5 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

d » Amerikalı seyyahlar — Sirbistanda vazi Sırplar da vaziytten| Seyyahlar'şarkta eğlence olmadığından , şikâyet _ediyorla.r Üç gün evel Amerikadan lima- mmiza gelen Adriyatik vapuru yirmi dört saat sonra limanımız- dan Hayfaya mütevercihen h: Bu ay içinde Amerikadan bunun gibi büyük bir kaç seyyah vapuru geleceği için; seyyahları - karşıla- mak ve gezdirmek üzre yeni / hazırlıklar başlamıştır. Adriyatik vapuriyle gelen İngiliz Fransız, Alman ve Amerikalılar- dan mürekkep 600 ü mütecaviz seyyahın kısmı azami İstanbulda kendilerini alâkadar edecek spor ve sair buna mümasil kış eğlen- eeleri göremediklerinden şikâyet Mister Harding isminde zengin mukavemet ediyordu .- Oradan — Monako , Napoli ve Pireye uğra- yarak İstanbula geldik. Haylayı ve «arsı mev'ud » u ziyaret ettikten sonra ayni iske- İelere uğrayarak tekrar Amerika- 'ya döneceğiz. Vapur dahilindeki eğlencelerimize - şarkta - tercih edilecek hiç bir eğlence bulmadık. İstanbulu masıl — bulduğumuzu soruyorsunuz ! Memleketiniz. çok güzel ve şirin. Halkın kıyafetini Avrupalıdan tefrik edilmiyecek derecede muntazam ve mükemmel buldum. Bütün gazetelerinizden birer tane hatıra olarak aldım; Nevyorka götüreceğim. yeni harf inkilâbı ile, bütün bir medeniyet âleminin nazarı dikkatini celbet- tiniz. — | Artık €cnebi lisanı öğrenmek ve bu suretle Avrupa ve Amerika ile yakında ve bilâ vasıta tanış- mak ve anlaşmak vesilesini bul- muş oldunuz. Şimdi aramızda yalnız bir Bahrı Muhit vardır.., Adriyatik vapuru Gül Cemal gisteminde iki bacalı ve dört Nevyork Ilmanında ve vapurun salonlarından biri direkli olup Sigara, dans, poker, istirahat ve mütalâa salonları çok büyük ve çok — muhteşemdir. 24563 ton hacmımda ve İngiliz bayragı taşımakta olan Adriyatik yapurundan sonra Himanımıza 1 şubatta İngiliz bandıralı “Lorantik,, isminde bir seyyah vapuru dal gelecektir. Bu vapur da 18750 ton hacıındadır. Güneş küçülüyor 100 milyon sene sonra dünya kadar olacak kânunusaninin 26 e: gecesi Londrada Crandal caddesinde hükümet tetkikati fenniye daire- sinde —maruf alimlerden M. Tizardın verdiği konferans — her kesi hayrette brakmıştır. Muma- ileyh güneşin dakikada 250000000 'ton — mikyasında — güuntazaman küçüldüğünü beyan eylemiştir. V. Tirard güneşin Köçülmesinden şimdilik bahçıvanların Muz yetişti- Ten çiflik sabiblerinin endişe etme- sine mahal olmadığını ilâve eyle- miştir. Sam,ilerden biri alime sormuş: —Nekadar müddet zarfında gü- neş küçüle küçüle arz derecesine gelecektir? Mr. Tizard şu cevabı vermiştir: "Güneşin kürrei arz derecesine gelmesi için - 100,000,000 geçmelidir., Bu cevap sar eylememiş ve güneşin küçüldü; nü ispat için nasıl mikyas tutul- duğü sorulmuştur. Âlim cevaben demiştir ki: — Radiumun keşfi ve “Einstein,, nazariyeleri güneşin ne derecede küçüldügünü isbat ediyor. Yeni fikir şudur: Ne kadar kuvvet varsa o kadar maddeye müterafiktır. Güneşin ne kadar kuvvet ihraç eylediğini ve bundan — istidlâlen ne kadar Maddenin kuvvete inkilâp ey- dediğini biliyoruz. Lâkin kuvvetin maddeye — tahavvül — eyledigini benüz kimse soyliyemez yet memnun değil Belgrattan yazılıyar: Diktatörlük, Belgrat matbnatını , — şiddetli bir