6 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

6 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Hükümet Hasan Polatkan Rakam, rakam, rakam... İktisadi hayata ait konuşmalar Baştanbaşa — iftira ve tezvirden iba- ret olan konuşmalarını, Tradyoda neşrederek vatandaşları rencide et- mıye hakkımız yoktu u kötü isnat ve telkinleri ya- panların zehirli dilleri tutulacak.. "Meşum bir iktisadi ve mali Sui- "Mali itibarımızın kalmadığını id- dia eden muhalefet sözcüleri verdi- ğimiz rakamların mukayesesinden utansınlar." "Sinsice yaptıkları propagandala— ra rakamların cevabı." Medenıyet ve terakki yurumekted ir. "Bu çalışmanın kutsiyetini unu- tanlar dunyanın en adi insanlarıdır." ki iktidarın yaptıkları bir ta- rafa, fakat akıllarından geçirdikleri bile bir iki sene sonra bitirilecek te- sislerimizin yanında gülünç olmaktan ileri gidem "Onların gozlerı her ne pahasına olursa olsun, hemen iktidara geliver- mek hırsı ıle kararmış, — mantıkları bozulmuş eçim bahanesı ile zehirli propa- gandalarını son haddine çıkardılar; tahkir, tezlil, isnat, iftira ve tezvir vatan sathını korkunç bir şekilde kir- letti." kervanı İşte son günlerde vatan sathını kaplayan sözlerden bir kısmı bunlar- dır. Bu sözler, iktidar organının diliy- le, muhalefet tarafından memleketi- mizin iktisadi düzenine — yöneltilen AKİS, 9 AĞUSTOS 1955 mesnetsiz ve tahrifkâr iddiaları ce- vaplandırmak üzere mes'ul hükümet adamları tarafından yapılan ferahla- tıcı konuşmalardan alınmıştır. Muha- lefet mensuplarının açtığı söylenen kampanyaya karşı iktidar da kam- panya açmış bulunuyor. Hem de na- sıl bir kampanyal!.. Doğrusunu söylemek lazım gelirse, iktidar mensuplarının, ve iktisadi vaziyet hakkında vatan- daşları aydınlatacağını okuduğumuz ve duyduğumuz zaman sevinmiştik. Gerçi bu bunu bildiren haberin to- nundaki sertlik biraz endişe vermiş- ti ama, cevapların bu kadar kızgın bir ifade ile Verilebileceğini tahmin etmek mümkün olmamıştı. Haberden sevınmıştık çünkü bilindiği gibi uzun- a bir zamandan beri iktisadi hayat hakkında ancak tarihi tetkik yapmak imkânı kalmıştır. Neşredilen en taze istatistikler bile beş altı ay evveline aittir. Sadece bu kadarla kalsa gene de iyi olabilirdi. Neşredilen rakam- ların bir kısmı da ne olduğunu an- lamaya imkân vermiyecek tarzda ter-" tip edilmektedir. Bu sebeple bundan bir müddet önce yapılan şikâyetler ve münakaşalar herhalde hatırlardadır. Bakanların konuşmalar yapması hem vatandaşları aydınlatma şeklinde bir alışkanlığı hazırlaması ve hem de son vaziyet hakkında bilgi edinebilmek imkânları zağlaması bakımlarından iyi olabilirdi. Fakat görüyoruz ki va- ziyette bir değişiklik olmamıştır. Yet- kili şahısların bol bol, saatlerce süren konuşmalar ma rağmen bir çok ikti- sadi meseleler halâ bir devlet, sırrı olmakta devam etmektedir. Yapılan konuşmalarda — verilen rakamlar ve malumat ancak hakikatin yarısını gösterir vaziyettedir. Önceden hazırlanmış fikirler İstatistiik — mutalarının toplanması, bir neticeye bağlanması ve mana- landırılması çok tarafsızlık istiyen bir iştir. Daha önceden düşünülmüş ve karar altına alınmış bir fikri mü- dafaa etmek için, yani önceden tayin edilen bir neticeyi teyit için istatis- tik hazırlanmaz. Hazırlanırsa, doğru olmaz. Çünkü rakamlar gayet ko- laylıkla istenilen şekle — sokulabilir. Hele bunların kullanılması ve bilin- mesi imtiyazı tekelde olursa.... Önce- den kararlaştırılmış fikre gore netice değil, neticeye göre fikir istihsal et- mek lâzımdır. Fakat maalesef verilen malumat ve rakamlar, önceden dü- ünülen neticeye göre rakam hazır- landığı intihamı vermektedir. Bir ki- tap halinde toplanacağı söylenen bu konuşmaların ilmi ve objektif ola- rak tenkidi herhalde bir kaç kitap tutabilir. Bu güne kadar, faaliyet mevzu- ları iktisadi hayat ile alâkalı Bakan— ların hepsi bir kaç konuşma yapm bulunuyorlar. Bu yazımızda bılhassa umumi iktisadi ve mali vaziyetimiz i- le ilgili konuşmalar yapan Maliye yapılan işler' Bakanının sözleri üzerinde biraz dur- mak istiyoruz. Maliye Bakanı şim- diye kadar dört konuşma yapmıştır. Birinci konuşmasında, istihsal mikda- rındaki, milli gelirdeki artışlar, zirai kredi, 'devlet bütçesi ve yatırımlar uzerınde ikinci konuşmasında para ve kredi mevzuları üzerinde, üçün- cülünde tediye muvazenesi hakkında ve son olarak da mali itibarımız hak- kında konuşmuştur Bilindiği gibi eski iktidarın Ma- liye Bakanı, bugünkü Bakandan 11 sual sorarak cevaplandırmasını iste- mişti. Hakikaten on bir sual normal olarak bilinmesi gereken bazı şeylere dairdi. Ve hiç birisinin de devlet sır- rı olabilecek bir mahiyeti yoktu. İk- tidarın bu suallere, iddialarının doğ- ruluğunun ve samimiyetinin ispatı sadedinde rahatça ve kolaylıkle ce- vap vermezi lâzımdı. Fakat nedense aliye Bakanı meselelerden bazıları- na dola mbaçlı cevaplar vermeyi bir çoğundan ise hiç bahsetmemeyi tercih etti. Meselâ 1950 deh bu yana para kıymetindeki hakiki düşme mikdarı- nın ne kadar olduğu sualine para kıy- metinin'Halk partisi devrinde ne ka- dar düştüğünü ve devalüasyonun na- sıl yapıldıgını söylemekle cevap ver- di. Halbuki bu sualin esas cevabının bu olmadığı muhakkaktı Kıymet ifade etmeyen rayiç paramızın serbest rayiç üzerinden ış kıymetine temas eden Bakan bu rayicin hiç bir kıymet ifade etme- Mikrofon hesap veriyor Sahibinin sesi.,