15 Haziran 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Haziran 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Küçük antant erkânı harbiye reisleri bugün Bükreşte toplanıyorlar. Güneşin tutulmasını tetkik için Avusturya- dan bir heyet geldi. — — ——— 18 — No. 6342 — Fiatı ber yerde 5 kuruş me PAZARTESİ — 15 HAZİRAN 1936 a Telefont 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) mami ontreux'de Boğazlar görüşülecek projenin hakkında esasları Tüccar gemileri serbestçe geçecek, harb gemileri ziyaret : maksadile ve bir ay evvel haber verip ruhsat alarak Kara- | denize geçebilecek, Boğazlar üzerinde tayyare uçamıyacak pa Boğazlar konferansına giden heyetimizin Ankarada teşyii resmi: Sağda Montreux boğazlar konferansında ” o memleketimizi i ti ve bazı ziya- ; di vekili Teb Mae b! he li bunun için iceb eden tedbiri almağa ” yalan peki heyetin dün sayah anka: | PARİSTEN GELENBİRHABER (| ve Boğazları tahkime serbest buluna. Fniğ da geldiğini: yazmıştık. Paris 14 (Akşam) — Montreux kon- | caktır. mii bik uç dan harley Mint feransında Türkiye tarafından Boğas- e m bep 1 a man Menemencioğlu dün ak-| lar hakkında teklif edilecek yeni pro- | için Karadenizde sahili olmuyan X SümKi ekspresi İstanbuldan Avrupa | jenin esas hatları anlaşılmıştır. Bu pro-| letlerin harb gemilerinin ancak ziya- © Ya hareket etmiştir. Hariciye vekili ve | je 3 kısımdan mürekkeptir: ret maksadile Karadenize girebilmesi heyetin diğer erkânı bu akşam hare- | 1 — Türkiyenin emniyeti, Bu kısım | esası kabul edilmektedir. Bu gemilerin ket €deceklerdir. Heyete dahil olan | Lozan muahedesinin Boğazlara dair | mecmu tonu, bu denizdeki harb gemi- büyük erkânı harbiye ikinci relsi ge- | olan ahkimını kaldırmaktadır. Buna | lerinin tonundan fazla olmıyacaktır. Meral Asım bugün Ankaradan İstan- | mukabil tüccar gemilerinin Boğazlar. | Karadnize harb gemisinin geçeceği ula gelecektir, Gazetecilerin çarşam- | dan serbestçe geçmesi kabul ediliyor. | bir ay evvel Türkiyeye bildirilerek ruh- | akşamı hareket etmeleri muhte- | Boğazlar üzerinden askeri veya sivil | sat alınacaktır. meldir, tayyarelerin uçması yasak edilmekte- (Devamı 5 inci sahifede) İstanbuld bahçeleri Atatürk R “istanbulda asma bahçeler Atatürk Necep Şehrin en kalabalık yerinde dam üstünde sebze, mısır, kavun, karpuz yetiştiriliyor A ğa Vie eği vie b iri tan Dördüncü Vakıf hanın karşısındaki asma bahçelerden iki görünüş İstanbulun göbeğinde ve en faali- Yetli Ucaret merkezinde bir rmsir, Tpuz, kavun, kabak tarlası, bir dol- Malık biber, patlican bahçesi olduğu: hu biliyor musunuz. si Bahçekapıda, tam Dördüncü Vakıf hanının karşısındadır. Vakıf hanının ikinci katına çıkar- sanız bu tarlayı tepeden seyredebilir siniz. Dördüncü Vakıf hanının karşı” ia hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras, solda hariciye umumi kâtibi Numan Menemeneloğlu vagonun penceresinde, ortada başvekil İsmet İnönü, vekiller heyeti selâmetliyorlar Hariciye vekili dün otomobille şe dir, 2 — Boğazların emniyeti. Türkiye affetti Ankara 15 (A.A,) — Cumhu- riyet Halk partisinin genel sekre- terini Atatürk vazifeden affetti, Şimdilik bu vazifeyi Atatürkün vekili olarak İnönü fiilen ifa ede- cektir. z Dayinler vekili Paristen geldi Düyunu umumiye meclisinde Türk dayinler vekili bay Zekâi dünkü eks- presle şehrimize gelmiştir. Pekeri vazifesinden, an Paris 14 (Akşam) — Son haberlere göre İngiltere, zecri tedbirler mesele- si hakkında henüz kati bir karar vermemiştir, Kabine zecri