15 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Paris muhabirimizin mektupları 26 sene evel bir mülâkatın vuku bulması harbi umumiye sebep olmuş.. Eski fransız reisicumhuru ihtilâfların halliçin sabık Kayzerle görüşmek istemiş, fakat muvafık cevap almamış Paris 6 (Hususi) — Eski fransız Reisi- cumhuru M. Lou- bet iki hafta evel 92 yaşında olduğu halde vefat / etti. M. Loubet 1838 Senesinde doğmuş ve genç yaşında siyasi hayata atıl mıştı. — Bu günkü cumhariyeti — tesis edenler — arasında M. Loubet de mü- him bir rol oyna- mıştır. M. Loubet iptida belediye reisi, sonra mebus, daha sonra âyan azası ve reisi olmuş, bir çok ka- binelerde nazırlık- larda ve nihayet kabine reisliğinde bulunmuştur .Reisi- cumhurluğa ayan kadar cumhurlardan hiç biri dolduramamıştı. Bun- lardan kimisi ölmüş, kimisi istifaya mecbur olmuştu. Hattâ reisicum- hurların oturdukları Elize sarayına oğursuzluk isnat edenler bile olmuştu. M. Lobet bu uğursuzluğa kulak asmamış ve bir akşam bu saraya girerek işe başlamıştır. M. Loubet /az zaman zarfında işlerin yol koymuş, arasıra çıkan gürülti hadiseleri teskin etmiş ve 7 se- neden ibaret olan Reisicumhurluk müddetini - doldurmuştur. Fransa ötedenberi kabine - buhramı çok olan bir memlekettir. Halbuki M. Loubet zamanında yalnız bir defa kabine değişmiş 7 seneyi Voldak Rousean ve Ruvye kabi- neler doldurmuştur. M. Loubet şahsen çok sevimli bir adamdı. Kendini her görüş- tügüne sevdirmiş, Krallar, hükü- met reislerile dost olmuştu. bun- lar, Reisicumhurluk müddeti bit- tikten — sanra da M, Loubetyi ziyaret ederlerdi. Eski reisicum- hur çok sayahat etmiş, Fransız - Rus ittifakı ile Fransız - İngiliz itilâfinda en büyük amil olmuştur. M. Loubet'nin vefatından sonra intişar eden bazı hatıratına bakı- hırsa sabık Fransız Reisicumhuru Almanya ile de bir itilâf tesisi için çalışmış, fakat kayzer Vilhe- lm bu teşebbüse mukabele etme- M. Loubet miştir. Bu husustaki neşriyat her tarafta büyük bir heyecan uyan- dırmıştır. M, Loubet diyor 1904 senesinde Romaya gide- rek İtalya kralı victor Emanoeli ziyaret edecektim. Bu ziyaretten dört beş hafta. ile bir gün bir vesile bularak,o zamanlar Alman- yanın Paris sefiri olan M. Radolini Eliza sarayına getirttim. Sefirle görüşürken Rena seyahatimden bahsettim ve söz arsında dedim "Almanya imperatoru Hz. nin bu sırada Akdenizde bir cevelân yapacağını ve İtalyan sahillerine yaklaşacağını işittim. Eğer bana refakat edecek olan — fransız filosu imperatorun yatı ile kar: grlaşırsa iptida —ben, bineceğim amiral gemisi vasıtasile impera- torumuzu selâmlamakta tereddüt etmiyeceğim, — hattâ — Akdenizi bir az fransız denizi ve burada kendimizi ev sahibi addettiğimiz ratorun — yatına giderek iyaret edeceğim. Yola her şeyi — evelceden çıkarken düşünmek lâzımdır. değil mi?, Bu küçük nulku irat etmezden evvel çok düşünmüştür. Bir defa ben imperatordan 21 yaş büyük- tüm, sonra arada 1870 maglübi- yetinin fena tesiri vardı. Bu mesele gazetelerde mevzuubahs olsa bütün matbuat aleyhime kalkardı. Fakat Avrupa - sulhü için her şeyi göze aldım. Sabık Kayzer ve zevcesi Prens Radolin ne demek iste- diğini anlıyamıyacak bir adam değildi, bilâkis çok zeki Meseleyi biç şubhesiz alman hari- ciye nezaretine bildirmişti. Fakat oradan müsait bir cevap gelme- miş olmalı ki bena hiç bir tebligte bulunmadı. Milli izzetinefis benim de daha ileri gitmediğine imkân brakmazdı. Bunun, için mesleyi tekrar kurcalamadım. Nihayet seyahat zamanı geldi, Tulonda zırklıya bindim ve İtal- yaya hareket ettim. Fakat ne giderken, ne de gelirken impera- torun yatına tesadüf etmedik. Bu suretle iki hükümet reisi ara- sında, veku bulacak ve aradaki soğukluğu izale edecek mülükat vuku bulsa idi insanlara © kadar pahalıya mal olan umumi harp vuku bulmuyacaktı. M. Lubet'nin anlattığı o zama- min vekayüne tevafuk ettiğinden doğru addediliyor. Bu sebeple bir çok mahafilde sabık impera- torun aleyhinde ağır şeyler söy- lenmekte, ağır yazılar yazılmak- tadır. V E Bir kraliçe daha! İspanya