorler bastalık icadıma, (da- 'va bulamıyoruz) diye avukatlar da Alemin ensesine tokat İndirmeğe Bir heyet fabrikalarda tetkikat yaptı R Zahire ve zeytinyoğı İstanbul / borsasında (12) ton yemlik ve 60 ton biralk arpa, 71$ ton buğday, 20745 kilo kepek, 150 ton yulaf, 100 ton mizir ve 24549 kilo ekstra ve 31069 kilo da birinci mevi yemeklik zeytin yağı satıl. auştar. Fırka kongreleri etmişlerdi. Bunun üzerine ticaret Plükçılar bariçten plâk getir tilmesine katiyen taraftar görün. Halk fırkanının kaza köngreleri ba ay mihayetine kadar tamamla- | memektedirler. nacaktır. İi senede bir. toplar Heyet bu hususta/ mufamal bir makta olan Vilâyet konj Yam ertesi aktedilecektir. Adada bir facia Sinema parası için bir adam ka- ma ile arkadaşının gözünü oydu! Evrelki akşam Büyükadada he men hemen bir hiç yüzünden ağır. 'bay- | rapor bazırlayıp oda meclisine ve- recektir. J Nihayet ikisi'de biletleri alme makda urar etmişler ve İşi gaya dökmüşlerdir. Neticede kav g büyümüş, Mehmet bıçağını çek- | zi gibi Manolun bir gözünün tam tanına saplamıştır. Manolun gözü dişarı fırlamış ve fazla kan yi ettiği cihetle hayatıda tehlikede bulunduğu için derhal bastaneye kaldırılmıştır. Mehmet yakalanmış, dün Adli. veye terlim edilniş ve tevkif olun. anuştur. muş, biletleri almaları için tekliflerde bulunmuşlardır. Şehir Meclisinde A ilda dK yi leri doldurulacak Şehir Meclis Azanından Kadri (Beyoklu) ve Kemal (Yalova) Mec- Jin Azalığından atifa elmişler ve Yeni vapurlar Heyet teslim almak için dün gitti ik Türk anonim şirke- dermişlerdi kabe - bürosunun le vekkletin tensibile âzalıktan çe. Kilmişler; Ka Saylay seçiminden sonra Yalovada yeniden intihab yapılacaktır. Ena- ven meclis çubat birde toplanncağı Cihetle intihab © zamana kadar bitmiş olacaktır. İa yerine Beyoğlundan itiyat azadan'en çok Tey almış Glan eski polis üdürlerinden 5a: dettin geçecektir. Kemalin yerine İnkılâb Derslerı Dünkü derste Receb Peker sınıf inkılâblarını anlattı Halk Fırkası Genel, Yazganı Receb Peker dün Üniversite konferans salonunda — İnkılâb dersini vermiştir. Receb Poker ezcümle demiş- trki: *— Geçen dersimizde yeryü- zündeki iakılabları görüyorduk. Bunlardan halk inkılâbımı gör dük. Bugünkü dersimizde “Sınıf inkılâplarıdır,. 19 unca yüz yılın başları da- ha dün denebilecek bir mazidir. Hepinizcede malümdur ki 19un- cu yüz yıln başları bugünün fabrika sanaylinden çok idi.En büyük kuvvet kol kuv- veti idi. İnsan kolu her ihtiyacı görmeğe çalışıyordu. Bilâhare ilk fabrika tipi mey- dana getiriliyor. Tek tezgâh ilerledikce — müşterek çalışma meydana geliyor. Git gi gitler Ceğişi, büyük sanayi devrinin başlan- gici bu günkü vaziyeti alıyor. Bu da arz vo taleb kaidesini meydana çıkarıyor. Bu arz ve taleb, patronla işçinin aralarımı açıyor. Patro- nun istediği ameleyi çok çalış- tırıb az yevmiye vermektir. 1819 işçi meselesinin balli için kanunun yapıldığı devir- dir. Bu kanuna göre işçi yev- miye 12 saatten fazla - çalışa- caktır. 1824 de karşılıklı pazarlık kanunu meydana çıkıyor. Top- 'ta amelenin tedavisi için ser- mayeden bir mikdar ayrıyor. Makine devri işleri büyütü- yor. Kâr arttıkça bir çok fab- rikatörlerin kârı genişletecek tedbirleri aramaları işçi sınıfını intikam hissi belemeğe başlı- Patronlar kendi mahsullerini vcuza mal etmek için iki yolu kendilerine meşru görüyorlar. 1 — İlk maddeleri sınır aşırı yerlerden kolayca tedariğe he- veş etmek. 2 — Kendi yurtlarında ça- hıştırdıkları işçileri mümkün ol duğu kadar az para ile kulla- marak kârı genişletmek. Bir de sermaye sahipleri fab- rika Ürünlerini mahsul haline geldikfen sonra bunları pazar- lara mümkün mertebe - fazla kârla satmıya başladılar. Böy- lece — müstehlikler de — tazyik edildi. Bu ikinci bakımdan iktisadi İiberalizmin karşısında üç mu- kavemet ve kavga cephesi ku- ruldu. Birincisi, toprağı genişletmek memleket - dişinda bir. takım insanları esir etmek bu meyle karşı buralardaki insan yığın. larmın bu bareketlere - muka- vemeti. 