6 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

6 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Stendal'in üç aşk tavsiyesi Zevk, gurur, ihtiras anlar ve hayallerinizi 1cap eden yer- de durdurtmasını bilirsin Üç çeşit aşk vardır Kendi kendimize itiraf etmeliyiz ki aşk daima saf halde değildir. Stendhal aşkı üçe ayırmıştır: ur okşayan aşk, gurur okşa- yan her şey gibi geçicidir. Zevki tatmin eden aşk bir moda kaprısı gibi sönüp gidebilir.. Plajlar- dans pistinde, tatillerde bu tip aşk hastalıklarına yakalananlar çok- “İhtiras halindeki aşk: Çok uzun sürebilir Menfaat daima mevzuubahis ol- masa bile, bir çok kamçılayıcı unsur- lar, aşkı besleyebilir hattâ, doğura- bilir: Bir kadın, bir erkeği başka bir kadının elinden almak hırsı ile hare- kat edip aşık olabilir, daha doğrusu, âşık olduğunu zanneder. Meşhur bir artist, bir sanatkâr, tanınmış bir şa- hıs daha çabuk sevilir çünkü bu aşk gururu okşamakta azen men- faat için sevenler, bunu bilmezler bi- le, karşıdakınden evvel kendi kendi- lerini aldatmışlardır.. Ancak sevdik- leri insan parasını veya mevkiini kaybederse, işler meydana çıkar. Bedbaht aşkın vardır ivi çiviyi söker derler, fakat bed- baht bir aşkı yeni bir aşkla unut- maya çalışmak ümit edilen neticeleri tedavisi Kalp ve kafa işlerinden çok iyi anlayan bir insan şu tavsiyede bu- lunuyo u düşünmeye başlar başlamaz derhal başka bir şey düşünür, onu hayalinizde — canlandırır canlandır— maz da başka bir şeye bakın.. İlk ön- celeri bu güç ameliyeyi günde bin defa tatbik etmeniz icap edecek, azap AKİS, 6 AĞUSTOS 1955 duyacaksınız çünkü ekseri aşkın ıstı- rabı da sevilir. Fakat kendi kendinizi aha çok sevdiğiniz için çok geçme- den, bu amelıye günde 500 e inecek- tir.. Nihayet, öyle bir an gelecek ki, kafamızda teşekkül eden otomatik hareket, hatıraları, kendiliğinden, siz madan kovacak, rahata kavuşa- - Eğer bana inanmıyorsanız, benimle bahse girişin, uç gün, yalnız üç gün dediğimi yapın Aşk ıstırabına yakalanıp kendile- rini yatağa atanlar, bu ızdıraptan cidden güç kurtulurlar Ama işi gücü olanların aşktan ölecek vakti yok- tur! Aile Çocuğunuz, aynanızdır ... Yazı mı yazıyorsunuz, dikkat edin, ocuğunuz, derhal, bir kalem kâ- ğıt tedarik edip bir şeyler karalıya- caktı Çamaşır mı yıkıyorsunuz? Elinde tası ve bir kaç paçarva, musluktan su almaya çalışacaktır. Kızsa rujunuza, pudranıza musallattır. Oğlansa ba- basının marangoz takımlarına.. Onun için hayatta her şeyi bilen, her şeyi yapabilen, kuvvetli eşsiz bir örnek vardır: siz! iz farkına varmadan sizi dinler, en ufak ıstırabınızı, sevincinizi, saa- detinizi hisseder.. Sizin ona yasak ettiğiniz şeyler degıl sizin yapmadı- ğınız şeyler ona yasaktır, yaptıkları- nız da mubah! Dikkat, büyüdükçe kusurlarınızı farkeder, yalanlarınızı yakalar. Sukutu hayale uğrar ve i- nançlarını kaybeder! Fena bir örnek-. seniz, fena bir modelle karşılaşırsı- nız. Baskılar tazyikler para etmez. O nasıl sizin korsenizi veya babasının ayakkabılarını giyerek size uymağa en ufak hareketlerinizi, çalışıyorsa, Ve büyüklüğe özenir. Ama el ağızda olmasa. KADIN Çocuk gördüğünü yapar... Jartiyeri — nerede? reaksiyonlarınızı, iyi veya kötü alış- kanlıklarınızı da taklit edecektir. O- dada yalnız başınıza olduğunuzu zan- nettiğiniz anda, o köşesinde oyun- cakları ile oynuyorken sizi de gözet- lemekte ve hükmünü vermektedir.. Bir kadından kocasına Tren kalkarken, heyecanlı bir ses- le, bana, annemde on beş günden fazla kalmamamı tenbıh İ biliyordum. Bana sevdiğim sigarayı, hoşlandığım mecmuaları alacağına da emindim. Fakat ne de olsa, haya- tından memnundun. Başı boş kalmış, hürriyetine kavuşmuş bir mektepli gibi, fazla konuşuyor, fazla hareket ediyordun Halbukı işte eve döner gene benimle karşılaştın.. Bu mektup seni biraz şaşırtacak, biraz sinirlen- direcek bile.. Fakat affet., insan her şeyi söyliyemiyor.. Hem bilirim, fay- dalı da olsa tren kalkarken, üst üste yapılan tembihattan hoşlanmazsın ordum, evet tıpkı hürriyeti- ne kavuşan bir mektepli hali vardı sende.. Sitem ediyorum zannetme. Herkes bu hisleri duyar. Allahtan be- kârlık hayalleri ile hakikatler ara- sında büyük farklar vardır. Bu haki- katleri, her sene, annemden dönüşte, senin gozlerınde 'okurum.. Birbirimizi özleriz. "Bekârlık sultanlıktır” der- ler ama, evlilerin yeniden bekârlığa dönüşü pek de kolay değildir. İşte bunun için, senden birkaç ri- cam var sevgilim. Akşamları iş dö- nüşü, bekâr arkadaşlarla piyasa yap- tıktan sonra, onlardan ayrılıp eve önmek, sana bazen güç gelirdi de- ğil mi? Madem ki, ben artık evde se- ni beklemıyecegım arkadaşlarından hemen ayrılma. Belki biraz gülüp eğ- lenecekler ama goreceksın ki, ekseri- si, akşamı nasıl geçireceğini bilme- dönmez