23 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Haziran 1932 Akşam Sahife $ ———— —— a Izmirde Rum emlâki ne zaman satılacak? Işe başlamak için iskân idaresinin lâğvı bekleniyor Izmir, 21 — Izmir emvali met- rükesinin ne zaman müzayedeye çıkarılacağı hakkında selâhiyettar bir zat şu izahatı vermiştir: — Rum emvali metrükesinin müzayedeye çıkarılması hakkın- daki talimatname gelmiş ise de ayrıca emir gelmemiştir. Emre intizar etmekteyiz. İskân müdür- lüğünün; iskânla hiç bir alâkası kalmıyan rum emvali metrükesinin bir defterini bize vermesi lâzımdır. Bu defter verilmeyince hangi rum malını müzayedeye çıkaracağımızı bilemeyiz. Bunun için iskân idare- sinin lağvını da beklemek lâzımdır. Çünki elân iskân dairesince birçok mübadil ve muhacirler namına temlik muamelesi yapılmaktadır. Bu muamele devam ederken bizde bir taraftan satışa başlarsak satacağımız malları da iskân dai- resi mübadillere veya bazı alâ- kadarlara temlik edebilir. O vakit biz müşkül vaziyette kalırız. Mübadillere bono tevzi İzmir iskân müdürlüğü tarafın- dan mübadil bonolarının tevziine halen devam edilmektedir. Son günlerde bonolarını almak üzere müracaat edenlerin mıktarı çok azalmıştır. Dahiliye vekâletinden gönderilen 1700 bononun nısfı mübadillere dağıtılmıştır. Peyder- pey müracaat edenler de bono- larını almaktadırlar. Mübadiller müzayedelerin başlamasını bekli- yorlar. Ekmekçiler grevi Konyada grev teşebbüsü neticesiz kaldı Konyada çıkan Babalık gazete- sinde okunduğuna göre Konyada ekmekçilerden bir kısmı grev teşebbüsünde bulunmuşlardır. Bazı oekmekçiler çıkardıkları ekmekleri sandıklara doldurup saklamak istemişlerdir. Bunu haber alan Konya belediyesi (derhal vilâyete müracaat ederek polisin iştirakile ekmekçi dükkânlarında taharriyat yaptırmış ve ekmeklerini saklıyan ekmekçiler için zabıt varakası tutulmuştur. Bunlar hak- kında kanuni takibata tevessül edilmiştir. Kaçak tütün Bursada bir sene zarfında ne kadar tütün yakalandı Bursa 21 (Hususi) — Bir sene zarfında Bursa tütün idaresi 5600 kilo kaçak tütünle 2,738,834 varak sigara kâğıdı yakalamıştır. Kaçak tütünlerin 4473 kilosu yaprak, diğer kısmı kıyılmıştır. Sigara kâğıtları içinde 14315 adedi kopya kâğıdından yapıl mıştır. Idarece borsa baş müdüriyeti dahilindeki mamul tütün satışının beş aydanberi mütemadiyen art- tığı tesbit edilmiştir. Altı bin ekmek nümunesi Roma 22 (A.A.) — M. Musolini, dün Kapitolde beynelmilel ekmek kongresinin ilk celsesini açmıştır. Kongrede birçok milletlerin mu- rahhasları hazır bulunmuşlardır. Roma vali muavini, kongrecilere hoşamedi beyan etmiştir. Korpo- rasyonlar nazırı M. Bottai bir nutuk (o söyliyerek hali hazırda açılmış olan sergiye 6000 ekmek nümunesi gönderilmiş olduğunu beyan etmiştir. GÜNÜN HABERLERİ Çekirgeler Adana ve Mersin köylerin- de mücadeleye başlandı Mersin, 21 — Tarsusun Naili- hürriyet karyesinin bir kısım arazisinde sekkin halinde yerli çekirge zuhur ettiği ve bir kısım pamuk mezruatına saldırdığı gö- rüldüğünden ziraat memurunun nezareti altında zehirle imasına başlanmıştır. Bu köyün hududu yakınında bulunan Adananın Karaisalı ka- zasına tabi Topcu ve Kütüklü köyünde de çekirgeler görüldü- ğünden Adana ziraat müdürlüğüne haber verilmiş ve oradan da memuru mahsus gelerek mücade- leye başlamıştır. Fındıkpınarı çekirgeleri ile de mücadeleye başlanmıştır. Muğla 21 (A.A.) — Fethiyenin Karaçulha köyünde ve Köyceğizin Toppalar ve Yanği köylerinde fazla kurak arazide ve Boysbaşı köyünde çekirge zuhur etmiş ve mücadeleye başlanmıştır. Küçük a > ist “KR Bir zamanlar çok meşhur olan sinema artisti küçük Ceki Koganın yerine şimdi Ceki Cooper isminde bir küçük artist kaim olmuştur. Tabii oyunile eski Ceki Kogandan fazla muvaffak olan bu artist boş kaldığı zamanlar bir arkadaş bularak stüdyonun bahçesindeki havuza ayaklarını sarkıtmaktan çok zevk alıyor. Resmimizde sol- da görülen koyu renk ceketli Ceki Cooperdir. Mühim bir teşebbüs Küçük devletler murah- haslarının bir müracaatı Cenevre 21 (Hususi) — Belçika, Danimarka, Norveç, Hollanda ve Isveç murahhasları terki teslihat konferansı o reisine (müracaatla konferansın şimdiye kadar arz ettiği şeklin kendilerini pek ziya- de düşünceye sevk ettiğini söy- lemişlerdir. Bu murahhaslar, küçük hükü- metlerin bir emri vaki karşısında bulunmaktan korktuklarını söyle- mişlerdir. Konferans esas komisyonunun ay nihayetinden evvel toplana- cağı ümit ediliyor. Amerika murahhaslarının teşebbüsleri Cenevre 21 (Hususi) — Terki teslihat konferansındaki Amerika murahhasları bugün ingiliz baş- vekilini ziyaret etmişlerdir. Ame- rikalılar, sonra M. Herriot ile de görüşmüşlerdir. Amerika omurahhaslarının bu teşebbüsleri terki teslihat konfe- ransı heyeti umumiyesinin içtimaa davetile alâkadardır. e Şimdilik fransız itirazlarını tatmin etmekle beraber teslihatın bir derece indi- rilmesini mümkün kılacak bir çare aranıyor. Fransızlar bir sınıf silâhların ilgasına ve keyfiyet itibarile tes- lihatın tahdinine şiddetle itiraz ediyorlar, Almanyada Komünist fırkası dağıtılacak Hükümet bu hususta emirname hazırlıyor Berlin, 22 (A.A.) — Nasyonalist matbuata göre, Alman hüküme- tinin pek yakındakomünist fırka- sını Jâğveden bir oemirname neşreylemesi muhtemeldir. Faşist gazeteler, bilhassa Rhur havzasında son günlerde vuku bulan kanlı hâdiseler hasebile böyle bir tedbirin tatbikinin haklı olacağını ilâve etmektedir. Alman nasyonalistlerinin naşiri efkârı olan Lokal OAnzeiger, ko- 'münist fırkasının bütün evrak, vesaik, para ve alâmetlerini zabi- tanın nagihani bir surette vaziyet etmesi tehlikesinden kurtarmak için emin bir yere tevdi etmek hususunda icap eden bütün ihtiyat tedbirlerini ittihaz etmiş olduğunu yazıyor. Komünist fırkasının “Muavin, teşkilâtı azası şimdiden zahiren spor veya sanat birlikleri şeklinde grup halinde toplanmaktadırlar. Bu suretle bunların komünist fırkasna (Omensup ( olduklarını bilâhare ispatetmek çok müşkil olacaktır. Bir ihtilâs meselesi Paris 21 (A.A. ) — Mali bir gazetenin idaresi başında bulunan ve 2 milyon frank ibtilâs etmekle zan altına alınan Lagne kardeşler ceza mahkemesine sevkedilmiş- lerdir. Tayyarecilik Siviltayyareler muharebede işe yarar mı? Paris, 20 ( Hususi ) Liberal gazetesi Roma muhabirinin, Ital- yan hava işleri nazırı ceneral Balbo ile bir mülâkatını neşre- diyor. Ceneral Balbo istikbal harplerin- de askeri tayyareciliğin oynıyacağı mühim rolden bahsetmiş ve pol- tikacıların iddiasına rağmen sivil tayyarelerin omuharebelerde harp tayyaresi gibi kullanılamıyacağını söylemiştir. Amerikada sefalet Açlık ve buhran gün geçtikçe artıyor