14 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZAR TANEVI Gazetecilik. Matbascılık, Klişecilik 14 HAZİRAN 1936 TELGRAF : İngiltere IKINCI YIL — 5 KURUŞ TELEFON « 24318, 24318, 24310. TAN, İSTANBUL No. 44 SIYASAL GUN ile İtalya anlaşmışlar ......... Eden zecri tedbirlere devam edilmiyeceğini söyliyecek Mussolinide aynı zamanda İtalyanın Avrupada güdeceği muslihane emellerini teyid edecek Londra, 13 (A.A.) — Siyasi mü - şahitlerin söylediklerine göre Eden Cenevreye hareket etmezden evvel Avam Kamarasmda beyanatta bulu Barak, Habeş - İtalyan harbi artık Sonuna erdiği için İtalyaya karşı ze€ ti tedbirlerin tatbikine devam etme nİn mânasız olacağını teslim eyliye- cektir. Ayni müşahitler, buna (karşılık Mussolininin de, İtalyanın, Avrupa- daki muslihane niyetlerini teyit ve Habeşistandaki idarenin , yerli aha- nin de haklarını tanıyacak liberal esaslar üzerine kurulacağını vâde - der şekilde beyanatta bulunacağını söylemektedirler. Efkâr: umumiye ve zecri tedbirler Londra, 13. (A.A.) — Efkâri w- mumiye İngiliz hükümetinin İtalya- ya karşı olan zecri tedbirlerin kaldı- rılmasina müzaheret etmesi ihtima- Wi ile gittikçe daha ziyade İştigal et- mektedir. Haber almdığna göre F insa ve Belçika büyük elçileri ge- 1 durumda o Çemberlaynm nutku Üzerinde hadis olan değişiklik hak- kmda görüşmek üzere dış bakanlığı- tı ziyaret etmiştir. Aynı zamanda resmi mahfillerde, diş bakanlığının imabrem bir nota ile bu hususta bu bafta Fransa hükümetine malümat amana ği BAGLAR gir, aa teşebbüsü Fransızlar ve Belçikalıla- ra hayret vermiştir. Bu fki mömle- ket hükümeti, Röyter ajansma göre | Grandinin dış bakanlığı ile yaptığı İ görüşmelerden az çok haberdar e- dilmişse de, bu memleketler işin bu şekle girebileceğini tasavvur et- iemişlerdi. Şimdi, Ingilterenin Ce- Bevrede ilk teşebbilsü yapacağı mu- taleası mevcuddur. İtalya ile İngiltere anlaşmışlar Londra, 13. (A.A.) — Star gaze tesi yazıyor: Çemberlaynım nutku, cihan efkâri umumiyesinde zecri ted birlerin kaldırılması meselesi hak: kında yoklama yapmak için hükü- metle temamen mutabık olarak u- çurulmuş bir tecrilbe balonudur. Bu nutuktan daha bir hafta evvel kabi- ne bu hususta mutabık kalmış ve bu karar İtalyan hükümetine bildiril. miştir. Aynı zamanda o Fransız hü- kümetinden bu hususta oCenevrede teklifde bulunması istenmiş ise de| Fransız hükümeti, zecri tedbirler| fikri İngiltereden çıkmış olmasına göre, kaldırılması teklifinin de In- gikere tarafından yapılması muva- i fık olacağımı bildirmiştir. Asambleye bizzat Eden favsiyelerde bulunacak Londra, 13. (A.A.) — Deyli Meyl Şazetesi yazıyor : Edenin nihayet | ecri tedbirler sisteminin tesirsizli- “> anladığı görülmektedir, Kendi- sinin Asambleye ve Konseye zöcri tedbirlerin kaldırılması bizzat tav- siye edeceği zannedilmektedir. Deyli Ekspres gazetesi de aynı muntalaayı serdetmekte ve bu şerait içihde Edenin istifası muhtemel ol- | madığını, zira zecri tedbirin kaldırıl- | masınm, İtalyanın Avrupa — barışını tanzim hususunda teşriki mesaisine Mtiyaç olmasından, İngiliz teciminin müteesir olmuş o bulunmasından ve Milletler Cemiyeti paktında yapıla» cak islahatm Versay muahedesinin ayrılmasını tazammun edeceğinden dolayı karar altma alınmış