19 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ela o Sahife 2 19 Temmuz 1932 amaaa — e —— m Türkiye, Cemiyeti akvam (Baş tarafı birinci sahifede) “Başkalarının muhabbetini cel- betmek için onları sevmekten başka çare yoktur.,, Cemal Hüsnü beyin nutku uzun uzadıya alkışlanmıştır. Bütün hey- etler mumaileyhi hararetle tebrik etmişlerdir. Tükiyenin Cemiyeti (o akvama âza olarak kabulü için toplanan bu celsede M. Herriot, M. Boncour, M. Nadolni, M. Sialoja, Lord Londonderry, Sir Jhon Simon, M. Blokland, M. Acchmam ve daha bir çok diplomatlar hazır bulunmuşlardır. Cenevre 18 (A.A.) — Bern elçimiz Cemal Hüsnü Bey, bu akşam radyoda, Türkiyenin Cemi- yeti Akvama girmesi -münasebe tile bir hitabe irat etmiştir. Italyan filosu Gazi Hz. filo kumandanını kabul etti Şehrimizde bulunan Italyan fi- losu kumandanı amiral Moreno, dün öğleden sonra Italyan sefiri baron Aloizi ile birlikte Ankara motörile Yalovaya gitmiş ve Gazi hazretleri tarafından kabul buyu- rulmuştur. Gazi hazretleri amirala iltifat etmiş, Türk - Italyan dost- luğundan bahseylemiştir. Amiral Reisicumhur hazretlerinin nezdinde bir müddet kalmışlar ve veda ederek geç vakit ayni motörle Istanbula gelmişlerdir. Dün italyan gemilerini sporcu- lar ziyaret etmişlerdir. Bugün saat İlde italyan bahriyelileri muzika ile Taksim abidesine giderek bir çelenk koyacaklardır. Öğleden sonra italyan tebaası gemileri gezecek, akşam üzeri italyan sefiri tarafından Tarabya- daki yazlık sefaret konağında bir ziyafet verilecektir. Polis kanunu Yeni kanun 'vilâyete tebliğ edildi Yeni polis kanunu dün vilâyete tebliğ o edilmiştir. Yeni kanun eylülde tatbik edilecektir. Vilâyetlerde | polisin oâmirleri “emniyet müdür, leri veya “em- niyet memur, larıdır. Bu âmirler, kanun ve nizamnamelerle kendi- lerine verilen işleri ifa edecekleri gibi kendi mıntakalarında siyasi emniyet ve inzibata ve asayişe müteallik istitlaat meselelerile de meşgul olacaklardır. - Kanun bundan sonra vilâyetler- deki polis teşkilâtının ne suretle yapılacağını, emniyet müdür ve memurlarile teşkilâta dahil olan diğer şeflerin derece vazife ve salâhiyetlerini, (o polis (meslekine giriş şartlarını, terfi hususlarını izah ediyor. Kanun terfi için bir memurun bulunduğu sınıf ve dereceden en aşağı üç sene hizmet etmesini mecburi tutuyor. Sivil memur olmak için polis mektebinden mezun olmağı şart olarak ileri sürüyor. Mektepten çıkan ve üç senelik hizmeti mec- buriyesini yapmayan bir memur istifa edemiyecektir. Kanun, memurların tabi olacak- ları inzibati cezalar (ohakkında mühim esasları ihtiva ediyor. Mıntakası dahilindeki ehali ile lâubali olan, her hangi bir yol, mahal veya şahıs arayıp soranları cevapsız bırakan veya başından savanlara tevbih cezası verilecektir Bundan başka bazı ahkâm da maaşların kesilmesine mütealliktir. Bunlar meyanında bir memurun bir aylık maaşının yekünundan fazla tüccar ve esnafa borçlanması memnudur. Kıdem tenzilini icap ettiren sbepler sırasında üniforma ile umumi surette işret etmek gibi esaslar vardır. Memurun ihracına ait olan ahkâmı cezaiyeden başka meselâ mevkufları söz ve ya yazı ile tehdit etmek te bir memurun ihracına sebebiyet verir. duğu yalan yüzü Keşan 18 ( Hususi ) — Burada iki gün evvel çok garip bir vaka olmuştur. Bir gencin yalancılığın- dan çıkan hadise epice ehemmi- yet kesbetmiş ve bir çok dedi- kodulara sebep olmuştur. Hadise şudur : Keşanın Koyun tepe köyünden Mehmet isminde bir delikanlı akşam üzeri evine geldiği zaman biraz para koparmak ve lâtife etmek emelile ablasına o gün Keşandan gelirken önüne iki mec- hul adam çıkarak kendisini ölümle Bu Sabahki Telgraflar - Bir gencin baş tehdit ettiklerini ve üzerindeki parasını aldıklarını söylemiştir. Kadın bu hadiseden müteessir olmuş ve kardeşine bir kaç para vermiştir. Mehmet paraları alınca sokağa çıkmıştır. Vakanın asıl tuhaf ciheti bundan sonra başlar: Mehmet sokağa çıktıktan biraz sonra eniştesi eve gelmiştir kadın, kocasına kardeşinin başından geçen vakayı anlatmış, adamcağız da koşup hadiseyi daha mübalagalı bir şekilde heyeti ibtiyariyeye ına gelenler! Ablasından para koparmak için uydur- den tevkif edildi! haber vermiştir. Heyeti ihtiyariye derhal meseleyi Keşan jandarma karakoluna bildir- miş, karakol kumandanı vakit geçirmeden iki şakiyi tutmak için tertibat almıştır. İş civar nahiye ve köylere de telefonla haber verilmiş, her tarafta tedbirler alınmıştır. Fakat çok geçmeden mesele meydan çıkmış ve ablasına küçük bir yalan söyliyen Mehmet ya- kalanarak Keşana getirilmiştir. Hakkında adli takibat Yapılacaktır. Almanyada kanlı hadiseler Hükümet açıkta ictimalar yapılmasını kati surette menetti Berlin 18 (Hususi) — Son günlerde, bilhassa pazar günü Almanyanın muhtelif yerlerinde siyasi fırkalar mensupları arasında müsademeler olmuştur. Müsade- meler neticesinde ölenler ve yara- lananlar vardır. Bu gibi badiselere mani olmak için dahiliye nezareti intihap mü- cadelesi devam ettiği müddet zarfında açıkta içtimalar aktını menetmiştir. Altonada müsademeler Altona, 18 (A.A.) — Volf ajansı bildiriyor: Dün burada 1918 ibtilâlinin kara günlerini hatırlatan kanlı hadiselerden biri cereyan etmiştir. Zabıtanın rapo- runa nazaran hadiseyi komünist- ler tertip etmiştir. Dün için bir içtima aktetmek üzere müsa- ade alan Hitlerciler, tam bir sü- kün ve intizam dairesinde so- kaktan geçerken civar evlerin damlarına saklanan komünistler şiddetli bir tüfek ateşi açmışlar- dır. Zabıtanın müdahalesi üzerine bu ateş şiddetlenmiştir. Hitlerciler birbok ölü ve yaralı bırakarak dağılmışlardır. Komünistler civar sokaklara çıkarak barikatlar vü- cuda getirmişlerdir. Sokakları! zaptetmek için tank- | lar istimaline zaruret hasıl olmuş- tur. Zabıta kuvvetleri civar evler- de taharriyat yaparak cürmü meş- hut halinde 18 komünist yakala- mışlardır. Gece saat 9da asayiş tamamen iade olunmuştur. Şim- diye kadar 12 ölü ve 60 yaralı tesbit olunmuştur. Berlin, 