28 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

( Baş tarafı bir silinmez kara bir damga basarak umum? sefahat evlerinde gilzet ve bayvaniyet metar gibi bekleşen kadınlar, cemiyetin âdeta kena- rında yaşayan ea karanlık ve hayat hakkına malik olmıyan çok kalabalık bir zavallı sınıf oldı Bu kadınlar ki, eğer meder dediğimiz milletler bu nevi sefil ticarete müsaade etmeselerdi bu müthiş. derekeye düşmiyeceklerdi. Fahişelik mesleğini fahşun tah- didi için çare zannedenler, genç kız ticaretine yegöne sebep umum- haneler olduğunu unutuyorlar. Bu umumi namus pazarlarına mütemodiyen yeni sermaye yeti; tirmek içindir ki, mutavassıt irz dacirleri genç kızları iğfal ve fuhşa tahrik ile meşguldürler. Bu aleni namus ticareti yapılan yerlerin çirkin ve müstekreh man- zarası, bulundukları mühit içinde ne korkunç ahlâkt telkinler yapı- yor, bu da ciddi surette düşünü> lecek meseledir. Fuhuş ile umumi surette müc: dele her milletin en değerli ahlâk) meselesidir. Aile ve mektep ter- biyesi, kanunlar, bu mühim mü- cadeleyi her an başarmakla mü- kelleftir. Fakat derhal yapacağımız bir iş var ki, o da fubçu içtimai bir meslek olmaktan çıkarmak, umumhaneyi menetmek, fahişelik mesleğini ortadan kaldırarak ka- di rz. bazirgânlarma sermaye bir sımf haline indirmemek lâzım- dır. İçtimai dertleri daima derin “Dahiliye vekilimizden bu medeni ve ahlâki ıslabatı bekleriz. Söpe Necmeddin Sadık — xğ %*Kraîiçeâıîz_e bir banker talip çıktı Haber aldığımıza göre güzellik kraliçesi Mübeccel H. çarşamba günü pederi Namık B.le dayısının refakatinde olarak Parise hareket ediyor. Mübeccel H. haber aldı- fımıza göre bir çok izdivaç teklifleri — karşısında - bulunuyor. Hattâ kraliçemizin Avrupa gaze- telerinde çıkan resmini ğenen İsviçre) bankerlerinden birinin oğlu Mübeccel hanıma bir mektup göndererek desti izdivacını iste- oğlu bu mektubünda babasının biricik oğlu olduğunu ve servetlerinin milyonlara baliğ olduğunu bildirmektedir. Mübec- Bursadaki ihtilâs Banka memurunun hesapları tetkik ediliyor Bursa İş bankasında yapılan 22,000 Jiralık ihtilâs hakkında tahkikata devam edilmektedir. İhtilâsı yaptığı zannedilen banka memurlarından İhsan Vecdi bey suldan Bursaya avdet etmiş 've Mudanyada vapurdan çıkarken tevkif olunmuştur. İhsan Vecdi bey otomobille Bursa polis mü- düriyetine götürülmüş, üzeri ara- pıldığı zaman cebinden 80 Tira çıkmıştır. Görülen lüzum üzerine meselenin tahkikatile meşgul olan müfettişler, İtibari milli bankası- 'nın lâgvından itibaren bütün he- sapları tetkik ediyorlar. | yapmağa - çalışırken Hesapları temiz- lemekte güçlük Ankara 27 (Telefon) — Ali Cenani beyin bugün saat üç bu- çukta şehrimize gelecek Konya trenile Ankaraya muvasalatı muh- temeldir. Cenani beyin gaybubeti esnasında yalnız Halep ve Şamda kaldığı, söylendiği gibi Musula da gitmediği alâkadarlarca söyleniyor. Ali Cenani beyin gaybubeti zamanında bükümet ve eşhas ile olan hesapları ” tasfiye yoluna girmiştir. Cenani beyin bu he- sapları tasfiye için müşkilât çeke- ceği tahmin ediliyor. Bütçede