30 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 K 30 Eylül 1929 Kurtuluş b;yramı Bu sene parlak merasimle tesit edilecek Teşrinievelin —altıncı — gününe tesadüf eden kurtuluş bayramının programı — yapılmıştır. O günü bütün şehir bayraklarla - gecede fenerlerle donatılacaktır. Program mucibince ordumuz askeri bir geçit resmi yapacak esnaf ve diğer yetler ile halk bu merasime iştirak edebi- lecektir. Resmi geçide iştirak edecek olanlar tam saat dokuz buçukta Sultanahmet parkında toplanacak- lardır. Alay on buçukta parktan hareket edecek, Taksim meyda- nına gelerek kolordu kumandan vekili önünde bir resmi geçit ya- | prlacaktır. Alay köprüden ken vapurlar tarafından düdükle selâmlanacaktır. Ögleden sonra cemiyeti bele- diye, meclisi umumü vilâyet aza- sından mürekkep bir ordu kumandan — vel edecektir. Gece Beyazıt, Taksim meydan- larında, Üsküdarda Şemsipaşada havai fişekler atılacaktır. Fener Bursa muhtelitini nasıl yendi? 27 Eylül cuma günü Bursa muhtelitile maç yapan Fenerbahçe takımı güzel bir oyundan sonra 7-1 gibi büyük bir farkla bu maçı kazandı. Fenerbahçe takımında Zeki, Alâettin, Sadi gibi eski oyuncular bulunuyordu . Maç her iki devrede Fenerin tamamile hakimiyeti altında geç- miştir. Bursahlar bütün gayretle- rine rağmen maçın son. dakika- larında yegâne şeref kayılarını yaptılar.. Fenerbahçe takımı şeh- KA ea Fela muvaffakrı unu Bursa spor- AA SAĞADi Cülbetmiştir. Marmara vapuru süvari ve za- bitanı Bursaya giden İstanbullu fotbolculara azami teshilât gös- Feci ölüm Bir amele duvardan düşerek öldü Ortaköyde tramvay caddesinde inşa edilen büyük bir binada çalışan ameleden Durmuş dün Mmuvazenesini kaybederek 6 metro yüksekliğindeki iskeleden aşağı düşmüştür . Neticede — kaburga - kemikleri kırılan - Durmüş - hastaneye gö- türülürken vefat etmiştir. Liman şirketinin bir mavnası nasil battı? Dün limanda garip bir kaza iğeş ve bir mavna batmıştır. İtalyan bandıralı Lorana vapuru İstanbula getirdiği demir potrel- leri mavnalara boşaltmağa başla- mıiştir. Bu esnada vinçten kurtulan gayet büyük bir potrel liman şirketinin 229 numaralı mavnasına düşmüştür. Potrel mavnanın dibini delmiş ve çok büyük bir delik açmıştır, Bu delikten giren Sular yedi dakika içinde mavnayı ba- tırmıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Tahdidi teslihat Sabık İngiliz başvekilinin beyannamesi Loadra 25 (A. A.) — Şimdiki siyasi vaziyet hakkında neşrettiği bir beyannamede sabık Başvekil M. Baldvin eğer — muhafzakâr- lar son intihabatta büyük bir ekseriyet — kazanmış - ve mevkii iktidarı muhafaza etmiş olasa- lardı Amerikaya gilmek hus- usundaki eski arzusunu —mevil file — koymuş — olacağım — söy- dedikten — sonra — İngiltere ve Amerika arasında hakiki ve sami- mi bir mukarenet tesisi emrinde M. Macdonald. tarafından sarfo- lunan büyük gayretlerin muvaffa- kiyetle neticelenmesi - takdirinde her kesten ziyade — kendisinin memnun olacağını ilâve eylemiştir. Beynelmilel banka Paris 28 (A.A) — Beynelmilel bankaya ait teşkilât ile uğraşa- kek eei bi Ka ürimie Baden şehrinde Amerika murah- hası M. Gacakson Roynolds'un fiyasetinde toplanacaktır. 'Şerburg 28 (A.A) — M. Mac- donald. Berengarya — vapuru ile saat on yedi buçukta hareket etmistir. Başvekil akşam yemeği gemi kaptanı ile birlikte yiyecekt Ankarada jeoloji tetkikat Ankara, 28 (Hususi) — Dahi- liye vekâleti hesabına Ankarada jeoleji tetkikatında bulunmak üzere buraya gelen darülfünun profesör- lerinden Malik B. ve arkadaşları Kayaş mmntakasında tetkikata baş- lamışlardır. Serbest mıntaka İktisat vekâleti yeniden tetkikat yaptıracak İktisat vekâleti tarafından ser- best mıntaka kakkında yeniden tetkikata başlanacaktır. bu hususta evelce tetkikat yapan zevatı Ankaraya davet edecektir. Serbest mıntakalar hakkında Avrupaya tetkikat için bir heyet gideceği doğru dej Mübadele komisyonu yarın toplanıyor Muhtelit mübadele komisyonu heyeti umumiyesi yarın umumi bir içtima aktedcektir. Bu içtimada ruznameye dahil olup geçen içtimadan kalan mese- delerle son . notalarımıza - karşı yumanın cevabı. müzakere edile- cektir. Hükümet ve heyeti murah- hasamızın — nokktai — nazarına göre —mübadele — işlerine —ait işler, muhtelit“komsiyona — inti- kal ettiğinden bu içtimada ko- misyonun muallâk işler hakkın- daki vaziyeti tespit edilecek ve yeni bir mesai programı tayin edilecektir. n Bir otomabil kazası 2062 numaralı “otomobil dün Pangaltıdan geçerken 22 yaşında Reçep isminde bir şahsa çarp- mıştır. Recep ehemmiyetli surette Tramvaylara girip çı- karken kapıları kapa- yınız. Terbiye ve neza- ket icabıdır.Açık kapı- ların hava cereyanı her kesi hasta edebilir. yaralanmıştır. Vekâlet | hariçtekiler hususi Sıtma mücadelesi Manisa vilâyetinde nasıl icra edilecek? ; Manisa 28 (Hususi)— Vilâyeti- mizde sıtma mücadelesi başlamış ve reis vekili Kâni bey şehrimize gelerek vazifeye başlamıştır. Mücadele rerisi Kâni beyi ziya- retle görüştüm: — Manisa sıtma mücadelesi İzmir mücadelesi yekdigerile kadar mıdırlar? — Hayır! Sıhhiye İzmirde sıtma mücadelesi etmedi. İzmirde - yapılan müca- dele mahalli bir teşkilâttan iba- rettir . Mücadeleye başladınız mı ? icadele nasıl olacaktır ? — Mücadele heyetinden reis vekili olarak yalnız Le1 geldim. Diğer arkadaşlar bu hafta gele- ceklerdir. Mücadeleye evvelâ köy- lerden başlayacağız. Bilâhara mer- kez teşkil edeceğiz. Halka mec- cani kinin tevzi etmekle beraber sıtma kanunu mücibince şehir dahilindeki bataklıklar belediyeye lareye ve eşhasa| ait olanlarda Kendilerine ait ol- malarına binaen kurutmağa icbar edecegiz, sinekler ve sürfeler imha edilecek, sular ve havuzlar fenni tathirata tabi tutulacaktır. — Merkez ve köylerdeki batak- gördünüz mü? — Evvelcc doktor Saim bey zamanında / keşfi yapılmış olan Akpınar ve Kerpiç bataklıklarını bugün sıhhiye müdürü Hamit deyle gördüm. Bu iki bataklığın 4000 lira ile kurutulması mümkün olacaktır. vekâleti ilân h Horosköy ve diger mahallerde olan bataklıkları bittabi tetkik edeceğiz. Mıntakamız 4şubeye ayrılmıştı Manisa Merkezi (1), Merkez köy ler (2), Akbisar (3), Kasaba ve salihli köyleri (4), olarak 4 şube- dir. Bu şubelerde açılacak olan muayene ve - tedavi evlerinde birer doktor ve miktarı kâfi sıhhat memurları bulunacaktır. Altı senede Memleketimizde 10902 kızıl musabı göründü Ankara 29 (Hususi ) — Busene Milli Türk Tıp kongresinde mev- zuüubahsolan hususat — arasında memleketimizde kızıl vakayli hak- kııııd_l drlpor[lr okunmuş oldugu Okunan bu raporlar mündere- | catından anlşıldığına göre mem- leketimizde 1923 senesinden 1928 senesine kadar geçen altı senelik müddet içinde 10902 kızıl musabı görülmüş ve bunlardan 1905 i | vefat etmiştir. 1928 senesinde Kızılın en çok vukua geldiği memleket de Konya vilâyetidir. Rizede yeni bir maden suyu — | Rize, 28 (Hususi) — Bir aydan beri şehire alti-saat uzakta dağın eteğinde, derenin kenarında ga- zozlu bir maden suyu akmaktadır. Bu suyun mide ve bağırsaklardan | muztarip olanlara şafi tesir yap- tığı - söyleniyor. Menbam — yolu ârizalıdır. Mantarlı şişelerle getir- tilen suyun terkibi kimyevisi he- 'nüz malum değilse de menbadan doldurulan — şişe dolar dolmaz tıpasını atmaktadır. Bir kaç saat sonra bu hassa gayboliyor. Yunan donanması Bahri programı tespit için bir içtima yapılacak Atina 29, (Hususi) — M. Ve- nizelos Teşrinievelin onunda Ati- naya avdet edecektir. Vunanis- tanın bahri programını kat'i bir şekilde tespit için M, Yenizelosun gelmesi beklenilmektedir. M. Venizelos - geldikten sonra bütün eski başvekiller, nazırlar ve hükümet erkânı, siyasi fırkalar rücsası ile İnş bahri heyeti ü ima aktedeceklerdir. hükümeti — erkârı bahri program için iki cereyan — vardır. Ağır gemiler satın almak, tahtelbahır. ve sair ibi — hafif — vesaiti — bahriye tedarik etmek. Ağır gemiler satın alındığı takdirde Yunanistanın 150 milyon drahmi senevi fazla mas- rafı olacaktır. rlin 28 (A.A.) — M. Venize- los Berline gelmiştir. M. Kelloga Lejyon donör nişanı Washinton 28 (A.A) — Fran- sız hükümeti M. Kelloga Lejyon donör nişanının birinci rütbesini ita etmiştir. Çin kıtaatının şıklık karargâhı Moskova, 28 (A.A) — Harbin- den bildirildiğine göre Çin kuman- danlığı kıtaat için kışlık karar- gâhların hazırlanmasımı emrelmiş- tir. Harbin ve Mukden şehirlerinde beyaz Ruslar arasında muhafız kaydına di istan Esrarengiz cerh Fatma hanımı eski kocası mı yaraladı? Dün Unkapanında tuhaf bir vaka olmuştur. Küçük Mustafa- paşada oluranFatma hanım isminde bir dul kadınUnkapanından geçerken serseri bir kurşun ayağına isabetle ehemmiyetli surette yaralanmasına sebebiyel vermiştir. Yapılan bü- tün tahkikata rağmen kurşunun kimin tarafından atıldığı anlaşıl- mamıştır. Fatma hanımı polise ver- diği ifadede: — Bu kurşunu eski kocam Yusuf atmıştır Kendisinden dava- cıyım. Ne vakitten beri arkamı takip ediyordu, bu her halde onun işi Demiştir. Tahkikat yapılıyor. Mezarlıkta metruk çocuk Dün kurtuluştaki rum mezarlı- gında henüz doğmuş bir erkek çocuk bulunmuştur. Küçük zabıta tarafından Darülâcezeye gönderil- miş ve târikleri hakkında tahki- kata başlanılnıştır. Şüpheli ölüm Büyükderede oturan posta mü- dürü Lâtfi beyin zevcesi Refika | hamım dün birdenbire vefat et- miştir. Refika hanımın yapılan muayenesinde ölümü şüpheli gö- rülmüştür. Ceset morga kaldırıla- rak vaka hakkında — tahkikata başlanılmıştır. iki kafadarın marifeti Çenberlitaşta kebapçı Mehmet ve arkadaşı Kâmil elbirli il Hüseyin isminde bir adamı, henüz anlaşılmayan bir meseleden dolayı ağır sürette yaralamışlardır. Ca- rihler kaçmıştır. — Dün geceki yağmur (Baş tarafı birinci sahifade ) detli seller olmuş, bir çok yerler! su basmıştır. Kandilli rasatanesinden aldığı mız malümat şudur: Yağmur dün —akşam — üzeri saat 5,5 ten itibaren başlamış, 6, Se kadar küvvetli - surette yağmıştır. Yağmur, 7,5 a kadar bir saat fasıla vermiş, tekrar şide detle başlamıştır. L Yağmurm en şiddetli zamanı T ile 1,45 arasına . Dün gece yağan yağmurun miktarı 43milimetrodur. Dün geceki yağmur senenin en şiddetli yağmurudur. Dün gece rüzgâr azami 12 metre süratle esmiştir. Kandilli rasatanesine göre hava- ların bu halde devam etmesi | mevsime — nazaran — gayri — tabi ad edilemez. Yalnız hararet geçen senenin bu günlerine nazaran da- ha düşüktür. Yağmur, bugün de fasılalı ola» rak devam edecektir. Havanın bu gece düzelmesi muhtemeldir. Yeşilköy vasat —merkezinden verilen malümata göre Gece hararet 11 derece olmuş, bu s: bah 15 dereceye cıkmıştır. Bugün Anadolumun her tarafına yağmur yağacaktır. Selden bir duvar yıkıldı ağır bir yaralı var Yağan yağmurların şiddetinden dün Kadıköyünde “Acıbademde bir yanğın duvarı yıkılmış ve o civarda oturan Hacı Ahmet efendi isminde bir zat bu duvarın altındı kalmıştır. Hacı Ahmet efendi aj yaralı olduğu halde duvarın altın- dan çıkarılmıştır. Acaba tehdit mi? İzmirde bir kazı keserek ağaca asmışlar ve.. saat İzmir gazeteleri yazıyor: Müski- rat inhisar başmüdürü Abdülkadir beyin evi esrarengiz ve heyecanlı bir vakaya sahne olmuş ve mu- hitte muhtelif dedikodular tevlit etmiştir. Abdülkadir beyin evi, Karşıya- kada istasyon karşısında İnayet sokağındadır. Bu sokakta ayni sistemde daha 3 ev vardır. Ev sahipleri, vaziyetin müsaadesine binaen tavuk, hindi ve kaz gibi kümes hayvanları beslemeği itiyat etmişlerdir. Abdülkadir bey de bu meyane dadır. Mumaileyhin aile efradı dün sabah evlerinin bahçesine çıkınca avlının bir. tarafındaki bi ağacın altında kanla- dolu leğen görmüşlerdir. Bu manz: dan tevehhuş eden aile efradı, | başımı kaldırınca ağaçta, kesilmiş olduğu halde ayaklarından bağı lahip aşağıya sarkıtılmış ve kas natları kanla mülemma bir kaz görmüşlerdir. Neticede! o gece eve bir şahsı meçhul girerek kümesteki kazları dan birini kestikten sonra ağaca astığı ve altma da bir leğen ko- yarak kanını buraya akıltığı ans laşılmıştır. Orta yerden hiç bir şey çalınmay mış ve kesilenmahlükun manidar bir şekilde avlı ortasında bir ağaca asılmış olmasına göre hadise fili nin bir hırsız olmadığı da nazarı, itibare alınmıştır.| z Keyfiyetten Karşıyaka polisine haber verilmiş ve tahkikata başı lanmıştır. Bunun, Abdülkadir beye karşı husumet taşıyan biri tarafın« dan makamı tehditte yapılmış ol« ması ihtimalleri de rivayet halinde devran etmektedir. — ”” xa