24 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

diye Leir çırpran || Esfarı baide baide kap- | tanı tavru ile makineyi harekete irdi.. Kutba müteveccihen reket eden bir sefinci havaiye | kumandanı gibi yerdekileri şöyle | bir yüksekten süzdü Mamafih aşağı yukarı hepimizde bu hal var.. Bütün tramvay / balkı | sanki insaniyet ve medeniyet uğrurnda büyük seyahatlere çıkan, büyük hava kahramanları gibi bir şey. Ben kendi hesabıma | Ceneral Nobilenin maiyeti erl nından bir zat imişim gibi pen- | cereden dişarı bakıp bakıp börüm | börüm böbürleniyorum... — Şaka | değil tramvayla Edirnekapıya gi- diyoruz.. Tramvayımızın üstündeki kırmızı beyaz lâvhada Edirnekapı-Sirkeci yazılı, ve bu lâvhayı okuyanlar bize hayretle, takdirle, efsanevi bir beldeye giden yolcularmış gibi bakıyorlar. Bu nazarlar kar- şısında da bizim koltuklarımız kat daha kabariyor.. Vatmanın bütün mahareti üs- tünde mi — üstünde. — Gâh son “atle koşuyoruz. gâh “ zinki,, dürüyoruz.. — Âdela — bu seyahatten - korkoyor. — gibiyim.. lııiy günden beri üı: 'ndegl ıîıvıy işleyen bu yol bana iğretidenmiş gibi geliyor.. Her dakika ha şim- di bir kaza olacak, ha şimdi tramvay paslı yayların üzerinden fırlayıp yoldan çıkacak. Epi / ilerledik.. Karagümrükte semtin ne kadar kedı. köpek ta- vuk, horoz, keçi, koyun ve sair hayvanatı varsa yolun iki tarafına ilmişler gözleri fal taşı kadar —Bu da ne...Bu da nereden cıktı. Geriye bize bakıyorlar... Bir aralık önümüze kos koca- man bir öküz çıktı, mubarek hayvan geldi tramvayın karşısında dikildi durdu, gitmez.. Kovarsınız gitmez.. Bir türlü gitmez... Çan, çan da çan, çan.. Gitmez Vatman arabayı durdurdu: — Daha bu semtin mahlukatı ehlil&şmemiş, dedi, tramvaylara alışmamışlar. küzü güç bi ve biz yolumuza devam ettik... Edirnekapıya geldiğimiz surun yanındaki sokağa baktım. tek atlı, tek bir araba durüyor.. Halbuki bir hafta evel burada hiç değilse 5-6 araba vardı... Dönerken — bir - ihtiyar genç bir satıcıya sordu: — Oğlum Edirnekapıya nere- 'deği güllre aT Genç satıcı, ihtiyarın bükük be- line fersiz gözlerine baktı ve bir espti yumurtladı : — Eger çabuk gitmek isteyor- San tramvay yolunu tut.. Artık Edirnekapıya giden en kısa yol tramvay yoludur.| Malum ya Eedirnekapı Fatihin Karaca Ahmedidir. adam, Büyük zenginler... İngiltere vergi dairesinin tah- i şunlardır. Roçilt, | Vils, Yocls, ve Kurts aileleri Roçilt ailesinin serveti malüm- dur. Vils tütüncülük sayesinde büyük bir servet sahibi olmuştur. Yoel, Afrikadaki elmas madonleri ile şöhret bulmuştur. Kurts ise suni ipek ticaretinde servet sahibi olmuştur. Bugün ” İngilterede en zengin genç kız Mis Gladis Yüle; Babası Davit Yule Hindistanda saf sonra sattığı arazi ile büyük, müthiş bir servet kazan- mıştır. Davit Yule geçende öldüğü za- | man kızı Gladis, veraset vergisi olarak iki milyon İngiliz lirasını Ödemişt |7 kenie, müstecirin zarar ve ziyanı- n değil, Haydarpaşada Tren hattı üzerindeki köprü | yapılıyor Haydarpaşada tren hattı üze- rindeki geçidin asma köprü haline kalbedilmesi için bu sene bütçe- sine Emanet tahsisat koymuştu. Bu tahsisat, bu günlerde Emanet tarafından Anadolu demir yollar idaresine verilecektir. Demir — yollar — idaresi, — bu tahsisatı aldıktan — sonra zaten tanzim edilmiş olan plân muci- bince derhal inşaata başlayacak- tır. Köprünün 2 ay zarfında ikmal) olunacağı tahmin e Araba vapuru işi ekspresinin — Anadolu iril için yapıla- cak tesisat için Belçika grubunun mümessilleri Sirkeci ve Hayı paşa sahillerinde sondaj ameli yapmak üzere müracaat etmi İerdir. Bu ameliye 20 günde ikmal edilecek, mütcakiben tesisat ya- pılacaktır. — Tesisatın — Ağustos nihayetine kadar ikmali — muhal kak görülüyor. ispirtolu ilâçlar Müskirat idaresile eczacılar sındaki — ihtilâftan bahsetmiştik . Müskirat inbisarı hariçten gelen, ispirtolu eczalardan inhisar rusumu almaktadır. Eczacılar da bu resme itiraz etmektedirler. Bu mesele hakkında — eczacılar — Ankaraya müracaat etmişlerdir. Müskirat inbisarı Umum müdürü| Zekâi B. bu resmin alınması tabii olduğunu, kanunda bu hususta sarahat bulunduğunu söylemiştir. Yıldız davası Mahkemece verilen karar ve Emanetin noktai nazarı Yıldız müsteciri M. Maryo Seranın iddia ettiği zararın t ni için bir ehli hibrenin tayini tayin edil diği yazılmıştı. Şehr- emaneti erkânından bir zat, bir muharririmize şu izahatı vermiştir: — Maryo Sera'davasında mah- cak yıldızda kumar oynatıldığı zaman ne kadar para kazanıldığının, oynatılmadığı za- manda da kadar para kazanabile- ceğinin tespitine karar vermiştir, yoksa zarar ve ziyanın tespitine değil. Mahkeme bilfarz zarar ve ziyanında tespitine karar verse bunun tazminini Emanete mi tah- mil edecektir? Mahkemenin böyle bir karar vereceğini zannetmi Çünkü kumarı o menetmemiştir ki tazminat versin. , Tarsos hapishanesinden kaçanlar Bütün - vilâyetlere tebligât ve malümat 7 hapishanesinden kaçan 5 mahkü- iştir. Aksarayda yeni bir mektep Pertevniyal vakfı mütevelliliği 90,000 lira Sarfederek Aksarayda bir mektep tesisi için İdarei husu- şiyeden müsaade almıştır. Yeni mektep, Pertevniyal vakıf mek- tebinin yeniden ihyası - suretile yapılacaktır. Mektebin temelleri 1 temmuzda atılacaktır. Mektep b mükemmel tarzda — yapılacak, — Avrupanın ilk mektepleri derecesinde ola- caktır. Şiddetli sıcaklar başladı. Ha- raret derecesi günden güne ziya- deleşmektedir. Halkın mühim bir kısmi şehirden sayfiyelere akın etmektedir. Resmimiz bir sayfi- yede açık havada kuzu ile oyna- yan bir çocuğu göstermektedir. Yersiz kadınlar Geçenlerde — şehirdeki — yersiz yurtsuz çocukların halinden bah- setmiştik. İstanbulda yersiz çocuk- lardan mada evi barkı olmayan ve hayatını sokaklarda kaldırım üstlerinde geçiren bir çok kadın- lar vardır. Resimde bu kabil bir kadın kaldırım. üzerinde uyurken görünüyor. Cuma ve pazar günleri Tepe- başı belediye bahçesinde dans edilmektedir. Bahçe bu günlerde erkekli kadınlı epice kalabalık olmaktadır. Bahçe dahilindeki bu alemden, bu eglenceden mada bahçenin haricinde de bir eglence alemi olmaktadır. Semtte ne kadar çoluk çocuk varsa bahçenin par- maklıklarına tırmanıp dans eden- leri seyretmektedir. Büyük bir balık Almanyada, — Berlin — civarına bir gölde 97 santimetro tulünda ve 22 kilo ağırlığında bir ala balığı tutulmuştur. Şimdiye kadar bu cesamette (ala balığı tutulma- dığından, bu koca balığı Berl nebatat bahçesi için satın alın- auştır. Ekmek fiatı Amerikadan mü- him miktarda buğday gelecek Şehrimiz buğday piyasasında Fiatlar mahsus derecede düşmüş- tür. Bu günlerde Amerikadan pek az buğday geliyor. Buğday fiatlerinin esaslı bir surette düşmesi için gelen malın ir misli daha çoğalması lâzım- dır. Amerikadan - vapura -tahmil edilen büyük miktardaki buğ ancak bir ay sonra İimanımıza elecektir. O takdirde buğday fatları mühim bir miktarda dü- şecek ve ekmekler ucuzlayacak- tır. Mersin ve Hâvalisinden de bu seneki mahsul gelmeğe başlamış- tır. Ancak bu mevrudat, geçen sene bu mevsimdeki mevrudata nazaran daha azdır. Hayvan hastalığını bildirmeyen iki köy heyeti cezalandırıldı Afyonda Akşehir kazasının Mel- lez ve Kurt köylerinde çıkan kı kıran Şarbon hastalığını vaktiyle hükümete haber vermeyerek çoğal- masına sebep olan, köy heyeti ihtiyariyeleri cezaya çarpılmışlardır. ceza görenler yalnız muhtarlar değil ihtiyar heyeti azası da Ba Kal Pa VA Milli sarayların muhafazası tanbuldaki —milli — sarayların tleri nazarı dikkate muhafazası takar- Yakında / sarayların vaziyetini tespit etmek için bir heyet tetkikatta bulunacaktır. Ada seferleri Büyükada 1,5 saatte direkt postasını yapıyor ——e—in idaresi Adalar yaz tarifesinde sabah ve akşam için 5 direkt postası ihdas | etti. Bu seferlerden üçü Heybeliada ya uğriyor. Fakat ne yazık ki Heybeliye de uğrıyan direkt posta- lar <için amelimanda Büyükada vapuru tahsis edil albuki Büyük ada — vapuru süratinden ek ziyade kaybetmiş olduğundan Pa Seledleri antak T sast 25 dakikada yapabiliyor ve bu direkt postaların ihdasından bek- lenen maksat ta Fevt oluyar. Sey- fain idaresi Büyükada vapurunu öprü - Adalar - Pendik hattına tahsis etse ve elyevm bu hatta işlettiği Modayı ve yahut Modadan da sür'atli Burgaz vapurunu tah- sis etse halkı memnun etmiş olur. Bu hususta Sadullah beyin nazarı | dikkatini celbederiz. Emanetin bu seneki inşat programı Şehremaneti heyeti fenniyesi geçenlerde toplanmış, bu seneki imar ve inşaat programı hakkında ü efkâr etmiştir. ada, yapılacak — olan yollar, şehir tamirat mütemadiye- sine ait olan tahsisatın her |daireye göre tefriki görüşülmüştür. Bu tahsisattan en fazla hisse Beyoğlu ve Beyazıt dairelerine verilecektir. izmirde et fiatleri İzmir - belediyesi - İzmirde et fiyatlerini ucuzlatınıştır. Belediyece konulan narka nazgran İzmirde koyun ve kuzu azami 100, dana etinin okkası azami 70 kuruşa satılacaktır. MAHKEMELERDE Komşunun tavuğu Müddei, yanındaki adamın yü- züne, baktı, baktı, baktı, ondan sonra uzun uzun düşündi — Buydu efendim.. Dedi. — Emin misin.. Bu efendi mi senin bahçene girip - tavuklarını çalan... — Bu efendim, bi — Nereden anladın' — Alnında işareti var — Ne münasebet — Alnındaki çizğileri musunuz reis bey.. Hâkim müddeialeyhin yüzüne baktı, hakikaten adamın yüzünde yeri henüz belli olan hafif hafif tırnak izleri vardı. —Peki amma bu tırnak yerleri. ile bu adamcağızın hırsız olması arasında ne münasebet var? — Efendim onları o gece ben çizdim.. Birbirimizle boğuşurken.. TRAS CA D b kalım .. — O cuma gecesi. — Yukanı odada yatıyordum ... Birdenbire aşağıda bahçede acı acı sesler düydüm, tavuklar ciyak. ciyak bağırıyorladı.. Hemen terliklerimi giymeden kümese indim.. Kümesin önünde bu adamı gördüm. Tam üstür vakitte lambam - lıkta boğuşmağa başladık.. O benim kolumu ısırdı, ben de can hevli ile onun alnını çizdim.. İşte bu çizgi- 5 çizgilerdir.. Sonra ben “Polis, diye bağırıncaya kadar kaçtı gitti. Fakat ertesi gün tahkik ettim. Bahçeme dadanan kırsızın bu adam olduğunu anla- dim, Reis öbürsüne döndü: — Ece.. Söyleyin bakalım.. Bu efendinin dedikleri doğru mu? — Nasıl isbat edersiniz? — Basbayağı.. Ben onun tavuk- larına tenezzül edermiyim biç... — Alnındaki / çizgiler neden oldu.. e — O başka bahis, siz vak'a gecesi nerde idiniz ?.. — Nerede olacağım reis bey evde mevlut okuyordum ... — Ya mevlutcu musunuz' Delikanlı güldü : — O mevlut başka mevlut efendim.. Biz beş altı arkadaş birleşip bir alem yaptıkmıydı gazele başlarız..Amma bizim kocakarı işi çakmasın diye gazeli mevlut ma- kamından okuruz.. Peki bu komşunuzu - kiç tanımaz mısiniz? — Tanırım... — Tavukları misiniz? — Bilmem... — Vak'anın ertesi günü bir tavuk - doldurup fırma yolla- mışsınız.. Bu tavuğu nereden bolb- olduğunu — bilir — Fakirim amma reis bey huvarda bir adamım.. Dediğim gibi o gece de bizim evde mex ut vardı.. Pazardan bir tavuk ahp arkadaşlara ziyafet çektim. İsterseniz tavuğu aldığım adamı şahit diye buraya getireyim.. Muhakeme şahit celbi için tehir edildi. AKŞAM Yevmi, Siyart gazeta İDAREHANE — acimutlak sokağı Telgraf adresii “Akşam, istanbul, Tek Aşleri içimi lat: 1686 Telelon » İdare İşleri içler çi MKS4 Gönderilen yanlar, sahiblee inde cdlmen. ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içlat Seneliği 1700, alt aylığı 900, Üç aylığı 500 kunuş. Ecnebl memleketler için : Seneliği 30007 altı aylığı 1600;. Üç aylığı 900 kurüştur. dunuz. x