13 Haziran 1936 Tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 4

13 Haziran 1936 tarihli Ağaç Dergisi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

BERGSON KATOLİK Mİ OLDU? Elime geçen bir Alman gazelesi, memleketi- mizde oldukça tanınmış bir Fransız İilozolunun merasimle Kalolik olduğundan bahsediyor ve «Büyük bir filo- solum nihayet son hakikatin huristiyanlıkta oldu. ğunu tasdik etmesi, aziz dinimizin doğruluğunu gösteren bir delil değil midir Ps bu habere şu ilâveyi yapıyor: Böyle bir fnejs) hüviyetin yapacağı döğüş ve kendisini teklif etmekle varacağı netice, teşhir, ferzül, teşhis ve tanzife yarar ki ona can kurbandır. Önü kendimize, doslumuza ve herkese korkusuzca tavsiye ede- bilirir. Hu iki fmejf's) arasında» ki farkı basil bir zekdü am İayamaz. Fakat ilk sen iptidlei marsmsmda (afak, köpeğin bermiğine bağlı supa gibi, haşi menjfosilerime, küçük le malurına we hayvani terin kerimin Hiç bir otekrifiği, hiç İse keneinile kiç bir ökilaj Ee Mağ lü; Aemaizinen erin vr hüşnuflur. Firden aradı duymaz, içinden uiwiliğe benzer İris öp ets, esdiğe, kapsamın çalenmz. Kafanı tek şerefi olen düşünceden, Fuhus baş hey olam hiclen be kiye GE gari elm öfetteri damemile sey- eirmipier, İ ipklemişi vur, gürürm yek, polar sar, kehramrnlağı yak, ielelierai wer, fikri yek, kilekdelaği var, ammati çakar. Sanki Alek, susma mehri efliği bu balbükla, işinim: önleri gayet rehni gönlerin, benelli eimişiie. İşte, Hadedilinin döğüş horoz şek İrina pükreiimi yeyemeş, araman düşe İsmağ m dara jderilarısani: — Fajpar be Çil İlave” mhlalarile entolmuş ölen hai dipeleri, bir çeesiden banif İnne fvejfıj kalinin müaraileridir. Mu hallerle kapamddlerrı muvffakıyet, şrlerile, hileler, ilimlerle, o demirilerile ödü HMöylere kain hileli eritelim, kendilerin den evel bir İmamşta bir derili we ima siyer öeenlik elma eeciyesimi Öeslemiy, hem se w seciye ile Bealemmsiş alurlar. İünların üçler yapdeklari we heler yapmaya inllarlı insamlar oldukları hekkinda, pe kader ipirer şararus yarama we dağililinş me kudur yar dimi slüren olman paisal vermemeyi tertih ediyarım. Ünü uz çok Bahuili aktöeliimlerini takip etmiş okuyucular bilir. Vakasmn ziyacle- korakter, şaha Era ziyade ireaelr özerirdeyim,. Birler hekikehe Şilda desealm günümüsr kudur pelem dir #incirin hakir Girer Awlbas ve düşkün yarı dalaşdıar. werisişin o halis praluiipleri alddklari halde, age görlükleri se. pesiüde Kasailmış PM agetlik aldka- farın füri eyramamdla, Şildm we film fikir sinleminin, filân te filim sanal Jarrmun mümesiileri gili görünürler. Gini, bilerek oeya dhlmeyerek en hü- gük çolenlaralır. Her hangi hir ser hr İsmini taşıyın sir ham, ister kak, öner Öle olaya, henlerm yardır bir hayli pe muma İrini eder, Âla- kiss müheilialiği iddlim eden hir salan öznekeri düküğei işletmeni gibi, en büyük pir İsyeranimı, yes diği ieviyelerir kilan şairler, m büyük tcnkii seşkini, palışfığı yar İenin yani müdürinş mi romanları, dalar iğrenme sindeki 1 ra ga welefliğimi o süylemekiş Huy münekkiller, en büyük nükte kabili- gelini, rahle de bedenle de temiz Bir şairin kilebi vesilesie, fb şıririn elleri kirli emekir göneren mükie- Fransa Katolik bir memleket olduğuna gö- re böyle bir haber manasız görünür, Fakat he- men söyliyelim : Filozol Bergson, Fransada yer- leşmiş bir Lehistan Yahudisidir. Bundan başka felsefi eserlerile hırisliyanlığa çok müsait olma- yan bir telâkki sahibi idi. Kendisi değilse bile taleb lerinden biri. Le Roy, Romadaki baş pa a binek; ep yaman tahlil kuserlini, mubulle çocuklarını bile tiksimdirecti bir cila ile (ilayım miwikir emma pilüy da kayılır, kozları da ankışdarar, ölemebile de biner) feririfinde bulaa we kendi federe e kendi kendisine (bir rümsenim daptam depkiri) mükü- gatimi oereon fikraclar ve daha dun hema iplerin kajfesi, bütün külçe ve İrğiğm heçimlerile sminirik bir ru- İeişai kentinin Şerpeveni içimde manus we onlan Gieleri hiç düyü- nölmeyecek vr boruşulmrycak insa! yön karalardır. Hunların hiç ir du- wwlari yöklür. Sağ, esl, ileri, yeri, bütüm Şiir sislemileri, bunlardaki em kaba frefa) ie en kaba pe- çeri bülkmiadedir. Mr her fikir ali teninin we her felejeamin bir aklâk telikkini olmek ldzımdır. Hiç bir ye- milikleri de yoker. Zira Babsğli ow- insrda yükerlen çekişme, döğüşme ve röğüşene Eheamma Paprdekları ia lardan çok daha büyüklerini başarı beahadirlerin birer hazin fakipçini ve mairaçısıdırlar, Kıkançlık ciğerlerini baniller yili yiyecek, kendilerini öl. düşmeye kendileri kili ve samım onlari, bir dük asnamak aretile öffrdesekiir. a mahdife fikir, pahaiyei ve yer silik amli olsn fek çarmi, her peyilem va her fikirden svel ba akldkı redde'mek, #u armani parçalamak, bu semcirim Bir hallasi olmaya fa hammği ölmemek ve (fikirli özsetini, dem bir ablak feükkisinin demir perleri definede akeeiirici periler ve seriyeleri Medidliye einpore etmekle baplıryacakdar. Mecip Fazıl KISAKÜREK 3

Bu sayıdan diğer sayfalar: