21 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

21 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XV, Sayı: 248 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak — Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 18992 P. K. 588 - Ankara İdare : Denizciler Caddesi 23/B Rüzgârlı Matbaa Tel: 15221 Fiyatı 125 Kuruş Müessisi Metin Toker KİS Neşrıyat Ltd Şirketi — adına Imtıyaz Sahibi Neşriyatı — fiilen idare eden mesul Yazı İsleri Müdürü Kurtul ALTUĞ d Umumi — Neşriyat ğ/lüdürü Hamdi AVCIOĞLU * Karikatür URH Fotoğraf : Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe : Doğan Klişe Müessese — Müdürü : Mübin TOKER * Abone — şartları: (12 nüsha): 12.50 lira (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelik (52 nüsha): 52.00 lira * İlân şartları Santimi : 8 lira 8 renkli arka kapak. 750 lira İlân — İşleri Şark Reklâm Tel: 18173 — 11898 — 19214 * Dizildiği —ve — Basıldığı — yer: Rüzgârlı Matbaa — ANKARA Tel : 15221 Basıldığı tarih: 19.3.1959 Kapak resmimiz Cemal Reşit Rey İşini bilen şef Kendi Aramızda Sevgili AKİS okuyucuları B u haftanın başında AKİS 1darehanesınde pek kesif bir keder hü- küm sürüyordu. Kederin sebebi. Ahmet Barutçunun kaybıydı. AKİS - Sarol dâvası sırasında başlıyan ve gün geçtikçe karşılıklı sev- gi ve hürmetle gelişen Barutçu - AKİS dostluğunun yerini tutacak biç bir şeyin mevcut olmadığını sanıyoruz. Ya bir makalesinin tashihlerini bizzat gözden geçirmek, ya da sohbet etmek için sık sık AKİS'e gelen Barutçu, mecmuanın bütün mensuplarını yakından tanır, onlarla şaka- laşır ve hepimizin kalbini kendisine bağlardı. Bu hatıralar, duyduğu- ğumuz teessürü, simdi, daha da arttırmaktadır. * B u sayımızda bir başyazısını bulacağınız İsmail Rüştü Aksal da en yakın fikir ve mücadele arkadaşının arkasından neler duyduğunu anlatmaktadır. Makaleyi okuduktan sonra Barutçunun kuvvetli şahsi- yeti hakkındaki fikirlerinizin biraz daha — berraklaşacağını tahmin ediyoruz * E n mukaddes hisleri bile bezirgânlıklarına âlet etmekten çekinmeyen ve hakiki müslümanlıkla alâkaları pek şüpheli bazı kimselerin son günlerde gemlerini azıya almaları birçok vatandaşın vicdanını rencide etmektedir. Ne Atatürk inkılâplarına bağlılıkla, ne de dini inanışlara duyulması gereken saygı hissiyle bağdaşmasına imkân olmıyan bu tahriklerin ergeç önü alınacaktır. Hakikaten candan bir inkılâpçı olan Jale Candan, hu hafta makalesinde bu mevzuu ele almış bulunuyor. "Mustafa Kemalin çızdıgı yol" başlıklı bu yazıyı büyük bir zevkle oku- yacağınıza inanıyor ; Hatalı politikaların ve bitmek tükenmek bilmeyen menfaat kavgala- rının hakiki bir barut fıçısı haline getirdiği Orta Doğudaki kaynaş- malar, bütün hızıyla devam etmektedir. Öyle ki en ufak bir kıvılcım, bütün dünyayı saracak bir ateşin çıkmasına sebep olabilir. AKİS'in ha— diseleri büyük bir dikkatle takip eden dış politika yazarları tarafın- dan kaleme alınan Orta Doğu başlıklı yazı, dünyanın bu pek tehlikeli bölgesinde olup bitenleri bütün açıklıgı ile aksettirmektedir. adece siyaset sahnesindekileri degıl her sahada olup bitenleri oku- yucularına kendine has üslüp içinde ve sağlam istihbarat kaynak- larından gelen haberlere dayanarak aksettirmek siarında olan AKİS'in bu sayısının kapağını bir musikişinas süslüyor. Bu münasebetle Musiki sayfamızda, bu sahada olup bıtenlerın yanı başında memleketimizdeki mevcut orkestraların durumu ve bu mevzudaki çalışmalar hakkında etraflı bir yazı bulacaksınız. Siyasi aktüalite kadar alâka çekici olan sanat, teknik, edebiyat ve fikir hareketlerini de en yakından takip eden AKİS yazarlarının hazırladığı yazıların zevkle takip edildiğini umarız. * B atı memleketlerinde birçok evin zaruri eşyaları arasına giren Te- levizyon, henüz memleketimize — girmediyse de, ayağını eşiğimize basmış bulunmaktadır. Bu sebeple fırsat buldukça Televizyon bahsine de yer ayırmakta fayda gördük. Bu mevzudaki ilk yazımızı, bu sayı- mızda bulacaksınız. Bir İngiliz televizyon şirketinin hazırladığı Hitler hakkındaki program ile bir milletin kaderine hükmeden diktatörün ıçını kasıp kavuran ruhi dramın seyircilere nasıl nakledildiğini Tele- vizyon sayfamızı okuyarak öğrenebilirsiniz. * Vatan Cephesi için telgraf örnekleri sütunumuzda neşredilmek üzere pek çok mektup alıyoruz. Karikatüristlerin ve mizahçıların reper- tuarında baş mevkii kazanan Vatan Cephesi mevzuunun bu şekilde ele alınışı Zaferin dehşetengiz başyazarı Burhan Belgeyi pek Ööfkelendir- mişe benziyor. Geçen hafta tek yıldız imzasıyla çıkan bir başyazıda, üstad, "nükte ve zevk fıkarası" karikatüristlerimizi bir güzel paylıyor. Bu, tabii, meselenin bır cepheden görünüşüdür. İşin bir başka cephesi vardır ki onu d memeye imkân yoktur. Tuhaflık, bizzat bu teşeb- büsün kendısındedir ve radyoların gece gündüz durmadan yaptığı ya- yınlar elbette halk efkârında bir reaksiyon uyandıracaktır. İşte kari- katüristlerin ve mizahçıların Burhan Belgeyi kızdıran tutumları, bu reaksiyonun doğurduğu bir ihtiyacın tatminine yaramaktadır ve kokü, hiç şüphe edilmesin, halk efkârının hissiyatındadır. Saygılarımızla AKİS