24 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ee 24 Haziran 1929 — I)alıılıya vekili Şükrü Kaya B. E_yl Erzincana vasıl oldu Erzincan, 22 (A.A) — D: wekili Şükrü Kaya B. refakatlerin- | Eylülde Viyanada cihan musevi deki zevat ile birlikte bugün saat 17,30 da Erzincana vasıl olmuşlar ve şehrin methalinde ordu müfet- tişi ve Fırka kumandanı paşa- lar, vali ve erkânı - vilâyet ile kıtaatı askeriye, Lise talebesi ve kesif bir halk tarafından istikbal — edilmişlerdir, —mektepli hanım / kızlar. tarafından — vekil beye bir buket taktim edilmiştir. Şükrü kaya bey ordu müfettişlik dairesine misafir olmuşlardır. Hasan Paşa oğulları dehalet ettiler Bitlis, 21 (A A)—Birinci umumi gmüfettiş İbrahim Tali bey Surt ve Garzanı teftiş ederek Bitlise gelmiştir . İbrahim Tali bey Garzande bu- londukları esnda bir. müddet evel Kayseriden cemuba — firar eden Hasan — paşa - oğullarının bila - kaydü kabul etmiştir. Sunyeder Bir asarı atıka mütehassısı esrarengiz bir surette öldürüldü Bir kaç seneden beri Suriyede asarı atika laharrisi ile meşgul olan Fransız - tarihşinaslarından M. Daros geçenlerde gayet esrar- engiz bir surette katledilmiştir. M. Darosun in, ne sebebten dolayı öldürüldüğü malum olma- dığı gibi katilleri de meçhuldür. M. Daros bütün hayatını asarı atika tahar e hasretmiş ve şimdiye kadar bir çok kıymetli eserler bulmuş bir. fen adamı idi. Yeni Beyrut Baş konsulosumuz Münhal olan Beyarut baş kon- sulosluğumuza Hariciye Vekilliği Müsteşar muavini Muhittin Raşit B. tayin olunmuştur. Orta mekteplerin tatili Bugün bilümum orta mekteple- rin tedrişatına nihayet verilmiz 1 temuza, kadar mezuniyet im. tihanlarına girecek efendiler ser- beşt çalışabileceklerdir. Saime Ha otomobil çarptı Kiziltaprakta | oturan 18 yaşın. da, Saime- hanıma mechul bir | şart — dehaletlerini —i ber İzmir müzesine nakledile- | | yarım milyona bali; /| Musevi kongresi 'de Viyanada büyük bir kongre loplanıyor Viyana 22 (Hususi) — Gelecek kongrası toplanacaktır. Kongra- ya müsevi ahalisi olan “—muhtelif memleketlerden 10000 murahhas iştirak edecektir Kongranın resmi ismi “Agudas İsrael,, dir. Kongra eylulun onun- | dan on yedisine kadar Sofya salonları — denilen — müessesede toplanacaktır. Dinine sıkı merbut olan muse- viler tarafından ilk defa 1912 senesinde teşkil olunan “Agudas,, cemiyeti haraketi harp dolayisiyle bidayette layikiyle inkişaf ede- memiş idi. Muahharan bu cemiyetin azası olmuş ve ilk konfransını iyine Viyanada aktet- miş idi. Manisada devair saati Manisa, 23 (Hususi) — Sıcakla- rın şiddetinden devairin sekizden ikiye kadar fasılasız çalışmaları | kararlaştı. Ulucamideki tarihi — kıiymetl cektir. Jandarma kanunu Bu sene meclise sevkolunacaktır Bi cacnk yatagmdan calmdı Firdes H. Marinin çocuğu- nu hakikaten çalmış mı? Zabıta bu esrarengiz sırkat iddiasını tahkik ile meşgul | Evelki gece Çarşıkapuda ancak | Amerikan filimlerinde görülebile- | cek bir hadise olmuş polise ya- | pılan şikâyete nazaran bir genç | kadının yeni doğan çocuğu, bir ebe tarafından çalmarak başka kadına satılmıştır. Polis bu gayet esrarengiz vakanın tahkikatı ile meşguldür. Hadise şır Bundan bir müddet evel taksim- de Duvarcı sokagında 102 nu ralı evde oturan Mişon efendinin zevcesi Mari Haseki hastanesinde | doğurmuştur. | Mişon efendi ailesi fakirdir, ve bu çocuğun doğması üzerine çinmeleri bir kat daha müşkilleş- miştir. Evelki Mari çocuğunu ala- rak gedikpaşada ebe - Firdevs Sokağa atılan bir aile ( Baş tarafı birinci sahifede ) Tnetünde çadır kmmendar, ae bif halde mukadderatlarını bekliyorlar, Dü üi Ni ankağik atiklı? Öğrendiğime göre bu aile vaktil gün görmüş imiş. Harpte yakilliğ Hü nütümcleleir İataç edilmek üzere boş bir haneyi herkes gibi işgal etmişlermiş. Muamele arasında kendi arsa- jandarma kanunu bu sene Millet meclisine sevkolu- | Haber aldığımıza nazaran on | dokuz seneden beri esaslı bir | kanuna malik bulunmayan jandar- malarımız için bu kanun çok müfit ve çok esaslı ahkâmı ihtiva etmektedir. Bu kanun jandarmaların terfi- hini ve jandarmaların sair bilü- mum hukukunu kâfil olacaktır. Jandarma müfettişi ismail Hakkı B. geldi Trakya Jandarma kıtıatını teftiş eden Jandarma umumi mülettişi İsmail Hakkı B. teftişten avdet etmiştir. Hakkı B. bir muharririmize tef- tişatından ve Trakyadaki — jan- darmaların fevkalâde mükemmeli- yetinden bahs etmiş ve türk darmaları — vazifci / mevdualarını bihakkın ifa ederler demiştir. Jandarma mektebi Çanakkaleda - 500 kişilik bir Tandarma mektebi açılmıştır, bu mektebe - Trakya — jandarmaları Gtombil çarpmışıve mecrahiyetina | iştirak edecekleri mektebin ted- sebebiyet vermiştir. İlenizde boğuldu Beşiktaşta sakin şofar Rifat efendinin oğlu. 11 yaşında Hasan dün Ortaköyde denize girmiş ve “yüzmek bilmediği için boğulmuştur. Bir kız çayda boğuldu İzmirde Bergamanın Kınık nahi- yesine tabi- poyracık karyesinde D Gae n senandür akan çayda boğulmuştur.. Ayşe tarlada oynarken bir aralık kay- balmuş ve) ailesi tacafından taharri gölmeğn başlanmatır... Kucağı bulanamayınca keyfiyetien zabıta malümat verilmiştir. Üç gün devam eden taharriyat neticesinde kızca- çay kenarındaki cesedi çalı- arasında bulunmuştır. | risati altı aydır. Mektebi ikmal edenler — küçük zabit kurslarına devam edebile- ceklerdir. Efeyi öldürdüler menemenin musabeyli köyünde | bir. cinayet olmuştur. Mezkür köyden Mehmet oğlu Mehmetle | Efe Mehmet namındaki iki şahıs | arasında bir köpek meşelesinden tevellüt etmiş eski bir husumet vardır. Bunlardan Mehmet oğlu | Mehmet nihayet düşmanını öldür- | meğe karar vermiş ve bir tabanca tedarik ederek mumaileyhin yo- lanu kesmiştir. Efe Mehmet her | şeyden bihaber olarak beradan geçrken / öldürülmüş ve zabıta katili yakalamıştır. Katil 18 yaş- larındadır. | | suretle pasaport ücretleri tenezzül larında bir dam yaptırmışlar. Bu dam onları iskân hakkında mah- rum - birakmış.. . Diğer bir, aile bunu fırsat bilerek hemen iskâr kararı alış ve bu evi her kes aylar, senelerce uğraştığı