18 (A. A.) — Dün Altona'da vukua gelen kanlı hadiseler üzerine Reich hükümeti bütün Almanyada açık yerlerde nümayişleri menetmiştir. Benzin ve petrol derdi Şoförler belediyeye müracaat ettiler, ticaret odası tetkikat yapıyor Petrol ve benzin fiatlerinde yükseliş devam ediyor, verilen malümata göre, kumpanyalar, bu ayın yirmisinde, fiatleri artırmak için, bir içtima daha yapacaklar- dır. Bu içtimada benzinin kilosuna 70 para zam yapılacağı söylen- mektedir. Kumpanyalar, Anadoluyu bir kaç satış mıntakasına ayırmışlar- dır. Istandard kumpanyası, ekseri mıntakalarda, satışın yüzde yet- mişini deruhte etmiştir. Istanbul muntakasında, kumpan- yalar yekdiğerine müsavi miktar- da satış yapmaktadırlar, bu yüz- den çift teneke benzin, Istanbul piyasassında 790 kuruşa satılmak- tadır. Evvelce yazdığımız gibi, Zonguldak piyasasında çift teneke benzin 870 kuruştur. Benzin, pahalılığı, Istanbulda işliyen birkaç otomöbili alâka- kadar eden bir hadise değildir. Anadolu şehirleri arasında yüz- lerce kamyon, otobüs, otomobil işliyor. Esasen şoförler , buralarda, yolların bozukluğu ve yedek aletleri bulunmaması yüzünden ağır şaraitle nakliyat yapıyorlardı. Bir de ben- zin, İstanbul piyasasına nazaran pahalı satılacak olursa, Anadolu- da, kamyon ve otobüs nakliyatı sekteye uğramak tehlikesi baş gösterir. Hükümetin bu umumi nakliyat hizmetini sekteye uğratacak, her hangi bir hadiseye meydan ver- miyeceği pek tabiidir. Ticaret odası tetkikat yapıyor hakkında da tetkikat yapmaktadır. Oda, kumpanyaların satış mınta- kaları hakkında, ticaret odaların- dan malümat istemiştir. Şoförlerin müracaatı Şoförler cemiyeti belediveye bir istida vermiş ve benzin fiatlerinin yüksekliğinden şikâyet etmiştir. Şoförler, benzin fiatlerinin yüksek- liğinde ibtikâr olduğunu iddia ediyorlar ve bu şarait altında devlete, belediyeye olan vergile- rini müşkülâtla (ödeyeceklerini ileri sürüyorlar. Şoförlerin istidası iktisat mü- dürlüğüne havale edilmiştir. Iktisat müdürlüğü istidayı tetkik ediyor. Hakikaten ortada ihtikâra delâlet edecek bir esas bulunursa benzin tacirleri hakkında takibat yapıl- mak üzere mesele ihtikâr komis- yonuna tevdi edilecektir. Fransada bağcılık tahsil eden bir genç Manisa, 18 (Hususi) — İdareci hususiye hesabına Fransada bağ- cılık tahsil etmekte olan Cevheri zade Hilmi bey bu kerre Mon- pelye ziraat mektebini muvaffa- kıyetle ikmal etmiş ve şehrimize hareket ( etmiştir. | Mumaileyhin vilâyetimiz bağcılık mütehassıslı- ğında istihdamı umumi meclisçe kararlaştırılmış olduğundan gelir gelmez bu vazifeyi deruhte ede- cektir. Ticaret odası, benzin fiatleri Serseri tayyare Lehli tayyarecinin tayyaresi denizde yüzüyor La Colrogne 19 (A. A.) — Lehli tayyareci Hausnerin deniz tayyaresinin 42,21 derece tulü şimali ve 24 dereçe arzı garbide cenuba müteveccih olarak kendi kendine yüzmekte olduğu haber veriliyor. Bu civarda seyrüsefer eden gemilerden kazazede tayyareyi almaları rica olunmuştur. Maliye