17 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

l0 zesli, yakat. .ıı evef yaşıyanlardan doğru unııışı hiç bir şey tevarüis edeme- dik: Ne hükümet, ne belediye, | ne ev, ne köy, ne fabrika, ne yol, me İisan, ne yazı... Bunların bep- sini yeni baştan yapmak mecbu- viyetindeğik ! İşin daha garibi, rahmetli babelerimiz, bizleri böyle çulsuz olarak dünya yüzüne atıp kendileri mağfiret i rahmana kavu- şurken, evlâklarına bir “ selâm , bile bırakmamışlar. — İltibasa | mahal kalmamtası Efendim, malümdur. ki, her milletin kendine göre bir selâmı var: Fransızların “Bonjur!,,, İagil “Otu moniagi,, Almanların Tagt,, , İtalyanların “Buncorn Rusların “Dobriy denl,, Rumların , ilh.. —Bir Fransız, | bir Rus, bir Yunaı daşlarından. bilâ -ceneralinden çöpçüsüne kadaraynı selâmla sel&mliyabilir. Bu, hiç de | aykırı kaçmaz. Bir de, gel gele- lim bize... Bakınız, bir gün zar fında, kaç nevi şahsiyeti kaç nevi selâmla selâmlamak mecbu- riyetinde kaldım: Sabahliyin kalkınca — (ve ak- şam Üstü eve dönünce ) - an- namle karşılaştığım zamaz —"Nasılşınız,, anneciğim? Evden çıkıp da bakkal Bodo- sun önünden geçerken: — “Sabahlar — hayır,, ağa, Yolda rastladığım bir dosta: — “Merkaba,, kardeşim. Bir hanım efendiye: hanım efendi. Bodos — Bir paşaya: — “Allah ömür Hamdullah Subhi beye: ün aydın,,, bey efendil versin, , pa- aleyküm ,, hacı zullah efendiyı ; İ — Mükaatabide ümeğyiz EĞE | İ 'Vakti şerifler hayırlı olsun,, | | Bütün bu “ Nasılsınız? ,, lar, |— “Sabahlar hayırl,, lar, “Merhabal, | lar, “Afiyettesini lar, * Allah ömür ler, * Gün aydın! , “Selâmün aleykümt,, ler, “Vaktilar, | gerifler bayırlı olsun!, lar, farza, | Yumcanın | dar, “Bonjurl, | — inşallah? * kalimera ,, sına mua> | dildir... İşin feçi tarafı, bizde, selâm verirken pek mütekayyıt, pek| | dikkatli bulunmak zaruret , Meselâ : * Bonjur, mirim, | şerifler hayırlı olsun ,hanım efend.',, | “Selâmün aleyküm, Hamdullah Subhi beyi , * Gün aydın, bacı efeni | Dense, komik kaçar!. Her selâmı, | iyice düşünüp yerli yerince ver- meli! Dalgınlık etmemeli... T Fikrimce, 'milli bir selâm olarak taammüm etmek İstidadını göste- ren kelime “merhaba,, dır. Beş | 'on sene evel, “merhaba,, pek | İâübali sayılmaktayken, son sene- | | — ler zarfında, kısalığı ve samimi yüzünden kemen hemen her ağız- da dolaşır olmuştur. Merhaba anı hanım efendi, , bey efendi,, , “Merhaba paşam,, “Mer- | * haba Hamdullah Subhi bey efendi,, | *Merhaba bacı efei miriml,, ... Görüyorsunuz yakarı olüyor. - Pek zarif değil 'vnma pek de komik değil. (Vâ-Na) | hakkında tetkikata başlanmıştır. | lerinin Mavna buhranı Ticaret odası Ankaraya bir heyet gonderecek j Limanımızdaki antrepo, Rıhtım ve mavna buhranı senelerden be- yi davam edır Limana fazla vür eldiği zamatı kadar jidde- Bu vaziyet gerek ticaret odası | gerekse tacirler tarafından alâka- dar makamata muhtelif şikâyetler vaki olmuştur. — Aldığımız malü> mata göre bu mesele hakkında Ticaret odası tarafından Ankaraya bir heyet gönderilecektir. Heyet İktisat, Nafia vekâletlerile temat edecek, liman vaziyetinin islâhma dair izahat verecektir. Mavna buhranına karşı bir - tedbir Rüsümat idaresi mavna buh- ranına bir çare bulmuştur: Rıhtımlara hiç bir taraftan ya- 'naşan vapurların yanı başına şat denilen sallar konulacak, eşya bu salların üzerine çıkarılacaktır. Bu suretle mavna buhranı ha- fifleyecektir. Rüsümat baş müdü- riyeti bu fikrini umum gümrükler