11 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Bir ingiliz gazetesinin tavsiyeleri Fazla'sıcakların geçtiği, fakat soğukların başlamadığı bu mev- simde geceleri çok rahat uyunur. Yalnız. uykudan, ümit edilen atlığı, istifadeyi elde etmek ir kaç noktaya dikkat etmek lâzimdir. Yatakları, Şilteleri, yastıkları fazla sert, ya fazla yumuşak © olmamalıdır. Sert şilte üzerinde yakınca vücutta kırgınlık hisselilir. Çok yumuşak yatakta ise vücut gevşer. İkisi | ortasını intihap etmek en doğrusudur. Fazla yastığında yardır. Bir, nihayet yatmak, ve temiz hava teneffüs etmek lâzımdır. Yaz kış ağık pencere ile yatmağa alışmak çok iyidir. Yatakta nasıl yatacağıda bir meseledir. Sol tarafa yatılırsa tazyile edilir, sağ taraf fena mahızurları iki yastıkta tıldığı zaman kara ci olur. Sırt üstü yatmak en doğru harekettir istü yatıldığı zaman vücu- âzası rahat ederler, kan iyi dolaşır. Kolları baş altna koyarak uyumak muzırdır, kanın deveranna mani olur. Yatmazdan evvel elleri, yüzü, ve dişleri yıkamak çok iyi bir usuldür. Günün toz. toprağını, kirini atarak yatağa girmek, ral bir uykuya hazırlanmak demektir. İngilterede çıkan tıbbi bir mec- mua rahat uykunun nasıl kabil olduğunu uzun uzadıya anlatıyor. Bu makaleye yöre dünyanın bir kutbundan digerine bir çok elek- trik ve (magnetigue ) cereyarilar geçiyormuş. Rahat uyumak iste- niyorsa bu cereyanlarn geçtiği tarafta uzanmak lâzimdir. Yanı in baş tarafı şimal, ayak cenup cihetinde olmalıdır. Baş tarafı şark, ayakları garpta, ya maküs torzda olursa bu cere- yanlar vücudur arkasından geçe- Tek insan: rahatsız etmekte imiş. Geceleri rahat uyuyamıyanlar ingiliz mecmuasınn tavsiyesini bir defa tecrübe edebilirler. Erken yatmak gayet iyi bir iliyattır.. Gece yarısından evvel uyunan ber saat uyku i uyumuş kadar vücudu dinlendirir. Gece yatarken ya çiçek suyu ilâve edilmiş bir bardak şekerli su rahat bir uyku temin eder. Eileri beyazlatmak için.. Mısır unu elleri yumuşatır ve beyazlatır. Su ile ıslatılarak hamur baline konulan mısır unu ile eller yıkanmalı, çalkandıktan sonra bir iki damla gliserin ile masaj yapılmalı. Az müddet zarfında eller pamuk gibi yumuşak ve beyaz olur. Evde yapılabilen bir lavanta Evde yapılabilen güzel bir lavanta : 85 gram doksan derecelik irto içerisine 10 gram iyi ve gül suyu, 3 gram aselbent 20 gram “ extrait de petalias, koymalı. Bunları karıştırıp lavanta gibi kullanmalı. Yanık için ilâç Yanık üzerine konulan köpür- pülmüş yumurta “akı sancıyı alır ve iz bırakmaz. m amam tupta asri bir neler yemek odasında bulunduğu ve böyle bir odanın nasıl döşendiği soruluyor. Yukarıdaki resimde modern bir yemek odasının nasıl olduğu gö- rülüyor. Şimdiki yemek odalarında, bü- yük yüksek büfeler, gümüş larını koymak için vitrinler masa üzerine kadar inen lambalar ta- mamile ortadan kalkmıştır. Her şeyden evvel (aranılan sadelik ve ( kabilse ) takımların sağır keresteden yapılmış olma- sıdır. büfe, masa ve sandalyaları cilâ- lanmış pelesenk © ağacındandır. Büfe alçak, fakat gayet geniştir. | Üzerinde yalnız porselenden büyük | bir vazo ile iki elektrik lâmbası vardır. Duvarda büyük bir table asılıdır. Odaya girilen kapıların arasına madeni bir konsol konulmuştur. Üstünde, kapılarla aynı yüksek- likte bir ayna, © vardır. Bu ayna pencereye karşı olduğu için odayı iki misli aydınlatmaktadır. Konsolun mermeri “üzerinde iki Resimde görülen yemek odasın | siçekle bir statü vardır. Yemek masasına örtü koyma- nin modası da geçmiştir, Güzel cilâlanmış masaları örtü ile örtme- nin manasiz olduğu kabul edi miştir. Tabaklar bardak ve sü biler tahta üzerine konulmaktad Sandalyalar, yemek yenilirken rahat oturulması için koltuklara tahvil