4 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

4 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER seriyet" sağlayan güven oyları, an- dö gal elbisesi içinde canlı ve azimli görünen İsmet İnönü, işte bu alkış sesleri arasında kürsüye geldi. Söy- leyeceği kısa teşekkür sözleriydi. A- ma bunu meharetle, samimiyetle ve inanan, inandıran bir eda içinde söy- ledi. Muhalefet partilerinin yardımı» na, İktidar partilerinin desteğine gü- venerek İnönü kabinesi memleket kışlardan fazla olması Başbakanın yeni imtihanda bir fazla başarı ka- zandığının delilini teşkil etti. kan kürsüden indikten sonra millet- vekillerinin şahsi tebriklerini kabul etti ve meşhur çantası koltuğunun altında, koridora çıktı. İnönüyü asıl sevindiren ne- tice, Fuat Sirmenin blok neticeyi i- lân etmesinden bir saat kadar sonra geldi. Başbakanın üzerinde önemle durduğu nokta, beyaz güven oyları- nın kimlerden, daha doğrusu hangi Gruplardan geldiğiydi. Bunu öğren- dikten sonradır ki Başbakan, mem- leketi içinde bulunduğu ekonomik ve sosyal dertlerden kurtarabilme im- kânını kazandığım anladı. neticeler gösterdi ki C.H.P. milletvekili iş- bunların 166'sı müs- tirak etmiş ve bet oy vermiştir. Sâdece 6 C.H.P. li oylamaya katılamamış, Başkan Fu- at Sirmen de bu sıfatı dolayısıyla oy kullanmamıştır. Bu, yeni hükümetin CHP. tarafından blok halinde ka- bul edildiğinin delilini teşkil etti. A. P. den oylamaya 99 kişi katılmıştır. Bunların 97 tanesi beyaz oy kullan- mıştır. Sâdece 2 A.P. li, Grup kara- rına rağmen yeşil oy vermiştir. Bu- na mukabil, 69 A.P. li toplantıya ka- tılmamıştır. Bunlardan bir kısmının, meselâ Neriman Ağaoğlunun o sıra- da koridorda dolaşmakta olması bunların kırmızı oy sahipleri olduğu kanaatini doğurdu. Ancak bu esnada alı al moru mor bir kaç A.P. millet- vekilinin "Bitti omi?" diye kapıda görünmeleri, 59 namevcut arasından bazılarının kalben Hükümetle birlik- te olduğunu ortaya koydu. Kaba bir hesapla, 158 kişilik A.P. Meclis Gru- bundan 100 kişi sağlam beyaz oy sa- hibidir. Y.T.P. den 45 kişi oy ver- miştir. Bunların 38 tanesi, Grup ka- rarına uyarak yeşil (o müstenkif oyu kullanmıştır. Ama, iki istikamette 7 milletvekili bu kararı tanımamıştır. Bunların 4'ü aleyhte, 3'ü lehte oy vermiştir. C.K.M.P. ise, oylamada 41 kişiyle temsil olunmuş, bunların 38'i Grup kararına uyarak müstenkif oy vermiştir. Aleyhte oy veren yoktur. Ama 3 C.K.M.P. temsilcisi, İnönü kabinesini odesteklemek için oOGrup kararım hiçe saymıştır — İnönü kısa bir hesap yaptı. De- mek ki, iktidar partilerinden Karma Hükümete 263 oy verilmişti. Mem- nun, gülümsedi. Aynı neticeyi öğrendiğinde, bir başkası daha başkentte tatlı tatlı te- bessümden kendim alamadı. Bu, A- merikanın Türk dostu Ankara Elçisi Hare idi. Türkiyede sağlam, müsta- kar, rahat bir Parlâmento ekseriye- tine dayanan bir bundan böyle, yardım Türk - Amerikan münasebetleri bu. gerçeğin ışığı altında gelişecekti. Öğleye doğru, herke» memnun. Meclisi terketti Grupların durumu Aslında, İnönü kabinesinin rahat bir çoğunluk Oo saylayacağı oyla- madan sonra değil, hattâ oy günü de değil, Hükümet Programı üzerin- deki müzakerenin yapıldığı celsede belli oldu. O gün konuşan dört parti- nin sözcülerinin dördü de programı beğendiklerini ifade o ettiler. Evvelâ Alican, onu takiben Ahmet Oğuz -C. K.M.P.-, Apaydın ve Aksal prensip- lerde Hükümetle birlik olduklarını belli ettiler. Alican, programı o ka- dar övdü ve İnönü kabinesine o de- rece güven izhar etti ki, oylama için Y.T.P. Grubunun kendi mensupları- nı serbest obırakmaması, müstenkif oy vermeye zorlaması çok kimseyi hayrete düşürdü. (o Böylesine yapıcı İsmet İnönü ve kabinesi Program üzerindeki tenkidleri dinliyorlar Baş tenkit: Üstü kaval, altı şişhane! AKİS, 4 ARALIK 1916