müdiriyetine bidirmiştir. Vergi tahsilâtı Tahsil şubeleri birer cedvel tani edecek Defterdar Şefik Bey evelki gün şehrimizdeki - bütün - maliye şubelerini ziyaret ve teftiş etmiştir. Şefik Bey mali sene nihayetine kadar bu seneye ait bütün ver- gilerin - kanunen — muayyen olan nispet dahilinde — cibayeti için icap eden tedbirleri ittihaz etme- leri için emir ve talimat vermiştir. Kazanç ve musakkafat vergile- rinin şimdiye kadar ne nispette tahsil edildikleri — birer cedvel halinde her şubeden Defterdarlığa bildirilecek , — tahsil — edilmeyen mikdar sür'atle tahsil olunacaktır. Rusya - ile _yeııi ticaret muahedesi - hazırlığı Iktisat vekâleti Rusa ile gelecek sene aktedilecek ticart muahedesi | Elyevm tatbik edilen muahedenin muddeti bir sene sonra hitam bulacaktır. Bugünkü muahedede Rusyaya yapılacak ihracat arasında halı, tütün gibi maddelerde bulunuyor, Halbuki Rusya Sohum tütünlerile ihracat yapan bir memlekettir Ayni zamanda memleketimize Rusyadan halıda ithal edilmekte- dir. Yeni muahedede bu gibi nok- talara ehemmiyet verilecektir. Balıkesirde çifte telli menedili Balikesire ara sıra gidup edebi temsil namı altında oyon veren tiyatroların —şuradan — buradan tedarik ettiklari Kızlarla göbek atmak - ve çifte telli oynamak suretiyle bir kısım halkımızın cep- boşalmasına hatta bam gençlerin hanelerinden öte beri alıp satmasına sebep - oldukları görülmüştür. Bunun üzerine ba- dema tiyatro sahnelerinde çifte telli ve buna mümasil oyunlar Vilâ- | yetçe menedilmiştir. | sa Yeşilköyde dağ gibi kar yığınları Belediye piyadelerle arabalar için yol açmağa çalışıyor istasyonu kapayan karlar Dünden itibaren köylerdeki kar- ların da kılıî(ml;;um hd-ılı Zamı yazmıştık. Bu meyanda yeşil köyde istasyon önünde ve başlıca caddelerde birikmiş olan karlar kaldırılmaktadır. Son kar fırtınası şiddetini en ziyade al mıştı. Bu sebeple bütün karların kaldırılması pek müşkil bir iştir. Belediye — şimdilik îîyıddıılı yol açmağa arabalar. için bir osalışmaktadır. Harbi umumide erkekler ceb- hede çarpışırken kadınlar onları yerini doldurmağa çalışıyorlardı. Bu sebeple hemen dünyanm her tarafında kadınlar en ağır erkek işlerine bile girdiler. Büyük mu- harebenin bu hatırasına bu gün Pariste tramvay kondöktör- lerinin ekserisi kadındır. " Son zamanlarda kadın kondöktörlerin elbiseleri ilc serpuşları değişmiş- tir. Resimde kadın kondöktörleri yeni kıyafeti ile görüyorsunuz. “| tenkis ettiğinden bu hususta da- Kabristanlar Emanet bu sene bü işle meşğul olmağa başlıyacak Şimdiye kadar Evkaf tarfından | idare edilen ve pek perişan bir halde olan İstanbul kabristanları varidatile beraber Şehremanetine devredilecektir. İkl sene evel kabristanların ne 1 hakkında bir proje hağırlamıştı. Fakat bü- proje bü göne kadar tatbik- olunmamıştır. Belediye kanununda mezarlık- ların tamiri ve muhafazası hak- kında bir çok ahkâm bulunuyor. Kanun yakında neşredileceğinden Emanet 1929 senesi sartında kab- ristanları tanzime başlayacaktır. Muhiddin heyin tefti ehremini ve Vali Vekili Mu- hicidin Bey dün şehir içinde bir teftlş yapmış ve şehrin temizligi hakkında icap eden emirleri ver- miştir. idarei hususiyı senesi idarei hususiye bütçesini tetkike başlayacaktu Posta pulları Bazı mektupların pul- ları iptal edilemiyor Posta kutularına atılan mektup- lardan bir çoğu damgalanmadan mörseli ileyhlerine gönderilmekte ve bu sürette iptal edilmeyen pullar diğer bir