11 Kasım 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

11 Kasım 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

İNEMA Filmler Hint Trilojisi ki senelik bır fasıladan sonra Hintli rejisör Satyajit Ray mem- leketindeki hayatı aksettiren triloji- n Dünyası” lunuyor. Filim geçen Ekim ayının onikisi ve yirmibeşi arasında yapılan Londra Flim Festivalinde ilk defa gBösterildi ve geniş ilgi topladı. Bilindiği gibi Satyaiıt Ray tril o]l— nin birinci filmine “Pat anchali” adını koymuştu. Filmin ısmj ve hi- kâyesi cağdaş Hindistan edebiyatı- nın en meşhur yaz: ti Banerfli'nin ayrtt ismi taşıyan ro- manından alınmıştır. Trilojinin bu ilk filmi kuzey Hindisten — köylerinden KÜ » di . “Aparajito”daki Apu Apunun hikâyesi birinde yaşayan bir allenin hayatını anlatır. 'Hayat rüzgârının bu insan- ları nasıl kınp geçirdiğini, yaşamaya de enlerin ise ıstırap ve kargaşalık icinde orta çağları andı- maziden ayrılarak, yorgun argın ve elem içinde nasıl modern hayata &6öç ettiklerini “Pather anchali” yi memleketimizdeki hususi gönteri- Jerde görenler hatırlayacaklardır. “Aparajito - Apunun Hikâyesi” adlı ikinci filim ise ilk filmin kahraman- Jarının önüne çıkan güclükleri insaf- #ızca ve hankulade bir şekilde an- latmak “Aparalito - Apımun Hikâyesi” Benaresde başlar. “Pather Panchali” de görüp tanıdığımız aile ikinci film- de bu şehrin oldukça fakir, fakat te- miz mahellerinden birine yerleşmiş- tir, ğ Eretmen olan baba, mukaddes Ganj nehrinin kıyılarında dersler vererek ekmek parasını çı- — LA karmaya calışır. Anneye gelince, o da yepyenmi bir muhitte yuva kurabil- mek İçin cırpınınaktadır. Yeni âdet- leri öğrenmek ve kast sisteminin sı- nırlarını aşmâmak icin büyük bir gayret sarfeder. Fakat artık 10 yaşına gelen oğlu Apuya söz dinletmek im- kânsızlaşmıştır. Baba birdenbire öÖlür. Bunun Üze- rine anne zengin bir ailenin yanına çamaşırcı o girmek mecburiye- tinde kalır. İyi kötü hayatını kazan- dığı halde okluna istikbâl hazırlaya- cak hicbir edblr a.lmamıştır Apu manımnı ze e resinin sac- larmdukı bitleri ayıı(la)amk geçirir. Günün birinde zengin adam kadınla oğlunu sayfiyedekxi evine götürür. Bir müddet ana oğul son derece mes'ud yaşarlar. Apu, kırlarda gezip dola- şir ve babası gibi bir din adamı ol- mak için dersg calışmaya koyulur. Nihayet günün birinde büyük üÜmit- lerle annesinin yanına gelir ve “Ben mektebe gitmek istiyorum” der. Annesi tarafından büyük fedekâr- lıklarla ısıed.ıgi yere gönderilen Apu başarılı bir. talebe olduğunu kısa zamand rir. Birkaç yıl sonra Kalküta — Üniversitesinden bir burs bile kazanır. Ylne heyecanla eve ko- şar ve annesine soTar : “Anne, gide- bilir miyim ? "" Bundan sonra f lmdeki hikâyenin dönüm — noktasına doğru uzun ve ağır bir çıkış başlamakta- dir, Buü çıkışın özeti yalnız bir nok- teda toplanabilir : Apunun istedi Bi bir anlayışla kabul eder. tikce yaşı ilerliyen Apunun annesini incltmeq.ne sebep ona olan bağlılığı- cöcuğun biran önce olmak için duyduğu endişeden ileri gelmek- tedir. Annenin ve büyüyen Apunun arasındaki nmünascbet filmin her sah- nesinde acıkca anlaşılmakta ve ba- şarıyla ifade edilmektedir. Kadınca- oo —aammaema e — — L KURTULUŞ YAYINEVİNİN ÖNEMLİ BİR ESERİ DANA SŞAİR ve YAZARLARIN HAYATI ÇIKTI retmenler ve öğrenciler 1- a Kutusu adrı—slmlıo ö Hralık posta rl'l“ derhı.l gönde- pulu ;:ön ğ*ı anlayışlı bir !n.ıaıı ve çocuğuna yük bir sevgiyle bağlı olduğ'u lclh 1ği I çıkardığı netice- ler hakkında şcyırcıyı aydmlatmak ve onu Üçüncil muvman say “Apu J. - Apunun Dünyası” adlı film rm—mıktır Ne vazık ki an “Apazaj!to” birin de bulanan sadeukten mahrumdur. Bununla beraber filmde süslü sah- neler bulunmasına Trağmen “Apara- - haz “Aııu Ja'rat"talu Apu Rayiın dehası... jito” seyirci Üstünde bakımından “Pather anchali”den den hiçte aşağı kalmamaktadır. Her iki filmde de batııı seyırclmn dikka- tini çeken en müllim r Asyalı rejisör Rayın dehâsı olm' uşt hıkâycdekı karakterler kadar ıstırap çektiği gerek “Pather Panchali”deki, g erek “Aparajıto“daki rejide'n anla- şılır. Buna rağmen Hintli rejisör acı hâdiseler ka"ı,ında süküneti elden bn-akm akta, ttâ sırası geldiği bu hâdxselere kayıtsızlıkla cevap vexvmekted Trilofinin Ücüncü filmi yarattığı tesir ndra Film Festivalinde gösterildikten ason- “Pa ve “Apara- jxto" isin söylenilen bvücll kellmelt- e bnkılırş Rayın trilojisindeki başarısına anca;k Rus rejisörü Mark Donskoi'nin 4KİS, 11 KASIM W —e

Bu sayıdan diğer sayfalar: