13 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

13 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 13 TELGRAF HAZİRAN 1936 İKİNCİ YIL — Ne SKURUŞ TAN EVI Gazetecilik, Matbaacılık, Klişecilik TELEFON : 24318, 24319, 24310. TAN, İSTANBUL 413, KARI SİYASAL LE DELİK GAZETE Kışlık kömürünüzü almadınızsa Bugün son sahifemizdeki ilânı mutlaka okuyunuz.. Kamutay bugün yaz tatiline başladı Meclisin bu devredeki son müzakereleri ...... aanasananasasazan mİ | Sovyetler Boğazlar Konferansında 'istenbulda alınan fazla telefon! ferdi mülkiyet! Türkiyeyi temsil edecek 'ücretleri belediyeye verilecek Akay idaresinin yaptıracağı yeni gemiler için 10 milyon lira tahsisat verilmesi kabul edildi 'Ankara, 12 (Tan) — Kamutay, bu gün Abdülhalik Rendanın başkanlı- ğmda toplanmış ve ruznamesinde bulunan lâyihaları müzakere ve ka- bul etmiştir. Bu arada Posta, Telgraf ve Telefon Umum Müdürlüğü büt- çesine ek olarak kabul edilen bir ka- nün lâyihasiyle İstanbul Telefon Mü- dürlüğünün 1926 mali yılı masrafla- rı karşılığı olarak 1,346,168 lira tah- sisat verilmiştir. Maaş kanununun bazı maddelerinin tadili ve ticari se- fainin gümrük resminden istisnası, Akay ideresinin yaptıracağı gemiler için 10 milyon liralık tahsisat veril- mesine ait kanunun birinci maddesi- nin değiştrilmesi hakkındaki kanım- larla devlet memurlarınm tevbit ve tendülüne dair kanuna bağlı 1 nu- maral cetvelin tadiline ait kanunlar da bugün kabul edilen lâyihalar ara- smda bulunmaktadır. Belediyeler imar heyetinin fen işleri teşkilâtma dalr olan kanun lâyihası görüşülür- ken Hüsnü Kitapçı (Muğla), söz a- larak demiştir ki: “.— Belediyeler imar heyeti, ge - çen #ene kabul edilen kanunla teşek- kül etmiş bir heyettir, üzerine mühim isler #lmış olduğu anlaşilıyör ki, bi kanunla dasiasye “eginon—aterir liyor. Geçirdiği bu müddet zarfında ne işler yaptığı hökkmda acaba Bay vekil biraz malümat verirler mi? Kürsüye gelen Iç Bakanı Şükrü Kaya, belediyeler imar heyetinin fa- aliyeti hakkında izahat vererek: Be- Vediyelerimizin 1923 den 1927 ye ka- dar 20 - 30 seneye sığacak işler ba - şardığmı, umum! kriz yüzünden bu idârelerin hayli sikinti çektiklerini ve bu buhranı karşılamak için bir Belediyeler Bankası kurulduğunu on binden fazla nüfüslü belediyele- rin su İşlerinin Kamutay tarafmdan Dahiliye Vekfletince görülmesinin istendiğini söylemiş, halen 400 bele- diyenin ikmal edilmiş fenn! ve sihhi geraiti haiz suyu olmadığını, halbu- ki alman esaslı tedbirler sayesinde nüfusu 10 binden fazla birçok bele- diye mintakalarında suyun nihayet 10 seneye kadar temin edilmiş bulu- nacağını ve ancak bu idarelerin ve bu tesisatın mürakabesi için Fen he- yetlerine ihtiyaç olduğunu ilâve et- miştir. Dahiliye Vekili, bu işlerin be- hemahal yapılması Mzümunu anlat- tıktan sonra ahfadın daha büyük ve pek çok İşler yapacağını hatırlat. miş ve şimdi yapılabilecek işlerin on- fara yükletilmemesini söyliyerek ka- nunun müstaceliyetle