olduğu- nu ilâve etmektedir. Kabinede ihtilâf çıkmış Londra; 13. (A.A.) — Ivning Stan dard gazetesi tarafından kaydedilen #ayialara göre, çarsamba günü Çem- berlaynı tarfından söylenen nutuk Bakkımda kabine azası arasında ihti- Mf vardır. Türkes ömerda) Eden Nevil Çimberlayn Filistin Yüksek Komiserliğinin emirnamesi Filistinde İngiliz askerlerine karşı em yapanın cezası idamdır Filistin sokaklarında Kamyonla * dolaşan mitralyözlü Ingiliz askerleri Londra, 13 (Tan) — Kudüsten bi) /le mütemadiyen müsademeler ol- dirildiğine göre Filistindeki karışık | maktadır. vaziyet günden güne vabamet kes-| Kudüs betmektedir. Araplar yahudilere kar-| mekte olan isün üzerine, bir $1 tethiş siyasetlerine devam etmek- | Arap çetesi tarafından ateş edilmiş. tedirler. Etraftaki elk çeteler- TArkası 6 merda) “Alman bankası direktörü Şaht seyahatimde hiçbir siyasi mana yoktur" diyor Belgrad, 13. (A.A) — Rayşbank direktörü Doktor Sehacht, dün Yu. goslav-Alman dostluk cemiyeti tara» fından şerefine verilen çay ziyafetin- de hazir bulunmuş ve ondan sonra gazetecileri kabul etmiştir. Doktor Sehacht gazetecilere de- miştir ki Belgrad'a yaptığım bu ziyaretin, | iki millet arasında sulhcu iş birliği. ni inkişaf ettireceğini ümit etmekte- yim. Ve Yugoslav gazetelerinin hak kımdaki tevecelihkâr yazılarından dolayi teşekkür ederim. Harp ve bunu takibeden sulh mua bedeleri neticesinde dünya ekonomi- sinde kendini gösteren hercümere va ziyeti herkesçe maltimdur. Eğer güç- lüklerin önüne geçilmek, zarar ve zi: yanların arkası alınmak isteniliyor- sa, beynelmilel hukuk, kredi ve para slanlarmda müstekâr bir durum vüö- cuda getirilmesi o muhakkak surette lâzımdır. Mazinin hatalarının tashis LArkanı 6 mesa) | doğmuşum. Ânam, babamın beni ko- ira, “İve ardına kadar açtığımız pencereler-| DELiK GAZETE Bir neslin hikâyesi Başımdan ve gözümden geçenleri hatırladıkça niçin beni müzeye koy- madıklarma. şaşıyorum. Büyük zel selenin temel çatırtıları arasında rumak İçin kucağına alıp yıkılan du-| varlar arasından zor kurtardığını ve, günlerce kabristanlarda kaldığımızı | Anlatır. Gözüm, iki gecede bir semt #emt yanan. Istanbulun yangınları içimde açıldı. Biraz kendimi tanrmağa başlamıştım ki, bir akşam, davol gü- rültüleri arasmda, o zaman ne oldü- ğunu hiç bilmediğim hürriyet il edildiğini söylediler. Birkaç gün son- “hürriyet” İn manasını © 7a- manki Harbiye Nezareti meydanında ve eski Yünan tiyatrolarında olduğu gibi on binlerce seyirci karsısında oy- manan, Namık Kemal'in “Zavallı Ço- cuk” -piyesiyle o öğrendim. Mektebe yeni girmiştim ki Trablus muharebe- si, arkasından Balkan harbi, onun arkasından büyük harp patlak ver. di. Balkan harbinde hezimetin acısı nı duydum, bilyük savaşta kahraman bir millet kanının nasıl dipsiz bir ku- yuya boşaltıldığını yakımdan gördüm. Derken, mütareke oldu. Bu sefer İş- galin utandırıcı sahneleri açıldı. Ya- İbancı neferlerin daha uzaktan nara- larını duyunca, evimizi korumak için pencereleri nasıl kapadığımızı ve perdeleri ziya sızmıyacak bir itina Jile nasıl indirip gerisinde nefes alma- mağa çalıstığımızı hatırlarım. Niha- yet uzaklarda İstiklâl Harbi sahlandı den, zaferden dönen yağız neferi, “Yaşa! Mustafa Kemal Pasa, Yaşa!” şarkıların