1 Mart 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Mart 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

Zaten devletçi bir iktisat her şeyden evvol bir iktisadi vayonlaşma tezinin ifadesidir. Kendi strasında muhtelif mınlakalar, muhtelif iş sa- haları için ayrı ayrı işlenmiş mahalli iktisat plânlarına dayanmayan bir devlet iktisat plünı esasen tasavvur olunamaz. Binaenaleyb Türkiyenin rayonlaştırılması işinde bizim için ilk hare- ket noktası jenetik bir telâkki ile sadece mevçudu tesbit etmek (1) değil tabii şartlarımızı, kudret menbalarımızı, nüfusumuzu bugünkü iktisat bünyemizi va gelecekdeki sanayi inkişaflarımızı kül halinde hesap eden İmnkılâpçı bir görüş altında yarınki Türkiyenin iktisadi manzarasının şemasını çizmektir. Halk iktisadiyatını kül halinde görmek, seayir halinde görmek, hem inkişaf istikamatleri, hem de hedeflerile görmek, inkılâpçı enerji, inkı- lâp disiplimi ve plân, rayonlaştırma harcketinin şartlar ve unşurlarıdır. () Çimki bu mevrut saaxen eski Türkiyerin yarı müztemleke #artlü'mın uygun bir şekilde vücut belmuatur Bazı gazete ve mecmuaların makale ve basmakalelerinde Kadro'nun neşriyatını yahut muharrirlerini telmih eder cümle - lere tesadüf edilmektedir. Kadro, kendisine açıkça tevcih olunan tenkitlere bile, ancak münakaşanın memleket için faydalı * olacağını kestirdiği zaman cevap vermişstir. Binaenaleyh, Kad - ro'nun her hangi bir tenkit yeya tarize cevap vermesi için, bun- ların evvelâ açıkça yapılmış olması, ikincisi de, münakaşaya değer tarafları bulunmasıt lâzimdır. KADRO m TTETTEÇE