kabulünü rica etmiştir. Bu projenin kabulünden sonra dev- Tet müesseselerile Türkler veya Türk sermayesile o müteşekkil (şirketler tarafmdan Osatın alman buharlı gemilerle memlekette yapılan emsal- lerinin gümrük resminden istisnası- na dair kanun lâyihası müzakere edi Urken Emin Draman (Yozgat): “— Kanunun birinci maddesile ge- mi sahiplerine gemilerinin tamiri i- çin getirtecekleri mallar hakkmda bir muafiyet bahşediyoruz. Fakat bu gelen mallarm acaba ne vakte ka- | dar sarfedilmesi lâzımdır? Bunun hakkmda bursda bir kayıt yoktur. Mümkündür ki, gelen mal bir mağs- zaya girsin ve orada senelerce bek- lemiş olsun. Ve ahiren satılmağa çı- karılsm. Bu gibi sulistimallere ma- hal kalmamak için eğer encümen de tesbit ederse bu maddenin son sati- rmdan evvel olan kısma iki kelime Mâvesini teklif ediyorum. Teklifim şudur: “Fatüralar, İktısat Vekâletin ce tasdik edilmek ve her gemi için bir defaya mahsus olmaktan sonra, İktısat Vekâletince tesbit edilen müd det zarfmda kullanılmak,, Enetimen de bu teklife iştirak etti- Binden madde bu Müvenin yapılması LArkası 6 merdaj Hasan Saka (Trabzon) Emin Draman (Yozgat) Cemal Tunca (Antalya) Uzun düşünceden sonra İngiltere zecri tedbirlerin ilgasına rıza gösteriyor $ Haziranda zecri tedbirler hakkında bir karar vereosk olan Uluslar Ku- rumu konseyinin toplanacağı Cenevreden bir manzara ve İngiliz Başbakanı Baldvin Londra, 12 (Tan) — Milletler Ce- miyeti Konseyinin toplanacağı tarih, bugün resmen tayin edilmiş ve alâ- kadarlara bildirilmiştir. 26 Haziran öğleden sönra açılacak olan bu toplantının ruznamesi şu ge- kilde hazırlanmıştır. 1 — Italyan - Habeş meselesi, 2 — Lokarno misakımın ihlâli me- selesi, 3 — Irak Asürilerinin isyanı me - selesi, 4 — Esaret hakkmda hususi ko - mite tarafından hazırlanmış olan ra- porun tetkiki, Londra, 12 (Tan) .— Chamberla'n in çarşamba günü söylemiş olduğu nutuk ile Baldvin'in dün Avam Ka- marasımda zecri tedbirler hakkında yapmış olduğu beyanatı bütün ga- zeteler mezkür tedbirlerin kaldırıla- cağınm birer alâmeti saymaktadır- lar. Siyasi mahafil, Baldvinin Avam kamarasmda hükümetin zeeri tedbir ler meselesi hakkında henüz hiç bir karar almamış olduğu süretihdeki beyanatma rağmen bu tedbirlerin bi- lâmel kalkmasmın artık içtinabı ka- bil olmıyan bir keyfiyet olduğu vati- taleasındadır. İngiliz kabinesinin bu meselede akıl ve mantıka uygun ve TArkası 6 mcda) Son kanunu esasi! Rusyada mühim | > heyet azası tamamlandı değişiklik yapıyor! Montröye gidecek heyet meyanında Paris ve Londra, 12 (Tan) — Sovyet Komiserler Heyeti Sovyet Cüm- huriyetleri Birliğinin yeni Kanu- || nu Esasisini tanzime memur edi- || len Merkezi İera Komitesinin ra- İ porunu tasvip etmiştir. Kanunu Esasi projesinin tet- kiki için Sovyetler Kongresi da- | vet edilecektir. İ — Baköngre 25 ikinci teşrin 936 | İİ dn toplanacaktır. i Bütün millet tarafmdan tetkik | İ edilmesi için Sovyet Rusya Kar | İ nunu Esasisi projesi ilân