14 Temmuz 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 2

Yugoslavyanın demokrasiye doğru attığı büyük adımlar Yeni Yugoslav kabinesi memlekette demokrasi ve parlâ- mento, hayatını yenilemeğe döğru - ilerlemektedir. Yeni kı binenin kuvvetli teşekkülü bunu temin ediyor ve Kral Alek- sandrın. diktatörlük ilânına sebebiyet veren şeraitin ortadan kalkmış olduğunu gösteriyor. Yeni kabine Kral Aleksandrın faraftarlarını da, — muarızlarını da - bir araya getirmekle ve kunları uyğun. bir şekilde çalıştırmakla hem milit- vahdeti iyanet, hemde memleketi yeniden demokrasiye kavuşturmak imkânlarını elde etmiştir. | Yugoslavyanın butarzı hareketi dahilde emniyet ve istik- | Tarı sağlamladığı gibi bariçte de çok iyi tesir etmiş ve yeni | kabinenin lehinde kuvvetli yazılar yazılmasına saik olmuştur. Yeni kubine memleketi hür matbuata kavuşturmayı, seçim ka- nununun . değiştirilmesini vadetmesi, — mahalli genişleteceğini, toplanma kanunlarını değiştireceğini söylems memleketin demokrasiye ve parlâmento rejimine pek geniş adımlar atmak üzere olduğunu göstermektedir. Yugoslavyanın bu hareketi onun günden güne kuvvetlen- mekte ve sağlamlanmakta / olduğunu gösterdiğinden dostları bundan ancak memnuniyet duyarl Ö R. Trakyayı vermeli imişiz! Birinci sahifeden devam YElŞrE sokta n “unuttuğu bir 'eni Türkiye tam bir devrim içinde bulunmakla beraber bu hareket zahiridir. Çünkü, cakl Arap İmparatorluğunun - sön va- isleri olan Türkler gibi yaşlı bir millet, dalma evvelâ içten, rubi 've sonra zahirf olmamı İâzımgelen hakiki bir ronesans yaratamaz. Bügün — Türkiyede — yapılan ve yabancı bir. Avrupa - kültürünün zahiren kabulünden n gibi özl, topraklarına dike- yek çimenlere Trakyayı istiyorlarl Bunün ea yeni misali/ Bulga- yi şekkülün Kitabın iz - Balkanlarda doğru, dur Ki- fabi yazan Almanyanın Leiprig niversitesinden politika doktoru eüren uyuşukluktan sonra yenl ve olarak çıkmış, Bulgar. Dişişleri | kudretli bir hareketle uyanıp yeni Bakanlığına bağlı Matbuat direks | bir devlet kuran ve yeni bir hamle törlüğünde “sekreter ve Sofyada | yapan genç milletleriz. Bulgar - Yugoslav birliğinin genel sekreteri Doktor *Assen Bojmof,, dür. Bulgar Matbuat direktörlüğü- sekreteri kitabında anlaşmanndan bah- gederek diyor ki 1 *— Müşterek Slav menfaatleri bize Karadenizde, Adriyatikte ve Ege denizinde birleştiriyor. Cenup Siav. Aleminin sicak ve verişli toprakları köylümüze ye- tişmemeğe — başlıyor. Halbuki ya- rımadanın —doğu / gözeyi (cenubu garki) köşesinde, geniş bir mum faka, çöle çevrilen Türk Trake Türk deviz Için benlediği / anırlık emele dler*?, imemiştir, henüz şimdi Slav olduğunu istiyoruz. Dünya bü kati Tüzümu aulamalıdır. Av- Yüsanistan — Akdeniz ti ; Türkiye, benüz Balkanlar | ve hayvan benleme işini cski sevi. yerlade muhafaza. etmek kudretini gözteremedi. Bu doğulŞark) Trak> zağımen Asyalı bir kanlar ik Slav krallığı demektir. Yügoslarya ve Bulgar milletleri vlettir. Bal 've kati bir anlaşma yapmak Türk millet kaaruz etmek İsleyen yoktur. Ba meselede, Türk milleti, seki Arap kiyasetini göstermeli ve ekonomik bakımdan / Türkiye / Cümhuriyeti için İüzümsüz () fakat Bulgaristan için Bayati bir lüzum erzeden de- metelesini Türkiye- Türkiyenin göttüğü ekonomik siyası hiyeti anlapılamıyor. Türkiye pa- çök giddetli bir Türk matba- köşlüsünün — ye bir zemin hazırlıyacak modern bir. nevi, Condoml- ion T bir memleket Üzerinde iki veya üç devlet nlik - hük- küranlik - hakki J tarzında ko: tarzda kapanmıştı aldığı bu garip durum . Bulyari tanda hayret ve nefretle kar, ibretle okunmağa değer. Trakyar yı İsitiyor ve öz yurdumuzu. gekil teklif e- Türkiyeyi nüfuz ve egemenlik mıntakalarına ayrılan, Bilhasta bizdeki darının iyi n karşı Türkiyedeki Bulgar azlık. T haşin ve gayri küstahlığın - bu derecesine gaşmar mak mümkün değildir. Eski kürek mahkür Paris 13 (A. A.) — Geçen asrın sonlarında, meşhür. Drey. Füs meselesinin kahramanı olan Yarbay Alfred . Dreyfüs 75 yaşında ölmüştür. Yarbay Dreyfüs uzun za- mandır hasta idi.Üstüste birkaç 1859'da Mülhuzda doğmuş- u. Politeknik okuluna girer parlak bir surette bitirmiş ve orduya intisap etmişti. 1894de, topçu yüzbaşımı iken, yabancı bir devletin adamına bir takım sücl belgeler -ves kalar. gönderdiğini - bildiren bir bordıro'nun - mürettibi ol makla ittiham ve harp di tarafından erecesinin -rütber »nin geri alınmasına ve sürgün- de ölünciye kadar hapsedilme- sine karar verildi. Dreyfüs, Şeytan adasında sürgün iken, dostları, — muha- kemenin yeni baştan — görül mesini sağlamak için çok uğ- raşmışlardı. Bu arada, kardeşi Matiyö Dreyfüs de bordıronun binbaşı / Esterhazinin - elinden çıkma olduğunu savamıştı. fid- dia etmişti) Ancak, — bir harp - divanı sorgüya — çekilen “Dreyfüs,, öldü! -Kondilis konuşması mu 75 yaşında dava sırasınna Dreyfüse karşı Bit ” yakitlik ” elniç Yalkay Heari, Diayiedn ci oluğunu isbat eden -belgeyi bizzat dürmüş oldu. izaü het eti Hüleümett Anrafinilar bevkif ettirilen Yarlalir eei Mant akiyün Tağübartilde doi İ ağrette öldü. Şikimin “ümeriis, sikar 1899" da, V Brisson kabinesi, davayı harp divanı — önünde Dreyfüsün — cezasını ö yıl hapse indirtti. Cumurluk baş- kanı Lübe bu cezayı da bağış ladı. 1902 yılında ileriye sürülen bir daha yenileme dileği an: cak 1996'da onaylandı. Tem- 'yiz mahkemesi cinayet dairesi, Deryfüs'e karşı olan ittiham sebeplerinin — ortadan kalkdı ğina ve bu yüzden verilen mahkümiyetlerin hükümsüzlü. güne karar verdi Hükümet Dreyfüsü binbaşı yaptı. Kendi yanileyerek lesi — Fransayı ikiye bölmüş Dreyfüsden yana olanlarla ona karşı olanlar. Bu yüzden uya- 'nan şiddetli siyasal itirazlar ülke içerisindeki türlü pal dıların tasaif edilmesine yar dım etmişti General Kondilis dün tekrar Musolini ile bir saat kai Atina, 13 (Özel) — Atina ajansının Romadan aldığı has bere göre General Kondilisi Romadan ayrılmazdan öncemi: irliğinde ehalidem ve İtalya harp gönüllülerinden gördüğü rmiyete " teyekkür “etmek için Musolini ile tekrar görüş. mek arzusunu izhar etmiş 've Musolini tarafından tekrar kabul edilerek bir saat kadar konuşmuştur. B müle İtalya: Yunanistan münasebet: lerinin ve iki milletin daha dostane teşrikimesaisine taallük| Geneloy geri kalmıyacak Atina 13 (Özel) — Reji için yapılacak geneloyun geri bırakılacağına dair dün tekrar çıkan yayıntı (şayia) İç Bakamı P. Rallis tarafından - tekzip edilerek şimdiden bu hususa dair lâzım olan bazırlıklarda bulunmuya / hükümetçe verilen karar üzerine İç Bakanlığının başladığını gazetecilere bil miştir. Yapılacak — genloyun — her ksçe kabule şayan olması için hükümetin siyasi partiler ile yapacağı konuşmalara -Cumur Başkanının önayak — olacağı hakkındaki baberler Için Baş. bakan Çaldaris bu meseleye şimdiye kadar yaptığı beya. natta ilâve edecek birşey bu- İaamadığını ve ayrışık (muha, lifler) ile yapılacak bu konuş. malara kaplıcalardan döndük: | ten sonra başlanacağını - söye Temiştir. İç Bakanı da/ ayrışıklar ile yapılacak konuşmaların hükü- met tarafından başlanacağını söylemişti Kondilis fırkasında Lider kalamaz mış! Atina 13 (Özel) — Kondi- partisi saylavlarından Mi girl oğlu, saylavı bulunduğu Selânikte gazetecilere radikal partisinin “onda — dokuzunun Cumburiyetçi kaldığını ve ya pılacak geneloyda Cumhuriyet rejiminin kazanmasına çalışa- caklarını söylemiştir. Kral taraftarı ol- n etmesi Üzerine mensup olanların ço- Bunluğu Cumburiyetçi kaldıl lari için Kondilisin lider olarak kahıp kalamıyacağı — meselesi dar görüştü ortayaya çıkmıştır. — Partinin ileri gelenlerinin yapmğa uğ- genel bir toplanma- bu mesele halle edilecektir. Giritte galeyan mı var? Atina 13 (Özel) — Girit fırkası kumandanı — general Dede buraya gelerek Harbiye anlığı müsteşarı ile görüşe ştür, Fırka Tüouadanı. GE n var ise de ahali masi madmkün olmadığımı söye İstanbulda atle- itizm birincilikleri lama — Zeki (15,13) ikinci, üü “dlek — Nai Veysi ikinel. Bu yetrem Remzl (34,S1,6) ZL ikinel. Bu “ derece, yeni Türkiye rekorudur. Sa bakalarının sonuç- “Yüz metrede Ralf, Semih, Hit Bam, Halkk. 200 Ralf, Mi 400 metre Müaci, Nüzim, Tt Müsabakaların — arkası alınnenkt kalanlar — İ Teba, Ce Başbakanın Telgrafı İsmet İnönü nüfus sayımı için valilere önemli bir emir verdi Ankara 13 (A A.) — Başbakan General İsmet İnönü se- yahati esnasında nüfus sayımı hakkında ilbaylıklara aşağıdaki emri telgrafla — vermiştir. 'Doğu: vilâyetlerinde gezin esnasıda süfus sayımı hazır. klklarını - takip ediyorum. yaklaşan genel Düfus sayımının temeli olan — numaralama işlerinde bazı İl ve İlçelerin geri kaldıkları ve bu işi gereği gibi önemle ko- yalamadıkları görülmektedir. Çok esaslı ve önemli bir d Tet ve ulus yım için İstatistik Genel Direktörlü- Yapılma zamanı işi olan günden — verilen direktiflerin hemen ve eksiksiz getirilmesini ve bütün devlet kurumlarının - bu başla çalışmalarını — dilerim. Bu emir bütün - ilbaylıklara bildirilecektir. Romanya göçmenleri Bükreş Elçisi Hamdullah Suphinin beyanatı Ankara 13 (Telefonla) — Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi gazetemize şu beyatta bulundu: — Hekümetimide Romanya hükümeti Türk muhaceretal belişlaşlırimek için dadtana bir anlaşma, yapııışlardır. Bana göre Remanya Kekümct Türkleri sekerlil, ' rergi bakayı ve pasaport resimleri almak gibi kaydlerden kurtardıktı başka hangi gekilde olursa olsun para, mal, hayvan gibi ser. .rinin de serbesiçe nakledilmesine — müsande etmiştir. aıd toprakların , — mülklerin ve — evkafın n zlum, ve bupların parasınm / tesviyos şekii bakkında İ devlet anlaşmışlardır. "Buna göre d yi içinde 150 k aa vatama” göç edecektir. " Hüküaellöldn Be mub ereti bir nizam altına alması için evvelce gönderdiği me- Sale eee BEGK eeit 0 YS Umulur ki, bu büyük göç hareketini halkımız için en iyi ö Şdk gesendin. Moskova Elçimizin ziyaretleri Moskc 13 (A. A.) — Türkiye Büyük Elçisi Zekâi Ap- aydın Türkstro kurslarını takip eden Türk mühendislerini #iyaret etmiştir. Bu mühendislerin çalıştıkları yer Moskova dokuma enstitü- yakınındadır. Büyük Elçi mühendislerin oturdukları yemekhaneleri gezmiş ve Türk mühendislerinin mu- takip etmkte oldukları. etütlerin teş: kalâti bldirmiştir. Celâl Bayar Odesaya vardı Odesa 13 (A. A.) — Türkiye Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar buraya gelmiş, Dış, Ağır Endiletri ve Tecim - Bakan: hıkları delegeleri Ti Sefareti ve Odesa Konsoloslu- gu İşyarları tarafından karşılanmıştır. B. Celâl Bayar Moskovaya hareket etmişti Nüfus sayımı hazırlıkları Muğla 13 (ALA.) — Nüfus sayımına hazırlık olarak nu merotaj kontrolü yapılmış ve noksanları tamamlanmış, İl içinde numara konulmamış hiçbir yer kalmamıştır. Yüksek Yurdlandırma Komisyonu Ankara 13 (Telefonla) — İç Bakanı Bay Şükrü Kayanın boğkaakpi "elimda. oplanan | yülmei yerdanlema <örküak komisyonu son toplantısını Pazartesiye yapacaktı Şarkta açılacak Haralar Ankara 13 (Telefonla) — Tarım Bakaı Şark lerinde açılacak olu Har - İlk Haranın Erzurumda açılması çok muhtemeldir. İç Bakanı, pazartesi geliyor Ankara 13 (Telefonla) — İç Baka Bay Şükrü Kaya Uç dört gün kalmak üzere pazartesi günü İsnanbula bareket edecektir. Polis mahkemeleri kuruluyor Ankara 13 (Telefonla) — İç Bakanlığı tarafından — polis mahkemeleri projesi hazırlanmaktadır. Bu projeye göre, polis merkezlerinde kabahat nevinden suçların süratle İntacı te- min edilecek ve Merkez memurluklarında tek Hâkimlikler ihdas olunacaktır. Proje mutaleası alınmak üzere Tüze Bakan. Tığına verilecektir. Komünistler mahküm oldular Ankara 13 (Telefonla) — Ankarada yakı hakkındaki karar bugün ağır cezada veril Eyüp Ruşen, Zeki Muzaffer dörder sene dar Hidematiammeden memnuiyete ve bir sene Emniyet mumiye nezareti altında bulundurulmağa ve muhakeme mas raflarımı tediyeye mahküm edildiler. Mevkuflardan Baha ve diğerleri beraet ettiler. Hüküm bir hafta içinde kabili tem- yizdir. İrlanda da çarpışma- | Belçika-Sovyet ilgiler KS Brüksel 13 (Â. A.) — Ya- larına başladı kında, Belçika ile Sovyetler Belfast, 13 (A. A.) Burada | arasında yeniden diplomatik bir sokak muharebesi olmuş | ilgiler başlayacaktır. Belçika:- ve birçok kimseler yaralan. | mın Paris Büyük Elçisi B. aışlır. Kavga, bir İskoç ban- Baron Gefiye Destruva ile dosunun taşa dütulmasile baş- | Sovyet Büyük Elcisi B. Po. Jamıştır. - Bir an içerisinde temkin — her hüküme: halk-iki bölüm olmuş ve bir- | tin karşılıklı eli göndermek birine taşlarla ve yapı gereç. | isteğinde bulunduklarına dair Terile -malzemesiler - salmıştır. mektup alıp vermişlerdir. Bu aralık bir kaç el silâh ta Glomobili ateş açarak halkı atılmıştır, — polis kavgacıları, Ayıramadığından, bir mitralyöz yerler vaffakıyetir den vi lan dolayı ge dağıtmıştır. Bir çok kimseler tevkif olunmuştur.