24 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Akşam Sahife 5 Rusyada kadın asker alayları Rus kadın askerlerinden “mürekkep bir. bölük Rus ihtilâlinin senci devriyesi münasebetile Moskovada asker tarafından büyük bir geçit resmi yapıl- mıştır. Bu resme her smif asker iştirak eti Fakat en çok nazara çarpan geçen kıtaat arasındaki dadın askerlerdi. Bunlar silâhlar ve ağırlıkları ile ve gösterdikleri intizam çok nazarı ikkati celbeylemi; pek muntazam bir surette geçmişlerdir. Yukarıdaki resim rus kadın askerlerinden bir kısmını gösteriyor. Bunların uniformaları erkeklerinkinin aynıdır, yalnız pantalon yerine fistan giyiyorlar. Avrupa ordularında neler oluyor? İngilizler sisin içini görmek için yeni ve kolay bir usul keşfettiler İngilizlerin mükemmelleştirmeğe çalıştıkları bu keşif deniz muharebelerinde büyük bir tesir yapacaktır Bilhassa bahri muharebelerde suni sisin kazandığı ehemmiyet- ten bahsetmiştik. Son haberlere nazaran İngilizler sis dahilindel şeyleri de görmek için esaslı faa- liyetlerde bulunmakta ve rivayete nazaran muvaffak ta olmaktadır- lar. Sisin içini de görmek ve ara- nılan şeyleri bulmak - için İngili lerin — kullandıkları — esas gu: dur : ( Ultra - violetle ) — ve ( İnfra - range ) — şaalarının sis dahilinde gayet fazla bir nüfuz kabiliyetine malik oldukları daha 1919 da anlaşılmıştı. O ta- rihten itibaren bir çok ordu ve donanmalarda bu ziyalardan isti fade edilerek gizli muhaberat yapılmaktadır. İngilizler bu şua- atın ber hangi bir mania çar- pınca geriye aksettiğini görmüş- lerdir. İngliz bahriyesine büyük hi metlerde bulunan — meşhur Fiz âlimi (Baird) bu geri gelen ziyaların — tesbitine ve tesadüf ettikleri manianın — cins, mesafe ve büyükluğünü tayine muvaffak olmuştur. Şimdi sis esnasında her gemi veya her hangi bir vasıta, ken- disinde bulunan cihazlar vasıtasile maktadır. Eğer zi, geri aksetmezse sis dahilinde bir şey yok demektir, geri aksederse bunlar vasıtasile civarda bulunan şeyin nevi, vüsati, istikameti ve mesafesi keşfolunmaktadır. Hatta;bu münakis şarait bir haylı mensurdan — geçirildikten - sonra görülebilmekte, tesadüf ettikleri şeyin ve meselâ geminin şeklini de göstermektedir. O halde ti keşif yalnız sisi kabili rü hale koymakla kalmamakta, belki daha ziyade tayin ve tesbiti me- safeye de hizmet edecektir Yeni keşfin bilhassa deniz filo- larının gece — müharebelerinde ehemmiyeti haiz olacağı daha şimdiden anlaşılmaktadır. Leh ordusunun asker celbinde yeni bir kararı Yeni celp edilen Aaskerlerin kendi bedeni ve ruhi hallerile mütenasip hizmet ve sınıflara sev- kedilmemesi " büyük — mahzurlar tevlit etmektedir. Bedeni kabili- yet her ne kadar doktorlar tara- fından kısmen tayin edilmekte ise- de ruhi kabiliyet hiç bir orduda aranmamakla ve meselâ en mü- bim ve müşkül bir işe en korkak bir adam konarak tam zamanın- da bu şahsın bir iş yapamayarak kaçmasına sebebiyet verilmekte- dir. Bunun gibi dikkat ve sükünetle iş yapmak istiyen topçuluk, fazla soğuk kanlılık talep eden süvarilik, zekâya ihtiyaç gösteren fenni sı- nıflar için ayrı ayrı asker seçmek lâzım