13 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 GÜNAŞIRI ik Beyaz ırk Bana öyle geliyor ki, medeniyeti asırlarca omuzunda taşıyan beyaz ırk yoruldu. Başı düşünmekten, gözleri okumaktan, elleri araştırmaktan bık- tı. Bol havaya, bol suya, bol güneşe, bol neşeye ihtiyacı var, Zevkimizin son şekli bunu gösteriyor. İptidailiği, tabiiliği özliyoruz; kendi kendimiz- den usandık. Daha geri ırkları taklide koşuyoruz. Bir müddettenberi zen- cilere benzemeye çalışmamız bunun delilidir: Sevinçlerimizle, zevkleri - mizle, eğlencelerimizle, süslerimizle, hattâ renklerimizle onlara benzemek istiyoruz. Şu kuvafördeki genç kadma bakın: Bir idam mahkümu Elektrik sandalyesine oturmuş, başında korkunç bir tas. İçinden serare- ler geçen bu cihazın altında büyük bir tahammülle bekliyor. İstediği sey: sanırsınız, Bir ışik demeti halindeki saçlarmı bir zenci başına benzetmektir. Ense |” sinde bir tutam yün yumağile koltuğundan kalkınca se Şu ışıklı kapıdan girin: Karşımıza bir zenci muzikası çıkacak, Tahta ta- kırdiları, davul gürültüleri, acaip çığlıklar, kum sesi veren tokmakların sallanışı herkesi sarhoş etmiş... Yarı çıplak kadınlar saman buzlu kahvelerini sonsuz bir zevkle emiyorlar... Şu plâjdakileri seyredin: Bir zenei kabilesinden ne farkı var? Renkle- rini biraz daha karartmak için kumların üstüne uzanmışlar.. Kâh sulara atılarak, kâh sahile koşarak, zıplayarak, bağrışarak eğleniyorlar. Sahil- deki kayıkları zenci kayıklarına benziyor. Mayoları bir nevi zenci elbisesi, Derileri tıpkı zenci derisi... Şu en güzel dans bir zenci adasından gelmiştir. Şu en güzel şarkı, bir nci bayrammın şarkısıdır. Şu en güzel renkler zencilerin sevdiği renkler- dir. Şu en güzel kolye zencilerin boynundakilerin aynidir. İçimizde kamplara çekilerek zenciler gibi çırılçıplak yaşamak İstiyen- ler hile var, Evet, beyaz ırk medeniyetten usandı. Artık klâsik musiki ağır geliyor, klâsik şarkı dinleniyor, klâsik dans neşe vermiyor, klâsik renkler göz yoruyor... Hâsılı medeni hayat onu sıkıyor. Lliks spartımanlar, güzel salonlar, süslü bahçeler istemiyor, tabiatin vahşi ve iptidai kucağını is - göplerinden raz da biz onların köylerine, ormanlarına, kırlarına dağılsak ruhumuz dinlenecek, Ve belki bugünkü gibi biribirimizle didişmeden, boğuşmadan, kendi eserlerimizi ayaklarımız altmda çiğnemeğe kalkmadan, taze bir şevk Me bu yolda yürümek kuvvetini tekrar bulacağız! Orhan SEYFİ NEMİ an Bilginizi Yoklayınız Bir kasabanm ileri gelenleri,kasaba mtilerden zevk almamağa başlıya rak, toplanmışlar ve aralarında şöy- le bir karar vermişler: Her biri bir şeyi üstüne alarak sazlı, sözlü bir âlem tertip edecekler ve subaşi bir mesireye giderek bir hafta geceli gündüzlü yiyip içip ke- yif sürecekler. Taahhütler başlamış: — Kuzu çevirmesi me, — Yaprak dolması benim üstü - me, — Unhelvası benim üstüme, — Saz heyeti benim üstüme — Rakılar benim üstüme, — Şarkılar, gazelciler benim Üs - Sorular — Milânodaki meşhur Skala tiyat- rosu kaç seneliktir? — dor) San kimdir ismi midir? — Sansavino kimdir? — Ayın dünyadan uzaklığı ne ke dardır? — “Mest, lâkabile anılan Osmanlı padişahı kimdir? Dünkü soruların cevapları nim üstü - sin aza | tl tüme, — Köçek takımı benim üstüme, Bu minval üzere herkes taahhü - dünü yapmış ve sıra bir kenarda 0- turan birisine gelmiş. Adamcağız st ra kendisine geldiği halde ses çıkar- maymca sormuşlar; — Peki, ya sen?.. Hemen cevap vermiş: —“Bğer bu bir hafta yanmızdan ayrılırsam Allahm bütün belâları be nim üstüme! Bize bu hikâyeyi hatırlatan, bu se pe kırk gün kırk geceye çıkarılan festivaller oldu. Hikâyedeki açıkgöz, | böyle kırk gün kirk gecelik bir eğ- lenceye düşseydi kimbilir. daha, ne fedakârlıklarda bulunurdu! Şaka bir tarafa... Kırk gün, kırk gece eğlence az buz şey değil, Eğer bu peri masalları eğlencelerile mest olmıyacak varsa vebali kendi üstü- ne! Zehirli pirzola Fatihte Hubyar isminde genç bir kadm yediği pirzolalardan zehirlen - miş. Bu pirzolaları satan kasabı arı- yorlarmış. Bu kasabı bulurlarsa hemen gö - türsünler, medeniyet âleminin kim « yevi harp maddeleri hazırlayan kim» yahanelerine tanrtsınlar, Bu adam, belki, yeni yeni 7: gazlar, zehirli maddeler rm işine yarar. Nasıl olmalı ? Futbol işleri dolayısile yine ortaya eski bir mesele çıktı: Tek seçici mi iyidir, yoksa heyet mi? Bir sporcuya düşüncesini sorduk, bize şu cevabı verdi: Birkaç tane tek seçici bulmalı ve bunlari bir araya getirerek bir he » yet yapmalı. O zaman mesele kal - maz. Buna bizim de biraz aklımız yatar gibi oldu: Tki düşünce taraftarlarını tatmin için! ehirli C — Süveyş kanalının İmtiyazını| kânları, 3 ünelde de boyacı, berber, | kalma müddeti dün bitmiş, dün ak- Muhammet Sait Paşa verdiği için Akdeniz üstünde ve kanalım ağında kurulmuş olan bu şehir, Port Sait mini almıştır. $ — Samson ve Dalila operası ki- mindir ? C — Fransız bestekârlardan Sen- - Sanliago şehri nerededir? C — Üç tane Santiago vardı Iri Şili'de, biri Arjantinde, biri de K ba adasındadır. 8 — Zühaf'in güneşin devri ne kadar sürer ? C — 29 sene 5 ay 169giin 5 saat. $ — Şopenhawer kimdir 9 C — Alman fileğofu (1788-1860) etrafında mek inne Adliyede Zehirlenen kadın hastanede öldü Lüsya isminde bir kadm, birkaç gün evvel, ilâç zannederek yanlış- lıkla zehirli bir maddeyi İçmiş ve a ğır surette hastalanmıştır. Lüsya, dün Haseki hastahanesinde ölmüş- tür. Müddelumumi muavinlerinden Ubeyit tahkikat yapmaktadır. * Fatihte Mizahçı Kara Mehmet mahallesinde oturan Telefon Şirkçti memurlarından Ömer oğlu Şerif, henüz mahiyeti anlaşılamıyan bir şe- kilde, evihde yaralı olarak bulunmuş, Cerrahpaşa hastahanesine kaldırıl- mıştır. : * Galatada bir kahvede, arkadaşı Mustafayı kafasma bir sandalya ata- rak yaralayan Salih, dün Sultanah- met İkinci Sulh Ceza Mahkemesinde 12 lira para cezasına mahküm ol- muştur. Çiçek hastalığı Maslak civarında Ayasağa köyün- de altı mandada çiçek hastalığı görül düğünden kordon altına alınmıştır. SEHİRDE OLANLA Türk bayrağı Kanun ve bağlı örnek 'vilâyete tebliğ edildi Meclisince kabul e anunu dün VA» bayrağı, bu | kanuna & ne terilen ge ve al zemin yayıldız konmak şar» tiyle yerli şalinden yapılacaktır. An- cak şalin tedarikinde zorluk çekilir #e, en büyük Mülkiye memurunun izniyle zemin “rengi al olmak ü- zere başka kumaştan da yapılabile- cektir. Bu kanunun hükümlerine ve yapılacak nizamnameye muhalif ola» rak bayrak yapmak ve satmak ya» saktır. Bu yasağa aykırı gidenler, Türk ceza kanununun 52ö mer mad» desine göre cezalandırılacaktır. ye muhalif olarak çekilmiş mahallin en büyük Mülki: emriyle indirilecektir. Kanun, neşri tarihi olan 5 Haziran | 956 dan bir sene sonra meriyete gi- İ recekt | Belediyede Ruhsatiye harçlarının miktarı indirilecek mi Ruhsatiye harçlarınm mikdarm- dan dolayı belediye ile pazar günleri açık kalmaya mecbur olan esnaf a- rasmdaki ihtilâf devam etmektedir. rin sahipleri ruhsatiye iraz etmemektedir. Asil mesele berber, fırıncı, küçük lokanta ve mahalle kahveleri sahiplerile be- lediye arasmdadır. Bunlar, ruhsati- ye farklarında tadilât yapılmadığı takdirde pazarları dükkânlarını ka- payacaklarmı iddlada devam etmek- tedirler. Bu esnafin Şehir Meclisinin toplanmasına kadar ruhsatiye harç- larmm alınmaması veya eski formü- le göre tahsil edilmesi hakkındaki is'afa imkân olup olma. nöümen terafmdaf £ “Bü hüsusta bügün rtesi günü kat'i bir karar ! ryada yapılan 25 dükkânın inşaatı tamamen bitmiş, bu dükkân- İlar üç zümreye ayrılmıştır. Birinci kısımda on dükkân vardır ve yalnız bakkaliye, mezeci, manav dükkânı olarak kullanılacaktır. İkinci zümre- tütüncü olacaktır. * Belediye Fatihte üstü kapalı bir durak yeri yaptırılması için 'Tram vay Şirketine tebligatta bulunmuş- tur. | Kirli yumurtaların tarifi Yumurta nizamnamesi mucibince, kirli yumurtaların iharcı menedilmiş ti. Bazı yerlerdeki kontrol komis - İ yonları kirli yumurtadan ne kaste- dildiğinde tereddüt etmişlerdi. Tür - kofis alâkadarlara yaptığı bir ta- mimde kirli yumurtaları şu suretle tarif etmektedir: Yumurtanın üzerinde hayvan pis. ği, saman sarısı, gübre,toprak.ça- mur, kan lekesi, kırık yumurta piş- likleri, su lekeleri bulunmıyacaktır. Bu gibi lekeleri bulunan o yumurta. la &z zaman sonra bozulmaktadır. Lekeden ne kastedildiği bu suretle tarif edildikten sonra, kontrol komis yonlarında ve yahut tüccar arasında tereddüde mahal kalmıyacağna şüp- he yoktur. Poliste Sekiz kişi kumar oynarken yakalandı Galatada Aleksinin kahvesinde Ek- rem, Sabit, Cidat, Ihsan, Tiryandafi- İlo, Recep, Kadri ve Haşim kumar oy- narlarken yakalanmışlardır. Bıçak çekmiş Cağaloğlunda kapalı * fırın. sahibi Naci, fırında dururken eskiden yanm da çalıştırdığı LAtfi yanma sokul- muş, küfretmiş ve biçak çekerek hü- cum etmiştir. Lütfi yakalanmıştır. Etten mi zehirlenmiş ? Fatihte Horhor caddesinde oturan 23 yaşlarmda bahtiyar kadın, akşam üstü pirzola ile domates salatası ye- miş, zehirlenmiştir. Etin alındığı ka- sap hakkında tahkikata başlanmış - tır. Ne dersiniz ? Küçük yaramazlar Son günlerde, Şark demiryolları hattı boyunda, İstanbuldan Bakırkö-| . İyüne kadar, tehlikeli afacanlar türe») di. Mektep tatiline kavuşmanın ver « diği neşe ile olacak, sabahtan aksa - ma kadar hat kerarmdaki duvarlar | üzerinde dolaşan bu çocuklar, trenle | &elip geçenlere birçok münasebetsiz Yaramazlıklar yapıyor, ellerine geçir- dikleri iri tasları çok defa, trenin camlarma fırlatıyorlar. Bu küçük haylazları, takip etmek, hattâ cezalandırmak lâzım, Tü ki, ge- lip giderken etrafımıza rahaten ba - kabilelim; gördüklerimizden utanmı- | yalım; dışardan atılan bir taşla kı - rilan cam gözümüze batmasın, sakat lanmıyalım, Yoksa, ne emniyetle yok , | culuğa imkân kalır, ne de medeni bir şehirde, medeni bir vasıta içinde ta - biatin güzelliklerini görerek seyahat etmeye... Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? LİL KUÇUK HARERLEK * Emniyet direktörü Ankarada — Istanbul emniyet müdürü Salih Kılıç Ankaraya gitmiştir. Üç dört gün son. ra dönecektir. * Sigortacıların imtihanları — Si- gortacıların İmtihanlarına pazartesi günü devam edilecektir, * Iki seyyah kafilesi daha — Po - lonya bandıralı Kozalik vapuru yarın bandıralı Markiti vapuru, pazar günü 350 yoleiyle limanımıza gelecektir. * Inşanta yakında başlanıyor — Tü nelin Galata cihetinde beton bir bina inşa edilmesi hakkında evvelce hazır. | lanılan proje nafıa vekletince tasdik edilerek buraya gönderilmiştir. Tünel şirketi bir ay sonra inşaata başlıya - caktır. | Maarifte İlkmekteplerde mezuniyet imtihanları İlkmekteplerin beşinci smıflerın- da dün mezuniyet imtihanları bi İ tir. Neticeler Pazartesi günü talei ye bildirilecektir. İlk mekteplerdeki 8 — Port Sait ismi nereden gelir? | dö muhallebici, şerbetçi, pastacı dilk. | sergilerin de umuma mahsus açık R Senelik muayeneler Bütün nakil vasıtaları muayene edilecek Belediye, pazartesinden itibaren motörlü Kara nakil vasıtalarının se- nelik: fenn? müayentelerini' yaptırma: ya karar vermiştir. Ancak; dsimi en- dümen bu muayenelerin intizamla ve her sene ayni çekilde yapılması için bir m hazırlamı Buna göre, her nakil Yâsitası sahibi kendi- ine ayrılan gilin ve saatte muayene yeri olarak tesbit edilen Istanbul ta“ rafında Sultanahmede, Kadıköy cihe tinde burdur. mütesl çezalar niyenler belediye işlerine mı cezsiye kanununa göre, neye getirilecek vasıtalar tam işler | ve muntazâm olarak getirilecek, bu- na rağmen fen heyetince arızalı gö rülenlerin plâkaları istirdat edilecek- tir. Bu gibiler lüzum gösterilen ta- miratı yapıncaya kadar vasıtalarını işletmiyecekler, tekrar muayeneye gideceklerdir. Mu ayene neticesi vaziyetleri arabaların ön taraflarındaki camlara birer etiket yapıştırılacaktır. Bu eti- ketler gelecek yılda yapılacak mun- yene zamanma kadar olduğu gibi mu hafaza olunacaktır. o 9 Temmuzdan sonra şehirde yapılacak kontroller. de etiketi olmayan arabalar işten me nedileceklerdir. 15 Hazirandan 19 Ha irana kadar otobüsler, 20 den 20 « Temmuzdan 16 ya kadar kamyon ve kamyonetlerin muayeneleri ya- pılacaktır. Muayeneler plâkaların nu mara sırasiyledir. Bahreyn Sultanı dün Londraya hareket etti Basra kör i Bahreyn adala rı sultanı Şeyh Abdın bin Isa, dokuz kişilik mayeti ve İngi- liz müşavirlerile birlikte Toros eks- presile şehrimize gelmiş ve semplon ekspresile de Londrayâ hareket et - miştir. »zinde| Bahreyn sultanı, Haydarpaşada In giliz konsolosu tarafmdan karşılan- iskele meydanma gelmeğe mes | bu tamirat bitince | iyi olan | İİİ Almanya » İtalya anlaşacaklar mı ? Mtalyanm zeeri tedbirler devam et tiği takdirde Uluslar Kurumunu terk jile Almanya ile birleşeceği söyleni * İyor. Bugün için Avrupa diplomasisi İni en ziyade alâkadar eden mesel Almanyanın Italyan teşriki messi teklifini kabul edip etmiyeceğidir | Arsrulusal politikada dahili rejimle meselesinin büyük bir rol oynadığı İbu devirde iki faşist devletin anlas “ ması kolay görülebilir. Fakat bu il devletin harici siyasetlerinde güttük" leri gayeleri, ayrılık ve hattâ zıddi yeti dahili rejim aynılığının doğurdır ğu kolaylığı hemen hemen izale edk yor denebilir. ussolini Hitlere her türlü diple matik yardım vuledebilir; Ren me “ selesinin tekrar görüşüleceği bu 78 manlarda Almanyanın bu yardım ihtiyacı büyüktür. Ialyanm Alman koloni isteklerini! aksettirmesi ve müdafaa etmesi, ştipr hesiz, Berlin için en şayanı arzu bif meselesidir, Ayni zamanda, Almanyanın Ral « kanlaria ve orta Avrüpadaki ekono * mik faaliyetinin İtalya tarafından müzaheret görmesi Berlindeki diple" matların memnuniyetle kaydedecek * leri bir hal olacaktır. Fakat Berlinin Romadan temin e döceği bu menfaatlere mukabil Al - man Nasyonal - Sosyalizmi İtalyan faşizmi ile birleştiği takdirde gaye * lerinden birçok fedakârlıklar yap * mak mecburiyetinde kalacaktır. Bu fedakârlıklar meyanmda ik plânda zikredilmesi iktiza eden Al « manyanm Avusturya siyaseti vardır. İ Bugün Italyanın hattâ Akdenizde bir İngiliz « Italyan ihtilâfından daha zi- İ yade korktuğu sey, şimali Halya hu- limannpıza 400 Alman ve Polonyalı kadar hususi otomobiller 30 Haziran | dutlarında Almanyayı görmektedir. seyyah getirecektir. Yine Polonya | dan 9 Temmuza kadar taksiler ve 10 | Mussolini Hitlerle yapacağı anlaşma- da Almanyanın Avusturyayı ilhak- tan vazgeçmesi şartını her şeyden ev vel ileri sürmek mecburiyetinde kala caktır. Halbuki © “pam-Cermanizm,, siyaseti Nasyonal » Sosyalist re jiminin temelini teşkil etmekte olup, aslen: Avusturyalı olan Hitlerin Al - manlarla meskön bu ülkeyi Alman devletine ilhaktan vazgeçmesine im- kün yoktur. e m e m MN ERE bugün için ekonomik kaygular Al - | rahman Hâmit | man dış siyasasma istikamet vermek | İte büyük bir rol oynamaktadır. Al - İmanya gittikçe ehemmiyet kesbeden orta ve şarki Avrupa ticaretini sek - teye uğratmamak hususunda çok has sas davranmakta ve İtalya İle bir teş- riki mesainin Yugoslâvyayı ve diğer Şarki Avrupa devletlerini kuşkulan - dırmasından korkmaktadır. Üçüncü miştır. Üzerinde künyesi ve mahalli | bir nokta da şudur: Alman siyase- İğ Mümin üniforması, belinde de altm