dikişçileri kraliçesi seçildi | — Avrupa güzellik kraliçesi, 6 | Bu yeni müsabakada geçen senekinde mevcut olmayan bir yer vardır. — Geçen — sene | Pariste —muhtelit Avrupa gü- Güzeller uvazda Mübec- cel Namık H. Türkiye güzellik kıraliçeliğine intihap edildi. kiye güzellik kraliçesi , kânunu sani sonlarma doğru Avrupa gü- zellik kraliçesinin intihabı için tertip edilen müsabakaya iştirak etmek üzere Parise hareket ede- cekti. Bu müsabakaya bütün Avrupa memleketlerinden intihap edilen gözellik kraliçeleri iştirak edecektir. Dünya güzellik kraliçesi de ağustosta Brezilyanın — payıtahtı olan Riyo dö Janeyro şehrinde yapılacaktır. Dünya güzellik mü- sabakasında birinci gelene 10,000, ikinciye 1,000, üçüncüye de 500 dolar mükâfat verilecektir. Geçen gün Tü şubatta Paciste intihap olunacak- tır. Babalarının ve yahut anne | lerile Parise gidecek olan muhte- lif Avrupa memleketleri kraliçeleri, İntrasicant —gazetesi — tarafından operada şereflerine tertip edile- cek olan baloya iştirak için 2 şubatta Pariste bulunmağa mec- burdur. Muhtelif ” güzellerle baba veya analarının Parise azimet ve avdet ve oradaki ikamet masraf- ları Paristeki hey'eti. tertibiye tarafından ödenecektir. zellerinin işitirakile tertip edilen müsabaka yalnız birinciği kazanan . yani Avrupa güzellik kraliçesi ilân edilen Amerikadaki dünya güzel- liği müsabakasına iştirak edebi- liyordu. Halbuki bu sene bu usul değiştirilmiştir. Paris müsabakasına iştirak eden güzeller, ister kazansın ister ka- zanmasın arzu ederlerse ağustosta Riyodö Janayre da yapılacak olan Dünya güzellik kraliçeliği mi bakasına iştirâk edebilecekler Brazilyada münteşir “Anoite,, | namındaki büyük gazete bu mü- | Matmazel Roza Fernandez Son iki hafta zarfında her | tarafta güzellik kraliçeleri intihap ediliyor. Her memleketin kraliçe- | sinden başka her şehir her mes- | lek erbabı da birer kraliçe inti- | | hap etmektedir. İspanya dikişçi | kızları da aralarında bir intihap | yapmışlar ve matmazcl Roza Fer- 'nandezi kraliçe ilân etmişlerdir. sabakaya iştirak için Riyo dö | janeyroya gidecek olan Avrupa gü- zellerinin Amerikaya gidip gelme ve aradaki oturma — masraflarını deruhte etmiştir. “Anı tesi bunun için 40,000 lir etmiştir. Muhtelif güzellik kraliçeleri ağustos bidayetinde Bordodan vapura binecekler ve Amerikaya ideceklerdir. Fakat buna işti- rak edecek — kraliçelerin — yaşı 18 den aşağı 25 ten yukarı olmaması meşruttur. Zira heyeti 1 tertibiyenin kararına - göre kadın | Riyo dö Janeyrodan bir manzara Güzellik müsabakası 2 şubatta Parise davet edildiler Güzellik kraliçelerinden her arzu eden şubatta Riyo dö Janeyroya gidebilecek güzelliğinin kemâl derecesi bu iki yaş arasındadır. bakasında hakem heyeti Macar ve Leh güzellerinden birini inti- hap hususunda çok müşkilâta nihayet Macar güzeli nci addedilmişdi. ğ Macar güzeli 15 gün evel Peş tede zengin bir tacirle evlendiği gibi leh güzeli de geçen hafta Varşovada evlenmiştir. Dindar balık.. Kuyruğunda yazı bulunan garip bir balık tutuldu Londra gazetelerinin ” “Taymis ofİndia , dan naklettikleri garip bir habere göre Zengibar sahik lerinde gayet derin sularda tu- tulan bir balığın kuyruğunun iki da Arapça yazılar görük müştür. Balığın kuyruğunun bir tarafındaki yazı | kelimet şehadet olan “Lâ ilâhe illâllah, dır. [aıguvl.':g:.m... 'diğer “tarafındaki Şan Allah , dır ki — manası “Cenabı hakın eseri, dir. Fenni ismi (Holocan thus Alter- nans) olan bu balığın bir çok fotografisi ahmıp tetkik için etrafa önderilmiştir. * Retuşsuz olan fotograf Londra- daki meşhur müstaşriklere göste- rilmiştir . -Bunlardan bazılarının yazıları Arap harflerine benzemekle beraber maksut manayı / ifade 'mediğini söylemişlerdir. Bazıları bu. yazının tabii olmayıp sonradan boya ile ilâve edildiği iddiasında bulunmuşlardır. — » Yazılı balık Zengibarda, Hindis- tanda müslümanlar arasında büyük bir merak uyandırdığı gibi Londra ilmi mahafilinide ziyadesile İşçal elnektedir. Bu balığa diadar balık ismi verilmiştir. —— ) | | I