tedbirlerin kaldırılmasına tarufdar (oOolmakia beraber memlekette efkâri umumiye- nin büyük bir kısmı buna aleyhdardır. Bunun için Cenevrede Fransa veyâ diğer bir devlet tarafından bir teklif yapılmasını beklemektedir. Halbuki Fransa kendisi bu yolda bir teklifte bulunmak fikrinde değildir. İngiliz işçi fırkası mebuslarından Dalton ve Henderson zecri tedbirlerin Tunmuşlardır. Maliye nazırı M. Çem- berlayinin son nutku bir tecrübe ba- lonu sayılmaktadır. Kabine bir kaç güne kadar bir karar verecektir. Her halde şurası muhakkaktır ki İngilte- rede kimse Habeşistanın İtalya tara- fından ilhakını tanımağa tarafdar değildir. Düşünülen yalnız zecri ted- birlerin kaldırılmasıdır. İNGİLİZ MAHAFİLİ NE DİYOR? Londra M (A.A.) — Londra maha- fni, zecri tedbirlerin kaldırılması me- selesinde süratle bir karar alınacağı- nı tahmin etmektedir. Diğer taraftan siyasi mahalli, kabinenin opek yakında zecri tedbirlerin (o kaldırı. ması Habeşistanın ilhakı keyfi- yetinin (tanınması ve Milletler cemiyeti mukavelenamesinin yeniden gözden geçirilmesi meselelerinde Kati bir hattı hareket takib edeceği müta- Doktor Şaht Atinaya vardı Yunanistana mühimmat ve şimendifer malzemesi teklif etti Atina 15 (Akşam) — Rayştbank müdürü doktor Şah buraya gelmiş ve Yunan maliye nazırile uzun müddet görüşmüştür. Mevsuk menbalardan alınan haber- lere göre doktor Şaht Yunanistanın Almanyada bulunan blöke paralarına mukabil, silâh, mühimmat ve şimen- difer malzemesi verilmesini teklif et- miş bu teklifler sulâhiyeltar Yunan mahafilince müsaid bir surette karşı- Janmıştır. kaldırılmasının şiddetle aleyhinde bu- . Konsey toplantısı yaklaşıyor Zecri tedbirler hakkında henüz karar verilemedi İngilterede zecri tedbirlerin arttırılması lehinde bir toplantı yapıldı Jâasındadırlar. İyi malümat almakta olan mahafilk de akşam gazetelerinde çıkan ve bazı nazırların İtalyaya karşı tadbik edil- mekte olan zecri tedbirlerin muhafa- zası taraftarı olduklarından dolayı kabine erkânı aragında ihtilâf çıkmış olduğunu bildiren haberlere kıymet verilmektedir. M. Edenin Cenevreye gitmeden ev- vel bu mesele hakkında parlâmentoda sarih beyanatta bulunması ve bu e$#- nada İtalyanın da Habeşistana Millet- ler cemiyeti kadrosu dahilinde Avru- padaki kollektif emniyet rejimine ben»- zer bir rejim bahşetmeğe karar vermiş olduğunu ilân etmesi ümid olunmak» tadır. ZECRİ TEDBİRLERİN ŞİDDETLEN- DİRİLMESİNİ İSTİYENLER Londra 14 (AA) — etler cemi yetine müzaheret teşkilâlının Gal mem- leketi konseyi, dünkü toplantısında İtalyaya karşı tatbik edilmekte olan zecri tedbirlerin şiddetlendirilmesini İstemiş ve hükümete İtalyanın Mik letler cemiyetinden dışarı edilmesine âid tekliflerde önayak olması tavsiye- sinde bulunmuştur. * Murahhaslar şu mütalâada bulunmuşlardır: Hükümet fekrar intihabat yaparak arayı umumiyeye müracaat etmedik- çe kollektif emniyet ve Milletler cemi yeti mukavelenamesi lehindeki siya- setini değiştirmeğe salâhiyettar de- güdir. Ingiliz askeri ka- rargâhına baskın Araplar birçok silâh ve mitralyöz aldılar Kudüs 15 (Akşam) — Bir arap çetesi, İngiliz askeri karargâhına baskın et- miş, bir çok silâh ve mitralyöz alarak kaçmıştır. Filistinin her tarafında şimendifer hattına ve İngiliz binalarına kara dinamitle suikastler devam cdiyor. Dün Hayfada bir binada infilâk ol- muştur. Nüfusça zayint yoktur. İngiliz polisi bir arabi, bu suikastte methaldar olmak töhmetile tevkif et- miştir, Trenler, yapılan mütemadi su- ikastlerden dolayı muntazam işliye- memektedir,