edile - | İ cektir. Riyaset divanmın bu ka- ;| | rarımı projenin metni takip et- İ mektedir. İ Yeni, Kanunu Esasinin metmi- ! | me göre, halka tüç mühüm serbes. | İ ti verilmiştir. İ 1 — Din ve ibadet serbestisi, | — Söz serbestisi, İ isi, i 3 — Matbuat serb (Arkası 6 merda) Hint Mihrace dün sabah şehrimize geldi. “sir Şimanlal, Zi akşam Ankaraya gidiyor Dârampur Mihrâcesi Sir Şimanla! | Hindistanın Darampur mihracesi| Sir Şimanlal Setnivad, dün, maliyeti ile beraber şehrimize gelmiş da Ingiliz elçiliği erkânı ve diğer z0vat tarafmdan karşılanmıştır. | ihrace ve maiyeti Perapalas ote- de kendilerine ayrtimiş olan daire- de yerleşmişler, öğleye kadar istira - hat etmişlerdir. Oğleden Bonra, Sir Şimanlal, İs- tanbul tarafına geçerek, müzeleri ve tarihi âbideleri gezmiştir. Bu akşam Ankaraya gidecek olan İMihrace, iki üç güne kadar tekrar İ sehrimize dönecektir. Burada, Londra | dan gelecek olan Hintli bir dostu İle buluştuktan sonra, Bükreş yolu ile İngiltereye hareket edecektir. Almanya Müstemlekelerini geri istemeğe hazırlanıyor Londra, 12 (A.A.) — Deyli Tel- graf gazetesinin Berlin muhabirine göre, Almanyaya eski müstemleke- H — geri verilmesi meselesi, Olim- £ oyunlarını müteskıp Alman hü Bakanı Balkan matbuat konferansı - | | söylemiş ve Ankara, 12 (Tan) feransının Türkiyeyi temsil edecek mürahhas heyeti listesi Bakanlar He- yeti tarafından tasvip edilmiştir. Heyette dün bildirdiğim zevattan || başka murahhas olarak Uluslar Sos- yetesinde Türk murahhası Sivas me- İlbusu ve hariciye encümeni mazbata muharriri Necmettin Sadık, müşavir olarak ta deniz filo komutanı Fabri, hava Seri komutanı kaymakam Çak» Bükreş, 12 (Tan) — Romanya Dış arken şayanı dikkat bir uk atm siyasi anlaş - maları tamamlamak hususundaki bü yük rolüne işaret ettikten sonra Bal- kan antantı fikrini methederek de » miştir kiz Balkan Antantı fikri güzeldir, çün- kü bu fikir, başkalarınm hakkma hür met gibi asil bir taahhüde dayanmak- tadır. Başkalarının hakkına o derece hürmet ki, Balkan Antantı âzaları - nm, bu azalık #fatiyle ölan hakları, henüz âza olmıyanlatınkinden fazla değildir. Balkan Antantı fikri güzel- dir. Çünkü bu Antant, ismi ihtilâl ve | barp kelimeleri ile müteradif olan bir TArkası 6 ncrda) il Roma ataşemiliterlerimiz de bulunmaktadır Numan Rifat Menemencioğlu, Sadullah Güney, Necmeddin Sadık - Boğnzlar kon | mak, erkânıharbiyeden Rifat Mata- racı, binbaşı Yusuf, Paris ve Roma ataşemiliterlerimiz. Heyette Dış Bs ş Selâmi, Refik Amir, Bedri Tahir, Ha- san Rifat, Abdülkadir, Hayrettin ve daktilo Naciye ve Nigâr vardır. Matbuat umum direktörlüğünden umum direktör Vedat Tur ve müşa- virlerden Asude ile Şekip te heyete dahil bulunmaktadırlar. Hü Balkanlarda patlamıyacaktır "Pragdan Ankaraya kadar sulhün emrinde 70 milyon asker var" 'TITÜLESKO bir İramvay kümeti taarfından ortaya konacak- tir. Tramvay kazaamdan ki elytantana .. UYamı Dün sabah Çemberlitaşta kazası oldu altıncıday