1 Şubat 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Şubat 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Jel Vera ARZIN MERKEZİNE SEYAHAT Fenni romanlar müellifinin eseri Resimli - 25 kuruş Servantes, DON KİŞOT İspanyol edebiyatının en meşbur eseri Aslındaki resimlerle - 25 kuruş AK Cİ AMARE KITAPHANESİ &—— ke 16 — No: 5501 — Fiati her yerde 5 kuruş m PERŞEMBE —1ı Şabat 1934 ve 24240 (idare) - 24749 nbr) e) - 24248 akbas) 20113 (Klişe) A mm AKŞAM KITAPHANESİ ramen mara am , Bükreş 31 (Hususi) — Harici- "ye vekili Tevfik Rüştü bey bura- ya geldi, çok samimi tezahüratla karşılandı. Tevfik Rüştü bey Ro- manya hariciye nazırile uzun müd det görüştü. Bu mülâkatta Balkan misakı meselesi etraflı bir surette tetkik edildi. İ Yeni misak hakkında mehtelif haberler neşrediliyor. Bazı gaze- teler misakin askeri taahhüdü ih- #iva edeceğini yazmışlardır. Bu hu- susta tahkikat yaptım. Aldığım mevsuk malümata göre misakta askeri taahhüde dair maddeler bulunmıyacaktır. , Misakın aşağı yukarı şu ahkâ- "ni ihtiva edeceği kuvvetle tahmin olunuyor: i Balkan hudutlarını taarruzdan " masuniyetinin temini. Bu keyfiyet sadece mahevi siyasi, iktisadi | tedbirlerden ibaret kalacak, şim- dilik hiç bir askeri yardım mecbu- | “ riyetini tazammun etmiyecektir. ie Sl ei Memleketimizin en mühim ser- | membalarından biri de kö- Mei Bir zamanlar hariçten kö-; setirirken son zamanlarda mü-) kömür ihraç etme- | Tüeni piyasasında Tene kimln eri halkada dikene am ale retmiştir, Bu İL «Yunan kömü; giliz, Söğgül ür yanında, in- kömürleri biribirlerie > “Yan mektedir. Fakat dan ee gerek evsaf ve gerek Gn VA berile bütün kömürlere ilm ediyor. > Zonguldak kömürleri Yunan va. Purları tarafından taşınmaktadır. İngiliz kömürleri daha uzun bir çmesafeden geldiği için nakliye i ler, keza Yugoslavyanın İtalya, | Kömür ihracatımız son zamanlarda çok arttı Ereğlide tahmil ve tahliye işleri daha | ucuza mal edilirse kömürlerimiz bütün Akdeniz piyasasına hâkim olacaktır Zonguldak limanının fırtınalı bir havada görünüşü İni masrafları fazladır. Alman, Leh iyasada mevkilerini Heli Task L2 Balkan misakında askeri maddeler bulunmıyacak Misak ilk tatbik devresinde iyi neticeler verirse o zaman daha şümullü bir Balkan birliği tesis edilecektir Tevfik Rüştü beyin bir manzaı Balkan haricindeki hudutlar mi- | saka dahil değildir. Meselâ Ro- | manyanın Sovyet Rusya, Maca- ristan gibi Balkan harici devlet- mürlerine karşı en ziyade rakip | inevkide olan Sovyet ve İngiliz kö. mürleridir, vakıa Sovyet kömür- leri Türk kömürleri derecesinde ucuzdur. Satış şartları pek mü- saittir, Fakat zonguldak kömür. lerinin evsafı karşısında, bunlar da az müşteri buluyor.» ! Türk kömürlerinin Yunan pi- yasasında bu şekilde hâkim bir mevki almasındaki o sebeplerden de, geçen sene hükümetin ihracatı teşvik için, maden rüsu- munu kaldırmasıdır. Bu muafiyet kömür maliyet fiatini azaltarak ihracatı arttırmıştır. Zonguldak, Ereğli limanlarında tahmil işleri daha ucuza maledi- lir, Ereğli limanı da müsait bir hale getirilirse, kömürün maliyet fiati daha ziyade azalacak, o za- istasyon binası vasıl olduğu Bükreşten Avusturya gibi Balkan harici memleketlerle olan hudutları bu misak dahiline giremezler. Misakı imza eden Bâlkan dev- (Devamı 2 inci sahifede) Bursa muhakemesi! Nâzım Hikmet bey iki sene hapse mahküm oldu | Bursa 31 — Bir müddettenberi muhakemesi yapılmakta olan şair Nâzım Hikmet beyin muhakemesi bugün bitmiş ve karar tebliğ edil- miştir, Ayni zamanda 25 maznun hakkındaki karar da okunmuştur. Nâzım Hikmet beyle Nail Vah- 'deti, Tursun Ömer, Tonka Ömer ve Mustafa Fehmi efendiler teşkilâtı esasiye kanununu tağyir maksa- | dile bir'cemiyet teşkil ederek ko- münistlik yaptıklarından beşer s€-: ne ağır