murakabe altında tutmakta devam ediyor. Hiç bir gazetenin Zagrep- teki tevkilattan — bahsetmesine müsaade edilmiyor. “Politikanın balkn eğlencesi olduğu bir mem- lekette en çok kızılan şey, yeni im idaresi altında bulunan resmi uriyetlerle nazaretlere tayinle- rin şayanı tenkit olmıyanları hak- kında haber vermemeleridir. Son İbir kaç gün içinde bazı nazaretlere tayinler yapıldı, fakat bu tayin dede , — neşrer gazetelerde yazılmasına müsaade edilmedi.. Herkes, Kıral ile Jeneral koviçin az zaman zarfında 'parli- manter idaresi — usulüne avdet etmek fikrinde olduklarını izhar edeceklerine intizar etmektedirler. Eğer diktatörlük uzun müddet devam ettirilecek olursa “bundan ilk rahatsız olacak şüphesiz Sırp- lardır, ve keyfi idareye Hırvatlar- dan daha az alışkındırlar. Filba- kika bükümetin idaresini doğru- dan doğruya kıralın kendi üzerine almasından dolayı mütemadiyen gelen telgrafların bilâ istisna gayrı Sırplardan gelmesi şayanı dikkattir. Eğer bir Sırp infialinin patlak vermesine — mâni — olunmak teniyorsa mahalli hükümetlerinin yerine konmuş olan kral memur- larının demokrasiye avdet niye- tünde olduklarırı süratle göster- meleri mutlaka lâzımdır. Resmi saatler. temdit edildi. Ayni zamanda, bu gün muhtelif eyaletler de, adetçe fazla kral memurları tayin edilmek suretile, diktatörlük idaresinin takviyesine devam ediliyor. Hükümetin daha fazla kifayetli iş görmesine delil olarak, yeni sene tatilinden Sonra avdet eden Belgrat mülkiye me- murları, bundan sonra altı saat yerine yedi saat çalışacaklarını gördüler. İşinden memnun 8 seneden beri işsizlik maaşı alan bir ingiliz amelesi İngilterede işsizlerin parayla geçinmeği âdeta sanat edünmişlerdir. Bermandseyde bir amele 1921 senescinden beri işsizmiş. Evli ve üç çocuklu olduğundan belediye dairesinden ber hafta kendisine 4 ingiliz lirası verilmektedir. Bu sene başında balediye büt- | çesinde bu adama verilecek para | ken azadan biri | söz alarak ameleye yedi seneden beri 1344 İngiliz lirası verildiğini söylemiş ve bu halin daha ne kadar devam edeceği malüm olmadığından ameleye 200 İngiliz lirası birden veri lerek Kanadaya hicretine yardım edilmesi- ni istemiştir. Bu fikir kabul edilmiş, fakat amele işinden memnun olduğunu hicret etmek isteme- iğini söylemiştir. Ameleye ya bu para ile Kanadaya - gitmesi, yahut artık muavenet görmeye- ceği bildirilmiştir. Millet mekteplerine dalı İsmet Paşa munim bir tamim gönderdi Mektebe devam edenlere muaşeret kaidelerile yaşamaları da öğretilecek Başvekil ve Masrif Vekili İsmet Ps.Hz. tarafından Millat Mektep: tamim leri Maallimlerine şa yapılmıştar « Aziz Arkadaş, Büyük halâskâr Gezi Rci hur Hazretlerinin Baş muallimli; altında millet mekteplerinde mu- kaddes ve tarihi vezifene başla- ğın gün cehalete karşı fevran 'eden milletinin en samimi hisleriyle karşılaşmış oldun Şimdi onu daka pek yakından görüyor ve rühu üzerinde, doğru- dan doğruya, müemsir olacak bir mevkide bulunuyorsun. Ben de senin bu mutena vazi- yetinden istifade ederek ufak bir hasbihal yapmak lüzumunu hiss- ettim. 1 — sana millet istifade edilmek üzre lerinin usulü tedriz dermiştim .- Bu dikkatle okur ve edersin. 