5 Mart 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Mart 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hariciye encümeni Balkan misakını dün kabul etti Eski maarif vekili Reşit Galip bey dün gece vefat etti İ Sene 16 — No: 5533 — Fiafi her yemde 5 kuruş Türk milleti orta son asır teşkilâtına geçti İnkılâp enstitüsü dün açıldı, maarif vekili ilk dersi verdi İnkılâp tarihi enstitüsü dün akşam açılmış, ilk dersi maarif vekili Hikmet bey vermiştir. Üni- versite konferâns salonu şimdiye kadar görülmemiş bir kalaba- lıkla dolmuştu. Salonda radyo tertibatı alınmıştı. Her taraf ta- mamile dolduğu için hattâ bazı üniversite profesörleri bile ayak- ta kalmışlardır. Maarif vekili Hikmet bey saat 17 buçuğa doğru kürsüye çıka- rak derse başlamıştır, Hikmet bey hülâsa olarak şunları söyle- miştir: — Büyük harbe 4 devlet gir- di. Bunlar cihana karşı harp et- tiler. Bunlardan biri çok geri idi. Kurunu vustai bir hayat ya- $ıyordu. 4 devlet harbi keybet- tiler, Üçü düşmanların ağır şart- larını kabul etti. Biri etmedi. Hatıra ve hayale gelmiyecek güç- lükler içinde yeniden muharebe- | ye başladı. iki sene harp etti, Kendi sulh şartlarını bütün dün- yaya kabul ettirdi, Bu inkılâbın askeri ve siyasi kısmıdır. Bu millet Kurunu vustai teşki- lâttan son asır teşkilâtına geçti, İnkılâbın muhtelif safhaları var- dır. Siyasi ve askeri safhadan sonra hukuki ısım gelir. Mede PAZARTESİ — 5 Mart 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 74249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Maarif veklii lik ni kanun ve sairenin kabulü gibi, Bu bizi bin sene evvelkinden şimdiki devre getirdi, Şimdi de en mühim devre iktisadi safha- dır. İnkılâbımızın askeri ve da- | hili kısmı Recep bey tarafından; hukuki kısmı Mahmut Esat bey, iktisadi kısmı Yusuf Kemal bey, harici siyaset kismi da benim ta- rafımdan okutulacaktır. Osmanlı imparatorluğu büyük harpten evvel haritada geniş bir yer işgal ederdi; zengin arazisi Hastane tesisi için şehir meclisine takrir verildi Gazetemize muvafakat mektupları gelmekte devam ediyor Abonslerden fazla alınan ve | geri verilmesi lâzım gelen telefon ücretlerinin İstanbulun pek muh- taç olduğu yeni bir hastanenin in- gasına tahsis edilmesi hakkında or- taya attığımız teklife her taraf- tan muvafakat cevapları te devam ediyor. İstanbulun sıhhi ihtiyaçların. dan bir kısmıni tatinin edecek olan bu teklifimize, halkımızın gösterdiği bu yüksek ve derin şevk ve alâka, cidden takdir ve teşekküre şayandır, Teklifimiz umumi bir tasvi- i gelmek. | Biz her iki fikri de salâhiyettar zevat ve makamatın nazarı dikka» tine koyuyoruz. Maksadımız, İs- tanbulun muhtaç ve fakir halk ta- | bakasını tedavi edecek yeni bir | sıhhat müessesesi kazanmasıdır. Yeni hastanenin yerini ve bi- nasını intihap etmek salâhiyettar zevata ait bir şeydir. Yeni hastane hakkında doktorlarımızın düşün- celerini de öğrenmek istediğimiz cihetle bazı zevata müracaat ede- i rek fikir ve mütalâalarını sorduk. be mazhar olduğuna göre yeni | hastanenin kurulması için mukte- zi ilk sermayeye şimdiden temin edilmiş nazarile bakılabilir. Biz yeni için hastane. olarak inşa edildiği halde, garip bir tecelli neticesi tütün deposu olarak Okülla- nılan Çapadaki evkaf paviyonla- rını ileri sürmüştük. Maamafih dün bazı karilerimiz, bize müracaat ederek boş kalan ve hastane için bütün