13 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

(KSAMDAN AKŞAMA Beyoğlunun dili Fr Ilsanı imiş, anladık! Fak: tzun bir zamandan beri Fr: dili Beyoğlunun resmi lindedir. Acaba, ora balkı hep diplomat mı dersiniz?! Beyoğlu, resmi (?1) Fransız dili, resmi (21) Fransız etiketi ve resmi(?1) Fransız cilvesiyle küçük bir Paris (?1) Lâalettayin bir çay salonuna gi- dersiniz; — garsonlar — İransızca izcn beynelmilel diplomat oldukça siz konuşur! Lâalettayin bir aşhaneye gidersiniz; yemek listesi fransızca yazılmıştır! Lâalettayin bir sinemaya, gidersiniz; fransızca okursunuz! Ti- hatunlar fransızca taganni Türkiye vatandaşı olduğunuz halde , fransızca bilmiyorsanız ve bu cehaletinize rağmen Türkiye budutlarına — dahil - olan İstanbul şehrinin Beyoğlu semtinde şöyle | bir gece geçirmek - felâketinde Temiz bir çay salonunda çay içemezsiniz temiz, bir Tokantada yemek yiyemezsiniz, bir barda eylenemezsiniz. ve bu halden si- nirlenip de telefon nümerosunu bilmediğiniz bir gazeteye şikâyet için telefon etmek isterseniz, ede- mezsiniz; çünki Beyoğlunda tele- fon abone defterleri bile yalnız fıransızçadır. Fakat sakın sinirlenmeyin! Zira, düşüp bayılırsanız sizi götürecek- leri yer fransız hastahanesidi kkk Emniyet supapı Talâk kaldırılınca “zdivaç azalmış, cinayet çoğalmış Dünyanın her tarafında talâk vekaları artmaktadır. 1927 de Hindistanın Ağra hükümetinde 2000 talâk olduğunu gören mih- | race talâkı kaldırmıştır. Fakat 1928 de her seneye nis- petle 3000 izdivaç noksan olmuş, 437 kadın kocalarımı, 78 erkek de karılarını zehirlemek, öldürmek, gibi cinayetlerden mahküm ol- Mmuştur. Evlerde kavga yüzünden kırılan eşya cam, tabak — ve fincanlarız kiymeti 2.000.000 rupi tutmuştur. Bunun üzerine talâk gene cari olmuştur. Ticaret odası sanayi şubesi müdürlüğü Ticaret odası sanayi şubesi mü dürlüğüne sabık Ticaret müdi Cemal B. tayin edilecektir. yeni ve bir örnek elbise verildiği Ziraat ve sanayi Ziraatın ihmali fikrine itiraz ediliyor Son defa aktedilen ticaret odası kongrasında (okunulan bir raporda, bundan sonra, Türkiye- nin bir i memleketi olmak sinden bahsediliyordu. Bu mesele hakkında mühim bir iktisadi mevkli işgal eden bir zatın fikrini sorduk. bize şu beya- natta bulundu: — “ Ticaret odası kongrı da ortaya atılmış olan teklif cid- den şayanı dikkattir. Benim fikrime göre, bizim memleket, bir ziraat memlek ziraat daha tekâmül et- r. Bu fikre serdedeceğim ikinci itiraz da şudur: Memleketir henüz “sanayüi zirai şaf etmiştir. Diger cihetten, sanaylin hanği kısmının memlekette - teesüsünü istiyorlar? Nihayet, son bir sual olmak üzere, Türkiyada sanayi inkişafı için lâzım gelen teknik ve sermayeyi ne suretle elde etmek istiyorlar? Hulâsa, bu iddia, bizim memleket için doğru | bir. iddia değildi Patrikhane nelerle meşgul oluyor? İzmirin istirdadı sırasında mak- tul düşen İzmir metropolidi Hri- sostomos için Yunanistanda büyük İ merasim yapılacağını — yazmıştık . Atina metropolithanesi Hrisostomo- zun azizler arasına girmesine karar verdikten sonra Fener baş papas- hığına keyfiyeti bildirmiş, ve baş papaslık