mektup üzerine yapıştırılmaktadır. Posta pullarının mütcaddit işler- de kullanılması posta - varidatını ha müeytakkız davranılacaktır. Bundan başka posta pullarının iptal edilmesini temin etmek maksadile Avrupadan celpedile- cek posta kutularının. bir iptal damgasını — ihtiva - etmeleri — tas savvur. olunuyor Hilâliahmer kongresi için hazırlık yapılıyor Hilâliahmerin — umumi — büyük | kongresi Nisanın haftasında An- karada toplanacaktı. Merkezi umu- mi kongre için 1928 senesi zar- fındaki faaliyeti etrfında rapor hazırlanmıştır. Cemiyet; darlık mntakalarda malşet sıkıntısı. çekenlere mua- venet olmak üzere yeniden 500000 lira tahsisat vazatmiştir. Cemiyet ayrıca darlık mıntaka- sından hariç olmak özre Haymana, Keskin, Balâ, Pulatlı kazalarındaki muhtaçlara da muavenete karar vermiş ve bu mıntakalardaki tev- ziata nazaret ve tevziatı idrre etmek üzere iki müfettişini buralara göndermiştir. Hilâllahmer Erzincan civarında- | ki muhtacin için de 2,500 Jira tahsis etmiş ve derhal tevziata başlaması için mahalline telgrafi- yen tebligat Mardin postası Mardin 18 | Husust | — Bugün | tesadüf etmek kabildir. Me--#Ttanbula gitmek İsteyen yoleu- | lara şimendöfer idaresi Konzaya kadar bilet vermiştir. Bu güne kadar Ankara ve İstanbul posta- ları gelmemiştir. Mardin ve hava- | lisinde havalar güneşli gidiyor. — Hocanın n eşeği | Yarabbi zukuı[ Caddelere, kaldırım taşlarına, toprağa yeniden kavuşabildik. Toprağa, kaldırıma, paket ta- şına o kadar göreceğimiz gel ki eskiden şikâyet ede ede biti- zümüze asfalt cadde gibi görü- nlvor, Su dolu çukurlarda, girintili | çikintili kaldırımlarda, taşları ye- rinden fırlamış yokuslarda, kana- hizasyon, elektrik, su şirketlerinin yarattığı küçük tepelerde bi şimdiye kadar farkına varamadı- ğimiz bir. gözellik bulu- yoruz... Stanbul âdeta gözümüze bir Av- rupa şehri bibi gözi Bir eşeği / varmış liz, kör, topal, miskin, inatçı bir eşşekmiş bu... Hoca bu hayvanı hiç mi hiç sevmozmiş; sevmezmiş amma ne yapsın . — Ormandan — odününü Çöşmeden suyumu, pazardam yiye- ceğini getirmek için bu miskir iahtiyç var. Eşek onun eli ayağı.. Hoca eşeğine muhabbet bağla- mak için bir çare bulmuş: Merhum, hayvanı bir. hafta on gün kullandıktan sonca dağ Şına götürerek mahsustan kaj edermiş. Tek başına evine dönen hoca eşeğini buluncaya kadar orman- dan odunu kendi getirir, çeşme- den suyu kendi taşırınış.. Pek miskin bir şey olduğu için eşçeğe kimse dokunmaz, hayvan (döner dolaşır yine hocaya gelirmiş.. Yardımcısız fena halde yorulan Hocada eşşeğini yeniden bulunca boynuna atılır: — Ah benim çalışkan, ceylan gözlü, arslan eşeği: Diye sevinirmiş... —< Istanbul caddeleri de bu hesap onların kaymeti Nasreddin haacas nin eşeği gibi kaybolup tekrar bulundıktan sonra anlaşılıyor... Hikmet Feridun A aT Kandilli rasathanesi diğer istas- yonlarla muhaberatta bulunacak Kandilli Rasathansi — elindeki mahdut — vesaite rağmen hakkında her gün bir Haber aldığımıza göre Kandilli Rasathanesi daha isabetli malüm vermek için civar Rasat istasyon- darile irtibat temin etmek ve hava rapor muhaberatta — bulunmak — üzere lât yapacaktır. Bunun için Maarif — vekâleti tahsisat — vaz edecektir. Leh sefaretinde Lehistan sefareti licari müşa- viri M. Siğismund. ticari işler için Varşovaya gitmiştir. gçYN NK mammmmka ada İsprtizme masasında — Ey ruhl! Ey Matmarel Vile- toryanın ruhu.. — Nafile çağırma, cevap ver- hayatında — telefon