25 Şubat 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Şubat 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

“e Yeni bütçe, çarşamba günü Millet Meclisine verilecektir - ema Sene 16 — No: 5525 — #iafi her yerde 5 kuruş AKŞAM —— — — PAZAR — 25 Şubat 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Şekerden alınan Istihlâk resmi yüzde ona çıkarı- Jacaktır mein ye Istanbulun imarı Jüri heyeti yakında toplanmağa Tanzimatın ilânından beri yaptırılan imar plânları İstanbulun imar plânını yapa- | "cak mütehassısın seçilmesi için tetkikata devam ediliyor. Müsa: '| bakaya giren üç mütehassisin gönü derdikleri “raporların - tercümesi i bitmek üzeredir, Yakında jüri he- yeti toplanarak kati kararını ve- recektir. İstanbulun imari için tanzima- tın ilânından cumhuriyete kadar bir çok defalar plânlar yaptırıl- mıştı, İstanbulun ilk plânını ya- pan, tanzimattan evvel Osmanlı | ordusunu ıslah etmek üzere getir- tilen Prusya cenerallerinden meş- | hur Moltekedir. Ceneraldan sonra Abdülâziz za- manında bir fransız mütehassısı şehrin umumi bir plânını yapmış, Abdülhamit te gene bir Parisli mütehassısa bir plân daha tanzim ettirmişti, Fakat bu plânlardan hiç biri tatbik edilmemiştir. Meşrutiyetin ilânından sonra Cemil paşanın şehreminliği zama- | nında da bir plân yapılmış, fakat | bu plân da tatbik edilmeden Ce- | Ispanya ile ticari münasebetler artacak Ispanyollar Amerikaya ihracatımızın panya tarikile yapılmasını istiyorlar Yakında Samsun ile Ba, ir başlıyacak olan Erzurum vapuru İspanyadan gelen ticaret heyeti buradaki tetkiklerine devam et- mektedir. Heyet, Türk vapur cularile de görüşmüştür. İspanyol facirleri, İspanyaya yapılan ihraca- tın Türk vapuları vasıtasile yapıl. masını istiyorlar. Diğer taraftan, Amerikaya olan Türkiye ihracatı- nın da İspanyol vapurlarile nakli- Ni temine çalışmaktadırlar. . Bu meseleye İspanyol tacirleri $ok ehemmiyet vermektedirler, Türkiye ile Amerika arasındaki | Mutavasst rölünü ifa eden Ham- | Pure; Marsilyadaki ticaret evleri” | Sir“ Türle malları, buralara sevke“ | | man mütehassısının yaptığı plân- çağırılacak mil paşa şehreminliğinden ayrıl mıştı. Cumhuriyetin ilânmdan sonra sabık şehremini operatör Emin bey şehir işlerinden anlıyan bazı zevatt toplıyarak şehrin imarı için bir avan proje yaptırmıştı, Şimdiye kadar yapılan plânlar- dan en dikkate şayan olani harbi | umuminin son günlerinde bir Ak dır. Zurher isminde olan bu harpte ihtiyat zabiti sıfatile kiyeye gönderilen Alman > leri arasında bulunmakta idi. | Alman ilim âleminde maruf bir si- ma olarak tanınan Zurher, 6 za- man dördüncü ordu kumandanı olan bahriye nazırı Cemal paşa- nın maiyetine verilerek Şama gön- derilmişti. Cemal paşa, Zurherin şehirci- likteki ihtisasını öğrenir öğren | mez Alman mütehassısına Şam, Halep, Kudüs, Beyrut, Bağdat şe- hirlerinin plânını yaptırmış v& (Devamı ikinci sahifede) zat, | ür | alınacak tedbirler! Şeker istihlâk resmi yüzde lona arasında sefere dilir, bu limanlar vasıtasile Ame- rikaya gönderilir, Ispanyol tacir. | leri, Türkiye - Amerika arasında- ih mutavassıt olmak arzusundadır. Netice itibarile, Hamburg, Marsil. ya limanlarının transit ticaretini i Barselona limanına çekmek isti. | yorlar. İspanya heyeti bu ticareti elde etmek için pek tabii olarak, Ham- burg, Marsilya limanlarının tran- sit şartlarma rekabete çalışacak- tır. İspanyol tacirleri kendilerile görüşen tacirlere bu meseleden bahsettikleri zaman, İspanyol va- (Devamı ikinci sahifedel * | i gibi yeni şeker fabrikaları ma- | İ mulâtı bu zamdan muayyen bir İ Şeker istihlâk vergisine yapıla- | . | ettikleri halde şimdi muhalif fır- | fiatlerini arttırmıyacaktır. Diğer İDağları bekliyen kizl İ arkadaşımızın bundan evvel İ Mahmut bey yeni romanında İİ yeni bir muvaffakıyet göster. Dikkatle r: Futbol maçının neticeleri Cema günkü maçın neticeleri. ni gazeteler haber 'beriyor: Cumhuriyet yazıyor: «Beş oyun- cu yaralanmış ve hastaneye gö- türülmüş, kaleci Avni üç kere bayılmış, antrenör bir kaç yamruk yemiştir.» Vakitten: «Çamur, yumruk, kü- für, tekme... Milliyet: «Maçi görmeye gi- denler, futbol değil, - müthiş bir zabıta vakası seyrettiler...» Acaba, futbol maçları yerine des ve ve horoz dövüşleri tertip edil. se, spor terbiyesi noktasından da- ha az zararlı olmaz mı? Varidatı tezyit için! ona çıkarılacak Ankara 25 (Hususi) — Vekiller | heyeti içtimaıda bütçenin vari- | dat kısmı üzerindeki tetkikatını bitirmiş, maarif bütçesinin tetki- | kine başlamıştır. Varidatı arttırmak için alin | ması kararlaştırılan tedbirlerin mahiyeti bu hafta sonunda anla- şılacaktır. Maamafih şeker fabrika-| larından “satılan şekerin kilosun- dan alınan yüzde sekiz dahil is. | tihlâk resminin yüzde ona çıkarıl. ması kararlaştırılmıştır. Ancak Eskişehir ve Turhal müddet için istisna edilecektir. cak bu zam bugünkü şeker satış taraftan maliye vekâleti yeni ka- zanç vergisi tatbikatı için bir ta- limatname hazırlamağa başlamış- | tır. Yeni kazanç kanunu eğlence yerlerinden alınmakta olan istih- | lâk vergisini kaldırmakta ve bu. na mukabil bu mahallere ait ka- zanç vergisi nisbetini arttırmak- tadır, Maliye vekâleti teftiş usu- lünde eskisi gibi turne usulüne av-| det etmiş ve mıntaka usulünü kaldırmıştır. Yeni bütçe çarşam- ba günü meclise verilecektir. Yeni romanımız Maharriri Esat Makmul Bürhan Cahit beyin «Bir kiş gecesin romanı bugün bi- tiyor. Karilerimize ayni sü- tunlarda Esat Mahmut beyin İ uzun zamandan beri Akşam İ için hazırladığı yeni bir roma- nını takdim edeceğiz. Geniş muhayyilesi, ince ve kıvrak üslübu ile kendini Ak- İ şam karilerine tanıtmış olan tefrika ettiğimiz - romanları $ seve seve okunmuştu. Esat © miştir. yük bir aşk fırtınasıdır. Yakın- | da neşre başlıyacağız. Atina mektupları Yunan fırkalarının anlaş- maları ihtimali kalmadı Hükümet gazeteleri Balkan misakı hakkında ecnebi sefirlerden izahat istiyen M. Venizelosa hücum ediyorlar Atina 23 (Hususi muhabiri- mizden) — Yunanistanın en bü- yük derdi, fevkalâde hât bir safha- © ya giren fırkacılık ve fırka mü- © nazaalarıdır. Başka memleketlerd. yalnız siyaset ve parlâmento sa- | hasına inhisar eden bu cidaller, Yunanistanda her şeye teşmil edilmekte hattâ muvafık ve muha- lifler kendilerini yekdiğerinin en | büyük can düşmanı addetmekte- | dirler. Bu sebepten dolayıdır ki, burada fırkacılık ve parti men- fatleri, her şeyin fevkinde tutul- makta, bir tarafın yaptığı iş, memleketin iyiliğine de olsa, mu- halifler tarafından memlekete ya- © İ pılmış en büyük fenalık suretinde gösterilmektedir. Bunun en bariz misalini, dahili işlere taallük eden bir çok mese- lelerden sarfı nazar, son Bal kan misakı teşkil eder, i Balkan misakı, şimdiye kada? bir çok defalar izah edilmiş oldu- | Zu gibi yalnız Balkanlarda sulh ve! müsalemeti takviyeye matuftur ve| İ hiç bir devlet aleyhine mütevec- cih değildir. Hakikat bu şekilde olduğu, hat- tâ kendileri iktidar mevkinde bu- lundukları sırada, akdine teşebbüs | | kalar, Çaldaris kabinesi tarafın- | dan imzalanan bu misakı, Yuna- nistanin menfaatlerine muzır bir | akit olarak göstermeğe savaşıyor- lar. | Misakın imzalandığı günlerde, Giritte bulunan M. Venizelos, fik-! rini soran gazetecilere verdiği be- yanatta, misakı, İtalyayı Yuna- nistan aleyhine kızdıracağı ve Yu- nanistanı, bir takım taahhütler al-) tına soktuğu iddiasile tenkit eder- işa Yunan başvekili ile arası daha ziyade açılan M. Venizelos ken, bu meselede hükümet ile rm halif fırkaların anlaşmaları te- mennisinde bulunmuş, başvekil M. Çaldaris te hükümetin her za- man anlaşmaya razı olduğu ce- vabını vermişti. İki tarafın da an- laşma arzusunu göstermeleri ve hükümetin gerek Balkan misakı ve gerek diğer harici ve dahili me- seleler hakkında kendilerine izar hat vermek için siyasi fırkalar reislerini gelecek hafta içtimaa davete karar vermesi, anlaşma yolunda atılmış mühim bir adım addedilmiş ve iki tarafın bu bit- mez tükenmez didişmesinden bi- (Devami 2 ieci sahifedel Taksim stadyomundaki kavgadan sonra * i — Yetişin!.. İmdaaanat!, . Çocuklar biribirini © — Korküna böyükamset: Yutbol oymuyoruzl. © oldürüyarlari.