2 — İşçi #mıfınn — bizzat kendisidir ki, sınıf ihtilâlini do- guran ana sebeb budur. 3 — Kooperatif ceryanları- imza ediyorlar. 'mı doğurdu. 1825 de tredinyonlar kurulu- | — Büyük sanayün işçi sımfına yor. İşte bu zaman işçilerin | karşı korunması bu tazyik kar- ermaye ile mücadelesidir. Bi- | şısında işçiler birbirine daya- İâhare buhar devri başlıyor. İn- san yaşayışına buhar girince tabil vasıtalar buhara kalbolu- 'yor. Makine ve bubar fabrika hayatını doğuruyor. Bu fabrika #ayesinde az emekle çok iş meydana- getiriliyor. Ve nakil italarının da tekemmülü sa- yesinde fabrika mahsulünün u- zak pazarlara götürülüb satıl- masına / yaradığından sermaye gilgide fazlalaşıyor. 1835 te Britanya da - Robert OÖvn isminde bit patron, iş- çinin patrona karşı şefkatle lışmnası fikrini ortaya koyuyor. Ve ber imkânı hazırlamağa ça. lışıyor. Fikirlerini evvelâ kendi nan, birbirini tamamlıyan bir cephe teşkil ediyor. Patron sınıfi işçi tabakasını tazyik için diğer bir sistem yani atölyeleri — kapayıp işci- yi toptan aç bırakmakla tehdid ediyorlar. Buna mukabil işçi grev hakkını ortaya çıkarıyor. Bu kavgalar sosyalizin lehine bazı haklar koparıyor. Patronların en küçük el tez- gâhlarını bir araya getirmele- ri, buhar ve makine devrinde bunu genişletmeleri devrinden sonra patronlar da ” birlikler kurmıya başlıyorlar. Bunun kar- şısına şehir işçileri birliği, yet memleket patronları bi l İlim, kuvvettir. Kuvvetlerin en kuvvetlisi Dodur. | Sözün kısası hayatımızı, sıhhatimizi, ve bütün var- İlim, kuvvettir. Buna ne dığımızı korumağa yarıyan , şüphe, -İlmin her mahsu- | dünden nasıl istifade etti- #imizi göz önüne getirirsek | bunu hemen kavrarız. Tel- graf, radyo, telefon, ilmin birer icadıdır. Onu kulla- | narak zamanımızı kurtarı- | yoruz. İlmin bir şubesi olan iktisad bilgisi saye- sinde servetimizi kurları: yoruz. İlmin bir eseri elan Sağlığı koruma kaideleri: tatbik etmekle sıhhatimizi ve hayatımızı kurtarıyoruz. İlmin bir temeli olan! dü- | şünme kanuntarını bilmek- le dunağımızı baş yere is- raf etmekten — kurlarıyo- herşey, ilimdir. Yaşayışımızt kazanmağa, milli hayatımızın her şu- besinde vazifelerimizi yap- mağa, maddi, manevi, ruht her maksadımızı gerçekleş- | tirmeğe yardım oden her- şey ilimdir. İlim yalnız kuvvet değil- dir. Belki kuvvetlerin en kuvvetlisidir. Onun kavvetinden en çok istifade edenler, onun kuv- vetine en çok hâkim olan dar, onun kuvvetini en çok | besliyenler, dünganın en kuvvetli insanları olurlar. | ZAMAN — | |üyor. Burjuva Rıhtım müdürü bugün geliyor Hissedarlar yarın bir toplantı yapacaklar İstanbul rıhtım şirketinin 'evvelli gün An. karada imzalandığı yazılmıştı. Bir kaç günden beri Ankaraı bulunan şirket - müdürü Kaonş yatın alma. işinln bitmiş ol dolayısiyle, bugün şehrimize döne- cektir. Diğer taraftan, girket hlssedar. ları mükavelenin imza edilmemesi “yüzünden toplanamıyorlardı. Haber aldığınmza göre şir leceki; kendi variyı Kkomuşacaklardır. Seyrüsefer Kalabalığı azaltmak için tedbir alınacak Seyrüseler işleri” hakkında Vi yanada tetkikatla bulunan emni- lancı şabe müdürü- Fail Şebrimize döndüğünü dün yazmış. ök. Faik düm tektar vezilesine Başlamıştır. Madür - Viyasadeki / getkibeti raporla belediye riya. ilecektir. Tabalığın önüne geçilecektir. Oda intihabı Bir kaçakçılık yüzün- den tehir edildi İstanbul Ticaret odası intibabı-. bu sebepten dolayı bi ilıklar olmuşlur dolayı intihabat kıa ökenomi bakanl faaa bi'dirilmiştir. Gelecek cevaha. göre İntihabata devam edilecektir. leri birliği ve bu karşılıklı ha. reketler genişliyerek nihayet diğer memleketlerde de sını lar birliğine doğru gidiyor. Ni hayet sendikalar kuruluyor. Ve işçiler için kuvvetli bir siyasi dayanma vasıtası oluyor. 