halde muvaffak olmamışken, ken- disine mal etmiş. Evi tahliye etmeleri için müra- cantta bulunmuş, vali bey evin tahliyesi için polis müdürüne emir wermiş, polis müdürü de polislere €emir vermiş, polisler de şedit tahliye emri Üzerine aileyi ceb- ren, kahren sokağa - dökmüşler... Acaba daha başka suretle tahli- yeye imkân yok mu idi?.. Bu aile yaru ağyare karçı tam onbeş günden beri yeni açılan Gazi çaddesi üzerinde çarşaf ve saireden kurdukları çadır altında sur “ve sefalet içinde mukadde- Hlnm A RAK Sipaka dırlar. Bütün halkın ziyaret etti ve acıdığı bu ailenin bütün müra- enatları makamı aidince mesmu olamamaktadır. memurin aparimanları — | Maliye vekâleti senci şehrin | üç mahlinde memurinin ter üç büyük apartman yapa- caktır. — Apartmanların — plânları hazırlanmıştır. — Her — apartman beş daireden ibaret olacak | yirmi beş memur ailesi yerleşe- cektir. Gelecek sene daha üç apartman yapılması mutasavver. Bu üç apartman tahminen bir buçuk milyon liraya mal olacak- tır, Pasaport ücretleri Pasaportlar için — ashabından şimdiye kadar 250 kuruş almakta idi. Yeni pasaport kanunu pasaport- ları bez kaplı olanlardan 20 kuruşa maroken - kaplılardan 100 kuruş alınması takarrür - etmiştir. Bu etmiştir. Polis 4 üncü şubede pasaport mevcudü az kaldığından Dahiliye Vekâletinden pasaport — cüzdam istemiştir. hanını namında bir kadına misafir gitmiştir. Ertesi günü yatagından kalkan Mari çocuğunu — yanında bulamamıştır. Genç kadın dün iki gözü iki çeşme polis merkezine müracaat ile: Firdevs hanımın evinde mi- safirdim. Bu Firdevs hanım çocu- gümü çaldı, ve çocuk meraklısı başka bir kadına sattı.. Zabıta bu müthiş iddia karşı- sında derhal tahkikata başlamış- tır. Yapılan isticvabında Firdevs hanım böyle bir iddianın doğru olmadığını söylemiştir. Mari de çocuğunun kat'iyen Firdevs hanım tarafından çalın ğını söylemektedir. Tahkikat de- vam ediyor. Y Bor | Atletizm müsabakaları 28 hazirandan itibaren başlıyor Mıntaka Atletizm Hey'etinden: 28 Haziran 929 Cuma günü sa- bahından itibaren Taksim Stad- yomunda icra edilecek büyük Atletizm teşvik müsabakası pro-*| gramı aşağıya konulmuştur. Mü- sabakalara dahil olacak Atletle- vin mensup - bulundükları — Klüp | marifetiyle numatalarını ve duhul kâğıtlarını almak üzere murahhas- larmı 26 Haziran 929 çarşamba günü saat 17 den itibaren Emi- nönü — Rıhtımhan 9 Numaraya | lüzumn müracaatları teblig olunur. Program Saha komiseri: Harbiye idman yurdu spor muallimi binbaşı Ce- mal bey. Müsabaka irtibat komiseri: An- trenör Her Aleksi Abraham saat 10,30 100 Metre Seçme 10445 3000 — , Final n 400 — , Seçme Has Ü, G, » 11,30 800 . -. 