20 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

20 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Bir Mülâkat Evet dedim, çünkü... "C.H. P. ile A. P. arasında bit koalisyon, memleket menfaati ve bilhassa demokratik rejimin müda- faası hususunda, icap ettiği takdirde, bütün partilerin uyuşabileceğinin en güzel delilini vermiştir. "Bunu iki partinin birleşmesi değil, iktidarın ve dolayısıyla omemleket hizmetlerinin o paylaşılması şeklinde telâkki etmek gerekir. Bu suretle, bugün, nin de bir İktidar Partisi olduğunu iddia etmek yanlış olmaz kanaatindeyim "Böyle bir koalisyonu kurmanın, vatandaşlar ara- sındaki Oo gerginliği gidermek ve onları kaynaştırmak bakımından da faydası büyüktür. "Bu memleket uzun seneler parti mücadelelerine sahne olmuştur. Meclis içindeki milletvekillerinin kav- ga derecesine varan münakaşaları köylerdeki şahısla- ra kadar ulaşmış ve onların da huzurunun kaçmasına, onların da birbirleriyle oçekişmesine yol açmıştır. Bu yüzdendir ki, Meclis içindeki kaynaşmayı temin, mem- leket huzurunun birinci kademesini teşkil eder bir milletvekili olarak, muayyen bir mesele hakkında karar vermeden evvel, memleketin içinde bulunduğu şartların ışığı altında bu meselenin leh ve aleyhinde serdedilen fikirlerin karşılaştırılması lâzım geldiğine oinanıyorum. Parti omülâhazalarının, "Ben bugün, 14 Erol AKÇAL Eğer A.P. Grubu içinde bir "zede” arsa, bu genç Erol Akçaldır. E- Menderesin Devlet Baka- ketin ihtiyaçını görmüş, sahip olabi- leceği bütün şahsi hisleri bir tarafa atarak Demokrasinin kurtulması için elinden gelen gayreti sarfetmiş- tir. Erol Akçal sebeplerini son anlatmaktadır. kes rahatlıkla aşağıda, o hareketinin derece açık tekilde Bu düşünceleri, her- anlayacaktır. memleket menfaati bahis konusu olduğu zaman bir ke- nara itilmesi icap eder. Çok güzel bir şekilde ifade olunduğu gibi, partiler memlekete hizmetin birer vası- tasıdırlar. metidir. Bu sebeple parti mülâhazalarına bugün için yer verilemez. "Birleşme rinden birisini tir. Seçmenlerin, fikir ve arzularını aleyhindeki otezlerin en kuvwvetlile- seçmenin düşüncesi teşkil (oetmiş- yâni bizlere oy veren şahısların düşünmemiz şüphesiz şarttır. seçmenler ne düşünmektedirler? Bunlardan koalisyonu istiyor, bir kısmı istemiyor. Ancak, üzerinde ittifak ettikleri iki husus var: Hepsi de huzur Ve demokrasi rejiminin teessüsünü arzu edi- yor. Bunları sağlamak da bizlere aittir, yolunu seçmek de... "Nisbi temsil sonunda, ekseri memleketlerde Kuv- vetli bir hükümet kurmak için koalisyona gitmek fay- dalı ve zaruri olmuştur Memleketimizin içinde bulunduğu iktisadi ve si- yasi şartlar kuvvetli bir hükümetin ne derece lüzum- lu olduğunu açıkça göstermektedir. Bugün memleke- tim için, ekseri koalisyonlarda olduğu gibi, bir büyük parti ile bir küçük partinin müştereken kuracakları kabine faydalı olamazdı. nan müstakar bir idareyi sağlayacak kuvveti elde ede- mez ve Parlâmentoda, istenilen itimada mazhar ola- mazdı. Bunun için en kuvvetli kabine, bugün için bir C.H.P.-A. P. koalisyonu halinde kurulacaktır. Temenni ederim ki kabinemiz ahenkli çalışabilsin ve hepimiz, bütün milletvekilleri yapıcı tenkidlerimiz- le kabineye yardımcı olabilelim. Geçmiş günlerin (okö- tü hatıralarım silip, istikbale ümitle bakabilelim. Dâ- valarımızı elbirliğiyle hallederek, ordumuzu siyasetle meşgul etmeyip, kendi asıl vazifesini yapmak üzere serbest bırakalım." AKİS, 20 KASIM 1961