21 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

21 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No.1863 —177 SERVETİFÜNUN 333 JAPONYADA Bebeklerin Bayramı Hina - Matsuri... bu, bütün Japonya'da küçük kızların bebek bayramıdır. Hatta en fakir yavru- lar bile bu şenlik gününe iştirak ederek bebek- lerinin yortusunu kutlularlar. Bu bayram, her sene martın tam üçüncü gününe tesadüf etmek- tedir. Vaktile bugün zevçlerin zevcelerine bir hediye vermesi âdetti. (Fakat hernedense bu incelik şimdi güneş diyarında kalkmıştır. Çünkü bulâdetin artık yavaş yavaş modası geçiyor “ve “Hina - Matsuri,, yalnız küçük kızlarla bebek- lerinin şenlik günü mahiyetini alıyor. Bir küçük anne ile kızı Fakat, pekâla keşfedebilirsiniz ki, porselenden bebekler —anlaşılan Japonya'da başka türlüleri para etmiyor! — büyük bir hassasiyetten mah- rumdurlar ve kendileri için yapılmakta olan bayramlarda tamamen hareketsiz ve sessiz dururlar. Eğlenenler sadece onların muvakkat anneleri olan küçük kızcağızlardır. Esasen ha- yatta da ekseriya böyle değil midirP Kendisi için bayram yapılan kimse her zaman en çok eğlenen şahıs değildir! Bununla beraber hemen her memlekette bu cins bayramlara sık sık tesadüf edilmektedir. Krizantem diyarının yavrularının bayramı por- selen bebeklerile ayrı bir hususiyet teşkil eder. Ve Japon yavruları “Hina-Matsuri, yani bebek- Küçük masa üstünde kahvaltı için minimini tabaklar ve fincanlar İerin bayramı günü her zamankinden daha çok eğlenirler. Her zaman krizantem çicekleri ile oynayan, bahçelerin serin köşelerinde — kim bilir belki de — krizantem falı açan bu küçükler denilebilir ki hemen sadece o gün yine o bahçelerin yine o pek serin ve baygın kokulu köşelerinde ve bütün güneş diyarının sokaklarında bayram ederler. Şimdi bir kere daha hak veriyoruz: Piyer Loti hakikaten nev'i şahsına münhasır şahsiyetler yaratmış. 13 mart Japonyada çocuklar tarafından olduğu kadar büyükler tarafından da hararet ve sabırsızlıkla beklenen bir gündür. Bunu da daha diğer bir çok adetler gibi güneş ve krizantem memleketinin bir hususiyeti olarak kabul edelim, — - “Hina - Matsuri, günü bebekler yortu elbiselerile teş- ir olunurlar.