vekili geliyor Ankara 18 — Maliye vekili Abdülhalik bey, bir ay mezuniyet almıştır. Yakında Istanbula gide- cektir. Maliye vekâleti işlerini vekâleten sıhhiye vekili Refik bey idare edecektir. Maliye vekâleti kalemi mahsus müdürlüğüne takip ve teftiş müdür muavini Rifat bey tayin edilmiştir. Soyguncular ( yakalandılar Ankara 18 — İnegölde otobüs yolcularını soyanlar Eskişehirde zabıta tarafından yakalanmıştır. karada | ediyorum. Ankaradaki diplomat- | ların hemen en eskisi oldum. Rus sefiri Suriç yoldaş Moskovaya mı avdet edeck? İsmet paşa hazretlerinin Rus- yadan avdetinden sonra Berline giden ve bir müddet orada kalan Rus Sovyet sefiri Suriç yoldaş şehrimize gelmiştir. Sefir Bulgaristandan geçerken Sofyada çıkan “Utro,, gazetesi baş muharriri M. Tanefle bir otomobil gezintisi yapmıştır. Bu gezinti (o esnasında M. Tanefin suallerine cevap veren M. Suriç, Sovyet Rusya ile Bulgaristan ara- sında siyasi münasebatın tesisine mani olacak hiçbir sebep mevcut olmadığını, her iki memleketin aynı sulh gayeleri için çalıştıkla- rını Rusya ve Bulgaristanı muka- yese ederek izah etmiştir. M. Tanef M. Suriçi Sofyada ilk Sovyet sefiri görmek temennisini izhar edince Suriç Yoldaş: — Ben dokuz senedenberi An- memleketimi (o temsil Artık Moskovaya dönmek arzu- sundayım,, Demiştir. İzmir seyahati Başvekil mühim bir nutuk irat edecek Izmir 18 — Gazi Hz. nin hey- kelinin küşat resminde bulunacak olan başvekil Ismet paşa Kütahya- Balıkesir tarikile İzmire gelecek ve parlak surette karşılanacaktır. Başvekile nafıa vekili ve diğer bazı vekiller refakat edecektir. Başvekil Çeşme kaplıcılarını, Yamanlar dağını ve civarda bazı yerleri ziyaret edecektir. Ismet paşa burada mühim bir siyasi nutuk söyliyecektir. Başvekil o Izmirden oYalovaya gidecektir. Ismet paşayı müteakip Yunan başvekili M. Venizelos da Yalovaya gelecek ve bir hafta misafir kalacaktır. Manisa hastanesi Temel atma resmi merasimle yapıldı Manisa 18 (Hususi) — Aslen Manisalı olup Amerikada ölmüş olan Eskinazı efendinin bıraktığı para ile şehrimizde yapılacuk olan hastanenin temel atma resmi bu- gün icra edilmiştir. Resimde vali Fuat, belediye reisi Rıza, fırka idare heyeti reisi Cenan, sabık mebus Bahri beyler memleketin bütün doktorları, resmi hususi teşekküllere mensup zevat hazır bulunmuştur. Hastaneyi inşa edecek heyetin baş mühendisi M. Stirliğın nut- kunu müteakip belediye reisi bir nutuk irat ederek müteveffa- nın rubunu taziz etti Vilâyet namına encümen başkâtibi Feridun bey bir nutuk irat etti. Bundan sonra vali temele harç koydu, kurbanlar kesildi. Merasimi müteakip inşaata baş» landı.. Inşaat faaliyetle devam ediyor. Bir aylık ithalât ve ihracat Gümrükler istatistik müdüriyeti tarafından yapılan bir hesaba göre, bu senenin haziran ayında 5 milyon 711 bin liralık ithalât olmuştur. Aynı ay zarfında ihracat miktarı 4 milyon 23 bin liradır. Netice itibarile ithalâtımız, ihra- catımızdan 1 milyon 688 bin lira fazladır. alli