sesten dekoru içinde sey-| retmek saadetine erdik. Çok geçme-| di: Saltanat gitti, Cümhuriyet geldi, kafes gitti, güneş geldi, fes gitti, şapka geldi ve harf, di, kanun ve, fabrika, ve hepsine mesnet olarak or- du, biribirinin üzerine yığılarak, Ye-| ti Türkiye ehramını kurdular. Evimizin içinde yüz yıllardanberi lilik rahatlık nefesini alınca, pencere- den gördüğümüz manzara su oldu: Artık düzen bizde, düzensizlik dışar- da! Avrupa yer yer çökliyor: Koca Çarlık yıkıldı. Kayser Vilhelm Hol- İlandada bir şatoya çekilmiş. Bulgar | Kralı Ferdinand dö Koburg kaçmış, Habsburglar paramparça, Emperyw lizmler telişta, demokrasiler son mevzilerine çekilmişler. Bir tarafta faşizm, birtarafta Hitlerizm! Ve yüz on milyonluk Japonya, dünyanın öbür ucunda, üç yüz mil- yonluk Çini yemeğe bazırlanıyor! Bugün dahi pencereden baktığımız Zaman bu hercimerç tablosunda hiç- bir değişiklik yok! Tekniklerin vadet- tiği gaz ve tayyare dehşetlerinden başka, yarma ait hiçbir taahhütte bulunulmuyor! Bu halt gördükçe, büyük zelzele | ” İmeslin bir çocuğu olmak itibariyle ba- bamın beni niçin kucağına âlıp bucak bucak ölümden kaçırdığını daha iyi anlıyorum ve başından ve gözümden geçenleri hatırladıkça niçin beni mü- zeye koymadıklarma şaşıyorum. ALI NACİ KARACAN Marlen Ditrich Holivudda bir ka- za geçirmiştir. Bu kazaya ait tafsili- tı sinema sayfamızda okuyunuz. Yu- kardaki resimde Marleni çocuğu ile beraber görüyorsunuz. Aşağıdaki re- <. Marleni bir rolünde göstermekte- mntakasmda grevcilerin sayısı dün akşam 258.476'ya kadar inmişti bahleyin, Paris sokaklarında hadiseler olmuş ve 41 kişi tevkif e- dilmiştir. ile Habeş yangını arasında sıkışan| Montrö Boğazlar konferan- sına gidecek heyetimiz dün Ankaradan hareket etti Fransadaki grev Pariste bazı hâdiseler oldu 41 kişi tevkif edildi Bordoda liman amelesi grev yaptı ve ücretlerin artırılması için rıhtımları işgal etti Bir sanayi müassesesinide grevciler bir hatibi dinliyorlar Paris, İ3 (A. Â.) — Sen eyaleti mamıştır. Sen eyaletinde hemen bütün yapı lardaki duvarcılar yeniden işe başla mışlar ve öteye beriye asmış olduklar İrt bazan kırmızı ve bazan Üç renkli İ bayrakları indirmişlerdi. LArkası 6merla) —zazar bazı Oğleden sonra ise hiçbir hâdise ci! © Belçikada grev Maden bölgelerinde grev giHikçe genişlemektedir Van Zeeland yeniden kabineyi kurdu ve "derhal grevlere bir çare aramağa başladı Brüksel, 13 (A.A.) — Maden böl gelerinde grev vaziy betmektedir, Grev Bu sabah Liyon havzasında bütün maden sanayii müesseseleri greve İl tihak etmişlerdir. Madenlerdeki işsizlerin sayısı bin tahmin olunuyor. miş olan polis, 24 maden kuyusunun İşgaline mâni olmağa muvaffak ol - muştur. Öte yandan Herstal h fabrika» larında hiçbir amele işe başlamamış tır..Grevin umumi bir şekil almasın dan korkuluyor. İçtimai bir buhranı doğuracağı siyasi buhra- nm gayıfladığı görülmektedir. mahfellerin kanaatine gö » re Van Zeeland gece esnasında ka- binesini teşkil etmiştir. Yeni kabine ye altı Sosyalistin iştirak ettiği zan Yeniden kabineyi kurmağa olunuyor. fak olan Van Zoeland e nn MUVAİ. Atletizm karşılaşmaları Dün Fenerbahçeli atletler Galatasaraylıları yendiler 100 metro koşuda Semih birinci gelirken IYazısı 5 inci sayfadaf "