Detroit, 21 (A.A.) — (Mişigan) Amerika (belediye ( reislerinin milli içtimada bir nutuk söyleyen Nev-York belediye reisi M. Walker, Amerikanın büyük merkezlerinde yaşayan (halkın bir (o kısmının çekmekte oldukları ( ıztırapları heyecanlı (o bir ifade ile tasvir etmiş, amele sınıfi çocuklarının ekserisinin . kâfi derecede gıda almadıklarını ve çoktan ağzına kadar dolmuş olan hastanelere girmek için sıra beklemekte ol- duklarını tasvir eylemiştir. Boston belediye reisi M. Cur- ley, daha şimdiden 10,000 kişinin işsiz olduğu ve 10,000,000 ame- lenin de ücretlerin tenzilinden müteessir bulunduğunu söylemiş- tir, Umumiyetle, büyük sanayi mer- kezlerinde binlerce erkek ve kadın kâfi derecede gıda ve libastan mahrum bulunmaktadır. Yeni Fenerbahçe yurdu için Ankara 21 (A.A.) — Ankara Muhafızgücü yeni Fenerbahçe klübünün inşası için 100 lira teberru etmiştir. AKŞAM'ın tefrikası: No: 150 ZINDAN HATIRALARI METELL ELA DAŞ ŞAİR Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : Paristeki dostlarına yazdığı bu mektuplarda (iş) den bahsediyor, amâ bu (iş)in mahiyetini hiç kale almıyordu. Maamafih merak edenler o zaman beklemediler, bir temmuz günü Atinadan gelen haberler arasında Ismail Kemal beyin yeni teşkil ettiği cemiyet hakkında da malümat vardı. Bu cemiyetin adı (Rum ve arnavut ittihadı cemiyeti ) idi. Bu cemiyete Ismail Kemal beye taraftar bir takım arnavutlarla bazı rumlar dahil edilmişlerdi. Tabii reis Ismail Kemal beydi. Rum ve arnavut ittihadı cemiyetinin beyannamesi Neşrettikleri ilk beyannamede aynen, şöyle diyorlardı: “Otuz senedenberi şarkta, has- seten Balkan şiphi ceziresinde vukubulan vekayi, Osmanlı Impa- ratorluğunun izmihlâlini ve akvamı şarkiye hukukunun ayaklar altına alındığını gösteriyor. Bu halin örf ve âdetleri, menfaat ve mazarrat- ları tabiaten bir olan rumlarla arnavutları birleştirmesi tabii ve lâzım idi. Malüm olduğu üzere Ayaste- fanos muahedesi devleti Osmani- yenin temellerini sarsmış, tekmil Makedonyayı ibtiva eden bir büyük Bulgaristan vücuda getir- mişti. Bu esnada rumluk ittihadı muhkemleşerek islav anasırı lehi- ne Arnavutluktan bazı kısımlar tefrik olunmuştu. Bu tefrik Ar- navutluğu duçarı taksim etmiş, şekilsiz, kuvvetsiz, kollardan ve ayaklardan mahrum bir kütlei içtimaiye haline kalbetmişti. Şükrolunur ki menfaatleri sev- kile düveli muazzamadan bazr- larının müdahalesi bu muahedenin tahakkukunu menederek akvamı beşeriyenin en kahramanı ve anasırı içtimaiyenin en neçibi olan arnavutlar oduçarı esaret olmaktan kurtuldular... .. Türk memurları nazarında tebai sadıka ve Avrupa milletleri indinde hami ve hadımı hürriyet tanınan Bulgarların, birincilerin lâkaydisini ikincilerin safdilliğini sui istimal edecekleri zaruridir. Binaenaley Bulgar eksarhlığının hü- hüm ve nüfuzunu, nüfuzu siyasisini Makedonyaya ithal ettiler ve beş senedenberi orada açıktan açığa Hükümeti Osmaniyenin mahvına, rum ve arnavut unsurunun tah- ribine, hattâ tarihi teşviş ve iğlâka çalışmaktadırlar. Şarkın bu bali, garp devletleri- nin şu vaziyetleri önünde biz rumlarla arnavutlar şiphi cezirenin en mühim ve yekdiğerine en bağlı iki unsurunun il dı zamaının gelmiş olduğunu görüyoruz. Islahatı cedideye gelince; bu ıslahat Türkiyenin anasırı muhte- lifesi arasında adalet ve müsa- vatı bukuk