June 14, 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

June 14, 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

M. Eden Cenevreye gitmezden evvel zec- ri tedbirlerin kaldırıl- ması lüzumuna dair Ruhsatiyeli esnaf ve berberler, bugün de harç meselesinden dolayı Nutuk söyliyecek Sene 18 — No. 6341 — Fiat ber yerde 5 kuruş PAZAR — 14 HAZİRAN 1936 - Zecri tedbirlerin ilgası bir emrivaki şeklini alıyor İngiltere, müşterek emniyet yerine ittifak siyasetine döne- cek, Mussolini zecri tedbirler kaldırılırk dv i ç Zecri tedbirlerin. ilgası için siyasi konuşmalara girişen üç devlet adamı: Soldan itibaren M. Eden, M. Blum ve M. Mussolini Yondra 13 (Akşam) — Deyli He- Yald gazetesine göre Nevil Çember- lâynin zecri tedbirlerin idamesini de- Ulikle tavsif eder nutkundan ve M. Baldvin bu sözleri tasvip ettikten sistemine bitmiş mazarile bakılıyor, hükümeti, Milletler cemi- »tİ yerine ittifak siyasekini in. Ruhsatiyeli esnaf bugün de me etmeği tetkik etmektedir. Henüz bu hususta resmi bir karar verilmemiş olmakla beraber, hazırlıklara başlan- mıştır. Alâkadar daireler, şimdiden alınacak idari tedbirlerin. hazırlığile meşbul bulunuyorlar. Londra ticaret piyasasının adamları İtalyanın İngil- tereye ihracatını tanzim etmek için şimdiden İtalyada bulunuyorlar. m4 pet sabifedey, dükkânlarını açmıyacaklar Şehir meclisinin içtimaa daveti muhtemeldir, çünkü daimi encümen tarifeyi değiştiremez Pazar günleri dükkânlarını açacak esnafın ruhsatiye harçlarının arttırıl- Yasi bir çok şikâyetlere yol açmıştı. Geçen pazar günü bu harç mese- les yüzünden dükkânlarını kapayan esnaf, belediyeye yaptıkları müraca» alara Henüz cevap alamadıkları İçin bugün de dükkânların açmama. | ÖL karar vermişlerdir. İstanbul tarafındaki bütün berber- İr bü esnaf arasındadır. Belediye erkânından bir zat, dün Muharririmize şunları söyle miştir; — Belediye, esnafın ruhsatiye hâr- “ına dair dileklerini muhasebe şube- sine tedkik ettirmektedir. Bir kaç güne kadar bir neticeye ve- nlacaktır. Şimdiden katl bir şey söy- lemek imkânsızdır. Daimi encüme- nin, şehir meclisi tarafından yapılan ruhsatiye tarifesini değiştirmieğe sa- lâhiyeti yoktur. Çünkü encümen, ta- Belediye, ruhsatiye harcına €6sas olan nisbeti arttırmış değildir. Ancak yeni emlâk tahririnin tatbiki üzeri- ne dükkânlarının gayri safi iradları artan yerlerin ruhsatiye harçları da çoğalmıştır. Yoksa umumi sürette bü- tün esnafın harçları artmış değildir, (Devamı dördüncü sahifede) Devlet demiryol- ları müdürü geldi Yakında şimendifer Burdura varıyor Devlet demiryolları umumi mü- dürü B, Ali Rıza dün şehrimize gel miştir, B. Ali Riza burada Haydarpaşa iş- letme, Servislerini gözden geçirecek ve bir kaç gün sonra Ankaraya döne- cektir, Afyon - Antalya demiryolları inşa- Atına . hararetli surette devam edil- ektedir, Hattın Karakuyudan Bur- ra kadar olan 20 kilometrelik kıs- m inşası tamamlanmak üzeredir. « Devlet demiryollarının tarifelerinin Yenider, tedkikine başlanmıştır. ö ilaha muhtaç noktalar ve halka emin edilmeşi lâzım gelen kolaylik- lar araştırıyor. Şimdilik tarifelerin İndirilmesi imkânsız görülüyor. Devlet demiryollarının işletme mü- fettişlikleri müdürlüklere çevrilmiş, mkara, Malatya ve Balıkesirde de birer müdürlük ihdas olunmuştur: , ... Muamele vergi- . YA sinde tadilât Tadilât teşrinisani içtimaıda görüşülecek Muamele vergisinin tadiline dair projenin müzakeresi meclisin ikinci teşrin toplantı devresine kalmıştır, İktisat vekâletinin gösterdiği lü- zum Üzerine projenin memleket eko- nomisine daha uygun bir hale geti- rilmesi için geri alınması muvafık gö- rülmüştür. Proje, iktisat vekâletinin tadilâtile birlikte meclisin gelecek içtimama ye- tiştirilecektir. Sanayi birliği reisi B. Vasıf, fabri- katörlerin dilekleri hakkında vekâle- te izahat vermiştir, Verginin gümrül lerde alınması isteniliyor. Birliğin te. şebbüsleri çok iyi karşılanmıştır. Halk partisi de sanayicilerin dileklerini