21 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

21 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

OLUP BİTENLER C H. Pli idareciler meseleyi bu za- yeden görüyorlar ve hazırlıklara başlıyorlardı Merkez İdare Kurulu e Grup İdare Heyetinin son günler- de sıklaşan müşterek toplantıların- da tahkikat önergeleri için komite- ler kurulması kararlaştırılıyordu. Ko- miteler her mevzuda altışar kişilik e- kiplerden müteşekkil olacaktı. Grup İdare Heyeti, her altı kişilik grupa bir sözcü seçecek, diğerlerini de şa- hısları adına söz alarak sözcüyü tak- viye etmekle vazifelendirecekti. Ger- çi bu gibi müzakerelerde pek çabuk Yetişen yeterlik önergesi, hatiplerin Hepsinin konuşmasına — müsaade et- miyecekti. ama, bunlardan hiç ol- mazsa üçünün konuşmasına mani o- lacak bir imkân, D. P. nin elinde mevcut değildi. Zira İçtüzük, yeter- lik önergesinin Jlehte ve aleyhte ol- mak üzere asgari altı kişi konuştuk- tan sonra — verilebileceğini hükme bağlamıştı. YURTTA Tahkikat ve gensoru — önergeleri arasında en ehemmiyetlisi, o meselesi hakkındaydı. Merhum ver Somuncuoğlunun beyanıyla bir "hükümet işi" olduğu anlaşılan rad- yo partizanlığı dolayısıyla I. P. gensoru açılmasını istiyordu. Öner- ge çok taraflıydı. Hükümetin hukuki, mali, siyasi ve cezai mesulıyetlerını istihdaf edıyordu Siyasi bir cemiyet olan n ilân mahiyetindeki propagandasından diğer cemiyetlerin ilânlarında olduğu gibi ücret alınıp alınmadığı — soruluyor v hükümet üyelerinin bu ilânların tespit edile- cek ücreti nispetinde şahsen borçlan- dırılmalarını — istiyordu. Ayrıca Ne- fir yoluyla işlenen suçlara dair ka- nun Hükümlerine göre, radyonun C. K e hakaret mahiyetindeki ya- yınları ıçın takibat açılması ve tabi- atı ile hükümetin düşürülmesi derpiş ediliyordu. Artık karikatüristlerin devamlı mevzuu haline gelen Vatan Cephesi yayınlarının enine boyuna münakaşası ımkanını sağlıyacak bu önerge 11e -eğer iyi hazırlanılırsa- P. nin ağır bır darbe yiyeceği şüp- hesizdi Diğer üç önerge, yılların tozunu taşıyordu Bunlardan biri, partiler ındaki münasebetlere göre kâh dıllendırılen kâh uykuya yatırılan meşhur Özalp hâdisesi tahkikatıydı. D.P. nin muhalefetin tepesinde bir De. mokles Kılıcı haline — getirmek için geçen devre'de körüklediği bu mev- zuun, iktidar basınındaki ve komis- yondaki safhalarından sonra ne ka- dar mesnetsiz okluğu pek iyi anla- şılmış, hele Dilek raporuyla hâdise bir de gülünç hale sokulmuştu. İşte P. şimdi bu yıllanmış sakızı artık Meclis huzurunda, yere tükürt- mek istiyordu. Biri D. P. liler. öteki H. P. liler tarafından verilen ay- nı mevzudaki diğer iki önerge de, 1957 seçimleri için tahkikat açılması— na dairdi. ninki, — seçimlerde P. nın baskı yaptıgı iddiasına dayanıyordu n seçimler- deki D baskısına daır tahkikat onergesinın tesirini Aazaltmak mak- 8 Prof. Fethi Çelıkbaş eni — mesuliyetler sadıyla verilmişti. Fakat sonradan bu devekuşu kurnazlığının kimseyi aldatamıyacağı akıl edilmiş olacak, ki, C. H. P. önergesiyle beraber rafa kaldırılmışt Bütün bu tozlanmış önergelerle beraber C, Grupu, Meclise bir de yeni bir tahkıkat mevzuu getiri- yordu. Bu, eski Sanayi Bakam Sa- met Agaoglunun akrabalarına usul- süz ihalelerle menfaat sağladığı ve devlet müesseselerini zarara soktu- ğu iddiasıydı. Mesele, Bütçe müza- kerelerinde Suphi Baykam tarafın- dan ortaya atılmıştı. Baykamın ileri sürdüğüne göre, SEKA 1şletmesın1n iki ihalesi ICA şartnamesi çiğnene- rek, Ağaoğlunun eniştesinin üzerin- de bırakılmış ve bu işte bizzat Baka- nın tesiri olmuştu. Birinci ihale 550 bin dolarlıktı. Bundan büyük kazanç sağlanmıştı. 