1 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

1 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

A T A GS RR O DD GY gee Te TEABİŞ V Ce V AT Sahife 6 — L Te yi 1929 Haftalık siyasi icmal Mısır meselesi tekrar alevlendi - Fransız kabinesinin istifası Mısır meselesi yeniden had bir şekil almak istidadını gösteriyor. Makdonald hükümeti - muallakta olan diğer mühim meseleleri esa- sından halletmeğe çalışdığı gil gayet pürüzlü olan Mısır mesele- sini de halletmek için sabık Mısır başvekili Mahmut Paşaya bir mahalde projesi teklif etmi; İngiltere hariciye —naziri M. Henderson projenin muühtevi ol duğu tekliflerin azami olduğunu 've bundan fazla bir şey - veril miyeceğini ve Mısır parlamantosu tarafından kabul edildiği takdirde İngiltere parlamentosunun naz: vazolunacağımı — bildi Bkü kasumu ti ada miş olduğundan İngiliz teklifle- rinin serbestçe intihap edilecek Misir — parlamentosu — tarafından müzakere ve tasdik edilmesi için Mahmut paşa kabinesi istifa etmiş ve bunun İyerine intikal kabin olmak üzere Adli Yeğen p: riyaseti altında yeni bir kabine teşkil olunmuştu. İntihabatta ekseriyeti kahireyi | kazanacağı muhakkak olan “Nef- dülmısr, milliyetperverler fırka- sıın İngilizlerin — teklifleri kabil bir vaziyet almıyacağı şim- diye kadar — zannolunduğundan Misir. parlemenitasunun / içtimam- dan sonra meselenin hallohmaca- n bekleniyordu. Fakat bu fırka- zun tercümanı efkârı olanlar tara- — fından ahiren verilen malümata mazaran Mısır milliyetperverlerinin İngiliz tekliflerini kâfi addetme- dikleri anlaşılıyar. Anlaşılan — Misir- parlamentosü İngiliz muahede projesini kabul etmiyecek ve daha fazla müsaade istiyecektir. Ez cümle Südan me- selesinde daha fazla hukuk veri-- Diğer taraftan İngiltere hükü- meti proje hakkında müzakereye girmiyeceğine karar vermiş oldu- ğundan bunun ya hey'eti umumiye- since kabul yahut reddolunması lâzım geldiği fikrinde sabittir. mu- hafazakârlar zaten mevcut projeyi bile hadden fazla buluyorlar. Velhasıl Mısır meselesi yeniden “bir bulran tevlit etmek üzere bulunuyor. Kapitülasyonlardan do- layı Fransa ve İtalya da Mısir meselesinde büyük alâka göster- diklerinden mesele bir kat daha ehemmiyet kespedecektir. Muahade — projesini — İngiltere hükümetiyle müzakere edip ka- rarlaştran Mahmut Paşanım mer sup olduğu Ahrar fırkası, mil şetperverlerin İngiltereden daha- ziyade —müsaade - istihsali ka- bil - olduğunu — iddia — eylemesi üzerine Nefdülmısrıyı intihabatta | için yeni intihabata iştirak etme- | meğe karar vermişt | “Ahrarın bu. hareketi niyetten ziyade milliyetperverleri hüsnü W — Hırsızlarla mücadele Amerikada kurşun geçmez bir nevi çelik yelek icat edildi | müşkülatta bırakmak maksadına | matuf olduğu anlaşılıyor. Ahrar, bu hareketile İngiliz tekliflerinin reddü kabulü mes'u- Jiyetini - kâmilen — milliyetperlerin “üzerine - bırakıyor. — Ahrarın bü | hareketi İngilizlerin dahi .hoşuna gilmemiştir. Bu cihetten dabi Mısir meselesi bulü- nuyor. Fransız kabinesi Haftanın en mühim hadisesi Ü M. Briand. kabim meclisi | mebusanda sollar. ile sağlar ara- sında tesadüfen husul bulan bir ekseriyet neticesinde sukut etme- sidir. Briand kabinesinin hiç beklenil- miyen bir zamanda ve şekilde faya mecbur kalması Avaru- panın — istikrarına — matuf — olup neticelenmek üzere olan mesaiyi tehlikede bırakmıştır. M. Briand kabinesi pürüzlü harici mesaili tesviye için teşekkül etmişti Girişmiş olduğu vazifenin en nazik bir