16 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Hanımlarımız ve | tasarruf —- (Baş tarafı birinci sahifede) Yerli mallarlar hakkında diyor z a llerkes ( gerli mal şmalı. — Memleket FR aai ol bi fazla istihlâk etmeliyiz. Fedakârlık lâzım.Şayet istediğimiz kadar ipekli çorap yapılamazsa vaz geçer giymeyiz. Ben zevkime memleketin — menfaatini — tercih ederim. Yerli kumaşları, — yerli bezleri 8 — 10 senedir ailemizde kullanıyoruz. Bunları Avrupadaki dostlarımıza hediye ediyoruz, pek makbula geçiyor. Hesap işi bezleri, Bursa kumaş- larını senelerce kullanıyoruz. Ayni elbise ile bir kaç baloya göğmek meselesine gelince, kendini ilen, iyi terbiye gören bir aile MÖ bi GA Bizle macarr sızlıklar yapmaz. Tasarruf için Tüks eşyayı ayırmalıyız yüzlerce lirahık manto, tüvalet İükstür. Türk kadını bunu giymemelidir., | Rana hanimefendi, Kadıköy bilâliahmeri namına iki sene evel mekteplerde yaptıkları bir tetkik- ten bahsetmiş yalnız Kadıköy Pabitinde özle yemeğine muhtaç çocuk tespit etmiştir. Bunu zikrettikten sonra süs ve tuvalet mamma yapılan israfa bir daha mazarı dikkati celbetmiş ve : — Kızlarımıza iyi terbiye verir- sek hayat sahasında — israftan tevakki ederiz demişti. Rana Hanımefendi Türk Sosye- 'tesi hakkında şu fikirdedir : — Ben yüksek bir sosyete bil- miyorum. Âileler arasında konuş- malar, tanışmalar fena değil. Bun- lar, memleketin içtimai terbiyesi için' iyidi giymeğe B — Bütün israfı, her şeyi kadına tahmil ediyorlar. Unutmamalı ki erkek te kadın kadar - bunda bissedardıı Mustafa Ragıp Asfalt yollar Avrupaya tetkikata giden heyet avdet etti Yollarımızın umumiyet itibarile bangi tipte olacağı kat'iyetle tes- pit edilmiş deği u hususta 've bilhassa asfalt yollar hakkında tetkikat yapmak için bir müddet evel Avrupaya giden heyet dün gehrimize avdet etmiştir. Heyet mafıa vekâleti yollar umum mü- dürü Nadir ve fen heyeti mü: Ali Talip beylerden mürekkepti Pariş, Berlin, Budapeşte ve civarını gezmiş asfalt yollar üzerinde tetkikatta bolunmuştur. Bu seyahat esnasın- | da rahatsızlığı dolayısile ufak bir ameliyat geçiren Nadir B. şehri- mizde birkaç gün istirahatı müte- akip Ankaraya hareket edecek we refiki ile birlikte tanzim ede- cekleri rapor vekâlete verilecektir. Yalava yolları Vilâyetimize - raptedilen güzel Yalovanın bir. kısım . yollarının modren tarzda inşası için vilâyet sermühendisliği — tetkikata — ve hazırlığa başlamıştır. Yalovanın bahara kadar inşa ettirilecek yolları Hamam, yalova- Karamüsel, Yalova - Bursa yolla- mdir. - Bügün toplanacak umumi vilâyet meelisinde - bu yollar ( verilecek masraf kabul — edilir edilmez inşaata başlanacaktır. Matbuat balosu Türk Matbuat cemiyetinin sene- lik balosu bu ayın 23 üncü per- gembe akşamı yeni Maksim sa- lonlarında verilecektir. Balo çok mükemmel olacaktır. Çok güzel ve yerli malından oyuncak ve kotiyonlar - ihzar edilmiş eğlenceler tertip edilmişt | borcunu sonra vereceği | miş, Jak Levi bu teklife hiddetlene- Anlaşamadılar ! Fransız - İtalyan müzakeratı neticesiz kaldı Roma 14 (Hususi) — Londra | konferansında takip edilecek hattı hareket hakkında anlaşmak için | Fransa ileİtalya arasında cere- yan eden müzakere neticesiz kal mıştir. İki hbükümetin kuvvetlerinin müsavi olması bakkındaki İtalyan teklifine Fransa vet —manasına gölen kaçamaklı bir cevap ver- miştir. Fransa her devletin kendi ihti- yacına göre bir program tanzim edebileceği fikrindedir. Sofyada bir katil Sofya 14 (Hususi ) — Makedon-| ya ihtilâl 'komitesi reislerinden ve müteveffa Protogerofun dost- larından Strezof Sofyada 2 kişi tarafından öldürülmüştür. Eski levazımcı İsmail Hakkı paşa dün ansızın Parise gitti Eski levazımcı ve harbi umu- minin iaşe — diktatörü — İsmail Hakkı paşa dün habersizçe Parise hareket etmiştir. İsmail Hakkı paşa - oturduğu Bristol otelinden Büyük adaya gideceğini söyliyerek ayrılmış , fakat doğruca Sirkeci istasyonuna gelmiştir. Eski levazımcı ekspre- sin Paris vagonuna binmiş ve bazı eski aşinaları — tarafından teşyi edilmiştir. i İsmail Hakkı paşa kendisile görüşenlere demiştir ki: “— Memlekete bunca hizmetim var... Harbi nmuminin en karan- hık günlerinde çalışıp çabaladım, fena vaziyetleri, o zamanki müt- tefiklerle münasabatımızı kurtar- dım. Vaziyet icabı buradan uzun müddet ayrıldıktan sonra, avde- timde, bilhassa bazı gazetelerin aleyhtarane neşriyatına çok mü- İsmail Hakkı Pş.nın burada es- ki dostlarından bir kaç tüccarla iş yapmak için anlaştığı söylen- mektedi 2.cerh vakası Kumkapıda oturan Osman, ar- kadaşı Hüseyni çamaşır yıkama- dığı için bıçakla başından yarala- mış ve hadiseye müdahale eden Hasan efendiyi de cerhetmiştir. Osman yakalanmıştır. Feriköyünde Mehmet isminde biri de sarhoşlukla ortağı Yakubu sağ kolundan bıçakla yaralamıştır. 50 kuruş için! Dün gece bir musevi bir marangozu öldürdü Dün gece “Galatada Kuledibi | sokağında 50 kuruş — yüzünden bir cinayet olmuştur. Hasköyde arabacılar sokağında oturan marangoz Jak Levi: dün ce Kuledibine gelerek marangoz lasan efendiden mütebakı al, cağı olan S0 kuruşu istemiştir. PŞ l söyle- zek demir marangoz kalemiyle Hasanı 2 yerinden yaralamıştır. Jak Levi firar etmiş, Hasan nak- İedildiği Senjorj hastanesinde öl- Millet mektepleri Maarif seferberliği iyi neticeler verdi Ankara 15 maarife gelen malümatta millet mektepleri müdavimleri 786,786 olarak tespit edilmektedir. Bunun üçte biri kadındır. Nüfusuna na- zaran en çok nisbette okutmakta olan vilâyetler sırasile Kars, Bolu, Kocaeli, İstanbul, Muğla, Zongul- dak, — Eskişehir, — Kırklarelidir. Maarif vekili, bu vilâyetler. val lerine birer teşekkürname yolla- mıştr. İstanbulda 19277 erkeğe karşı 22109 kadın, Eskişehirde 4238 erkeğe mukabil 4919 kadın mi davim vardır. Beşi Afyonde, biri Tosyada olmak üzere altı yatı dersanesi açılmıştır. Çanakkale Antalya, İzmit, Balıkesir, Denizli, Zonguldak, Bolu, Tekirdağ vilâ- yetleri de yatı dersaneleri bütç lerini yollamışlardır, Maarifçe tas- vip oluhmuştur. Dahiliyede muna- kaleleri yapılmakladır. Amasyada müdavimler günden güne artmak- tadır. Vekâlet buraya da teşek- kürde bulunmuştur. Soğuk dalgası Balkanlardan bir soğuk dalgası geldi Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu ve dumanlı olacak- 'tar. Yağmur ihtimali vardır. Rüz- /gâr paoyrazdan esecektir. Sıcaklık düne nazaran azalacaktır. Dün en fazla hararet 