20 Kasım 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

20 Kasım 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. Gümüşpala Meclis koridorunda C.H.P. li Satırla Kardeş, Buna benzer küçük noktalar üzerin- de durulmakla beraber, İnönü kabi- nesinin bir iş ir inancını doğuran bir metin umumi efkâra takdim e Böylece, perşembe günü kapat Bakanlıklar ve Bakanlar konusu- i. Onun tartışılması, gece yarısı- na kadar sürdü. Program konusun- da üstünlük gösteren C.H.P. ekibi, işin o faslında daha şamar ve ve munis göründü. e A.P. liler, üzerinde bilhassa "durdukları iki meselenin ikisini de kendi lehle- rine halletmeye muvaffak oldular. A.P. nin iki derdi vardı: Kabine- de bir tek Başbakan Oo Yardımcılığı olmasını, onun da kendilerine veril- mesini istiyorlardı. Bir de İçişleri bakanlığı üzerinde ısrar ediyorlardı. C.H.P. liler daha müzakerelerin ba- sında ikinci talebi kabule hazırdılar. Ancak onların ciddi arzuları iki Baş- bakan Yardımcılığı bulunması, bun- ların birinde bir A.P. linin, ötekinde bir C.H.P. linin oturmasıydı. A.P. ye İçişlerini, bu talepleri ğında vermeyi tasarlıyorlardı. buki mesele A.P. için bir prestij me- i. İnönü, nihayet bir C.H.P. . Ondan sonraki koltuklarda e- şit sayıda oturulması C.H.P. lehine prim yapacaktı. Başbakanlık dahil, Bakanlıklar yanyarıya paylaşılırsa 11 - 11 beraberlik olacaktı. Ee, eşit- lik halinde zaten Başbakanın oyu iki sayılacak ve tesir icra edecekti. O Yardımcılığı ile yetinmek ve bunu da A.P. ye bı- rakmak hakkaniyet icabıydı. C.H.P. ekibi bütün gün o direttikten sonra ısrar etmemeyi uygun buldu. Böyle- 8 kardeş... ce de, program konusunda taviz ve- ren A.P. ekibi ikinci fasılda taviz a- larak yeni bir eşikli sağladı. Ama, öylece işin "pazarlık" tara- fı nihayete erdirilmiş oldu. Pazarlık, ele o partilerin içine in- tikal e İnönü çalışıyor ali İsmel İnönünün cam gıp Gümüşpalanın Baş- bakan imi almak isteme- mesi üzerine sıkıldı. £ Başbakanın, Bakanlıkların şöyle veya böyle tak- simiyle bir alakası yoktu. Ama, iş görebilmek için kuvvetli bir hükümet istiyordu. 78. . yaşında, bundan 38 yıl önce görmüş olduğu bir görevi, sırf bunun isin tekrar kabul etmişti. Kabinesinde, Gümüşpala gibi selahi- yetli bir A.P. linin Başbakan Yar- dımcılığında bulunması sok müşkü lü yenmeye yarayacaktı. İki Genel Başkan, rüştüler. .Gümüşpala etmekle söze girişti. bul etmeyeceğini daha önce ilân et- mişti, hiç bir yerde gözü yoktu, şe- ref peşinde koşmuyordu.. İnönü, ba- his konusu olanın bunların hiç biri olmadığını izah etti. Gümüşpaladan kabul etmesi istenilen bir şeref de- il, bir vazifeydi. A.P. Genel Başka m İnönünün yanından ayrıldıktan sonra, Senato Başkanı Suat Hayr Ürgüplüyle buluştu. Sağduyu sahi bi Senato Başkanı, Gümüşpalayı ik na için ciddi gayret sarfetti ve İkin ci Cumhuriyetin ilk kabinesinde yer almasının hem şahsen, hem A.P. Ge- nel Başkanı sıfatıyla bir tarihi vazife olduğunu söyledi. Fakat Gümüşpa- lanın tereddütleri, sabahleyin yenil- Cumartesi sabahleyin gö- medi. A.P. Genel Başkanı daha faz- la düşünmek için müsaade istedi ve cevabını saat 17'de oİsmet İnönüye vereceğini söyledi. nönü isin ikinci bir mesele, Ba- -anların seçimiydi. AA.P. kendisine, C.H.P. ye nazaran daha dar bir kad- ro teklif edecek ve Başbakan mesai arkadaşlarını bunlar arasından ala- caktı. Halbuki A.P. İnönüye tek i- simli bir liste sunarak bakanlarının mesuliyetini tek başına tekeffül etti. Ama C.H.P. idarecileri, C.H.P. li Ba- kanlar için partiiçi görüşme yapm mak yükünü de İnönünün sırtına verdiler. Zira C.H.P. içinde bir kulis, gün- lerdir başlamışta. Tek müstağni İs- mail Rüştü Aksaldı. Bu yüzden o, kabineye tek Başbakan Yardımcısı- nın girmesi kararlaştırıldığında ade- ta bayram etti. Buna mukabil, parti isinde su başı sayılacak mevkide kim varsa, İdeal Bakanın kendisi olduğa hususunda şaşmaz e sahip gö- rünüyordu. Bir, Eski Takım vardı. Bunların isminden tarafsız oOumumi efkar cidden bıkmış olduğundan o ve C.H.P. de yeni bir ruh aradığından Basın topyekün aleyhlerinde vaziyet aldı. Nitekim bizzat C.H.P. içinde "Allah aşkına, güneş altında gençle- re de bir yer!" feryadı yükseldi. Bu- nun yanında partiiçi kombinezonlar çeşitli kuvvet gruplarından müteşek- kil bir karma ekip formülü üzerinde düğümlendi. Halbuki, memleket iş görecek, dinamik, kafasında sağlam ve yirminci asrın ikinci yarısına uy- Gümüşpala İnönüye gidiyor Düşman o çatlatan AKİS, 20 KASIM 1961