kabinenin — devrilmesi — Avrupa politikasini tezepzube oğratınıştır . | İşin en fena ciheti Fransa par- lamentosunda — sağlam ve- sabit bir ekseriyet — bulunmamasıdır. Gerek sağlar , gerek sollar bir- leştikleri vakıt şöyle böyle bir ekseriyet teşkil etselerde herhangi bir meseleden dolayı bir miktar zeyin ayrılması derhal müvazeneyi ve ekseriyeti bozmaktadır. Bi- naenaleyh radikalların sosyalistler ve diğer küçük - guruplarla bir- leşerek teşkil edecekleri ekseriyet pek sabit olamıyacaktır. Şimdiki Framsız “parlemento- sunda fırkalar arasında mevcut müvazenesizlik Avrupa siyaseti ümumiyesini müteessir ediyor. M. Briand. mühim bir. prensip meselesinden dolayı istifaya mec- bur olmuştu. Bu meselede şudur: Fransanın harict siyaseti daimi surette meelisi mebusan tarafın- dan kontrot mu edilecek yoksa müzakerati hükümet idare ederek meclis yalnız basıl olan neticeyi tasdik —etmemekle mi iktifa edecektir. M. Briand hariciye nazırı tile de yeniden ayni mesele sında kalacaktır. Fransa ve dola- yısile bütün Avrupa mühim anlar geçiriyor. Yung plânı, (Ren) in- tahliye Sar havzası meselesi, Londra kon- feransi ve diğer Avrupa ve cihan meselerinin ne Zaman ve nasıl halolunacağı “bep yeni Fransız hühümetiniz şekline ve dayana- cağı ekseriyetin mahiyetine tabi karışmış ıf we parlamentoda serbest bırakmak | bulunuyor, zamanda *bu | Amerikada h günden güne çoğalmaktadır. hassa Şikago, Nev York ve Fil. delfiyada gün geçmiyor ki mü- him bir vaka zuhur etmesin. Hırsızlar öyle ufak tefek şeylere *t vermiyorlar, bankaları, lik — vakaları il- elmasçı — mağazalarını — soyarak milyonlar aşırıyorlar: Hırsız. çeteleri - bü- İşler için fennin en son terakkıyatından va adası volkanlarile meş- hurdur. Bu adanın volkanları rada aaliyete - gelirler ve her tarafa lavlar, kum ve küller saçarlar . Bu. volkanların de en meşhuru Bromodur. Buna yakın Batak ve Vidoda- ren isminde diğer iki kan vardır. Son x üç volkenm üçü birden faaliyete geçmiş kum ve kül saçmağa baş- Tamıştır. — Yanardağların - tepele- Çelik yeleğin tecrübesi istifade ederek bayıltıcı gazlar, ı kullanıyorlar ve pek tkârane hırsızlıklarda - bulu- | nuyorlar. Zabıta hırsızlara karşı müca- dele için yeni teşkilât yapmağa mecbur kalmıştır. olarak otomobil zeleri, gaz maskeli polis teşkilâtı yapılmıştır. Zabıta Bu cümleden zabıta müfre- ile - hırsızlar - arasında | rindeâ mütemadiyen düman vea sıcak buhar çıkmaktadır. Üç vol- kandan çıkan kızgın kumlar 200 metre Bir tayyare volka lara pek zi- yade yaklaşarak yukarıdaki resmi çekmeğe mut r. Re- simde görülen mahrut şeklindeki yanardağ Bremodu Yanard dığı bulur yakmında ından — nulfusca zaylat gibi Amerika polisleri bu yelekle le mücehhez olarak süratli otomobillere binecek ve hırsızları takip edebilecekler sık sık. müsademeler olduğu içit memurları muhafaza edecek bir çelik yelek te icat edil Kur şun işlemiyen bu yeleklerin tec çok yakından ateş edildiği hâlde kur- şun işlememiştir. Zabıta bu yeni teşkilât saye- hırsızları hemen — takip ederek ele geçirebileceğini ümit etmektedir. rübesi sinde Yeniden faaliyete geçen yanardağlar Cava adasında birbirine yakın üç volkan birdenbire faaliyete geçerek kızgın kum ve kül saçmağa başladı Cavada birden Taaliyete geçen 3 yanardağ yoktur. Buna mukabil 30 evel 20 binden fazla nufusun ölümüne ve bir şehri sebep olan Martinik adasındaki Pelâ yanardağının indifar teh bir. şekil « Çıkan. Tavlir daha tehlikeli bir şekil alı. dan korukuluyor.