4 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

4 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. den kimsenin Kırmızı oy çıkması rek sevindiler. şüphesi yoktu. bahis konusu değildi. Ama, acaba A. P. den 70, haydi bilemediniz, 80'nin üzerinde oy çıkacak mıydı? Hafta- gün ibre 97'ye gelip herkeste hayret u- yandırdı. Demek A.P. Grubu da, İnö- nünün tavsiye ettiği gibi, bir İktidar kavramış ve ona İhtilâl ile Demokrasi (arasındaki İnönü köprüsünün, sağlam iki ayak üzerine oturtulmuş olması dar geçitlerin birincisinden Oo geçtiğimizi dost düşman herkese gösterdi. Şimdi ne olacak? Haftanın sonundaki o gün, oylama- an hemen sonra İnönü Y.T.P. ve C.K.M.P. Genel Başkanlarıyla gö- rüştü, iktidardaki ve muhalefetteki partilerin birlikte çalışmaları gerek- tiğini, kendisinin Muhalefet Liderle- riyle daima temasta bulunmayı va- zife bileceğini söyledi. Alican ve Bö- lükbaşı böyle ciddi temaslardan sâ- dece hayır çıkacağı yolundaki inanç- larım teyit ettiler ve Başbakanın ya- nından memnun ayrıldılar. Ama iki- sini de, bir mesele hemen meşgul et- meye başladı: Grup kararına uyma- yan âsiler ne olacaktı? Bu, akşama doğru A.P. nin de meselesi haline geldi. A.P. liler, idarecilerin gözleri- nin içine baka baka bu karan hiçe saymış olan iki milletvekilini derhal ihraç niyetlerini açıklamaktan çe- kinmediler. Y.T.P. li âsilerin adedi 7'dir. Y.T. P. kararım hemen veremedi. Grup- tan bu çapta bir fedakârlık, şüphe- siz kolay değildi. Ama, bu yapılmaz- sa Grup disiplinini sağlama imkânı Y. kalmayacaktı ki.. li, gü- veylerin ancak zifaf (ogecesi tavuğu bacağından tuttuğu gibi ayırması halinde otorite sahibi olduklarını, aksi halde gülünç mevkie düştükleri- ni hatırlattı. Ama, Y.T.P. li zaten gidiciye benziyorlardı. Bunlardan Be vullarını Dört, hadiselerin gelişmesini yecekti. Zira onların kanaati, oyla- maya katılmayan 50 kadar müfrit A.P. linin oradan kopacağı ve böyle- ce ayrı bir blokun teşekkül edeceği merkezindeydi. C.K.MP. ye gelince, otoriter Bö- lükbaşı, kafasında kararım vermişti bile. Disiplinin dışına çıkanlar -biri, Atatürkün evlâtlığı "Küçük Ülkü" nün eşi Fethi Doğançaydır- partinin de dışına çıkarılacaklardı. Ama, üç C.K.M.P. li de bundan büyük bir Istı- rap çekeceğe hiç benzemiyorlardı. Bu dalgalanmalar üç partide de- vam ederken, dördüncü partiden o- Meclis Programı Böyle Dinledi İnönü kabinesinin programı rogram Mecliste okunurken çeşitli hakkında o Mille Meclisinin gerçek çalıştı. Aşağıda, alkışa işareti alkış, (/) muhabiri bunu, tesbit etmek suretiyle cevaplandırmaya lacaksınız. (4) işareti Cümle Başbakanın kürsüye çıkısı Cumhuriyet Hükümeti, Anayasanın mutlak hakimiyetini temin Memleket idaresinde vatandasın dolayı ve bir fark göstermeyecektir. ehem etli mesele, asker sekildikten sonra polis ve jandarmanın aktı nevi bam vatandaş sözünde sağlam Bunun ameli çâresi, devlet ve özel teşebbüs olarak mümkün olan en geniş ölçüde yatırım yapılmasıdır. Devlet sektörü ME LEE verimli plânlı kalkınma fikrine ya olması, bütün üyeleriyle Atatürk ıslahatının münasebetleri ve ilkeleri etmek her siyasetin üstünde hedefimizdir. hakları siyasi kanaat olabilmesi ruplardan yükselen çeşitli mazhar ola, üzerinde kararlıdır. ayrılığından kıymetini ve ma- için her şeyden önce, siyasi iktidarın yatırımların isabetli bir plâna dayanması ve ma- rttır Bir o AKİS alkışları cümleleri o bu- hisleri nedir? süküt mânasına gelmektedir. C.H.F. A.P. Muhalefet at tf HA -—- / / / ğ * — EN A li kaynakların sıhhatli yelleri sağlanması şar 5 / Siyasi pe in birbirinin halefi durumunda hep bu istikamette birbirlerini uyarmaları ve tamamlamaları icap ettiği inancındayız. / aat arazisinde razi vergisini ve dar işçi kazançlarından tasarruf bonosunu kaldırmak zibi kolaylıkları ir ştirmek azmindeyiz “Pp . ... geçmiş siyasi mücadelelerin yaralarını tamamiyle tedavi etmek, dikkat ve ehemmiyet- * le gözönünde bulunduracağımız ve üzerinde çalışmaya başlayacağımız bir husus olacaktır. / Ayakta / İşçilerin bei inanış veya parti ayrılıklarına göre farklı muamele görmeleri kesin ola- rak önlenecektir. 2 / Toplu sözleşme ve grev hakkını düzenleyici' kanunlar Yüksek Meclise sunulacaktır. LE / / Yurdumuzun geri kalmış bölgelerinin kalkınması için bütün imkânlarımızı kullanacağız. * / / Radyoların işlemesinde siyasi tarafsızlık esas tutulacaktır. za / * Dış politikamızın temelini "Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” ilkesi teşkil etmektedir; * * * Bu çalışmalarımızda NATO ve CENTO ittifaklarının hususi ve önemli bir yeri vardır. # * * Kibrisin bu gayretlerini ve bölgemizin barış ve istikrarına yararlı faaliyetlerini yakın bir ilgi ile tâkip edeceğiz. ii i di Ordumuz, varlığımızın başlıca teminatı olarak milletçe aziz bildiğimiz bir müessesedir. t (Serin) ii Huzurunuzda bulunan Karma Hükümet büyük hâdiselerden sonra gelmiş bir milli hu- * zur ve plânlı kalkınma hükümeti amacındadır. * (serin) / Hükümet, muhalefet partilerinin murakabesini yardımcı bilecektir. / * Başbakanın kürsüden inişi ş ş ş AKİS, 4 ARALIK 1916