25 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

AKŞAM Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) | Sene 16 — No: 5703 — Fiatr her yerde 5 kuruş “Merkezi Avrupada yeni bir tehlike: Habsburgların avdeti Eski hanedan Viyanaya dönerse küçük) Gazi Hz. nin dershaneleri o zamanki itilâf bunu harbe sebep sayacak Paris 24 (Hususi) — Avustur- ya başvekili M. Schuschnigin İtal- yada bulunduğu sırada eski Avus- turya imparatoriçesi Zita ile gö- rüştüğüne dair ortaya çıkan ha- berler her tarafta büyük bir he- yecan uyandırmıştır. Avusturyada Habsburg hanedanını iş başına getirmek için mevcut cereyanın son zamanlarda kuvvetlendiği ma- lüm olmakla beraber başvekilin hanedan erkânile temas edeceği- ne ihtimal verilmiyordu. Hattâ bu husustaki haberlerin doğru ol- madığı söylenmişti. Bu tekzibe rağmen Avusturya başvekilinin eski imparatoriçe ile görüşmesinin haber alınması fe- na bir tesir yapmıştır. Bilhassa küçük itilaf devletleri bu haberi çok fena bir surette karşılamış lardır. CUMARTESİ — 25 Ağustos 1934 Arşidük Otto İtalya başvekili M. Mussolini- İ danının tekrar devletin başına nin Avusturyada Habsburg hane- RiştryaclM ebezunğ hate | gesirilimeşimp akira Olea e | VR Re getirilmesine muarız olmadığını iş bankası Beyazıtta da bir şube açıyor Galatasaraydaki * sergi çok istifadeli bir eser olacaktır İş bankası tarafından Galatasa- Fay lisesi salonlarında hazırlanan büyük sergi pazar günü açıla” caktır. Sergiye fevkalâde bir te- hacüm olacağı anlaşıldığından zabıta icap eden tedbirleri şimdi- den almıştır, vi Sergiye hemen bütün mektep talebeleri götürülecektir. Talebe- ye memleket iktisadiyatı sergide- ki güzel modellerle anlatılacaktır. Sergide İş bankasının inkişafı- na dair çok etraflı malümat var- dır. Bu malümata nazaran 1924 senesinde Ankarada mütevazi bir surette çalışmağa başlıyan banka bir müddet sonra İstanbul şubesi- ni açmıştır. 1925 senesinde bankanın Bur- sa ve İzmir şubeleri açılmıştır. 1926 senesinde Amerika ve Avru- pada 26 bankanım mühabirliği emin edilmiştir. 1927 senesinde “Sarnsun ve Adana şubeleri, 1928 senesinde Trabzon, Balıkesir, Ed- '#âmit, Ayvalık, Gireson, Zongul- "dak, Kayseri, Mersin şubeleri, 1929 senesinde Bergama, Tarsus, Nazilli, Akhisar, Ödemiş, Zile, Erzurum, Ordu, İsparta, Milâs, Konya, Uşak şubeleri açılmıştır. > 1930 da Beyoğlu, 1931 de Gazi Antep, Manisa, Antalya, Kars, Bartin, Eskişehir, Adapazarı, Baf- ra, İnebolu, Malatya, Uzunköprü, Sıvas, Diyarbekir, Afyonkarahi- sar şubeleri açılmıştır, 1932 sene- "sinde İskenderiye, Hamburg şube- leri, 1933 senesinde Kadıköy, İs- kenderiye şubeleri, 1934 senesi de Galata, Edirne şubeleri açıl mıştır, Pazar günü yani İş bankasının onuncu yıldönümüne isabet eden günde bankanın Beyazıt şubesi açılacaktır. İş bankası hakikaten memleket- te gün geçtikçe kuvvetlenen ifti- har edilecek bir Hüestsemizdir. Ergani istikrazı Üçüncü tertip tahvil- ler yakında piyasaya çıkarılıyor. Ergani is- tikraz tahvilini almak paranızı en kârlı ve emniyetli yere yatır- maktır. Imtihanlar Bugünlerde mekteplerde ikmal imtihanlarına başlanacaktır. - İk- mal imtihanları da tıpkı mezuni- yet imtihanları gibi maarif tara- fından intihap edilen komisyon- lar huzurunda yapılacaktır, İmti- hanlara nezaret etmeğe * maarif umumi: müfettişlerinden sabik müsteşar Salih Zeki bey memur edilmiştir. « İkmal imtihanlarında keş mak sualler, umumi imtihan- lardaki suallerin çerçevesi dahi. İlinde olacaktır, İmtihanların