gelmektedir. Lehliler bunun için her asker- lik dairesinde ve her büyük ku- andanlıkta bir (Psyehotechnigue) rı açarak ordu mensup- al ve kabiliyeti ruhiye- lerini " gayet ince muayenelere tabi tutmaktadırlar. | Askeri haberler İngiltere — Sıvaledale ve Wens- leydale muntakasındaki arazi sa- hipleri birliği İngiliz ordu manev- rasının kendi arazileri dahilinde icrasını kabul etmemişlerdir. İngi- iz hükümetinin teklif ettiği taz- minat miktarı hayli fazla — isede, bilhassa tankların ve motörlü diğer — vasıtaların — ika ettikleri hasarat pek ziyade olduğundan arazi sahiplerinin bu teklifi redde sevketmiştir. Fransa Bu — seferki” büyük hava manevraları Tulon mıntaka- sında yapılmıştır. Uçmakta bulu- 'nan tayyarenin diğer tayyareye ve yer hedeflerine — endahtına ehemmiyetverilmi; Yeni “Verdun, harp gemisile (Fransa - Garnier ) top çekeri- nin seyir tecrübeleri yapılmıştır. “Briancou, mıntakasında 27 inci Alp fırkası tarafından bir dağ manevrası — yapılmış ve bunda motörlü vesait ve eslihanın dağda hareket kabiliyeti - tecrübe edil. çin — Mareşal çan-kayşek in beyanatına nazaran çin ordusunun şimdiki mevcudu 2 milyondan ibarettir. Mali müzayaka dolayı- sile bunun 800,000 e indirilmesi düşünülüyor. Ordu bu miktara tezal cdikdikten sonra da üt şenin yüzde altmışı gene ordu, Sarfedilecektir. —— * — M Ş. Yapılan bütün tahkikata v men Fransada Lil istasyonuz bulunan sepet sandığın içindeki cesedin esrarı henüz anlaşılama- mıştır. hususta tahkikata de- ediliyor. Fakat tahkikat de- rinleştirildikçe ortaya yeni yeni meseleler 've cinayet bir kat daha esrarlı bir şekil ak maktadır. Son zamanlarda bu mesele Fransada adi bir zabıta vakası olmaktan çıkmış, adeta si bir hâdise halini almıştır. Denilebilir ki şimdi bütün Frans bu karanlık cinayet ile meşguldü: Kendisinin katil olduğu zanne- dilen terzi Elmasyanın aleyhinde hâlâ müsbet ve kat'i bir delil bu- lunamamıştır. Diğer taraftan bu mesele hakkında şimdiye kadar meclisi mebusana verilen takrir- lerin adedi üçe çıkmıştır. 48 saat istintak.. Fransada maznunları itiraf et- tirmek için bir usul vardır. Maz- nun karşısına otur- tur ve 48 saat kendisine yemek içmek vermeksizin istiçvap edili Nihayet maznun sabrı tükenir ve itiraf eder. Hatta bundan bir müddet evvel bu suretle istiçvap olun: Mestorina, karısını nasıl kesi di bu 48 saatlik işkenceden sonra itiraf etmiştir. Elmasyanada bu usul tatbik olunmuş.lâkin ermeni terzi kendisine sorulan bütün suallere karşı: — Ben masumum. Cevabını vermiştir. Poliste dayak Elmasyanın bu suretle ağzından bir şey almamayacağı anlaşılınca | kedisi fena halde dövülmüştür. Vaki| olan müracaat üzerine Elmasyan müayene edilmiş, hakikaten vü- cudunda darp asarı görülmüştür. Lâkin polis müdürü Elmasyanın vücudunda darp izleri olduğunu kabul etmekle beraber ermeni terzinin polis tarafından dö- vülmediğini söylemektedir büyük bir heyecan uyandırmıştır. Vaka hakkında tahkikat icra edilmektedi Sepeti kim götürdü? Diğer taraftan cinayet tahkikatı- SaBrsilanak hir. bile gelmiş tir.Bundan bir müddet evvel Flots isminde bir soför çıkmış: — Sepeti Paris