1 Mart 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

1 Mart 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

Yahut meselâ mevcut Dokuma sanayiimizle, yapılmasını düşündüğü - müz Dokuma fabrikalarının umumi dağılışını gösteren bir şema bize Türk Dokumacılığının kesafet rayonlarını vetir. 2— Bu Rayoanlaştırma bir iktisat şubesi üzerinde, meselâ yalnız Köy iktisadiyatı nazarı itibarc almarak yapılabilir. Bu taktirde iş biraz daha şumul peyda eder. Vakıa Türkiyede rayonlaştırmanın daha uzun za- man Köy iktisadı merkezi sikleti etrafına doğru kaçacağı tabii olmakla beraber bu da tam bir rayonlaştırma hareketi olamaz. Çünkü bugün Köy iktisadımızın pazar için çalışan şubeleri hemen kâmilen, ancak harici pazarların tesri altında inkişaf eden ve harici pazar için çalışan şubelerdir. Bu şubelerin milli iktisadın dahili hareketlerinde ancak dolayisile müessir bir müdahaleleri vardır. Halbuki Türk iktisadiyalının tam ve milli bir karakter alabilmesi için, halk iktisadiyatını teşkil eden bütün şubelerin (mezelaâ sanayile ziraatın | evvelâ birbirinc bağlamması ve birbiri için çalışması şarttır. Bütün halk iktisadiyatı şubolerinin birbirine bağlılığını gözeten bir rayonlaştırma hercekeli için ise münhasıran bir iktisat şubesinin ele alın ması kâfi değildir. 3— Halk iktisadiyatının bugün mevcut ve müstakbel bütün şubelerini ve faaliyetlerini ele alan bir rayonlaştırma hareketi: Böyle bir rayonlaştırma hareketinde iki telükkinin bize rehber olması ihtimali vardır. 1— Jenetik telâkki. 2— İnkılapçı telükki, Jenetik telâkki bu rayonlaştırma işinde bizi münhasıran tarihi ve tabii âmillerin, şartların çerçevesine bağlar ve memlekette bir takım iktisa di mıntakaların vücut buluşunu munhasıran bu şartların tedrici te- kâmlil ve inkişafma tâbi kılarak milli iktisadiyalımızın en makul şartlar dahilinde yaratılması yolunda hareket ve mücadele kabiliye timizi kırar. İnkılâpçı telâkki İso bir taraftan tarihi ve tabii şatları esasen ihtiva etmekle beraber, memleketin evvyelden muayyoen hosaplar ve plânlar altında ve zamanın ihtiyaçlarma uyğun bir şekilde ve en çabuk bir zamanda inkişafı kararını bütlin kararların başına koyar. Bu telâkkide ileri tekniğin, iktisadi organizasyonum, devlet planının; inkılâpçcı kara- rın ve İnanışın kuvveti, her kuvvetten üstündür. Bu telâkki ele alındığı zaman ise Türkiyenin iktisadi rayonlara bölü- nüşü ve idarc bölgülerinin (1), iktisat rayonları dahilinde, müşterek bir iş va idare plânına uyğun bir şekilde tadili artık ancak teknik bir mahiyet alır ve kolaylasır. (D Her inkılâp, ceryan etiüği momlekelin ıdaro taksimalını könül mleplerine köre dekişlirmiştir. Moselü Pransız inklâbindan oevvol FPrünsürün ideri Lakalmarı bugünkünden tamanile gayri Ldi, Aymı tadllüt inlulktba salme olan bürün mem- lüketlerde aynı suretle ceryan etmlştir, 11