sual. leri bugünlerde tesbit edilecektir, herkes biliyor. Fakat İtalya baş- vekilinin yalnız buna muarız ol- mamakla kalmıyarak Habsburg hanedanının Viyanada yerleşmesi için çalıştığı iddia ediliyor. Küçük itilâf devletleri, Avus- turyanın istiklâline kuvvetle ta- raftar olmakla beraber Habsburg hanedanının devletin başına geç- mesine asla razı olmıyacaklarını “bir kaç defa ilân etmişlerdi. Son haberler üzerine Prag ve Belgrat gazeteleri şiddetli makaleler ya- zarak Habsburg hanedanının av- deti derhal harbe sebep olacağını kati surette beyan etmişlerdir. Avusturya tahtına namzet gör terilen imparator Karlin büyük oğlu Otto şimal memleketlerinde seyahat yapıyordu. Arşidük son günlerde acele Belçikaya dön- müştür. Oradan İtalyaya gitmesi- ne ihtimal veriliyor. 12 diplomalı Kankam Ravantia da 112 diplomalı kadın şehrimizde Inkılâbımız hakkında tetkikat yapmak üzere ei gidecek iüüdeni see Eserleri, şiirleri, konfetansla- rile beynelmilel büyük bir şöhret kazanan Dr. Cosette Faust New- ton şehrimizde bulunmaktadır. Newton Amerikanın muhtelif üniversitelerinden tam on iki dip- lomayı haizdir. Tıp, felsefe, hu- kuk, sanat, edebiyat ve fen dok- toru ünvanlarını kazanmıştır. Amerikada Dr. Newtonu «Lady of Degreos» yani «Rütbeler hanı- mı» diye tanıyorlar, Amerikanın Teksas hükümetinde Dallas üni- versitesinde muallimlik etmiş ve rektörlük vazifesini görmüş olan (Devamı 4 üncü iç eee). İ için bir askeri mektep yapılma- | tep, Üsküdarda, Toptaşında (Kum- TAVUSTUR ya j . Dağları bekler 1... Kıymetli bir müessese Harbiye mektebinin yüzüncü senesi vaziyetile gösterilmek üzere hazırlanıyor Harbiye mektebi Harbiye mektebinin ilk mual- limleri arasında bilâhare orduda en yüksek makamları ihraz eden Harbiye mektebi, kuruluşunun | yüzüncü yılını ağustosun otuzun- cu günü kutlulıyacaktır. Harbiye mektebi Türk inkılâp tarihinde, yatan, millet savaşının her saha- sında ön safta bulunmuş eski, kıymetli bir irfan müessesemiz- dir, Yeniçerilik ikinci Mahmut ta- rafından lâğvedilmeden çok za- man evvel, 1147 senesinde ordu- yu Avrupai bir vaziyete sokmak sı ihtiyacı duyulmuş, fakat Yeni- çerilerin galeyanı karşısında bu | teşebbüs akim kalmıştı. Bu mek- barahane) namile tesis edilecek- | ti, Nihayet 1207 tarihinde ilk as- keri mektep olarak Halıcıoğlu ve (Nizamı cedit) askerinin ihdasın- dan evvel (Mühendishane) tesis edilmişti. Bunu müteakip te 1247 tarihin- de Selimiye kışlasında (Sübyan bölükleri) namile bir mektep te- sis edilmişti. Nihayet 1250 tarihinde (Mek | | tebi Harbiye) filen tesis edilmiş” | İ güzide erkânımız vardır. Bunlar- dan biri de mülâzim Abdülkerim efendidir ki sonra serdarı ekrem olan Abdülkerim paşadır. 1256 senesinde mektebin ders programlarına fransizca dersi ilâ» ve edilmiş ve 1257 tarihinde de riyaziye derslerine ehemmiyet verilmeğe başlanmıştır. Mektep- ten memleketin en yüksek riya- ziye mütehassıslarının yetişmesi verilen ehemmiyeti göstermekte- dir. Harbiye mektebi ilk mezunla- rım 1258 tarihinde orduya ver. miştir, İlk mezunlardan (41) mü- lâzim aliyülâlâ, (29) mülâzim de karibülâlâ derecede diploma al- mıştır. 1300 tarihinde Harbiye mekte- bi yeni bir inkişaf devresine gir- miş ve bu sene binbaşı Fon der Golç (meşhur Golç paşa) Prus- | yadan getirtilerek livalık rütbesi- le (mekâtibi askeriye müfettişi umumisi) tayin edilmiştir. (Devami 4 üncü sahifede) Wu. Şehirli — Spor yapmak için köyünüze geliyoruml... Hi Köylü — Kimin tarlasında çalışacakam?... İl #1 Va