hasıl edilmesi ile iadei kuvvet ve şevket etmesi mesleki siyasisi biz arnavutlarla rumlar için tatlı bir hayal olup kaldı...,, Ismail Kemal bey Bulgarlara karşı gayız ve kinini bir türlü giz- leyemiyor Sofyada (karşılaştığı barit muameleyi asla afedemiye- rek şimdi hıncını almak istiyordu: ( Bulgarlar arzularına ortada artık hiç bir mania görmeyorlar, taahhüdatı beynilmilelin en kıy- mettarlarını ve hukuku beşerin en mukaddeslerini (ayakları altına * alarak Balkanları bulgarlaştırmak filinde ileriledikçe ilerleyorlar. Bulgaristanın ve ayaleti müsta- killenin Islav olmayan tekmil unsurları Bulgarların hücumuna ve yagmasına uğramışlardır. di- yordu. Neler istiyorlardı? Asıl şayanı dikkat cihet, bu rum arnavut ittihadı cemiyetinin programı idi. Vakıa derhal mu- fassal bir program neşredemedi- lerse de maksatlarını, emellerini açıktan açığa dışarı vuran aşağıki maddeler de kâfi idi: ( Rum ye arnavut ursurlarının vekilleri sıfatile menafii müştere- kemizi müdafaa ve ilân için ber- veçhiâti taahhüdatı esası hareket ittihaz ettik: 1 — Mevcut muahedeler mw- cibince şarkta istatokonun muha- fazası için takip olunan hiç bir fi'li siyasiye karşı koymıyarak asayişi umumiyi ihlâl etmiyecek. Fakat bu istatokonun da sulhu umuminin idamesi, müsavatı akvamın müdafaası hususunda bir amili adalet olmasile meşruttur. 2 — Avrupanın (o tasavvuratı ıslahperveranesini reddetmek fik- rinde değiliz. Fakat bu ıslahat kat'i ve umumi olmalıdır. 3 — Hiç bir unsurun hukukuna ve mutalebatı meşruasına karşı durmayacağız. Fakat bizim hukuk ve metalebatı meşruamıza da ili- şilmemeli, hürmet edilmelidir. Siyasi, dini bütün neşriyatı, nereden geldiğine bakılmaksızın tekmil intirikaları ret ve hukuku umumiye ve müşterekemize irası zarar eden her hangi bir kimse ve teşekküle kendimizi düşman addederiz. En nihayet, asıl maksat! 4 — Din ihtilâfına bakmaksızın rumlar ve arnavutlar kardeşiz. Menafiimiz bir, tehlikemiz umu- midir. Umumi proğramımız, ana- sırdan her birinin hududu tarihiyesi dahilinde tekemmül ve inkişafını arzu etmektir. Bu, hali hazırın devamı müddetince olup, o mün- hal olduğu takdirde hür ve müs- tekil bir arnavutluk ve rumluk tesisine (o çalışmak O ehassıamali- mizdir. 5 — Rum ve Arnavutlar diğer anasırın milliyetine hürmet etmekle muvazzaffız. Hürriyeti din, vahdeti içtimaiye, istiklâli siyasi, top- rağımızda sâkin akvamın kâffesi- nin idareye iştiraki milli proğra- mımızın ve âmali samimiyemizin esasını teşkil eder. Bu beyanat bir his ve fikirde olan herkes tarafından kabul olu- nup cinsi beşerin terakkisine asarı baidede haylı hizmet eden ecdadı muazzamımız mülkünde adalet, hür- riyet, müsavat ve uhuvvetin ihdas ve temini işinde bizlere muavenet edilmesi temenniyatı halisamızdan- dır. Rum, Arnavut ittihat cemiyeti yukarıdaki ifadatı muhibbi adalet ve hürriyet ecanibe de arz ve mu avenet ve himayelerini istirham eder.,, (Arki nasa Alman veliahtı ingiltereye gitmiyecek Londra, 22 (A. A.) — Resmi Ingiliz mahafili, (sabık Alman veliahtının sureti hususiyede Ingil- tereyi ziyaret etmeğe) davet edilmiş olduğuna dair malümatları olmadığını beyan etmektedir. Bu münasebetle mumaileyhin Ingiltereyi ziyaret edebilmesi için evvel beevvel dahiliye ve hariciye nezaretlerinin mezuniyeti lâzım var ) Sabı geldiği söylenmektedir.