8, gece 2 derece olmuştur. Sabahleyin hararet 6 derece olmuştur. Ankara umumi rasat merkezi havanın 'her tarafta soğuduğunu haber veriyor. Orta Anadolu, Marmara — mıtakaları - yağmurlu olacaktır. Bir kaç günden beri memleke- timiz Akdeniz düşük tazyikinin altındaydı. İki günden beri Bab- kanlardan gelen soğuk dalgası tesiri altındayız. Korkutulmuş Bu yüzden 3 aylık çocuğunu düşürmüş, tahkikat yapılıyor Kasımpaşada Büyük Piyale ma- hallesinde Altay sokağında otu- ran Hacer isminde bir kadı müddei umumiliğe bir istida müracaat ederek bazı memurlar hakkında takibat yapılmasını is- temiştir. Hacer hanım; şikâyetini mucip hadiseyi şu suretle izah etmiştir: “Bir gece memurlar kapımı çaldılar, kocamı sordular, “ eve yok , cevabımı verdim, “ biz bil yoruz sen kocanı saklıyorsun , dediler; “ zaten adam akıllı bir kadın olsaydın o herifle oturmaz- din, amma sen istediğin kadar sakla biz onu meydana çıkarma- sını biliriz, o zaman sen görürsün gününüt, Gece yarısı yatağmdan kalka- rak korka korka kapıya inmiştim, memurlar. beni kocam için sı tırınca büsbütün korktum, 3 ayl çocuğumu düşürdüm., cer hamımın çocuk düşür üğü ve elyevm Haseki nisa has- tanesinde yattığı tahakkuk etmiştir. Müddeiumunttlikce hadise hakkın- müştür. da tahkikat yaptırlmaktadır. Hindistanda Amele istiklâl mücadelesine davet ediliyor Berlin 14 (Hususi) — Üçüncü enternasyonal - Hindistan vekayü | hakkında bir beyanname neşr- ediyor. Beyannamede Hint proletaryasi harekete geçmeğe davet ediliyor ve Gandi ile — taraftarlarının hareketi hint davasına hiyanet şeklinde gösteriliyor. Beyannamede hint komünist partisi ve amelesi İngiltereye ve Gandiye karşı istiklâli tam mü- cadelesine geçmeğe teşvik olu- nuyor. Emanullahın borçları Berlin, 24 (Hususi) — Afgan hükümeti eski kral Emanullahın resmi borçlarını tanımıştı. Şimdi hususi borçlarını da tanımıştır. b H;rsızlılgvakaları 24 saat zarfında 9 sirkat vakası oldu! 1—Şehremininde kunduracı Hıfzı efendinin evine meçhul bir hırsız girmiş, bazı eşya çalıp savuşmuştur. 2 — Hamazaz isminde bir sa- bıkah Beyoğlunda tütüncü soka- ğında 5 numaralı evden — elbise ve çamaşır çalıp firar ederken yakalanmıştır. 3 — Meçhul bir şahıs Mısir çarşısında bir dükkândan alışveriş eden adliye kütüpane memuru Mehmet beyin zevcesine ait 50 firalık saatı ve 7 liralık çantasını çalmıştır. 4 — Sabıkalı “Anesti Emin- önünde şerbetçi Abdullaha altın suyuna' batmış gümüş çeyreği altın diye 7 liraya satıp savuşmuştur. 5— Küçük Mustafapaşada ahçı Agobun evine sabıkalı Burhan ve arkadaşları girmiş 99 lira ça- hıp savuşmuşlardır. 6 — Bakırköy — istasyonunda tren bekliyen bakkal Münir efen aK Mehmet isminde bir köylü tara- fından satılirken bulunmuştur. 7 — Meçhul bir hırsız Emâ gânda balıkçı Mehmet efendi eşya çalıp firar evine girmiş ve, etmiştir. 8 — Aksarayda tkamvay bilet- çisi Yahya efendinin evine hırsız girmiş, bazı eşya çalıp savuşmuştur. 9— Aksarayda Nevbahar ma- hallesinde 27 numaralı evden 5 lira çalınmıştır. 3 k;şi yaralandı Bir polis komiseri otomobil altında kaldı 2262 numaralı otomobil Divan- yolundan geçerken amele Savaya çarpmış, başından ağır sürette yaralamıştir. Şoför Hayri derdest edilmiştir. 135 aumaralı tramvay motri- sinden atlayan Abdullah isminde bir genç yere düşmüş 2 yerinden ağır sürette yaralanmıştır. 1640 numaralı otomobil Sirke- cide, komiser Cevdet beye çarp- mış, mecruhiyetine sebebiyet ver- mişti Polis 4 üncü şubede çalışan komiser — hastahaneye — yalırılmış goför derdest edilmişti bir teneke helvası çalınmış, | 5 16 Kânunusani 1930 c . « Sirkecide bir vaka Eski bir muallimin zevcesine tecavüz edilmiş Dün gece Sirkecide bir vaka olmuştur. Hadisenin tafsilâtı hak- kında polisten elde ettiğimiz malümatı naklediyoruz: Evelce Anadoluda muallimlik etmiş olan Kemal efendi; bir kaç Aay evel İstanbulda bir iş bulmağa gelmiş, mühtelif“teşebbüsatına rağmen açıkta İve sefih bir halde kalmıştır. Muallim. efendi bir ahbabının vesatetile Sirkecide bir bodrum odasına iltica etmiş ve burada zevcesi Şefika hanımla birlikte elim bir hayat geçirmeğe | başlamıştır. . Son günlerde aç kalmam: amelelik eden | kemal efendi; felâketini unutmak Viçin içkiye de alışmıştır. Dün gece, odasına misafir gelen Dursun ve Hasan isminde iki aşınasile birlikte rakı alemi yapan Kemal efendi bir aralık Dursunla dışarı çıkmıştır. Yahya Kemal efendinin gaybu- | beti dolayiste Hasanla odada yalız kalan Şefika hanım bir tecavüze uğramıştır. Eminünü) polis merkezi tahki- kata devam etmektedir. Çekaslovakya l;nnsıiinılıığuııu ticaret odasına teşekkürü Çekoslovakya konsolosluğu yeni sene münasebetile ticaret odasına teşekkür etmiştir. Konsolosluk geçen bir. sene zarfında türkiye | ticaret ve sanayi işlerine dair sorduğu malümattan çok istifade ettiğini teşekkür — mektubunda kaytetmektedir. T * Avrupa treni Yunan topra- ğndan — geçmeden gelecek — Avrupa treninin Yu- 'nan toprağından geçmeden doğru Edirneye gitmesi için şark demir yollarile nafa vekâleti arasmda müzakereye başlanmıştır. * Asnbazır tarihi müderrisliği — Darülfünun edebiyat fakültesi asrı hazır tarihi — müderri: Ali Muzaffer bey tayin edilmi; * Dişçi mektebinden — istifa eden muallimler — Bundan bir müddet evvel, Dişçi mektebinde | rubsatnamesiz dişçilerin imtihan- ları mes'elesinden dolayı mekte- üç kiymetli müderrisi istifa | etmişti. —- İstifa eden ikinci ve sınıf Protez müallimleri Ri ve Hüseyin Hâmit Beylerle, il ci sınıf ameliyatı senniye mual- limi Mustafa Mehmet Bey ahiren istifalarıı geri almışlar ve eski vazifelerine tekrar tayin edilmiş- lerdir. * Osmanlı bankası, Devlet ban- kasma iştirak ediyor mu? — İnfor- masyon gazetesi şu haberi veriye *“Osmanlı bankasının müstakbel türk devlet bankası hisse senet- lerinden yüzde 49una iştirak ede- ceği ve idare meclisinde mecmuu âzanın nısfına muadil âza tara- ndan temsil edileceği hakkında jalman menanbii tarafından verilen haberin doğru olduğu anlaşılıyor.,, * Türk ocağında konferans— Küânunusaninin on altıncı perşembe günü akşamı saat yirmi birde Dr. Kâzım İsmail bey tarafından (kanser ve kanserle mücadele ) mevzulu bir konferans verilecektir! Bu konferansı mütcakıp Ressini gibi — kiymetli — musikişinasların eserleri çalmacaklır. Bu konferans ve konserden herkes istifade e ea lamunanmnn ingiliz lirası İngiliz Krası bu sabah 1028 kuruşta açılmıştır. | |