tasarruf meselesi Âtikaca 27 (Telefon) — Büt- çede tasaftuf 'maksadı ile İsmet paşa Hz. nin riyasetinde taplanan maliye vekili, muhasebei umu- miye müdürleri ile kavanin ve bütçe müdürlerinden mürekkep İeyet bugün aaf dürüs tekrar toplanacak, tetkikatma — devam edecektir: Maliye müsteşarı Ali Rıza bey rahatsiz olduğu - için içtimaa geleceği zanmedilmiyor. Londra konferansı Temps gazesi Fransanın vaziyetini müdafaa ediyor Paris 26 (A.A) Temps ga: zetesi Landra konferansına tahsi: e| îğw makalede - Fransanin Tondrada büyük bir milk ve beynelmilel vazife —ifa ettiğini yazmakta ve bu / vazife, letleri arasındaki mevküni doğru olarak - kavrayan ve istiklâlinde başka bir şey düşümeyen bir milletten — beklenbilecek — azami sulh ve sükün Aarzusunu göster- mekte olduğudunu ilâve eylemek- tedir. Bu gazete,makalesine şu suretle nihayet vermektedir Fransanın aldığı vaziyetlen şüp- fransız yuzülh ve hesaplarında müşkilâta uğrattığını ispat eylemiş olurlar. Çinli haydutlar treni soydular Pekin 26 ( Husu: — Çinli haydutlar Yunan İstasyonu civa- yında bir yolcu trenine hücum ctmişlerdir. Trenin muhafazasına memur neferlerden ikisi öldürül- müş,dokuzu yaralanmıştır. Yolcular kâmilen soyulmuştur. Meçhul şoför. Bir kadını meçhul bir akıbete götürüyordu.. Dün gece saat 22 de Üskü- dar çarşısından — geçen Behis hanım; bir otomabile binmişti Meçhul otomobilin meçhul şo- förü Behice hanımı Bozoğlu yo- kuşundaki evine götüreceği yerde Bülbül deresi caddesini takibe başlamışlır. Ötomobilin meçhul bir istika- mete doğru büyük bir süratle gittiğini hisseden kadın şofür ihtarada bulunmuş, fakat açıkgi şoför otomobili alabildi ü müştür. Behice hanım; kararla — otomabilden caddeye atmıştır. Bu sukut neticesindi kadın ba- şının mühtelif yerlerinden yaralan- mıştır. Meçhul otomobil ve meç- hul şoför aranmaktadır. Müzakere bitti M. Fokas itilâfnameyi || Atinaya götürecek Ankara 27 ( Hususi ) — Muhtelit mübadele komisyo- nunda —baş — murahhasımız Tevfik Kâmil beyle Yunan murahhası M. Fokas arasında cereyan eden müzakerat bit- miş bir itilâfname müsved- desi tanzim edilmiştir. M. Fokas bu hafta içinde itilâfnameyi hamilen Atinaya gidecek, hariciye nazırı ile temas edecektir. İtilâf tasvip edilirse hariciye vekilimizle Yunan sefiri tarafından imza edilecektir. Yunanlıların şimdiye kadar bu meslede tuttukları yola bakılırsa yeniden meseleler çıkaracakları ve bu defa da bir netice elde edilemiyeceği zannediliyor. Telefon haberler Belediye cezaları Sulh mahkemelerine müracaat meselesi — | Ankara 27 (Telefon) — Adliye | encümeni dünkü müzakeresinde belediye cezaları hakkında İrfan Ferit beyin lâyihasını müzakere | etmiştir. Bu müzakerede bulunan | dabiliye — vekilimiz, — dabiliyenin M E S LERm Ha no:ttıı H İrfan Ferit beyin lâyihasında tecziye edile n sulh mahkeme- lerine müracaat etmelerine hak verilmektedir. Dabhiliye — vekâleti bu teklif kabul edilirse belediye işlerinin yolunda — yürüyemiyeceğini liyor. Adliye encümeni meselenin tetkikine devam ediyor. Türk - Rus dostluk