6 Nisan 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Nisan 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Maden sanayii erbabı dün bir içtima aktetti. Bu toplan- mada uzun uzun müzakeratta AKŞAM ticaret — odasından — şikâyet bulunuldu ve.. edildi !... Tahrir telefonu; İstanbul — 1686 PAZAR — 6 Nisan 1930 lefonu : İstanbul — 1454 Fiatı 5 kuruş liman idaresinden şikâyet edildi, gümrükten şikâyet edildi, belediyeden — şikâyet edildi, Taksim Mmeydanının bugünkü perişan haline kuş bakışı bir nazar Yeni belediye ka- nunu münasebetile Millet Meclisi yeni belediye kanununu kabul etti. Şehirlerin, kasabaların ümranile, şehirlilerin ihtiyaçlarıle alâkadar olduğu için, memleketin medeni — seviyesine ölçü vazifesini gören bu kanun » itiraf etmeliyiz - matbuatta lâyık olduğu derecede makes bulmadı. “ Mecliste cereyan eden bazı dik- kate şayan — münakaşaları bile gazetelerde adam akıllı takibe imkân yoktu. Belediye kanununun, yalnız, kadınlara - intihap hakkı efkârı umumiyede itibarile, belediye kanununun en fazla göze çarpan maddesi budür. Fakat, belediyecilik noktasından, kanun, — kadınlarımızın - belediye meclislerine — girmelerinden çok daha mühim esasları ihtiva ediyor. Yeni belediye kanununa atfedilen ehemmiyet, bu asırda bir memle- ketin terakkisine, ancak “belde,, teşkilâtının mükemmeliyeti âmil olmasından ileri geliyor. Beledi- yecilik itibarile geri kalmış millet- lerin, hangi devlet idaresi tarzını | tercih ederlerse etsinler,,| medeni sahada ileri gitmelerine ( imkân yoktur. Devlet kadar demkerasi / terbi | belediye — icraatile başlar. Bir | arkadaşımızın meclis kürsüsünde | pek güzel söylediği gibi, yüksek | memleketlerin - bugünkü — büyük | ricali ve hatipleri, hej € “meclislerinde — yetişmiş de bene insanla.dır. -Devlet — idarelerinin, hükümet —usullerinin, bir millet için iyiliği veya belediye | idarelerine verdiği şekillerle olur, | dersek hata etmiş olmayız. Bunun — içindir. ki, — istibdat | *| idarelerinin —mirası olan eski, | kurunu vüstai kanunları kaldıran, | ve - belediyelere, en medeni milletlerin haklarını, - vazifelerini | veren yeni kanunu, Çumhuriyet | idaresinin abidelerinden gözel biri addediyoruz | Kantınun yüzden fazla madde- sini burada hulâ ek deği !vıvw Her fert, bir şehirli sıfatile, bele- | diyeden beklediği vazifeleri bil- mek için olsun, bu kanunu oku- malıdır. — Yaln kanynun belli —başlı mümeyyiz / sıfatını söylemek lâzım gelirse, diyebiliriz ki, metin sıkı ve kuvvetli mürakabe: mahalli idarelere, merkezi hükü- (Devamı ikinci sahifemizde) W Zelzele Dört günden beri Gümü- şanede zelzeleler oluyor Gümüşane 4 (Hususi) — Dört günden beri şehrimizde Fasılalı ve oldukça - şiddetli olmuştur. Zayiat yoktur. Bugünkü hava Yeşilköy —rastt — merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacaktır. Rüzgâr — şimal — istikametinden hafif olarak esecaktir. Sıcaklık değişmiyecektir. Dün hararet 13 zelzeleler | gece 2, sabahlayın 8 dereceydi. Anadolunun ekser yerlerinde hava bulutlu olacaktır. Karadeni- | zin şark kısımlarına yağmur ya- gacaktır. Müsademe! Kabataş açıklarında 2 vapür çarpıştı Dün gece limanımızda iki vapur çarpışmıştır. Akdenizden transit olarak gelen İngiliz bandıralı Valansiya vapuru Kabataş açık- larında İtalya bandıralı Kotepost vapuru ile müsademe etmiş, her iki vapur hasara — uğramıştır. Nüfusça. zayiat yoktur. Müsüdeme hakkında polis be- | sinci şube tarafından tahkikat | yapllnaktadır. — | Alman kabinesi Berlin 4 (Hususi) —Yeni alman programını — okuduktan bine 65 rey ekseriyetle itimat reyi almıştır. İSTANBUL'U Fethinden SONTa ... Muharriri : İskender Fahreddin M Taksim meydanının hali eydanın inşaatı neden aylardan beri bitmiyor? Taksi, ve faaliyet hâlâ bitmedi. iptida: çamurda masıl geçeceğimizi düşün- Abidenin etrafındaki havuz için Avrupadan mermer bekleniyor T Taksimden Tarlabaşına at meydanındaki inşaat | çevrilmiş bulunan abidede geçen Kış | sene görüleü çatlaklıklar tamir sında bu meydandan kışın | ediliyor. —Ancak çatlaklıkların kapatılması için havanın rutubet- müştük. Şimdi de yazın toz toprak | siz olması lâzımdır. Yağışlı hava- içinde buradan nasıl geçileceğini | larda — çatlaklıkları — düzeltmeğe düşünüyoruz. imkân görülmiyor. Meydan hâlâ 6 ay evelki harap | — Bundan başka tamiratın M. halde: halde Kanonika tarafından da bir defa daha görülmesi icap ediyor. . Havalar çok güzel gittiği at pek bati sürette devam — ediyor. —Acaba buna | — Abide ile tramvay hatları a sebep nedir? Merak ederek | sındaki dairevi kısım alâkadarlardan tahkikat yaptık, | taşsız bir halde kalmıştır. gu izahatı aldık: Bir müddet- | — Buraya — bahçe, — memerden ten tahta — perdelerle | (Devamı ikin