edilmiştir. Lâmba yüksekte tavana yapı" şıktır. ( Verre depoli) denilen camlardan yapılan bu limbadan süzülen ziya beyaz ve nazara hoş gelen tarzdadır. Mevsimlik tayö 2 Bu sene, geçen senelerden, fazla tayöre rağbet vardır. Eskiden giyilen Jklâsik) palto yakalı, cepli, tayörler, hemen hiç kalmamıştı Bu sene giyilenler tamamile yeni biçimdedir. Göze çarpan yeniliklerin başlıçası ceketin, aşağılarının çe- peçevre dar bir. bant kürkle çevrilmiş olmasıdır. Tayörler yünlüden, bluzlar ipek: Hden yapılmaktadır. Modelleri | görülen kostümler sade olmakla beraber, gayet zariftir 3 1 ve 2 — Çividi mavi den, brötelli elbise. kloştur. Içindeki bluzu beyaz ipeklidendir. Ceketi aym mavi Etrafı beyaz kürkle Kollarının üzerindeki olların da etrafında Zümrüt yeşili gonal yünlüden yapılmış etekle açık yeşil krep dö şinden bluz. Etek pek az kloş parçalara W im edilmiştir. Bu parçalar diki lirken , çizgilerin birbirine zıt gelmesine dikkat edilmişti rlere rağbet fazladır Bluzun yakası etrafı ve kol biçimli. kesilmiş parçalarla süslemiştir. Tayörünü ve kol parçaların da çizgil konmuş ve etrafı süslenmiştir. 5 ve 6- Siyah kadifeden etekle beyaç krep satenden bluz. Bluzun yakasına beyaz ve siyah krep satenden bükülmüş bir bant konulmuştur. Ceketinin ve kolla- rının etrafı dar bi teşkil eden zıt olarak yah lutr ile | Kestane tortesi Yapılması kolay lezzetli bir pasta Elli tane iri kestaneyi suda baş- lamalı. Ayıkladıktari sonra maki- Deden geçirmeli, içerisine kırk dirhem taze tereyağ, elli dirhem gayet ince vanilyalı toz şeker, dört yumurtanın yalnız. sarısını koyarak karıştırmalı. Bunlar iyice hallolunca bir kalıp içerisine temiz bir tülbent © yayarak içine bu kestane püresini sıkı sıkı yer- leştirmeli, Dört beş saat sonra bir tabak içerisine kalıbı baş aşağı eli, İnce tülbent kestane püre- sinin yapışmasına mani. olur. Makineden geçirilmiş büyük bir paket çikolatayı ceviz büyüklü- Zünde tereyağı, bir çorba kaşığı su, bir tatlı kaşığı şekerle ateşte bir iki dakika pişirmeli, sonra içer yalnız sarısını koyarak karıştırmalı ve kestane tortesinin üzerine sürmeli. Çikolata kuruduğu zaman meyva şekerlemeleri | parçalari, badem, şam fıstığı gibi şeylerle üzerini süslemeli. Beyaz işleri sarıya boyatmak usulü Bu sene her türlü el işlerinin, çay örtülerinin açık sarı renkte olmesi makbuldür. Eskiden işlen- miş beyaz işleriniz varsa bunları bu senenin moda rengine boyar mak pek kolaydır. Büyükçe bir mukavva kutu içerisinde aynı miktarda talk ile zafran koymalı, İyice karışmaları ine yumurtanın kutuyu sallamalı, Boyatılacak işi kutu ine koyduktan sonra gene güzelce sallamalı. İş sarı olduğu zaman fazla zafran ile talkı çıkartmak için silmi Bu basit usulle beyaz işler pek kolay ve çabuk olarak sarıya boyatılmaktadır. Saç ve elbise fırçalarını temizlemek Saç ve elbise fırçalarını temiz. lemek için, küçük bir leğen ılık su iki kahve kaşığı amonyak atmalı, de fırçaları bir, iki saat bıraktıktan | temiz su ile yıkamalı ve gölgede | kurutmalıdır. Gözlerin sıhhati Her gece yutarken gözleri ve göz kapaklarını temizlemek lâ- zımdır. Hafif çay, papatya m kuu, gül suyu gibi şeylerin bi sile gözler yıkanırsa yorgunlek hissi biter, Patates lokması Iri patatesleri soyduktan sonra çi olarak rendelemeli içerisine bir iki kaşık un, rendelenmiş kaşer peyniri ve bir kaç yumurta koymalı, karıştırmalı. Tavada tereyağını kızdırmalı ve kaşıkla bu hamurdan tavaya atarak kızartmalı ve sofraya sıcak sıcak çıkarmalı, Hamur suluca olmalıdır. içerisine Arı sokmasına karşı Arı sokması fazla ızlırap veren bir şeydir. Bundan kurtulmal in arı soktuğu derhal bir soğanı ortadan kesmeli ve sancı- yan yere koyarak bağlamalı ağrı durur ve iz kalmaz. zaman