2 — Şuna çok dikkat etmeli- sin ki millet mekteplerine devam eden taleben 'diğer smıf talebesiyle karşı mukayese değildir. Hayatta yaşamış, tecrübe görmüş, dimağı Oona göre teşekkül etmiş, kâmil insanlardır. Binaenaleyh bunlara risalesi gön- k risaleyi inayla - tatbik * Bursa mühakemesi — Bur- sadaki mevkufların muhakeme- lerine devam ediliyor. dün şahit- ler istima edilmiş, muvacebeler yapılmıştır. Mevkuflar şahitlerin sözlerini reddetmişlerdir. * Emniyeti umumiye bütçesi— Bütçe encümeni dün - toplanarak Emniyeti Umumiye bütçesini mü- zakere etmiştir. *Maadin lâyihası hazırlandı— İk- fisat encümeni müdiranı Maadin lâyihasınm tetkikatını / bitirmiştir. Lâyiha — beray — tetkik — Şurayı devlete gönderilecektir. * Sir Kleyton — Yeni İrak fevkâlâde komiseri iki üç güne kadar mahalli memuriyetine gider- ken buraya da uğrayacaktır. Ko- miserin bu ziyareti yeni memüri- yetine giderken erkâm hükümetle fanışmak arzusundan ibarettir. *& İran sefareti — İran sefareti şehrimizde bnlunan eşyasını An- karaya naklediyor. ikramiyeler vakit getirilmeden verilecektir Kaçak eşya muhbirlerine ve kaçakçılardan müsadere edenlere ikramiyeler - bakkında verilecek miştir. Bu emirnamede ikramiyelerin vakit geçirilmeksizin verilmesi ve bu süretle teşvikatta bulunulması bildirilmiştir. . REN RiÇ « KONVAY TEARL Rus/ hayatına ait temsilleri Kin ve Aşk aşk ve heyecan filimi önümüzdeki çarşambadan itibaren OPERADA karşı müameleni rifk ve mülâ- yemetle yapmalı ve deraleri- ni onların alâkalarım her an tex- yit edecek cazibeli bir şekilde vermelisin. 3 — Vazifenin yalmz barf öğe retmek ve okutmaktan ibaret ol- duğunü zanmetmekle hata işlemiş olursun. Mazinin bin bir ihmali yüzünden - bakımsız ve “örneksiz kalmış olan bu vatandaşlarına aynı zamanda muaşeret kaidelerile ya- şamayı, pejmürde elbise içinde bile temiz olmanın mümkün bur kunduğunu anlatacaksın. Dersle- rinin hararetini ve kalabalığını muhafaza için elinden gelecek mesaiyi ihmal etmezsin. O şekilde ki bir talebenin eksilmesi senin için bir nefis izzeti meselesi ol malıdır. 4 — Giriştiğimiz bu cehalet mücadelesinde, bittabi, davamızın 'en sarsılmaz delili okuma yazma bilmenin faideleri, muhassenatıdır. Sen de bu bahis üzerinde sık sık durür ve onlara okuma yazma, öğrenmiş kimselerin hayatta maz- har oldukları muvaffakıyetlerden ve ettikleri kârlardan bahsedersin. Şerefli mesainde muvaffakiyet- ler temenni ederim aziz arkadaşım. Maarif Vekili Pann burjuvazisinden - Versay sarayının — ihtişamıza — kadar — bir kadının en harikulle macerasıu. İşte önümümleki Çarşamba ak- şammdan itibaren Melek Sinemasında İrae edlilecek olan Drati. Giş de Antaneo - Morenonün — kemsili bi naziri Madam dö Pompadurun hüminde göreceğiam geyler Macar ,, , Papsodisi Bir milyar altın Son zamanlarda Fransada bir çok iflâs ve ihtilâslar olm da mütezarrır olan halk lar kaybetmiştir. Bir zamanlar bir. milyon her kese pek büyük bir para - görünürdü; Halbuki şimdi ancak milyarın ehemmiyeti vardır. Bir mütahassısın yaptığı hesaba göre eğer bir milyarı altın olarak bir şehirden diğer bir şehire nakletmek lâzm gelse bu para- ları beher vagona 5000 kilo koy- Bo a zımdır. Bu paranın sikleti 322,580 kilodur. Bir milyar altn eritilerek adam cesametinde yekpare, 22 heykel yapmak kabil imiş!...