bu kararı münasip görmüştür. > Mahut balo hadisesi Türkuvazda seyyahlara verilen mahut balo hadisesi hakkında Şehremaneti muavinlerinden Ha- mit Bey tahkikata başlamıştır. Seyahat işlerinin murakabesi, tercümanların istihdamı ve seyahat mülessiselerinin seyyah işleri ile meşğul olmaları Şehremanetinin salâhiyeti dahilindedir. | Hamit Bey bu noktadan tahki- | ik edecek ve balo da * tehzil edecek eğlenceler olduğu anlaşılısa Nata Seyahat | ası — seyyahlarla — temastan dilecektir. 1n Konya bekçileri arasında yeni teşkilât yapılmıştır. Bekçilere gibi bunlar talim de ettirimişlere Bu sene balık, diger senelere nispetle az çıkmıştır. Bazı günler biç balk bulunamamış, - balıkçı dükkânları bomboş kalmıştır. Bu hafta balık nispeten boldur, fakat fiatler pek yüksektir. Mahalle arasında dolaşan balıkçılar bile bir okka balık için 100-150 kuruş istiyorl: Hileli helvalar A Şehi bu kış iptidasında tahan helvası ihtikârına karşı bir mücadele açacağını 'söylemişti . Diger bir çok işler gibi bu da kuvvede kaldı. Narh konmuş gibi belva 80 kuruşa satılıyor. Yalnız bunlardan bir kısmının şekerden başka maddelerle imâl edildiği görülüyor. Buna karşı bir tedbir ittihaz edilmelidir. Sokakta bir sergi l a 1 Bayram münasebetile sokaklar- dan birinde bir çini sergisi açıl- mıştır. Burada tabaklar, bardak- lar, kâseler ve sair bir çok çini eşya satılıyor. Yataklı vagonlar şirketi Yataklı vağonlar şirketile Ana- | dolu demir yolları idaresi arasında bir mükavele imza edil- miştir. Bu mukavelede yolcu eşyası “nakline ait şerait tan- zim edilmiştir. Bundan sonra |yolcular — eşyalarını — doğrudan doğruya yataklı vagonlar idare- sine vereceklerdir. Ayrıca yataklı vagonlar seyrisefain idaresile de bir mukavele aktederek kara- köydeki acanta binasını kirala- mıştır. yeni Kaçakçılık Rüsumat ganbotu iki motör yakaladı kaç haftadan beri Adalar sahillerinde —bulunan Rüsümat gambotları dün limanımıza avdet etmiştir. Ganbotlardan” biri — İstanköy adası civarinda kaçakçılık yapan ild motör yakalamıştır. Yakalanan eşya arasında en ziyade ispirtolu mevat bulunmaktadır. Komünistler hakkındaki tahkikat ilerileyor İzmirde komünistler beyanna- melerini — duvarlara - yapıştırirken yakalanmakla maznun Marangoz Hilmi ile Makinist Tevfiğin Müs- tantikte isticvabına devam edil- miştir. Keçeciler - Merkez — Komiseri Tevfik bey ile Alsancak bekcisi Rifat efendi şahit sıfatıle dinlen- miştir. Bekçi Rifat efendi; Makinist Tefiği beyanname — yapıştırırken “yakaladığım ifade etmiştir. Tah- kikata devam edilecektir. Semplon ekspres Mayistan itibaren tek yataklı kompartiman- lar bulunacak Paris - İstanbul - ekspreslerinde yeni vagonlar işleyecektir. Bu var gonların kompartımanları tek ki- şilik olacaktır. Yeni işliyecek vagonlar en mü- kemmel / tertibatı haiz olacak banyo kampartimanı bulunacaktır. yeni vagonlar mayıstan itibaren İşliyecektir. işten el çektirilenler Bazı idaresizliği görülen Yeni- köy Belediye Ser mühendisine işten el çektirilmiştir. Yapılan tahkikat üzerine Yeniköy mühen- dislerinden Hafız Hüseyin Beye de) işten el çektirilmiştir. Balat- Eminönü