yes rinde: bulmuştur. B. Vasıf, şehrimizde yerli mallar gergisi hazırlıkları tamamlandıktan sonra tekrar Ankaraya giderek temas- larına devam edecektir, i rifeyi. kabul eden meclisin bir cüz'üdür. Boğazlar konferansı Heyet reisi hariciye vekilimiz bugün geliyor, yarın da 43 kişilik heyet gelecek Ankara 13 (Telefon) — Montreuxde toplanacak Boğazlâr konferansında “Türkiyeyi temsil edecek heyetin relsi hariciye vekilimiz B. Tevfik Rüştü Arasla heyet azasından hariciye ve- kâleti umumi kâtibi B, Numan Mene- mencioğlu bu akşamki ekspresle İs- tanbula hareket etmişlerdir. Hariciye vekilimiz ve B. Numan Me- nemencloğlu istasyonda başvekilimiz İsmet İnönü, Meclis relsi Abdülhalik Renda, vekiller, Halk partisi umumi kâtibi Receb Peker, sefirler, hariciye vekâleti ve sefaretler erkânı tarafın- dan uğurlanılmıştır. Heyete dahil bulunan erkânı harbiye ikinci reisi general Asım pazartesi gü- nü,buradan hareket tü Arasla buluşarak Montreuxye ha» reket edecektir. Milletler cemiyeti nez- dinde Türkiye daimi murahhası B. (Devamı 4 üncü sahifede) Doktor Şahtın mühim beyanatı Belgrada seyahatim siyasi değil, iktisadidir «Belgarada yaptığım bu ziyaretin, iki millet arasında sulhçu iş birliğini inkişaf ettireceğini ümit etmekteyim, Harp ve bunu takip eden sulh mus ahedeleri neticesinde dünya ekono misinde kendini gösteren hercü merç vaziyelinin, güçlüklerin öntine geçik mek, zarar ve ziyanların arkası alın« mak isteniyorsa, beynelmilel hukuk, kredi ve para alanlarında müstekay (Devami 4 üncü sahifede) en teminat verecek il ve İstan» bulda harietye vekilimiz B. Tevfik Rüş- dükkânlarını açmıyacaklar Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Mareşal Badoglionun beyanatı Zafer baş döndürür, insan kendisini bütün dünyayı yutmağa kadir sanır italyan askerleri, Sudanı ve Fransız Somalisini zapt etmekten bahset- mişlerse onları mazur görmelidir İtalya büyük erkâni harbiye reisi mareşal Badoglio İtalyanın Habeşis- tanda takip edeceği siyaset hakkın- da bir Fransız gazetecisine şu beya- natta bulunmuştur: —övvelâ bu geniş memleketi ten- sik, teçhiz ve istismar etmek, köşe bucağını araştırmak, Habeşlilerin elinden silâhlarını almak lâzımdır. Bi- lirsiniz ki bir tüfek sesi, bu halkın başını döndürmeğe kâfidir. Bundan başka yol ve nakliyat şebekeleri vü- cuda getirmek gerektir. İşletmesine eri elverişli yerleri tesbit etmek icap eder. Bunun için dö'mü- tehassıslar uzun tedkiklerde bulun. mak mecburiyetindedir. Bu iş, zamana, senelere, uzun se- nelere mütevakkıftır. Acelemiz yok- tur, İyi biriş görmek istiyoruz. Zira gördük ki, bir çok müstemlekelerde imarcrlar, karma karışık bir halde işe başlamışlar, ümit ve tahmin ettikle- rİnİ bulamayınca inkisara uğramış. lar ve bu suretle membaları daha büyük bir kıymeti halz olan 6 yerleri gözden düşürmüşlerdir. Bu müddet zarfında Habeşistanda mevcut olmayan namuskâr bir ida- re, kuracağız, yerliler için mektepler açacağız ve sıhhi teşkilât vücuda ge- tireceğir. Biz evvelâ Choa mıntaka- sını zaptu rapti altına almakla işe başlayacağız. Zira İtalyaya karşı mukavemet merkezini bu mıntaka teş- kil eder. Şimdiye kadar bu mıntaka- nın boyunduruğu altında yaşamış olan diğer yerler, bize inkiyattan baş- ka bir şey istemezler. — Habeşistanda bulunan 500,000 kişilik İtalyan ordusu orada ne zama- na kadar kalacak? — Oradaki askerlerin mikdarı, ted- ricen ve imkân nisbetinde azaltıla- Mareşal Badoglle caktır. Bir müddet sonra oradaki as- kerlerin memleketlerine nakline baş- layacağız. Fakat her şeyden evvel Habeşistanın emniyetini ve âsayışını temin etmek mecburiyetindeyiz. — Oradaki askerleri, memleketi is- tismar etmek için Habeşistanda bıra- kacağınızı söylüyorlar. — Habeşistanda kalmak isteyen gönüllüler oraya gitmek isteyecek olan diğer İtalyanlara. rüchan hakkını haiz olacaklardır. Habeşistanda kal- mak isteyenler, kalacaklardır. (Devamı 4 üncü shifede) ME pa Ak”'la Karat!.. (Birbirini çekemiyen iki arkadaş) ww