muahedesi Ankara 27 |Telefon) — Bugün saat 16 da hariciye encümeni toplanarak Türkiye - — Sövyet dostlük - muahedesini tetkik ve müzakere edecektir. Bundan ma- da yunan müzakeratının son şekli hakkında hericiye vekilimi- zin encümen âzasına izahat ver- mesi muhtemeldir. Müzakeratın epi uzun tahmin ediliyor. Maliye müfettişleri İstanbulda toplandı Ankara 27 |Telefon) — Bütün maliye — müfettişleri — vilâyattaki teftişlerinden avdetle İstanbulda toplanmışlardır. Müfettişler İstanbul | mali müessiselerini teftiş etmek- tedirler. 15 nisanda tekrar teftiş için vilâyetlere çıkacaklardır. Ankarada at yarışı mahalli Ankara, 27 (Telefon ) — Şeh- | remaneti Ânkarada yapılacak asri at yarışı mahalli için Akköyün | civarında yeni plâna tevfikan bir yer tahsis edilmiştir. İsmet paşa Hz. bugün oraya giderek bu yeri tetkik buyu ra-, caklardır. At yarışları için yapı- lacak plân berayı tasvip Berlinde mühendis Yansene gönderilmi: Hwâllg"—hlm—H başlıyoruz Cingöz sinema yıldızı! Resimli ve meraklı tefrika ÇOCUK DÜUNYASİ sahifemizde... | Balon | tabancasını almağa teşebbüs et | maçında Fransızlar Graf zeplin — ilk baharda cenubi Amerikaya gidecek Berlin 26 ( Hususi) — Doktor Eknerin verdiği malümata göre Graf Zeplin” balona-ilk baharda Brezilyaya bir seyahat yapacaktır. Balon Sevil, Pernambuko tari Ble “yileedi pazlk, göler | mahrukat almak için Sevilde 12 saat kalacaktır. Balon Riyo dö Janeyroda az müddet kalacak ve avdet ede- cektir. Seyahat — hazırlıklarına başlanmıştı Kürek mahkümları Güyana giderken yolda bir isyan çıkardılar Paris 26 ( Hususi ) — Kürek mahkümların Güyana nakleden Martionere vapurunda bir hadise olmuştur. Vapurda — mahkümlar demir kafeslerin arkasında bulu- nurlar. Bir gün gardiyanlardan biri bu İsinslağlın bitae S dlke müşken mahkümlar — eteğinden kendisinir parmaklığa doğru ve boğazını — sıkma- taraftan da — çebinden çekmişler ğa, bir mişlerdir. Tabanca kafesin dış tarafına düşmüştür. — Gardiyan yarı ölü bir halde iken bir arkadaşı imdadına yetiş- miştir. Hadiseyi çıkaranlara 10 gün kuru ekmekle su verilecektir. Bir tayyare kayholdu | 'Tanca 26, (A.A.) — Dün akşam bir pilotu, bir yolcuyu ve cenubi Amerika postasını hamil olarak olarak Tancaya gitmek üzere Kazablankadan hareket etmiş olan tayyare hakkımda hiç bir haber alınamamıştır. Tayyareyi aramak için lâzım gelen tertibat alınmıştır. Mühim bir ruğbi maçı Belfast 26 ( A.A.) — Fransa ve Irlanda takımları arasında 25 bin seyirci önünde yapılan ruğbi İrlandalıları 5 sayı ile mağlüp sıkıra / karşı etmişlerdir. Hırsızlık vakalrrı 24 saat zarfında 8 sirkat vakası oldu Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde vuku- bulan - sirkatler şımlardır: 1 — Marpuççularda — elbiseci Artin efendinin 20 lira kıymetin- de bir saati çahnmıştır. 2 — Enünönünde fırıncı Fati- nin dükkânından ekmek kadayıf çalan Halil yakalanmıştır. 3 — İki meçhul şahış Adapa- zarlı Caferin 53 lirasını Zarfçılık suretile çalmışlardır. 4A — Eminönü caddesinde Balı- kesirli Alinin otomobil levazımalı çalınmıştır. 