yolu İstanbul - Balıkpazarının gayet berbat ve geçilemiyecek derecede bozuk olduğu malümdür. Emanet bunü nazarı dikkate almş ve Balat ile Eminönü — arasındaki yolun yapılmasına karar vermişti. İnşaat, iki ay evel başlamış, fakat kar ve kış dolayısıyla tatil edi- miştir. Yolun bir an evel yapılması caatta bulunul- aren yeniden için Emanete mü muş ve dünden inşaata başlanmıştır. Sarıyerde şehit yavru-| larına bayramlık tevzii Sarı yerde kıymetli ve vatanını seven yardımlariyle Sarıyer mektebindeki şehit yavru- larına bayramlık elbise ve kun- zenginlerin dura yaptırılmış ve cümlesine tevzi edilmiştir Oldukça büyük himmetler sar- feden eşref ile bu hususta çalı- şanlar tebrik ve takdire şayan- dırlar. Bayramda çocuklara baba yoksulluğu hissettirmeyen bu gibi himmetlerin her tarafta görülme- si de şayanı temennidir. Dedikodi Köpek pazarı İstanbul / hanımlarını yeni bi merak sardı: Köpek beslemel. Şimdi, bir çok - salonların dedi- kodusu bu: — Süveyda hafim yeni bir köpek almış.. Tıbkı kur — Aman Dürriye hanımınkini görme, boy deve kadar, yüz kö- caman... — Ben dün bir tane aldım /amma o kadar büyük di Evvelce küçük mini mini köpek ler, finolar beslenirdi, halbuki gün gözde olan köpekler hep ve büyük... Geçen gün; — Dur dedim şöyle iri bir köpek te ben alayım.. Fikrimi bir arkadaşıma açtım: —0... Dedi. öyleyise seni kö- pek pazarına götüreyim.. — Köpek pazarını?, Nerede bu? Arkadaşım: — Üzümünü ye de bağını sor- ma.. Dedi, tramvaya — bindik Beyoğluna çıktik .. Ve- İsmini inyada söylemem - İstanbulda im mevkii olan bir ecnebinin evine girdik —— Burasımı köpek pazarı.. — Burası .. Bizi kapıda şık giyinmiş bir uşak karşıladı. Yukarı sonra mühim mevkü olan zat yanırtiza geldi ve bizi büyük bİr salona götürdü. Bu salonda yirmi otuz tane büyük kanepe vardı, bu kanepelerin üstünde koca koca köpekler oturuyordu. Bize rehberlik eden adam ağzı ile garip bir ıslık çaldı, bütün köpekler rinden bi Demez mi?, kendimi dişarıya dar attım ve köpek filân besle- mekten vaz geçtim. Yolda arka- — daşım izahat veriyordu. — Beyoğlunda bu maruf zatı tanımayan yoktur. Kim köpek al mak .cese doğru ona koşar. Bu mühim zat köpeklerini kendi do- ğurtur, kendi büyültür ve satar.. Dedikor İrakta ingilizler Basrada büyük bir hava limanı tesis edildi İngiliz İmparatorluğunun ikinci Üüssü havaisi olmak Üüzere İrakte (Basra) da İngiliz deniz harp tay- yareleri için bir üssülhareke tesi: çoktan beri yapılmakta istihzarat ve hangarlar ahiren ikmal inden bu üssü havaiye tertip olunan deniz harp tayyare- ini İngiltereden sevkedilmiştir. * Supermarin , sistemindeki bu deniz tayyareli İngiliz hava kuvvel lerinin en birinci cüzleridir. Bas- raya gönderilen tayyarelerin da- hili adeta bir ekspres vagonu gil geniş olup mürettebatı rahat ra- hat yürür, yemek yiyor, uyku uyuyor. Her tayyare kuvvetli bir telsiz makinesiyle mücehherdir. İngiliz- lerni Irakı kâmilen tahliye ede- ceklerini ilân ederken Basra da 'en kuvvetli bir üssü havai vücude getirmiş olmaları ziyadesiyle a yanı dikkattır. kata - çıkardı.... Biraz — imıza toplandı., İçle- — ğ ğ : : | j