istasyonuna ben götürdüm.. Demiştir. Bilote isminde diğer bir şoför de: — Hayır ben götürdüm.. Diye iddia etmektedir . Bu şoförlerin hangisinin sepeti götür- düğü henüz anlaşılamamıştır. Bundan başka cinayet gecesi Elmasyan Paris 5 Mnnnıcrımsâe itmiştir. Terzi, Angen istasyonda (gcrcndcn inerek bir otomobil tutmuş, Monmorat gitmiştir. Burada da şoför Elmasyanı Monmoransiye götürdüklerini id- dia etmektedirler.Bunlardan biri : — Ben El li Monmoransiye götürdüm.. Demekte, öbürü de adamı saat dokuzda götürdüğünü söylemek- tedir. Bunların bangisinin doğru söylediği anlaşılamamıştır. saat yedide Momoran- siye gilli ise mesele yoktur. Çün- kü sepet postaya yediden sonra verilmiştir. Eğer dokuzda geldi ise Elmasyanın katil olmasına ih- timal vardır. Monmoransideki otel sahibi Elmasyanın saat sekizde geldiğini söylemiştir. Otel kâtibi — Elmasyan — geldiği zaman saate baktım.. Tam dokuzdu.. Demiştir. Diğer taraftan otelin saatinin çok ileri olduğu da söy- leniyor. Fransada heyecanlı bir hadise |Polis dairesinde mevkuf- |lara dayak mı atılıyor? Lil istasyonunda sepet sandık içinde bu- lunan cesedin esrarı elân anlaşılamadı Nasıl öldürüldüğü hala anlaşılamıyan Rigo Elmasyanın dükkânında keşif Bir kaç gün evvel Elmasyanın dükkânmda keşif yapı . in burada ika bodrumuna Lil istasyonunda bu- lunan sepetin bir eşi indirilmiş ve bunun içine Rigonun ağırlığı olan 70 kiloluk öteberi konulmuştur. Sepet bu ağırlıkla bodrumdan yukarı çıkartılamamıştır. Bu retle tahsildarın bodrumda öl vül liği a Imıştır. BUUĞir snlar Gümün ilenii katta Rigoyu öldürdüğü akla gel- iştir. Lükin iflâs eden kuyumcu ada dükkânını kiraya vere- ceği için, mağazayı bir çok kim- selere gezdirmiştir. Elmasyanın dükkânma gelenlerin hiç biri bu- rada sepele sandığa benzer bir ;şey görememişlerdir. Bunun üze- rine polisi: — Acaba sandık dükkânda saklanabilir mi? Düşüncesi almış ve bütün dük- kânı tetkik etmişlerdir. Yerdeki izler Elmasyanın tek başına bu işi yaptığı nazarı — itibara alınırsa sepeti dükkândan çıkarmak için sürüklemesi lâzım gelmektedir. Halbuki yerde müşamba vardır. Bu tecrübe aynen icra edilince epetir iz bıraktığı görül- Halbuki Elmasyanın dük- kânında ize benzer bir şey yoktu. Bilahare yapılan tahkikat netice- sinde muşamba silinince izlerin olacağı anlaşılmıştır” Evvelâ muşambanın silinmediği zannedil- » bir müddet sonra yerde bir iki iplik bulunmuştur. Bu iplikler hürdebinle tetkik olununca şu netice alınmıştır:. Tahta silecek bez.. Elmasyan ne Tahkikata —devam — ediliyor.. Elmasyan dükkânında — yapılan tecrübelerde hazır bulunmuş, za- bıta memurları yerde - iplikleri buldukları zamar — Kafamı kesmeği neden bu kadar çok istiyorsunuz.. Demiştir. Bundan hışıı Paris ve Lil za- bıtası arasında bu yüzden bir kavga çıkmıştır. Paris zabıtası sepette bir parça pamuk görmüş ve : — Neden bunu Lil bulamadı.. Diye Lil zabıtasına - çıkışmıştır. Lil pe de sepette pamuk - filan olmadığını iddia etmiştir. Neticede bu pamukların ancak hurdebinle lebileceği ve Lil zabıtasınında adar mükemmel alâtı olma- için bunun göremediği tebey- 'yün etmiştir. liyor ?