1145 4x160 , | İstanbul spor - Süleymaniye terfi müsabakası: | 14445 Resmi geçit | 15,30 ( 100) Metre Düömi Final Final 15,45 (1500) ,, 15,50 Yüsek atlama 16.10 200 Metre 16,20 Cirit 16,25 400 Metre 16,40 100 , 16,50-Üç adım Atlama 17 800 Metre 1720 Sırıkla atlama 17,30 200 Metre 17440 Gülle atma 17.50 5000 Metre 1815 4x100 ,, 18,25 Disk atı 18,35 Bir adım atlama 19 10 x Bir ingiliz yatı gel 750 ton hacmında ve 18 mil | sür'atında Ingiliz bandıralı Sanpör gelmiştir. Yat Bir tur yatı limanımıza Tarife H. çiğnendi Fatih sakinlerinden 55 yaşında Zarife hanım dün Çarşıkapıdan | geçerken 1697 numaralı otomo- bilin sademesine maruz kalarak yaralanmıştır . | kanaatime göre bir tasnif Edebiyatımız ne halde ? ( Baş tarafı birinci sahifede ) - Onun için ben ancak kendi Pat cağım.. Romanda: yaşı bizden ileri başı bizimle olan Aka Gündüz. Bu ateşten bir muharrirdir. Sonra Peyami Safa, Yesari.. kâyede: Vâ-Nü, Sadri Etem, müellif dâmi İzzet, Ahmet Hidayet, şiirde: Nazım Hikmet. Nesirde Hikmek Feridun, Refik Ahmet, Hayri Muhittin.. — Tiyatro da — Vedat Nedim, Ertuğrul Muhsin, makalede Mahmut (Sürt) ve Necmeddin Sadik beyler.. Bunlar şöyle aklıma gelen isimler. — Burhan Cahit, Reşat Nuri beyler. — Bu zevatı seven, kendileri beğenen, romanlarını okuyan aç mım, lâkin telekkilerimiz başka.. — Niçin? — Bu zevat bizim sanat tasni- fimize göre Osmanlı edebiyatının sonuna kavuşan fakat bizimle birlik olamayan romancılardır. bi — Eserlerini beğenir misiniz? — Niçin beğenmeyeyim.. kendi janrarı dahilinde mükemmel ro- manlar.. Sadece Ekol farkı var. —Bu yeni mektebin müessisleri kim oloyor? — Hepimiz.. Sen, ben, ö, biz.. Harp sonunda yazan ve bu gi edebiyat heyeti - umumiyesinde i tesis ve kabul ettirem — Yeni mektebin bir iki ese- rini sayar mısımz? — Pek çokları içinden bir iki- sini Söyleyeyim: Dikmen - yıldızı, bir Sakşamdı, yakılacak — kitap, Çulluk, Baltacı ile katerin, Çık- rıklar durunca, Kaldırımlar, 835 satır, İztırap çocuğu, kara Davut, kör oğlu ve daha bir çok eserler. — Fecriaticiler arasında n küvvetli kimi buluyorsunuz? — Fecriati teşekkülünü kabul etmiyorum.. Edebiyatı cediddeen sonra feriler ve yeni bir mektep var. Bu fert ve şöhretler arasında en kuvvetli - şahsiyet şüphesiz Yakup kadri. Sonra Haşim Yahya Kemal, Faruk, Ercüment bu neslin güzideleri.. Ruşen nevi esri bizim nesrimiz değil, fakat *Damla damla,, nasırının zevk ve kudreti için çok canlı bir misâldir. — Çok eskiden başlayıp bu gün halâ yazanları meselâ Mehmet Rauf, Hüseyin Suat, İzzet Melih beyleri nasıl bulursunuz ?. — Ben onları bugünün karşış sında edebiyatın Tevfik paşaları, Ali Rıza paşaları, İzzet paşaları sayarım.. Lâkin İzzet B. ıztırap çocu. gu Türk edebiyatına yeni bir jant getirmiştir. Diyor. — Evet.. Yeni mektebin yeni eserlerinden biridir. Şüphe yok ki eski nesil böyle eserler kurşı- sında Mehmet Rauf gibi hazım- sızlığa uğramıştır. Fakat bunlar mezardan gelen sesler. Bahsa değmez.. — Yeni eser hazırlıyor musunuz.. — Evet.. Aşk güneşi isminde büyük bir romana çalışıyorum. — En kudretli muharrir olarak —Falih. Dün de, bugün de, yaryı da Falih Rıfkı en küvvetli en âteşli Türk muharriri olarak ka- lacak.. Hattâ bazı zevatın tesa- hüpleri olmasa Falih Rıfkıyı bizim mektebin —muharriri diye — ilâri ederiz.. Belki Tedel tarihi böyle söyleyecektirde.. Hikmet Feridurt * * ———