25 Kasım 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

25 Kasım 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUSİKİ İstanbul Gencer İstaubulda I stanbul Leylâsına knvuştu"' Bir- Bim 1çın de ©. sevenlere Ankaradan müjfdeler yolla- makta idi: İstanbulda kurulacak parada seve seve, kısa angajman)arla da olsa, söylemek arzusunu kat'i bir ifade ile haber veriyordu. Ve bu ha- ber öyle bir zamanda veriliyor ve sa- nat çevrelerine ulaşıyordu ki bir kat daha önem kazanmasına sebep olu- yor, heyecan uyandırıyordu. Çümkü şayet bu söz, herhangi bir zam a verilm:ş olsa idi, belki sanatseverler ya karşısındaymış gibi aldırmadan geçebilirlerdi. "Taksimdeki İstanbul OÖperası — binasının hâlâ bir iskelet sopranonun gelişinin ne faydası olabilrdi? — Milli Eğitim Baka.x Vekili Tevfik İNeri İstanbul- “Kral Oldipus” — temsillerinin temd.dı talebi karşısında verdiği söz arasında, basına ulaşan beyanatında “İstanbul Operasının iki yılda tamam- Halbuki bu söz hiç de erken söy- lenmemişti. ü dux-um başka idi ve kritik bir tarafı va Ayni günlerde Istanbulda sansas- yonel haberler dolaşmaktaydı. Yeni Opera binası tam de, Şehir Dram Tiyatrosu bin: pekalâ opera tems. llerı verllebileceğı bunun İçin orkestra, . Leylâ Gencer Banat elçisi... lan Muhsin Ertuğrul, İstanbul Ope- rusının kurulması konusunda herza- solist imkânlarının çoktanberi mev- manki g.bi ausmayı t rcih ediyordu. cut olduğu, hele dışardan getirtilebi- — İğtifalar ve dedik karışmak lecek bir iki misafir solist ile de bu — İStemiyordu. Fa'*at_t)u susuşunun ar- tesebbilsün daha kuvvet kazana- — Kâzmda bir şey seziliyordu. Olayların catı fikri gerçek bir mâna taşıyordu. — Belişmesini beklediğini zaten beyana- Zaten İstanbul Konservatuarının ge- — tenda söylemişti. İmkârlar ve zaman çen yıllar “Tatb kat sahnesi” adı al- — inilsait nâle gelince İstanbul _Opera.sı- tında verdiği opera denemeleri gele- —Ni kurmak için bütün kuvvetini vere- cek İçin Ümit verici sayılmıştı. De- — Ceği ve bunda da başarı göstereceği mek opcra temsilleri vcreb:ımek için — Muhakkaktı. Çünki onda bu sanat " b!rccıx ıeyler lde idi. Bu br... gücü tam mânasıyla mevcuttu. Muh- 8 İkinc'si, Ankara Dev!et Om-rzısm-t N Ertuğrul ha'en Amerikada mes- dan bazı avrılmalar olmuştu. Değerli letekf temaslarda bulunmaktaydı. opera sanatçıları Aydın Gün ve eşi İşte böyle bir atmosferin ortalığı >ra Günm hemen İstanbula gelmişler k'xpındlgı günlerde soprano — Leylâ ve verdikleri beyanatlarda yeni Gencer Istanbula geldi ve Leruplcdı- tanbul Oporası icin gseve seve çalışa- ği basın teplantısında, önümüzdeki caklarını söylemişlerdi. Aydın Gün — günlerde ckacagı Anupa Hindistan Mmemleket'mizde tanınmıs bir sahne- ye koyucu ve kaliteli bir tenordu. Az- — arada kendisine sorulan sualler ara- ra Gün ise yabancı diyarlarda da ba- — sındaki Devlet Operasından ayrılışını şarı gbatermiş bir sopranomuz idi. da kısaca açıkladı. Türkiyerin dışar- yot, Mmemlekete Bölge Tiyat- —da prest Jini yabancı — memleketten roıarını kaznndırdıktan sonra Devlet gelen an;sajmanlara müspet cevap Tiyatrosunda görevi sona eren Muh- — vererek daha iyi Kkoruyacağına inan- Sin Ertuğrul derhal işe koşulmuş ve dgğına, Türk Operasına dışarda İstanbula yeni tiyatrolar — kazandır- mıştı. Türk Tiyatrosuna yaptıfı bü- Yyük hiımetlerl lnklr edilemiyecek o- — vundu. AKİS, 98 KABIM 1959 tediği tarihleri ğını sözlerine ekledi. “Devlet Operasında asla söylemi- yeceğine” dair bir ifade kullanmadı- ğ'nı belirten eşsiz sopranomuz Leylâ Gencerin bu arada bir sözü bilhassa toplantıdaki basın mensuplarının ve dâvetlilerin dikkatinden kaçmadı “Devlet Operası memleketin malı- dır, ben de bir Türk sanatkârıyım!” A.B.D. Kültür sarmaş doluşı (New York, Kasım, İlhan K. Ml- maroğlu yazıyor) Ç Trütçeften Bsonra sıra şimdi Şit- takoviçtedir. Şostakoviç, Hreni- refleri- Iyi yoldaşların yapması gerek tiği gibi, aralarında paylaşmakta, he- le, ser verip sır veımemiye azami dik- kati göstermekteydiler. Heyet, Wa- sıngtondada bırkac giln geçirdi, mo- dern musikinin mekkesi Louisvillee Bitti; New York'ta Columbia Üniver- siteainde musiki profesörleriyle — ve öğrencileriyle tanıştı. New York Fi- “Col non” uvertürünü çaldı; olay, Kabalevskinin gövdesini göste- rip halkı selâmlaması için bir fırsat teşk:i etti. Bundan başka Boston Sen foni Orkçstrasımn şefi Charles .anhe rinde bir cömertlik gösterip, viyolon- sel konsertosunu idare etmesi için, kürsüsünü Ka.balevskıye bıraku Sov- erbe Amirofun "Sentomk Makam"ı da yer almıştı. övyet bestecilerinin Ce'umbia Üni- versitesini zivaretleri, olayın önemiy- le ilgili olmuyan bir derbederlik için- de cereyan etti. Üniversitenin musi- ki sınıflarından birinde — öğrencil. iler, ziyavetçilerin geleceği bildirilen saa- n Üstüne bir saat kadar sabrettik- ten somra, başka bir dünyadan gelmiş garip varatıkları görmek merakı İ- çirde bekledikleri Sovyet bestecileriy- İçerde hizmet etimenimcon'un İçin mil-"” Jikte, bir masanın etrafında yer al- H bir ödev aolduğunu haklı olarak sa->&'dılar Sııonı şaşkınlık havası hâkim- di; kimse ne söyliyeceğini bi

Bu sayıdan diğer sayfalar: