30 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Kadın polis meselesi Geçenlerde Kadın birliği tara- fından ortaya atılan kadın polis meselesi münevver mahafilde hayli münakaşalara sebep - olmuştur. Avrupada tatbik edi kadın polisin vazife: imiş. Kadm polisin yazifesi bi hassa genç kızları himaye etmek, umumi mahallerde onları muha- faza ve siyanet etmek, irşat ct- mek imi Kadın polisin vazifesi çok mü- him çok faydalı battâ elzem olduğunu kabul ettikten - sonra bazı diğer noktaları tetekike mecburuz : Evvelâ böyle bir teşebbüs bir az nabimevsim değildir ? Filha- kika Avrupa ve Amerikada kadın polisleri vardır, var amma orada aynı zamanda sayısız genç kızlar için, bilhassa hayata atılmış genç kızlar klüpler var. — * O klüpler onları hem mü: e- fit eder hem de eglendirir. Orada | puhtelif mevzular üzerinde şayanı istifade konferanslar — dinlerler, parlar ilh, ilh. Mütcaddit kadın klüpleri - var- dır ki fakir valdelere maddi ve manevi yardımda bulunulur, çocuk bakımına dair konferanslar ven lir çocukların hastalıklardan vika- yesine dair filimler gösterilir. Sayısız çocuk klinikleri, çocuk yartları vardır. Bilhassa Amerikadaki kadın kulüpleri okadar çok ki bu cem- iyetler “ birbirleri arasında bir association yapmışlar. Kongreler olur, müfit münakaşalar cereyan eder, çocuk - vefiyatları istatistik- leri tetkik edilir, çalışan kadır- ların / hayatının — intizamına dair kararlar almır aile — hayatının islahı için çareler düşünülü Bizde bunların yüzde biri yapıl- madığı şöyle dursun, bütün Tür” kiyede, o da çok iptidai bir halde bulunan bir tek kadın klul tulunduğu halde — polis kadın meselelerini — düşünmek bir az nabimevsim olmaz mı? "undan maada böyle çok mühi adın gösterebilir miyiz ? Kadın birliğine teret- ti eden vazife memleketin en mözevver - hanımlarım . toplamak ve Avrupa, Amerika cemiyetleri mödeline mutabık bir. program yaptıktan sonra Peraberce çalış- maktır. Kadınlarımızın işe — başlarken bunu çok mühim bir terakki amili olarak kabul etmeleri lâzım- dir. Esma Zafir Mantar yemekleri Mantar sevenler için bu mevsin | pek müsaittir. konserve man Her ne kadar rların her zaman bulunması mümkün ise de taze- sinin kadrini erbabı bilir. Mantar daima emniyetli yerlı den olmalıdır. Bu hususta küçük bir ihmâl vahim neticeler tevlit edebil Zehirli mantarları temyiz için muhtelif usüller vardır. En kolayı renklerinin - penbe — olmamasına dikkat etmek ve mantarleri suya batırıp yanlarına - gümüşten ma- mul her bangi bir şey koyarak | yarın saat brakmaktır. Mantar şüpheli ise gümüş kararır. Man- tar, sofraya az külfetli ve çok gösterişli bir kap yemek yetiştir- an ögrenirler, spor yaz | 'Yeni moda ve zayıflamakW Son seneler zarfında çoğalan sinir hasta- | lıklarının başlıca sebebi muzir perhizdir Yeni modanın butütü, kadın vücudunun — bütün © inhinalarını meydana çıkarmağa müsait olmak itibarile, hanımlarımızda zaiflama havesini ihya edecektir. Esasen şişmanlığın moda olacağı hakkın- da musirrane deveran eden riva- | yetlere rağmen henüz hiç kimse- nin bu cihete özendiğini de gören yok. Zaiflamağa — ibtiyaçı — olanların kendi kendine — bazı müracaatari elbet evlâdır. Zaiflamanın en muzür - şel açlık vasıtasile elde edilendir. Son senelerde çoğalan sinir has- tipsiz perhizin sebebiyet verdiği | söylemekte hep doktorlar mütte- | fikti Makul bir tarzı tegaddı ve man sayesinde tedricen vücudün fazla yağlarından kurtulmak pek mümkün iken tenbelliğinden, ciddi mahzurları her gün görülen fena bir perhiz ihtiyar edenler hem kendilerine, hem de insaniyete fenalık etmiş olurlar. Çünkü kasti bir fert cemiyeti beşeriye için fazla bir yüktür. Boş bir heves uğrunda sıhha- tini israf eden kadın zevcine ve Jerder Biri enprime —dafladan taraftaki siyah kadile manto- | Tn süsü, üstü rengürenk kadile çiçek: Terle işlenmiş altın lametendir ) cuklarına ihanet etmiş sayılır. ünkü kadının hayatta güzel ve zarif görünmekten maada birçok mühim — ve ihmali caiz olmayan vezaifi vardır ki - bunların - ifası her şeyden evel salim bir fikir ve bünyeye mütevakkıftır. Bu senenin yeni şapkaları eskilerine çok benziyor Bu kış şapkaları sadelik- lerile temayüz ediyor. Hutut eskilerden pek farklı değik dir. Alınlar oldukça açık, enseler, uzayan saçların da- gınıklığını — örtmek — üzere. umumiyetle kapalıdır. Şapka imalinde fötr ve kadifenin mezcedildi sıra adi makine dikişleri ile süsler yapıldığı görülüyor. Resimlerimiz içinde en zi- yade beğenilip sipariş edi- len model ortadakidir. İki taraftan uzayan ucla- rın bağlanmasile meydana getirilen kulaklar sadık bir arkadaşınızı © kadar andı- riyor ki bu modelin “ Epag- neul , tevsim — edilmesini tabü görmek icap eder. Manşon modası ile beraber manto ile bir örnek kürk- ten tok ve berelerin de avdetine intizar etmek lâzım gelir. Etekleri kürkle çevrilmiş rus biçimi bir kostüm ile kürk takke- işman olmayan her ka- aştığı muhakkaktır. Ağır tuvaletler için seten ve kadife şapkalar çok münasiptir. Ayni örnekte şapka, boyun atkısı ve el çantasından mürekkep bir ta- kım de en sade ve basit kostümü | itmam ve tezyine kâfidir. 'nin pek dına y 'mek için pek işe yarar. bardak su ile koyulaştırarak tuz, | 1 — Sapları kesilerek soyulup | biber, bir kaşık şarap ilavesile Vazgarada — ku mantarlar | hasıl olan - salçayı ” mantarların | sıcak bir tabağa dizilip ortalarına da kıyılmış maydanozla/ ezilmiş | tereyağından birer fındık büyük- lüğünde koyarak tuz ve biber | ekmek, arzu edilirse birer damla | mürekkep — bir “iç yaparak limon suyu ilâve etmek. 2 — Büyücek mantarları tava- | Mantarların içine sigara börej da kızartarak sıcak bir tabağa | gibi sarmak; yağlanmış bir kaba dizerek ve kapağını kapayarak | hafif ateşte yarım saat pişirip, patates ezmesi ile döşenen bir kap Ortasına yığmek. üstüne dökmek ve tabağın etrafım yağda kızartılmış ekmek dilimle- | rile süslemek. 3— Kıyma, ekmek için, tuz, biber ve bir tutam kekikter çekmek ve ayni tavada pişirilen her yumurtalardan birer tane birinin ortasına konularak tav: kalan yağı bir kaşık un ve bir | | meşhür olup esham ve tahvilâtı- mılyon açıkla iflâs etti lizler mali ve hcın işlerinde| çok müteenini o duklarından İn- gilterede büyük illâslar nadirdir. Bir çok seneler- den beri Londra borsasasında he- yecan uyandıran bir hal görülme- Fakat 20 eylük de beklenilmiyen bir hadise Lon- dra esham borsa- sını dehşet içinde birakmıştır, O gün sabah- e- leyin borsada du- Borsa önünde toplanan halk veborsa komiseri vara asılan bir tebliğ herkesin nazarı dikkatini celbetmiştir: Tebligte yedi büyük Kumpan- yanın esham ve tahvilâtının borsa- müamelesi tatil edildiği beyan edilmekte idi. Borsada — esham — muamelede menolunan kumpanyalar "Çoha- cılık trustu. Otomatik makineler Wakehield, Fotomasiyon, Parent, Oak investment. — Retail Trade, Corporaton ve Eeneral Securities,, müesseselerdir. Bu — kumpanyaların çıkardığı alelâde eshani 6,428,000 İngiliz — “üziçen Ka Bebldı, ğ girerek fevkalâde şöhret kazan- Şimdiye kadar her hangi es- | yaştı. ham ve tahvilâtin muameleden menedilmesi ender ” olduğundan 'tebligı herkesin hayretini mucip olmuştur. - Kumpanyaların - çoğu Kendisine atfolunan şu düstur gayet meşhurdur: “Mali ve sınai işlerde muvz.Hakıyetin sırrı orij- nalite, ihtira kabiliyetlerine ve bunları tatbik kudretine sahip olmaktır. ,. Hatry bir kaç sene evel on iki buçak milyon İngiliz lirası ser- maye ile bir ticaret bankası tesis etmişti. Fakat bu banka çok de- vam edemeyip tasfiye edilmişti. Bundan sonraki teşebbüslerinde hep muvaffak olmuş, geçende İn- gilterenin Müttehit Çelik kom- panyalarını satın almıştır. Bu mu- amele 8,000,000 - İngiliz " liralık bir işti. Hadise günü Hatrız Londranm Park lane caddesindeki beyaz bo- yalı evinde bulunamamış ve bina- ya baciz vazolunmuştur. Muahha- van Hatrız müddei umumiliğe tes- lim olunmak için zabıtaya müra- l etmiş ve tevkif edilmiştir. 'nın kısmı azamı Londradan ziyade taşra piyasalarında satılmıştı. Borsa komitesi bir taraftan da bu kumpanyaların — muamelatını tetkik için en maruf muhasipler- den bir heyet teşkil etmiştir. Kumpanyaların eshamı bir son zamanlarda zaten fevkalâde düş- müştü Meselâ Fotomasiyon şir- ketinin eshamı 13 şilinden bir | buçuk - şiline düşmüştü. Londra | borsasını alt üst eden bu şirkel- lerin cümlesi Mr. Clarence Hatrız bir İngiliz müteşebbisi tarafından tesis olunmuştur. Şimdi kırk yaşında olan bü | adam 20 yaşında şigorta dellalı olarak iş alemine atılmış ve son- radan büyük mali teşebbüslere | c: Kapta garıp bir dava Bir kaç sene evel Amerikada bir mektep mualliminin Darvin nazariyesini ve insanların, İncilin yazdığına muhalif olarak, may- munların — tekâmülü neticesinde dünyaya geldiklerin - okutması , mahkemeye sevkine ve cezalan- dırılmasına sebep olmuştu. Şimdi bu messeleye müşabih bir vaka Kapta cereyan etmiştir. Düplesi —isminde — bir muallim mektepte bir meseleden bahseder- ken: İncide yazılan bütün vahelar yalan, yanlıştır. Hazreti yonusun bir balina balığının karnında o isminde | zaman kalması, Nuhun — gemisi, Babil kulesinin ınşııı,kvc kuıi'lmr çibi olan diğer vakalar hej e a Ş Muallim Düplesi “Aklı başında olan bir kimsenin | eğlenmesi ' dini ve kendilerini bunlara “nanmak şöyle dursun | tahkir olduğunu, bunun için okuması bile caiz değildir. , | tazminat istediklerini ileri sürerek demiştir. Düplesi aleyhine dava açınışlardır. Düplesinin talebeleri muallim- lerini müdafaa etmektedirler. Bu dava bütün Kap şefkârı umumi- miyesini alâkadar ettiğinden bü- yük alâka ile takip edilmekte: Netice merakla bekleniliyor. Mesele şayi olmuş, derhal Kap- * taki protestan papasların pisko- | F | | posu Düplesiyi aforoz etmiştir. Diger taraftan bütün papaslar, kendilerinin inandıkları ve tale- belerine okultukları bu vakalarla |