hapse mahküm edilmiş- İerdir. Üçer senesi af kanunu mu- cibince indirilerek tevkiflerinden | itibaren ikişer seneye mahküm | edilmişlerdir. Diğer maznunlar, affedilen üçer sene indirilerek, birer sene altışar ay hapse mahküm olmuşlar, Mus- tafa Mümin, Şükrü, Cixwo Hasan, mürettip Hüseyin, marangoz Zi- ya, Osman efendiler af kanunundan istifade ettiklerinden tahliye edil- mişlerdir. (ARSEN LÜPEN| (ALTIN MÜSELLES bir anlaşma teklif Bu münasebetle devletlere Italya 40 senelik ediyor verilmek üzere mühim bir nota hazırladı Roma 31 (Hususi) — Silâhları | bırakma meselesi hakkında İtalya hükümeti bir muhtıra hazırlamış- tır. Stefani ajansı bu muhtıra hak: kında uzun malümat veriyor. Muh:) tiranın esasları şudur: 1 — Devletler arasında hu- | kuk müsavatı, Almanyanın bu hu-| sustaki talebinin reddedilemiyece- ği izah ediliyor. 2 — 40 senelik bir anlaşma ya- pılması. 3 — Kimyevi karbin kaldırıl- masi, 4 — Sivil halkın bombardıma- nınm meni, 5 — Harp kuvvetleri tahdit edilmemiş olan devletlerin harbiye bütçelerinin bugünkü şekilde mu- hafazası. 6 — Bu devletlerin harp leva- zımının bugünkü şeklinde mu- bafazasi, 7 — Almanyanin 300 bin kişi- Tik ordu talebi hakkında ileride müzakere ile bir anlaşmâ yapıl. ması, 8 — Almanyanın tedafii silâ- ha malikiyet hakkı inkâr edilemez. 9 — Fransa bugünkü kuvvetini muhafaza etmekle emniyet için teminat almış oluyor. vekil veya hariciye nazırınm top- lanarak müzakerede bulunması, İngiliz nolasına gelince, İngil- tere hukuk müsavatını meselesi kadar mühim addetmek- tedir. 10 senelik bir anlaşma ya- pılmasını ve Almanyanın 300 bin kişilik ordusu bulunmasını teklif ediyor. * emniyet 10 — Dört büyük devlet baş | POLİTİKA Hitlerin nutku Üç ay evvel, Almanyanın terki. teslihat konferansından ve Millet- ler Cemiyetinden çekilmesinden sonra intihap edilen alman mebü- san meclisi evvelki gün ilk defa toplandı. Almanya gibi bir memlekette, «sosyal demokrasi», «merkez ka- tolik», «komünist» fırkaları gibi, memleket dahilinde esaslı cere. || © yanların mümessili olarak sene. İ lerdenberi kök salmış fırkaların yerinde yeller estiği bir Reichstaz meclisi, zamanın garip gidişine en parlak misaldir. M. Hitler, işte böyle; sirf ken- di fırkasından, milli sosyalist me- buslardan mürekkep «tek fırkalı» meclis huzurunda büyük bir na tak söyledi. Nutkun dahili politika kısımla” rı malüm, Geçelim. Harici politikada, Hitler tama men sulhperver görünüyor. Sovyet Rusya ile - Almanyada komünist tahrikâtı yapılmamak şartile - iyi geçinmeye hazır. Polonya ile yeni imza edilen dostluk ve «ihtilâfların muslihane hallis muahedesinden memnun. İki memleket arasında daha sıkt vi iktisadi anlaşma istiyor. İtalya ile gayet dost. Fransa ile - eski düşmanlığı unutarak - elele vermeye hahiş- ger: «Fransaya, istediği her te- minalı vermeye hazırız. Bir dah& harbetmek aklımızdan geçmez!» diyor. a lstediği şeyi yalniz” silâhlardiii müsavat... Buna bir milli haysi- yet meselesi addediyor. Avustaryaya karşı her hangi bir cebri harekette bulunacağını tek- zip ediyor. Yalnız, Avusturya aha- lisinin alman ırkından olduğunu, ve milli sosyalist ihtilâlinin Avus- turyaya da sirayeti tabii olacağını Meclis reisi Istanbula geliyor Ankara 31 (Telefon) — Meclis reisi Kâzım paşa cumartesi günü Istanbula dönecektir. Radyo dün neşriyat yapamadı İstanbul radyo neşriyatı, radyo stüdyosunun o Beyoğluna nakli münasebetile dün akşam yapıla" mamıştır. ru ar Başladı man Türk kömürleri yalnız Yu- nan piyasasında değil, Akdeniz pi: a Yay forma: 47 a ya aa söylemek istiyor. Esasen, Hitlerin, son zamanlar- da Fransa ile iyi geçinmesi, Polon- ya ile - Danzig ihtilâfına rağmen - muahede imzalaması, Sovyetlere teminat vermesi, bütün kuvvetini (Devamı ikinci sahifedel Politikaci amam