tesisatı mev- Sut olan eski tıp fakültesi binası- hastane Jun pekâlâ yeni hastaneyi barındı- | ğini bildirmişlerdir, Şehir meclisinde Dün şehir meclisine Nakiye ha- nım ve Kemal Salih bey tarafın- dan verilen bir takrir okun- muştur. Takrirde iade edilecek telefon ücretlerinin bir hastane tesisine hasrı teklif ediliyordu. Takrir çok iyi karşılanmış ve it- tifakla belediye röisliği makamı- na havalesi kararlaştırılmıştır. Operatör Cemil paşanın fikri Operatör Cemil paşa, kendisi- ne müracaat eden bir muharriri- mize, İstanbulda yeni bir hastane açılması teklifini hararetle tasvip ederek demiştir kiz (Devami 4 üncü sahifsdel * devirden | içinde çok iyi semereler vermişti, v dersini verirken vardı. Boğazlar elinde idi. Bü- yük bir millete dayanıyordu. Os- manlı imparatorluğu haricen bü- | © yük. bir hükümet gibi görünüyor- du. Halbuki hakikatte aksi idi. Bü imiparatorlük teceddüdü ken- disine o menetmişti. Bir iş için #şeriate uygun değila avazesi çi- kınca kıyametler kopuyordu. Sonra kapitülâsyonlar vardı. Ec- nebiler vergi vermezdi. Bunun için ecnebilerle rekabet etmek (Devanu 2 inci tahifedej “i.v. . , Büyük bir ziya Reşit Galip bey dün gece vefat etti — e — | Bir müddetenberi zatürreeden rahatsız bulunan eski maarif yeki. li doktor Reşit Galip beyin dün gece saat iki buçukta'vefat ettiği- ni büyük bir teessürle haber aldık. Reşit Galip bey memleketin çok güzide bir evlâdı idi. Türk tarihi hakkındaki tetkikleri ve ilmi sa- hadaki (o çalışması az zaman Yeni üniversitenin kurulması işi- ne de Reşit Galip bey başlamıştı. | Genç yaşta vefatı memleket için | büyük bir ziyadır. Ailesinin kede- ring tamamile iştirak eder ve ken- dilerine taziyet beyan ederiz. Gençlik teşkilâtı hazırlıkları Ankara 4 — Miralaylıktan mü- tekait Rahmi bey gençlik teşki- lâtile meşgul olmak üzere fırka umumi idare heyetine dahil ola- caktır, Kibrit fiatlerinin indirilmesi Ankara 4 — Kibrit inhisarla- rile maliye vekâleti arasında kibrit fiatlerinin tenzili meselesi- nin tatbik şekli hakkında bir protokol imza edilmek üzeredir. Yarınki “Yedigün,, Yarın behemehal bir “YEDİGÜN,, alınız. Sayfalarını çoğaltınıştır ve emsal siz bir mecmua halini alınıştır. Fiyata gene 10 kuruştur, ——m Poyraz fırtınası ortalığı altüst etti Limanda ufak tefek kazalar oldu, Karadenize vapur çıkamadı Dünkü fırtınada Sirkeci rıhtımında halatını koparan inönü vapuru Konya vapuru Üzeri bindirirken, ağıda köprü Üstünde uçan şapkalarden birl Evvelki geceden itibaren şehri- | mizde şiddetli bir poyraz fırtınası | hüküm sürmektedir. Fırtına ortalı-| ğı altüst etmiş, bir çok kazalara sebep olmuştur. Rüzgârın sürati saatte 50 kilo- metre idi. Poyraz bir çok kiremit- leri uçurmuş, pancurları, tabelâla- ri koparmış, sokaklarda gidip ge- İ lenlerden pek çoğunun şapkaları» İ m alıp götürmüştür. Şehirde ufak tefek bir çok ha- sar olmakla beraber fırtına asıl şiddetini denizde göstermiştir. | | Akay ve şirket vapurları dün «se ferlerini çok güçlükle yapabilmiş- lerdir. Karadenize çıkacak vapur- lar Kavaklarda beklemeğe mecbur olmuşlardır. Liman içinde de ufak tefek ka- zalar olmuştur. Yaşova biraderle. Fin 4 numaralı Gazi motörü köprü nün Galata cihetine yakın bir yer- de fırtınadan devrilmiş, içindeki, iki kişi güçlükle kurtarılabilmiştir. Sirkeci rıhtımında bağlı bulunan İnebolu vapuru fırtmadan halatı (Devamı ikinci sahifede) arm