1870de Alman Fransız mu- harebesi bitiminden az zaman sonraya kadar işçiler arasında yalnız kendilerini koruyucu bir şekilde olan işçi sınıfı mücadelesi bundan sonra mütcarız vaziyete geçiyor. Ve işçiler - programlı birihtilâlci sınıf haline geliyor. Girilen umumt yolun çizgisi siyasal sosyalizm kolu olarak bötün simasile meydana çıkıyor ve dar sayılacak kısaca bir za. manda: sosyalizmin genişleme- sine sebeb oluyor. Bilâhare Karl Maks edebi- yakı, işçi sımf / mukadderatıni kendine benzer gördüğü darı daha geniş bir. kelimenin ifadesi altında daha geniş bir kuvvetle harekete geçirmek is- sınıfı karşında geniş bir Proleter sınıfın teş- kiline çalışılıyor.., Bilâhare Receb Peker, Sos. yalizmin safahatından ve"Bal,de yapılan Sosyalist - beyanname- sinden bahsettikten sonra der- sine nihayet vermiştir. Derse cumartesi devam edi: lecektir. Receb Peker “Kubilây, abi desinin resmi küşadı için önü- müzdeki salı günü Menemene hareket edecektir. öylesem ftesirl yok ussam gönül razı değil İspanya mebusları Saylar seçimi mereleei yaşadı. a. için her yerde sör en fazln ba seçimm özerlede dönüb delanıyor. Ervelkl gün de iki, üç arkar — Jç bu bahix üzerinde konuşuyor. — * Ğ —Daha bugda bir Londra gaze- tesinde okudum. İspanyada hazır- Jik yapılıyor. Mebuslardan her kim oluruk meclin ile ikinci relelerden — mmüteşekkil bir heyete mürsenat ede sek jmertniyet nlacnke, şayet hir me- —— hut içtimalara ak sık devam edemi tahsisatından oza göre İncak ve bu süretle âzae muntezam . devamları — olunacak. ü Fakat iş bununla da - bitmiyor. — Meslise devam eden ea dü bir takım” kaidelere riayete - mecbur, Sür söyliyecek olanlar, âlçülü sör sölüyecek, sözlerinin urunluğu saz atle taşim olunacak. Meselâ kabi.. neyi müshaze için söz istiyen bir — hakkı en dakikadan ibarettir. Her ekalliyet namıng ancak bir tek mebusun söz söyleme kakkı yardır. Öna cevab. verecek ve hü- vebuslarn. onu cum edecek olan müdafaa edecek Dinliyen İesordı arkadaşlardan — Bunların bepsi kararlaştırık intizam altına almak için butedbirleri almayı kararlaştırmış! Bu tedbirler, yakında” mec. — dine —arzedilecek, — Belki — kabul Üçüncü Carkadaş düşündü dük. şöndü, sonra : - — Bana kalıran, dedi, devain — etmiyeolerden para kesilmeslni bul elseler yeter l e Ve ilâve eti — Bana öyle geliyor ki. bizim İstanbul / gazetecileri içinde Mebus alanlardan birkmçi İspanyada bu- Tunsalardı, müthiş zarara uğrarlardı. İkisi birdem sordular : —Neden? — Çünkü tahsisatları kesile ke. sile ellerine bir para geçmezdi | L Afyon heyeti dönüyor ahat ati ervel ai lllit kongesin. “iştirek: etmele #zeri Belgeade, gitmiş olan. #öyon inkik sar müdürü AH Saminin. riyarox dindeki heyet bu Pazar günü şek üi ölsemektir Feyziati liseleri Şebrimiedeki * Feyzis derinin ee değieli Vapur iskelesine bir çocuk birakıldı! Vakit vakit öteye beriye be- rakılan çocukların arkası kes silmişti. Dün böyle yeni bir vakaoldu. Beşiktaş - vapur - iskelesinin bekleme mahalline sabahleyin ilk gelenler, bir sıra - üzerine birakılmış kundaklı bir çocuk da karşılaştilar. Bu yavrucağı görenler polisi haberdar et- mişler, bir polis memuru gele- rek nevzadı alıp kurakola gö- türmüştür. 3 aylık olduğu anlaşilan ço- cuk - Darülâcezeye — sevkedil- miştir. Çini çalarken.. İspiro isminde bir Rum ço cuğu, — Pangaltıda / tayyareci Fehmi sokağında Kuraik minde birinin evine girmiş, ka- pınin arkasında ele geçirdiği 16 tane çini taşı / aşırıp götü. rürken yakalanmıştır.