200 bin dolarlık ikindi ihaleyi enişte muayyen sebepler do- layısıyla yerine — getirmemiş ve SE- zarara uğratmıştı. Baykamın bütçe muzakerelerınde ortaya attığı, u mevzu, işte mdi bir tahkikat önergesi halinde Meclıse getiriliyor- u. Önergenin altında i Ba kam, Fethi Çelikbaş, Turhan Fey- zıoglu Ferit Melen, Avni Yurdabay- rak, Ferda Güley ve İlyas Seçkinin imzaları vardı. Bunlar grup tarafın- dan vazifelendirilerek bir komisyon teşkil etmişler ve mevzuu inceden in- ceye tetkik etmişlerdi. Önerge üzerin- deki müzakerelerin hayli enteresan safhalar arzedeceği muhakkakt Rafta içinde toplanan Grup İdare Heyeti, bütün bu hazırlıkları gözden geçirdi ve her şeye rağmen önergeler gene gündeme alınmazsa. Başkanlık Divanının mesuliyetleri üzerinde is- rar edilmesine karar verdi Diğer meseleler 1 | nümüzdeki Pazar günü toplana- u cak olan C. H. P. Meclis Grupu- nun bırmcı plandakı meselesini işte b ensoru ve tahkikat önergeleri teşkıl edecekti. Grupu bekliyen bir de üçüncü vazife vardı: Faik Ahmet Barutçunun yerine bir başkanvekili seçmek.. C. H. P. li milletvekilleri Barutçunun nasıl yeri kolay kolay doldurulamaz bir parlamenter oldu- ğunu bu vesile ile daha iyi anladılar. Adayların en şanslısı olarak gür ses- li, sinirli Fethi Çelikbaş görünüyor- u. Celikbaşın yanında, son Başkan seçimlerinde — Gülekçilerin Nüvit Yetkine karşı ileri sürdükleri Avni Doğanın ismi geçiyordu. Hıfzı Oğuz Bekatayı istiyenlerin de sayısı az değildi arutçunun ölümüyle acılan va- zifelerden biri de Parti Meclisi üyeli- ğiydi. 3 Nisanda toplanacak olan C, P Meclısı bu uyelık 1çın seçim yapaca üzüğüne göre boşalma halınde Parti Meclisi uyelı— ğine yedekten gelinmez. Kurul kendi üyesini kendi seçer-. Bu secimde de gene Celikbaşın ismi üzerinde duran- lar vardı. Çelikbaş -Kurultayda yap- tığı gibi- mesaisini gruptaki vazife- lerine teksif etmek isterse. Parti Meclisinde reylerin dağılması ihtima- li kuvvetliydi. Mesele olmayan meseleler Bu haftanın başında Meclis Grupu İdare Heyeti ile beraber Merkez İdare Kurulunun faaliyetinde de bir hızlanma müşahade edildi. Bayındır sokaktaki C Ge Merkez binasında -zaman Zzaman lnonunun de iştirakiyle, sık sık toplanıldı. An- cak bu hızlı çalışmanın fazla verim sağladığını söylemek — zordu. Kurul, hâlâ temcit pilâvı gibi önünde duran beylik mevzuların içinde — uğraşıp duruyordu: Karagöz meselesi, meselesi, Yeni Gün meselesi.. bir türlü halledılemıyor daha yuka- rıdaki meselelerle — uğraşacak, vakte ihtiyacı olan İnönünün de vaktini a- larak, uzun müzakerelere sebep olu- yordu. Karagözü Ankarada mı bıra- kalım? İstanbula mı nakledelim? Bu mevzu, değişik — safhalar geçire- rek, saatlerce münakaşa ediliyordu. Geçen hafta İstanbula nakletme te- mayülünde olan Kurul, bu hafta dü- şündü, taşındı, maddi imkânsızlıklar dolayısıyla Ankarada bırakmanın da- ha yerınde olacağı neticesine vardı Sonra da "Kâğıt işini ne "Boyunu mu büyültsek?". "Peki ne— den beş renkli olamıyor?" gibi "ha- yati" meselelere geçildi. Şüphe ki, böyle —teferruatın teferruatıyla ugraşmak bu işten biraz anlayan bir iki kişinin yapabileceği işti. Bunları, başka —meselelerin — sıra iği Merkez İdare Kurulu masasına ge- tirmekten abes Ur şey olamazdı. . H. P. kıymeth vakitleri israf etti- n bu "komitoloji" hastalığından kurtulmalıydı Ulus meselesinin halli de. bu ha- va içinde, Şirketin 27 Marttaki kong- AKİS, 21 MART 1959