kılreı bu- İşam kapatılmıştır. ; * Munülim mektebinden 934 de me |'umaz Seyh Abdurrahman, şehrimiz. zun olanlardan 13 muallim birer de. | de kaldığı müddet içinde, Ayasofya rece terfi ettirilmişlerdir. | Kabotaj hatt pa Limanda yüki Iktısat Vekâleti Deniz Müsteşarı Sadullah Güney, dün, Denizyolları idaresinde çalışmış ve yeni mütehas- sısın tetkikatile yakından alâkadar olmuştur. Sadullah Güney, muayyen sürsti haiz olmayan gemilerin kabu- taj hatlarda çalıştırılmaması hak: kındaki talimatnamenin tatbikma ait teferrüatla da meşgul olmuştur. Haber verildiğine göre, Denizyolları idaresinin elinde bulunan vesait, mev xuu bahis talimatnamenin zaruri kıl | dığı asgari sürate malik bulunmakta dır. Bu itibarla kaputaj hatlarmda | şimdi çalışmakta olan gemilerden hiç birinin açığa cıkarılmayacağı te- “Yeni talimafnameden müzesini gezmiştir. sonra ında çalışan gemilerin vaziyetleri leme faaliyeti min edilmektedir. Yolcu karşılıyanlar Kabotaj hatlarma işleyen vapurla- rm yoleularinı karşılamak için gelen ler, polisin bir kararile dört günden beri vapurlara girmekten menedil- mektedirler. - Yolcuların (serbestçe çıkmalarma imkân vermek İçin tat- bik edilen bu karar, pazartesinden itibaren yeni bir şekle sokulacak ve vapurların gelişinden yarım saat son ra İsteyenlerin girmesine müsaade edilecektir. Yalnız, teşyi için gelen- lere bu müsaade verilmiyecektir. tine yeni yeni müzaheret gösteren İngilterenin bu müzaheretinin mu - kıskanç bir ehemmiyet atfetmektedir İler Binaenaleyh, Hitler Mussolini e yapacağı herhangi bir anlaşmada İ - İtalyan dostluğunun temin edeceği faydaları doğuracağı bu menfi meti- hafaza edilmesi hususuna Almanlar | İ eelerle ölçmek mecburiyetinde kala « | | caktır. Mamafih Almanyanm bütün bu mülâhazalarmın yeni Fransız kabine- sinin güdeceği siyasete göre tadile uğrayacağı şüphesizdir. Çünkü Al - manya İtalyayı gicendirip Stress cephesinin tekrar teşekkül etmesine hiçbir suretle razı değildir. — N. M. m Bir heyet Hazinei Evrakta çalışıyor Resmi dairelerde yok edilmesi 1&- wmgölen evrak hakkındaki kanunun tatbikatına devam edilmektedir. Bu iş için, bütün vilâyetlerde tâli birer komisyon teşkil olunmuştur. Merkez deki nihat tetkik komisyonu da şeh- rimize gelerek hazinei evrakta çalış- mağa başlamıştır. Komisyon, Başve- kâlet muamelât umum müdürü Hay» dar Günver'in reisliğindedir. Azaları Hariçiye Vekâleti evrak müdürü Hâ- mit, Maarif kütüplanesi müdürü Hazan Fehmi, Dahiliye. Vekâleti ev- rak müğürü Ahmet Fehmi ve Milf Müdafaa Vekâletinden bir zattan mü rekkeptir. İstanbulda teşkil olunan tâli komisyon 926 senesine kadar e5- ki Şürayi Devletin yok edilmesi lâ- mgelen evrakmı ayırmıştır. Nihal komisyon bunlar üzerinde birer bi- rer tetkikler yapmakta - ve kararını vermektedir. Yok edilmesi hakkında karar verilen evrak satılmıyacak, bunlar yakılacak veya hamur haline zetirilecektir. Tetkik neticesinde sak lanılmasma karar verilen evrak ta hıfzedilecektir. Komisyon buradaki isini bir haftava kadar bitirecektir.