5 — Beyoğlunda kule dibinde simitçi Mehmedin S0 simidi aşırıl- mıştır. 6 — Samuel isminde bir sabı- kalı; Yenikapıda Mevlüdun oda- sından yatak, yorgan, battaniye sirkat etmişti 7— Aksarayda Hilmi paşa soka- ğında 9 mumaralı eve meçhul bir hırsız girmiş, bir hayli eşya çalıp kaçmıştır. | 8 — Yolsuz kadınlardan Eleni ev kiralamak bahanesile Taksimde sirahane sokağında 9 numaralı evden 200 liralık bir kürk çalmıştır. eee CN Hareket meselesi Tahkikat evrakı müddei umumiliğe gönderildi “Hareket,, gazetesi sahiplerin- len Suat Tahsin B. hakkında tanzim olunup ikinci şubeden Be- şiktaş sulh hâkimliğine gönderi- len evrak dün akşam üstü sulh hâkimliğinden müddei ümumiliğ gelmiştir. Muavin Necmeddin B. evrakı tetkike Başlamıştır. Evrak, bugün istintak dairesine verile- cektir. Tütün şirketi tarafından verilem 1,000 lira da mühürlü olarak adliye emanet olunmuştur. Diğer taraftan “Hareket, sa- ipleri — tarafından - haklarındaki neşriyattan dolayı “Cumhuriyet,, dairesine — tevdi ve “Politika, gazeteleri aleyhine ceza davası açılmışlır. Davacılar, otuzar bi manevi zarar ist mektedirler. Evvelki akşam 8 artist tevkif edildi Beyoğlu'nda Glavanı sokağında Madam Liza'nın pansiyonunda oturan Gardenbar'ın 8 arlisti evvelki gece zabitai ahlâkiye Mmemurları — tarafından — derdest edilerek Galatasaray merkezine, oradan ikinci şube müdürlüğüne götürülmüşlerdir. Artistler istic- vap edilmişler , bilâhare muaye- neye sevkedilmişler ve içlerinden ikisinin bakire olduğu anlaşılmış- Yakalanan kadınlardan iki artist bakire olduğundan serbest bıra- kılmıştır. Diğer kadınlar hakkın- da takibatı kanuniye yapılidakta- dır., * Borsalarda — Yeni borsa talimatnamesine —göre — borsada ecnebi simsarlara muamele yap- tarılmıyacak, yalnız Türkler çalış- tırılacaktır. * Fırka heyeti idare riyaseti — Cumhuriyet Halk — fırkası yeni idare beyeti ahiren toplanmış ve riyasete Cevdet Kerim B. intihap olunmuştur. * Cenubi kutbe giden kuma- dan Bird ümitsiz vaziyette | — Cenubi kutba giden Bird heyeti seferiyesi ümitsiz bir vaziyete düş- müştür. Buzlar arasında mahsur kalmaktan korkan heyet Balina avlıyan gemicilerden imda: * Gayrimübadillere tevziat — muavazaaya dahil arazi sahibi gayri mübadillere de — tevziatın Teşmili için maliye vekâletinden tavzihan emir geldiğini yazmıştık. idare yarın toplanarak yeni tev- şeklini ve nisbetlerini tespit ektir. Çarşamba gününden itibaren de, — tevziattan istifade etmek üzere arazı sahibi gayri mübadillerin müracaatları kabule başlanacaktır. « Kâzım Pş. Hz. nin avdeti — B. M. M. reisi Kâzım Pş. Hazret, lerinin hafta nihayetinde Viyana' dan avdetleri beklenmektedir. * Yeni bütçe — Bütçe encü- meni 1930 büt; ikâ başlamıştır. Maliye vekilinin hut ile aktolunan içtimada Vekil bey bütçenin hututu umumiyesi hakkında izahat vermiştir. »* Adliye encümeninde — Ade liye encümeni dahiliye vekilir huzurile toplanarak belediye cet zaları hakkında İrfan Ferit bey tarafından verilen kanun lâyihasıni müzakere etmiştir. ası ingiliz İngiliz lirası bu sabah 1031 buçukta açılmıştır.